Skip to main content

Hallo iedereen, 

 

In het kort: ben nu buiten de EU maar nog voordat ik geland was (vanuit het ander land). Data roaming uitgezet zodat ik geen kosten maak of als ik perongeluk internet aanzet ik geen kosten maak. Toch tot mijn verbazing gebruik ik per dag met alles uit enkele kb per dag? Terwijl ik de gehele tijd een lokale simkaart gebruik voor internet in dat land. 

Staat ook netjes de voorkeur voor welke simkaart ik wil gebruiken. Toch 40 euro plus aan kosten gemaakt in Juli. Deze maand heb ik blijkbaar ook al bijna aan 8 Euro kosten gemaakt. Gelukkig nu net optijd gezien en mijn Esim maar uitgezet van kpn..

Als Student zijnde geschrokken want een behoorlijk bedrag. Nog niet eerder zo een situatie gehad in de 2jaar bij kpn terwijl ik mijn telefoon. Vaker in een duo sim opstelling aan heb staan. Aan mijn kant staat alles zoals het moet staan, dus ergens bij kpn moet het probleem liggen.

Helaas kan ik niet bellen, 2euro per minuut is me te duur.. Graag wil ik dat het opgelost wordt, want ik heb Roaming voor aankomst uitgezet en gebruik sinds aankomst al een lokale simkaart…

BTW iemand van hetzelfde huishouden die met mij mee is heeft niet het probleem, terwijl zelfdetelefoon alleen het verschil is een fysieke simkaart ipv een esim.

Hopelijk kan iemand het snel oppakken en oplossen, want ergens gaat er wat fout bij kpn. 

Hi @Mobiel_verbruik! Ik zie het verbruik ook aan onze kant. Het gaat inderdaad steeds maar om een paar KB. Met als uitzondering 25 juli en 26 juli. Daarop is ineens 8500 en 1500 verbruikt. Heb je dit bewust gedaan? Heb je deze dag iets anders gedaan?

Ook valt het me op dat het verbruik meestal plaatsvind tussen 07:00 en 09:30 Nederlandse tijd. Daarna stopt het. Rond 15:00 nederlandse tijd begint het weer, tot 21:00 Nederlandse tijd. Doe je rond deze tijden iets met je mobiel?

Wil je sowieso je mobiel eens uitzetten rond de aangegeven tijden? Om te zien of het verbruik dan nog voorkomt?

 

Verder kan ik als je dat wilt de mogelijkheid tot roaming uitzetten. Dat stopt het direct. Dit betekent wel dat je dus met je mobiel helemaal geen internet meer kan gebruiken in het buitenland via de simkaart van KPN. Ook niet als dit nodig is.

Het lijkt me wel handiger uit te zoeken waar het verbruik vandaan komt. Wil je een screenshot maken van de roaming instellingen van je toestel? 


Hi @Mobiel_verbruik! Ik zie het verbruik ook aan onze kant. Het gaat inderdaad steeds maar om een paar KB. Met als uitzondering 25 juli en 26 juli. Daarop is ineens 8500 en 1500 verbruikt. Heb je dit bewust gedaan? Heb je deze dag iets anders gedaan?

Ook valt het me op dat het verbruik meestal plaatsvind tussen 07:00 en 09:30 Nederlandse tijd. Daarna stopt het. Rond 15:00 nederlandse tijd begint het weer, tot 21:00 Nederlandse tijd. Doe je rond deze tijden iets met je mobiel?

Wil je sowieso je mobiel eens uitzetten rond de aangegeven tijden? Om te zien of het verbruik dan nog voorkomt?

 

Verder kan ik als je dat wilt de mogelijkheid tot roaming uitzetten. Dat stopt het direct. Dit betekent wel dat je dus met je mobiel helemaal geen internet meer kan gebruiken in het buitenland via de simkaart van KPN. Ook niet als dit nodig is.

Het lijkt me wel handiger uit te zoeken waar het verbruik vandaan komt. Wil je een screenshot maken van de roaming instellingen van je toestel? 

Kan ik doen, maar ik heb de esim al uitgezet. Sinds dien zie ik dat het verbruik qua geld dat ik extra kwijt ben stop is gezet.

Hier nog 2 Screenshots op basis van de eerst screenshot. Sim 1 is de buitenlandse simkaart, sim 2 tmobile die ik altijd als duo sim gebruik met kpn en esim 1 is kpn.

Zoals je ziet voor deze maand, bij esim 1 is het verbruik gewoon 0 bytes. En bij sim 1 is het verbruik 10gb wat gewoon klopt omdat ik die simkaart voor data gebruik nu.

 

Nou ik gebruik mijn mobiel gewoon dagelijks, dus niks geks soms zet ik hem aan en uit. Maar dat is normaal. Zoals je ziet staat roaming uit, dit had ik al voor dat ik geland was gedaan (voor dat het vliegtuig opsteeg).

