Skip to main content

Enkele jaren via verkoop van KPN als ZZP’er overgestapt van privé abonnement naar klein zakelijk. Dat was allemaal zo geregeld. Ze wilden me graag als klant bij zakelijk, Nu was mijn contract verlopen bij klein zakelijk en wil ik terug naar consumenten. Ik heb bij consumenten een poging gedaan een nieuw abonnement met nummerbehoud aan te vragen, maar die bestelling werd gecanceld. Het kan alleen met een contractovername. En dat wordt enorm moeilijk gemaakt. Kan alleen via de website en met veel formulieren.  Het probleem daarbij is wel dat je niet weet wat je gaat betalen als consument. Daar wordt geen informatie over gedeeld. Dus wie weet zit ik vast aan de oude, hogere zakelijke tarieven. Uiteraard gebeld, maar het kon helaas alleen op die manier. Ik stap nu na 25 jaar KPN maar over naar een andere provider. 

Wat jammer dat je dit proces als zo vervelend ervaart dat je zelfs de keuze hebt gemaakt om over te stappen naar een andere provider @H. de Vaan 😔

Het klopt dat er geen aanvraag met nummerbehoud gedaan kan worden als het nummer al ondergebracht is bij KPN, nummerbehoud is van toepassing als er een nummer overgenomen moet worden vanuit een andere provider.

Een contractovername zou echter niet heel erg moeilijk moeten zijn en ik ben dan ook benieuwd naar de problemen waar je tegenaan bent gelopen bij het formulier voor contractovername op onze website. Zou je dit nog toe willen lichten, zodat ik hier intern een balletje over op kan gooien? 

Als je een contact overneemt, wisselt enkel de contractant, de rest van het contract -dus de prijs, inhoud en looptijd- blijft ongewijzigd. Je geeft aan dat je contract verlopen is, dat zou inhouden dat je ná de overname direct zou kunnen verlengen naar een consumenten abonnement naar keuze. Als dit je eerder duidelijk was verteld, had dit dan nog een verschil gemaakt in je besluit om over te stappen naar een andere provider?

 


Hoi Maja,

Mijn contract bij KPN zakelijk was inderdaad per 14-10 afgelopen. Ik heb dat afgewacht om zonder probleem over te kunnen stappen.

Het probleem waar ik tegenaan liep op het contractovername formulier is dat ik geen enkel overzicht of bericht kreeg van de kosten per maand. Ik heb eerst geprobeerd bij KPN consumenten een nieuw contract te nemen met nummerbehoud. Ik wist daarbij precies onder welke condities ik een nieuw contract aanging (18 euro per maand). Bij het overnameformulier weet je niet waar je aan toe bent. Voor hetzelfde geld werd mijn huidige contract voor een jaar voortgezet (24 euro per maand)?

In het formulier heb ik nergens gezien dat je kon aangeven dat je contract verlopen is. Ik kon ook nergens een nieuw contract kiezen.

Ik heb zowel contact gehad met de klantenservice van consumenten en van zakelijk en geen van tweeën hebben me anders geïnformeerd, dan dat ik het online formulier moet invullen.

Inmiddels ben ik overgestapt naar Simyo. Dat is gewoon een KPN dochter. Daar kon ik wel naar overstappen. 

Wat me nog het meest verbaast, is dat de overgang van consument naar zakelijk met nummerbehoud toen wel zonder probleem kon. Nu moet het ineens via contractovername. Terwijl het volgens mij heel simpel is: ik neem een nieuw contract bij KPN consument en zeg mijn contract bij KPN zakelijk op en houd gewoon mijn nummer. 

 


Bedankt voor je duidelijke uitleg @H. de Vaan. Het gebrek aan informatie over wat er ná de contractovername precies zou gebeuren, heeft er bij jou dus voor gezorgd dat je het niet aan hebt gedurfd en gekozen hebt voor een helemaal andere provider.

Het klopt dat het overgaan van een consumenten abonnement naar kleinzakelijk anders geregeld is dan andersom. Bij een omzetting van kleinzakelijk naar consument worden beide contractanten als consument behandeld waardoor er een ‘normale’ contractovername van toepassing is. Je blijft dan, ook als consument, het kleinzakelijke abonnement houden met dezelfde inhoud en kosten. Als ik het formulier nu bekijk, ontbreekt informatie daarover inderdaad helemaal. Ga ik even achteraan, want dit kan beter!

Nogmaals jammer dat je vertrokken bent bij ons, maar ik snap dat je voor zekerheid gekozen hebt! En je blijft zo gewoon gebruik maken van ons mobiele netwerk 😊