Skip to main content

Dag,

Ik heb heel lang een alles ongelimiteerd abonnement gehad. Met mijn nieuwe telefoon is dit kennelijk veranderd. Ik heb in December een hoop gebeld, en dit is opgelopen tot zeker 40 euro aan extra belkosten. Bijna 2 keer zoveel dan mijn maandfactuur.

Ik zie nu achteraf dat ik een SMS heb gekregen over mijn belgebruik, maar ik krijg regelmatig ook SMS’s over mijn datagebruik, ik ging er hier vanuit dat dit niet voor extra kosten zorgde en heb die SMS’s nooit geopend.

Nou prima, ik heb er overheen gelezen, dan wil ik best wel wat extra betalen. Maar 40 euro, terwijl ik voor 4 euro kennelijk ongelimiteerd kon bellen? De grootste grap is nu nog dat ik mijn abonnement heb kunnen verhogen voor 1 euro, nu kan ik ook ongelimtieerd bellen. Dus onverwachtse kosten van 10 keer zo hoog tot 40 keer zo hoog, puur omdat je een berichtje niet hebt gelezen.

Ik vind dat die 40 euro echt buiten proportie is. Dit zie ik dan ook zeker als slecht ondernemerschap en profiteren van de onopletendheid van mensen, want je moet “verantwoordelijkheid” nemen. 

Ik zit zelf nog even vast aan een vast contract, maar als de klantenservice niets voor mij kan betekenen ga ik hierna overstappen, en ook met het hele KPN thuis gebeuren.

 

@kpjanssen kpn heeft je toch gewaarschuwd met een SMS?! En jij gaat gewoon vrolijk door met bellen en roep nu dat je het niet hebt gezien en of kpn dat dan even wil gaan betalen...De prijzen en voorwaarden van Telefoonabonnementen veranderen vaak dus het is altijd verstandig om te kijken of het abonnement nog bij je past. 


Fantastische reactie @Joep1965 Joep. Punt is dat deze kosten absurd hoog zijn vergeleken 1 euro erbij in mijn abonnement of 4 euro erbij om 1 maand bij te kopen. Ik wil best die 4 euro betalen, maar omdat het nu achteraf is is dat 10 keer zo duur, is dat redelijk? staat dat in verhouding tot de kosten die KPN maakt? Heel leuk dat het juridisch ingedekt is met dat SMS’je maar als je je klanten echt zou helpen zou je dit gewoon voorkomen. Ik ga met heel de boel overstappen


Hoi @kpjanssen 
Dit is een klanten helpen klanten forum, dus je spreekt niet met de KPN.
Er komen hier wel KPN-ers langs, maar vanwege de drukte kan dat wel even duren

Beter is even bellen met het gratis nummer van KPN 0800 0402

Bereikbaar op: ma-vr tussen 08:00 - 18:00, za. 08:00 - 17:00.
Zon- en feestdagen gesloten


Dit is toch normaal? Vergelijk het met een verzekering. Als morgen uw huis afbrand en u bent niet verzekerd, dan kost het ook ongelooflijk veel geld. Terwijl de premie voor een brandverzekering naar verhouding heel erg weinig is. Dan gaat u toch ook niet klagen bij de verzekeraar dat zo'n brand zonder verzekering veel teveel kost in verhouding tot die premie van 1 euro?


@Nick83 Beetje een apart voorbeeld, alsof je je verzekerd voor je telefoongebruik?

Ik betaal voor 1000 kilometer per maand een leasebedrag, als ik daar buiten rijd, laten we zeggen 1500km ipv 1000 kan ik dat voor 24 euro bij betalen of zonder opwaardering van het contract voor ~35 euro voor meergereden kilometers. Deze bedragen staan gewoon redelijkerwijs in verhouding, de leasemaatschappij heeft namelijk ook extra administratieve lasten door deze meergereden kilometers en aangezien deze pas later worden betaald (het einde van het jaar) loopt zij daar ook opbrengsten door mis.

