Skip to main content

Hallo,

Weet iemand hoe het mogelijk is dat voor mij reis in Kenia de simkaart van KPN data heeft verbruikt terwijl ik deze had uitgeschakeld in de instellingen van mijn telefoon én ik een eSIM in gebruik had met 3gb aan data beschikbaar voor het desbetreffende land. Tijdens de reis ontving ik van de app van de eSIM meldingen met betrekking tot mijn verbruik, bijvoorbeeld "nog 50% ...". Daarnaast hield ik zelf alles goed in de gaten en deed ik af en toe een steekproef om te controleren hoeveel ik nog van de bundel overhad. Zodoende voor mij de bevestiging dat als ik mijn mobiele gegevens aan had staan of hier gebruik van had gemaakt, ik gebruik maakte van de locale eSIM. Daarbij heb ik voornamelijk gebruik gemaakt van wifi.

Kortom: KPN sim uitgeschakeld, Kenia Sim ingeschakeld en beiden simkaarten beweren data verbruik.

Ik begrijp niet wat en waar het fout is gegaan, heeft iemand een idee?

 

Alvast bedankt, groetjes!

Hallo @Isa naar kenia binnen je mobiel kun je op app-niveau zien waar de data aan verstookt is.

Succes.

 


Beste @Isa naar kenia, welkom! Wat ontzettend gaaf dat je naar Kenia bent geweest. Ongetwijfeld een ervaring die je voor de rest van je leven bij je draagt! Voor wat betreft het mobiel internet: wanneer heb je het mobiele internet uitgezet? Is dit in Nederland al geweest of ‘pas’ nadat je uit het vliegtuig bent gestapt? In dat laatste geval zou het kunnen dat er al een verbinding tot stand gekomen is. Je betaalt in Kenia 2.50 euro per MB, dus dat gaat helaas heel erg snel.

 

Als de factuur beschikbaar is, dan kan je de verbruiksspecificatie inzien. Je kunt dan zien wanneer er precies gebruik gemaakt is van mobiel internet. Mocht je er dan nog vragen over hebben, kan je het beste telefonisch contact met ons opnemen. Mijn collega's kijken dan graag met je mee!


Hallo Marcia van KPN,

 

Bedankt voor uw bericht. Het was zeker een mooie ervaring. 

De factuur lied zien dat ik gedurende mijn verblijf in Kenia tot ik de grens over ging naar Tanzania steeds wat had verbruikt. Dit was ook precies op de momenten dat ik verbinding met het internet maakte kon ik achterhalen. Ik heb de simkaart voor Kenia ingeschakeld op Schiphol en de KPN simkaart geloof ik uitgeschakeld in het vliegtuig, waar ik precies boven zweefde dat weet ik niet meer. 

 

Ik heb op dezelfde manier mijn simkaart ook in Tanzania gebruikt. De Kenia simkaart uitgeschakeld en die voor Tanzania ingeschakeld. Gedurende mijn verblijf daar is er niets in rekening gebracht volgens de factuur. Ik heb in die situatie niets anders gedaan.

 

Ik snap er dus helemaal niks van hoe dit heeft kunnen gebeuren. Ik heb inmiddels contact gehad met het bedrijf van de simkaart voor Kenia, zij bevestigde dat ik gedurende mijn verblijf gebruik heb gemaakt van de simkaart, zo blijkt dat ik zo een 2640mb heb verbruikt. De facturen van KPN factureren 37mb. 

 

Voor ik deze vraag hier heb gesteld had ik al gebeld met de klantenservice. De mevrouw vertelde mij uiteindelijk dat ook al had ik de simkaart uitgeschakeld en een andere simkaart in gebruik. Dat als de verbinding minder is de KPN simkaart alsnog automatisch gebruikt kan worden, zelfs als ik op de wifi zit. En dat ik de kaart er fysiek er uit had moeten halen om dat te voorkomen. Dat verklaart alleen niet waarom in Tanzania geen verbruikskosten in rekening zijn gebracht. 

 

Ingewikkeld allemaal...


Reageer