Zoals ik al zei, iemand anders die met mij mee is heeft precies dezelfde toestel maar een fysieke simkaart en die heeft maar extra kostem van 0,01 euro cent. Dit had ik vroeger ook, maar sinds de esim blijkbaar niet meer. 


Extra, ik heb de simkaart dus laatste 3 dagen uitgezet. En zie dat ik geen extra kosten meer genereer. Waar dit aan ligt weet ik niet, bij mijn verbruik van de esim staat niks, bij de simkaart die ik gekocht heb in het buitenland voor data krijg ik data van. Misschien dat esim continue validatie nodig heeft in vergelijking met een fysieke simkaart? Ik vind het best raar, met een fysieke sim dit probleem nooit gehad.

 

Het punt is dat ik op dit nummer sms'jes soms krijg, maar nu kan ik ze dus niet ontvangen omdat ik de simkaart heb moeten uitzetten. 


@Mobiel_verbruik ik denk dat ik iets gevonden heb. Wil je “Wifi-assistentie” eens uitzetten? En daarna roaming uit laten staan?

Wat ik heb gevonden doet me vermoeden dat zelfs met Roaming uit je mobiel door die functie toch steeds kort verbinding maakt. Dit vooral op het moment als je schakelt tussen 4G en 3G. 


@Mobiel_verbruik ik denk dat ik iets gevonden heb. Wil je “Wifi-assistentie” eens uitzetten? En daarna roaming uit laten staan?

Wat ik heb gevonden doet me vermoeden dat zelfs met Roaming uit je mobiel door die functie toch steeds kort verbinding maakt. Dit vooral op het moment als je schakelt tussen 4G en 3G. 

WiFi assistentie link die je geeft is voor Apple smartphones, ik heb een Samsung Android (dacht dat dat duidelijk was door de Screenshots) telefoon heeft dus die functie niet.

Waar ik ben is er continue verbinding met 4G, 3G heb ik wel eens maar dat is sporadisch. Dat terzijde toen ik afgelopen winter buiten de EU was had ik dit probleem totaal niet en had ik het toestel ook in dual sim mode. Buitenlandse simkaart en kpn simkaart. Geen enkel probleem en nu opeens dus wel.

 


Niet elke telefoon heeft Wi-Fi assistent sowieso maar kijk even bij instellingen, Wi-Fi, geavanceerd of daar slimme netwerkwissel staat. Dan kun je het gegeven advies proberen.

 

In het verleden was dat de naam die Samsung het gaf. Er zijn ook Android telefoons met de benaming Wi-Fi assistent.


Niet elke telefoon heeft Wi-Fi assistent sowieso maar kijk even bij instellingen, Wi-Fi, geavanceerd of daar slimme netwerkwissel staat. Dan kun je het gegeven advies proberen.

 

In het verleden was dat de naam die Samsung het gaf. Er zijn ook Android telefoons met de benaming Wi-Fi assistent.

Tnx, toch nog gevonden, maar stond al uit bij mij. En daarbij heb ik sowieso WiFi uitstaan omdat ik hier nergens WiFi heb. 


@Mobiel_verbruik ik wil toch een ticket aanmaken. Zoals ik het zie doe je alles zelf goed. En ik heb geen verklaring voor deze kosten. Dus ik wil de technische dienst er op afsturen. 

Wel vragen die naar nog wat gegevens. Zou je willen laten weten met welke provider je daar verbinding maakt? En met welk merk en toestel je de e-sim gebruikt?


@Mobiel_verbruik ik wil toch een ticket aanmaken. Zoals ik het zie doe je alles zelf goed. En ik heb geen verklaring voor deze kosten. Dus ik wil de technische dienst er op afsturen. 

Wel vragen die naar nog wat gegevens. Zou je willen laten weten met welke provider je daar verbinding maakt? En met welk merk en toestel je de e-sim gebruikt?

Hoi Bram, dat is in de eerste screenshot die ik gedeelt heb te zien 🙂. MTS.

Toestel is een galaxy s23 ultra. 


@Mobiel_verbruik ik heb het ticket voor je aangemaakt. De gebruikelijke doorlooptijd is 3 werkdagen. Gezien je nog in het buitenland bent kan het lastig zijn contact te krijgen. Zowel vanuit onze kant, of door tijdzones van jouw kant. Als je na 3 werkdagen nog niks gehoord hebt, laat het dan hier weten. Dan kijk ik zelf even in het ticket. Of bel +316 1200 1200.