4 euro of 1 euro ONGELIMITEERD bijkopen staat niet in verhouding met 40 euro aan extra telefoonkosten, dat is gewoon geld verdienen over de rug van de klanten.

In vergelijking met mijn auto, ik heb een abo voor 1000 kilometer, ik rijd er in december 500 teveel, ik had dat enerzijds kunnen afvangen door 25 euro te betalen maar nu moet ik 1000 euro extra betalen. Als je in de illusie bent dat dat goed ondernemerschap is, omdat je een SMS’je hebt gekregen toen je tegen de 1000 kilometer aanzat, dan gaat er iets niet goed. Ook als je juridisch alles op een rijtje hebt met een SMSje kan je alsnog misbruik maken.

@huistijger bedankt voor de informatie, ik heb inmiddels contact opgenomen met de klantenservice en kan niet overstappen i.v.m. mijn vast contract, maar ik kan wel het KPN thuis gebeuren overzetten, dat bespaart me dan weer gelukkig 40 euro per maand bij de concurrent voor de eerste 6 maanden, en daarna ook een aantal tientjes. Na mijn vast contract en dat van mijn moeder is afgelopen zijn wij ook weg.

Bedankt voor de antwoorden allemaal, zie dit topic als gesloten


@Nick83 Beetje een apart voorbeeld, alsof je je verzekerd voor je telefoongebruik?

Ja. Dat is die 1 euro in feite ja.

Ik betaal voor 1000 kilometer per maand een leasebedrag, als ik daar buiten rijd, laten we zeggen 1500km ipv 1000 kan ik dat voor 24 euro bij betalen of zonder opwaardering van het contract voor ~35 euro voor meergereden kilometers. Deze bedragen staan gewoon redelijkerwijs in verhouding, de leasemaatschappij heeft namelijk ook extra administratieve lasten door deze meergereden kilometers en aangezien deze pas later worden betaald (het einde van het jaar) loopt zij daar ook opbrengsten door mis.

4 euro of 1 euro ONGELIMITEERD bijkopen staat niet in verhouding met 40 euro aan extra telefoonkosten, dat is gewoon geld verdienen over de rug van de klanten.

In vergelijking met mijn auto, ik heb een abo voor 1000 kilometer, ik rijd er in december 500 teveel, ik had dat enerzijds kunnen afvangen door 25 euro te betalen maar nu moet ik 1000 euro extra betalen. Als je in de illusie bent dat dat goed ondernemerschap is, omdat je een SMS’je hebt gekregen toen je tegen de 1000 kilometer aanzat, dan gaat er iets niet goed. Ook als je juridisch alles op een rijtje hebt met een SMSje kan je alsnog misbruik maken.

Zo werkt dat bij een verzekering niet. Bij uw verzekeraar hoeft u met zo'n verhaal ook niet aan te komen. 

 


Wat heeft overstappen voor zin? Bij andere providers werkt het op dezelfde manier.


@Nick83 Beetje een apart voorbeeld, alsof je je verzekerd voor je telefoongebruik?

Ik betaal voor 1000 kilometer per maand een leasebedrag, als ik daar buiten rijd, laten we zeggen 1500km ipv 1000 kan ik dat voor 24 euro bij betalen of zonder opwaardering van het contract voor ~35 euro voor meergereden kilometers. Deze bedragen staan gewoon redelijkerwijs in verhouding, de leasemaatschappij heeft namelijk ook extra administratieve lasten door deze meergereden kilometers en aangezien deze pas later worden betaald (het einde van het jaar) loopt zij daar ook opbrengsten door mis.

4 euro of 1 euro ONGELIMITEERD bijkopen staat niet in verhouding met 40 euro aan extra telefoonkosten, dat is gewoon geld verdienen over de rug van de klanten.