@Mobiel_verbruik ik heb het ticket voor je aangemaakt. De gebruikelijke doorlooptijd is 3 werkdagen. Gezien je nog in het buitenland bent kan het lastig zijn contact te krijgen. Zowel vanuit onze kant, of door tijdzones van jouw kant. Als je na 3 werkdagen nog niks gehoord hebt, laat het dan hier weten. Dan kijk ik zelf even in het ticket. Of bel +316 1200 1200.

Hoe wordt er contact opgenomen? De simkaart heb ik nu volledig uitgezet omdat het me anders nog meer geld kost, dus kan niet gebeld worden. Bellen is ook dus geen optie, zeker met de extra hogere kosten. 


@Mobiel_verbruik normaal gebeurt dit door naar je mobiel te bellen. Ik zie dat het ticket al is opgepakt. Ik zie minimaal 1 gemiste oproep. Met het uitstaan van je e-sim is dit logisch. Ik ga voor je navragen of we contact via de e-mail kunnen doen. 


@Mobiel_verbruik normaal gebeurt dit door naar je mobiel te bellen. Ik zie dat het ticket al is opgepakt. Ik zie minimaal 1 gemiste oproep. Met het uitstaan van je e-sim is dit logisch. Ik ga voor je navragen of we contact via de e-mail kunnen doen. 

Dat zou erg fijn zijn! Gebeld worden kost me ook geld namelijk 😅


@Mobiel_verbruik laten we wel wezen. Over de kosten van de data kan ik nu nog niks zeggen. Maar als jij kosten maakt omdat je een gesprek van onze technische dienst aanneemt, dan vergoed ik die. Het oplossen moet je geen cent extra kosten. Dus als je je daar zorgen om maakt, neem dan gewoon die gesprekken aan. 🙂

Wel heb ik ondertussen een bericht achtergelaten bij de technische dienst. met de vraag of we je via een andere weg kunnen informeren. Hou toch wanneer mogelijk je mobiel beschikbaar voor oproepen voor het geval dit niet lukt. 


@Mobiel_verbruik laten we wel wezen. Over de kosten van de data kan ik nu nog niks zeggen. Maar als jij kosten maakt omdat je een gesprek van onze technische dienst aanneemt, dan vergoed ik die. Het oplossen moet je geen cent extra kosten. Dus als je je daar zorgen om maakt, neem dan gewoon die gesprekken aan. 🙂

Wel heb ik ondertussen een bericht achtergelaten bij de technische dienst. met de vraag of we je via een andere weg kunnen informeren. Hou toch wanneer mogelijk je mobiel beschikbaar voor oproepen voor het geval dit niet lukt. 

Dankje, maar als ik de kpn sim aan laat staan blijf ik zonder die belkosten geld kwijtraken 🙂 .

Richting volgende week ben ik weer terug. Dus dan heb ik zeker mijn simkaart weer aan. 


@Bram_  wat is de status? Heb niks meer gehoord sinds al 4 a 5 dagen.

Ben nu weer in Nederland trouwens, dus ben wel bereikbaar telefonisch. 


Hi @Mobiel_verbruik! Ik zie dat op de dag zelf rond 11:30 een belpoging gedaan is. Heb je hiervan een gemiste oproep?


Hi @Mobiel_verbruik! Ik zie dat op de dag zelf rond 11:30 een belpoging gedaan is. Heb je hiervan een gemiste oproep?

Welke dag? Gister? Heb geen gemiste oproepen op die dag.


@Mobiel_verbruik ook gister om 13:07 zie ik een notitie van een gemiste oproep. Wil je bevestigen dat je op beide dagen bereikbaar bent geweest? En wil je anders een alternatief nummer in je profiel zetten om die te proberen?


@Mobiel_verbruik ook gister om 13:07 zie ik een notitie van een gemiste oproep. Wil je bevestigen dat je op beide dagen bereikbaar bent geweest? En wil je anders een alternatief nummer in je profiel zetten om die te proberen?

Ja ik ben beide dagen bereikbaar geweest, en heb vanuit jullie geen gemiste oproep gehad. Ik heb het nummer onder: Persoonlijke opmerkingen gezet. 


Even terugkoppeling, ben ik vergeten.

 

Uiteindelijk echt nooit gebeld door de technische dienst, wel iemand van KPN die vroeg hoe het gesprek was gegaan terwijl er geen gesprek is geweest. Maar goed, kosten zijn netjes teruggeboekt. Maar het probleem is niet opgelost. Advies was dus: simkaart uitzetten buiten de EU. Alleen is dat niet echt een oplossing, want stel ik moet een sms binnenkrijgen of gebeld worden dan kan dat dus niet zonder kosten te krijgen. Dus @Bram_  , ja ik heb het geld terug gekregen dus dat is natuurlijk erg fijn, maar nee het probleem van dat ik straks weer kan verbruiken in het buitenland is niet opgelost.


Reageer