In vergelijking met mijn auto, ik heb een abo voor 1000 kilometer, ik rijd er in december 500 teveel, ik had dat enerzijds kunnen afvangen door 25 euro te betalen maar nu moet ik 1000 euro extra betalen. Als je in de illusie bent dat dat goed ondernemerschap is, omdat je een SMS’je hebt gekregen toen je tegen de 1000 kilometer aanzat, dan gaat er iets niet goed. Ook als je juridisch alles op een rijtje hebt met een SMSje kan je alsnog misbruik maken.

@huistijger bedankt voor de informatie, ik heb inmiddels contact opgenomen met de klantenservice en kan niet overstappen i.v.m. mijn vast contract, maar ik kan wel het KPN thuis gebeuren overzetten, dat bespaart me dan weer gelukkig 40 euro per maand bij de concurrent voor de eerste 6 maanden, en daarna ook een aantal tientjes. Na mijn vast contract en dat van mijn moeder is afgelopen zijn wij ook weg.

Bedankt voor de antwoorden allemaal, zie dit topic als gesloten

Een beetje raar om te denken dat rijden in een auto niets kost naast extra brandstof. Er zijn bijvoorbeeld kosten voor hogere verzekering, waardedaling en te verwachten meer reparatiekosten. Dat heeft u lease maatschappy goed in de hand en via een kilometertarief brengen ze u dat in rekening.

Eigenlijk niets anders dan bij KPN, die bij meer gebruik een grotere infrastructuur moet hebben om alles aan te kunnen. 

Ik denk dat het enige dat u KPN kunt verwijten de vele spam is die ze u via SMS dagelijks sturen, waardoor echte berichten hier blijkbaar in ondersneeuwen.  


@Nick83 Je voorbeeld slaat nergens op, en mijn voorbeeld snijd veel meer hout, omdat het ook gaat om verbruik van bedrijfsmiddelen, in dit geval gereden kilometers, en bij KPN gebruikte belminuten. Het ene bedrijf gaat daar goed mee om en KPN niet. 

Een verzekeraar moet onverwachtste torenhoge kosten betalen met enorm veel risico’s, KPN heeft gewoon een kostprijs per belminuut die overduidelijk vele malen lager ligt dan de buiten bundel kosten. Je vergelijking slaat gewoon nergens op.

Tevens is het ook onzin dat dit bij andere providers niet zo is. BudgetMobiel bescherm je hiervoor, je maakt daar geen extra kosten, Hollands Nieuwe kan je niet over je bundel heen gaan en anders is het 0,01 cent extra, 15 keer lager. Het kan dus anders, en dat laten deze twee providers ook zien.


@dommeke Ja misschien leest u mijn bericht verkeerd, ik zeg ook niet dat meer rijden gratis moet zijn, maar ik ben het dus eens met de meerprijs per kilometer voor mijn lease bijvoorbeeld. Ik wil alleen zeggen dat de verhouding tussen die vooraf aanpassen en achteraf betalen redelijk is, en dat bij KPN niet, zie daarvoor mijn voorbeeld. Verder klopt het wat u zegt, ik krijg tientallen SMS’jes van KPN over mijn datagebruik en daar kijk je dan niet meer naar.


@Nick83 Je voorbeeld slaat nergens op, en mijn voorbeeld snijd veel meer hout, omdat het ook gaat om verbruik van bedrijfsmiddelen, in dit geval gereden kilometers, en bij KPN gebruikte belminuten.

Dat doet helemaal niet ter zake. U trekt de vergelijking veel te breed. 

Bij een verzekeraar betalen heel veel mensen braaf elk jaar premie terwijl ze geen brand hebben. Maar enkele hebben brand. Heel veel mensen betalen dus samen de schade van enkelen die brand hebben.

Dat is bij KPN ook zo. Heel veel mensen betalen 1 euro voor onbeperkt bellen terwijl veruit de meeste er niet elke maand gebruik van maken. Dat is hetzelfde effect als bij de verzekeraar. 

Heeft u geen verzekering en brand? Ja, dan gaat u nat. Net als bij KPN als u over uw bundel gaat.

Verder moet u er niet allerlei randzaken bij gaan halen. Want die doen er niet toe. Dit is wat het is. En niets meer.


@Nick83  Je haalt er zelf een slecht voorbeeld bij, en ga je mij vertellen dat ik er geen randzaken bij moet halen bij een beter voorbeeld. U zegt dat dit is wat het is, maar er zijn dus daadwerkelijk ook andere opties op de markt, en daar ga ik mij naartoe verplaatsen. KPN betaal je zogenaamd extra voor de service, nou fijn dat ik meteen iemand aan de lijn heb die mij kan vertellen dat ik alsnog absurde kosten moet maken.

Ik vind het ook zo komisch dat consumenten dit soort gedrag van een organisatie die miljoenen verdiend gaan goedpraten, puur omdat ze het juridisch hebben ingedekt, 10 tot 40 keer zo hoge kosten omdat je een handeling van een paar minuten niet ziet. Het gaat niet om of het zwart-wit zo mag, je kan toch gewoon vaststellen dat dat niet redelijk is, en dat ik door dat ongenoege mijn zaken ergens anders ga doen. Prima toch.

In 2022 maakte KPN 211 miljoen euro NETTOWINST, met meer dan 20% marge op de omzet, kan je mij niet wijsmaken dat ze dit soort problemen voorkomen kunnen worden, of voor een redelijke prijs in rekening kan worden gebracht.

 

Maar wij zullen wel verschillen van mening over wat goed ondernemerschap inhoudt, prima, nogmaals, zie dit topic als gesloten, ik ga mijn zaken ergens anders doen zodra mijn contract afloopt.


Nu haalt u er nog meer dingen bij die er helemaal niet toe doen. 

@Nick83  Je haalt er zelf een slecht voorbeeld bij, en ga je mij vertellen dat ik er geen randzaken bij moet halen bij een beter voorbeeld. U zegt dat dit is wat het is, maar er zijn dus daadwerkelijk ook andere opties op de markt, en daar ga ik mij naartoe verplaatsen. KPN betaal je zogenaamd extra voor de service, nou fijn dat ik meteen iemand aan de lijn heb die mij kan vertellen dat ik alsnog absurde kosten moet maken.

Ik vind het ook zo komisch dat consumenten dit soort gedrag van een organisatie die miljoenen verdiend gaan goedpraten, puur omdat ze het juridisch hebben ingedekt, 10 tot 40 keer zo hoge kosten omdat je een handeling van een paar minuten niet ziet. Het gaat niet om of het zwart-wit zo mag, je kan toch gewoon vaststellen dat dat niet redelijk is, en dat ik door dat ongenoege mijn zaken ergens anders ga doen. Prima toch.

U had het van te voren kunnen weten. U heeft gewoon niet opgelet.

In 2022 maakte KPN 211 miljoen euro NETTOWINST, met meer dan 20% marge op de omzet, kan je mij niet wijsmaken dat ze dit soort problemen voorkomen kunnen worden, of voor een redelijke prijs in rekening kan worden gebracht.

Heeft er niets mee te maken.

Maar wij zullen wel verschillen van mening over wat goed ondernemerschap inhoudt, prima, nogmaals, zie dit topic als gesloten, ik ga mijn zaken ergens anders doen zodra mijn contract afloopt.

Dat KPN winst maakt getuigt van goed ondernemerschap denk ik 😉


@Nick83 Het zal wel Nick, iemand die onbetaald bijna 30.000 reacties op een forum plaatst zal ook wel niet kunnen inzien dat ookal had je iets kunnen weten het alsnog onredelijk is om absurd hoge kosten in rekening te brengen. De winst die KPN maakt heeft daar zeker mee te maken omdat ze deze onredelijke prijzen duidelijk gewoon deel uitmaken van een verdienmodel. Grappig dat wanneer ik het over integriteit heb je de winst naar boven haalt, voor jou zijn dus de financiele prestaties van KPN meer waard dan integriteit of klanttevredenheid, met die redenering zou je ook wel fan zijn van Shell en de enorme winsten die zij behalen terwijl ze de olie in de rivieren dumpen.