Skip to main content

De inflatiecorrectie per 1 juli zou 3,8% zijn. Volgens de verklarende KPN website wordt deze CBS norm aangehouden. In mijn geval was de verhoging echter 4,5 %. Is dat bij anderen ook zo? Na contact met klantenservice zou dit gecorrigeerd worden, maar toch werd 2 dagen later het hogere bedrag afgeschreven en moest ik opnieuw contact leggen.

Ik was alert omdat de laatste 6 jaar mijn internetabonnement 52% in prijs gestegen was en ik maar eens ging rekenen. Voorheen was Telfort wel goedkoop, maar 52% in 6 jaar met de overgang naar KPN is extreem en KPN gaat er kennelijk vanuit dat niemand de verhogingen checkt. Zijn de afgesproken inflatiecorrecties eerder ook overschreden om op 52% in 6 jaar te komen? Herkent u dit?

De inflatiecorrectie word berekend over de bruttoprijs. Dus zonder kortingen en combivoordeel enzo. Hoe hoog is bij u de bruttoprijs? 


Behalve de inflatiecorrectie past KPN ook soms een reguliere prijsverhoging of verlaging aan @Fridus 

 


Ja, regelmatig is er naast inflatiecorrectie ook een prijsverhoging. Dit jaar gaf  de website die de prijsverhoging toelicht alleen een inflatiecorrectie van 3,8%. aan. Als inflatiecorrectie buiten de evt. kortingen om berekend wordt, is dus ook de korting zelf aan dubbele inflatie onderhevig. De korting die al sinds jaar en dag een vast bedrag is, wordt ieder jaar een kleiner kortingspercentage. Dat zou ook zo zijn als de inflatiecorrectie op het bedrag incl. korting berekend wordt, maar nu gaat het afpikken van de korting dus nog sneller. Waar de korting 6 jaar geleden nog 28.57 procent van mijn vaste internetprijs was, is ditzelfde nettobedrag aan korting nu nog maar 17,7 %


Hallo @Fridus, het is altijd goed om hier scherp op te zijn. Maar je mag ook zeker vertrouwen dat de inflatiecorrectie wel juist is berekend.

Zoals @Nick83 al zei, wordt de inflatiecorrectie alleen berekend over je Internet en TV abonnement. Dus zonder korting en zonder andere toegevoegde extra’s zoals ESPN Compleet, het Opnemen Pakket of KPN Veilig.

Wat betreft de korting: dit is een vast bedrag. Dit is niet uit te drukken in een percentage van jouw maand bedrag. Daarom wordt deze ook niet meegenomen in de berekening voor de inflatiecorrectie.

Als laatste wil ik je verwijzen naar kpn.com/inflatiecorrectie voor meer informatie.


Beste Denise, uw reactie voegt niets nieuws toe, behalve de suggestie dat ik op KPN mag vertrouwen. Ook had ik al naar de genoemde link verwezen als 'de verklarende website’ in mijn eerste post. De kortingspercentages als fractie van de totaalprijs is voor consumenten juist daarom relevant, omdat deze aangeven dat de korting ieder jaar minder wordt, zowel in termen van waarde, als in termen van fractie van de betaalde prijs Consumenten worden immers direct door inflatie getroffen en kunnen dat niet afwentelen op hun leveranciers. Het zou de KPN goed staan als ze de vaste kortingsbedragen eens verhogen met de totaalinflatie van de afgelopen 10 jaar.  Ook kun je het vermelden van inflatiecorrectie op basis van de brutoprijs zonder korting als een vorm van misleiding zien. Consumenten hebben immers alleen maandelijks met de totaalprijs te maken. In alle gevallen wordt er naar het bedrijf toe gerekend en de consument moet slikken of vertrekken.


Ik snap dat jij liever zou zien dat de korting mee berekend wordt in de inflatie, zodat jij uiteindelijk meer in je portemonnee houdt. Maar de korting kan niet mee gerekend worden, omdat dit niet voor iedere klant gelijk is. Neem bijvoorbeeld de Entertainmentkorting. Deze korting krijg je alleen als je KPN Thuis en Mobiel combineert én als je Entertainment in jouw abonnement hebt zitten. Dan krijg je 5 euro Entertainmentkorting. Een klant die alleen Internet en TV heeft en geen Entertainment, krijgt de korting niet. Bovendien, als je de korting mee rekent, moet je ook alle Entertainment meerekenen. Immers, je krijgt de Entertainmentkorting alleen als je Entertainment in je abonnement hebt. Dat terwijl de prijs van Entertainment door de leverancier, bijvoorbeeld Netflix, wordt bepaald. Het is niet aan ons om daar inflatie over te berekenen. Daarom wordt de inflatiecorrectie alleen toegepast over de prijs van Internet en TV en niet over de extra diensten en de korting. Dit gaat niet veranderen.


Het is wat het is. Bedankt voor je duidelijke en inhoudelijke reacties @Denise van KPN 😉


Hallo @Fridus ,

Ik lees dat jouw abonnement de afgelopen zes jaar met zo’n 52% is verhoogd. Dit betekent dat je al minimaal zes jaar niet hebt verlengd. Daarmee ben je dief van eigen portemonnee. 
 

Je kunt jouw abonnement goedkoper maken door te verlengen.

Dat kan telefonisch via 0800-0402. Het kan sinds kort ook via internet: https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet

Je gaat dan wel over op KPN TV+. Dat heeft voordelen en nadelen. 

Hier vind je een overzicht van bevindingen/wensen van KPN TV+: 

 

De huidige prijzen en mogelijkheden vind je in dit overzicht: 

 

 

En hallo @Denise van KPN ,

 

Daarom wordt de inflatiecorrectie alleen toegepast over de prijs van Internet en TV en niet over de extra diensten en de korting. Dit gaat niet veranderen.

Dit is niet juist. Alleen de prijs van internet is verhoogd met 3,8%. Het aanvullende TV-pakket is niet in prijs gestegen. (Zelf geconstateerd op mijn laatste factuur.) En inderdaad staat dat op de website ook niet goed omschreven. 


Noordzee schreef:

En hallo @Denise van KPN ,

 

Daarom wordt de inflatiecorrectie alleen toegepast over de prijs van Internet en TV en niet over de extra diensten en de korting. Dit gaat niet veranderen.

Dit is niet juist. Alleen de prijs van internet is verhoogd met 3,8%. Het aanvullende TV-pakket is niet in prijs gestegen. (Zelf geconstateerd op mijn laatste factuur.) En inderdaad staat dat op de website ook niet goed omschreven.

Maar op het TV pakket is wel een inflatiecorrectie toegepast.

Voor inflatiecorrectie:

Na inflatiecorrectie:

 


Bij mij niet, ik heb KPN TV+. 

Voor 1 juli 2024 betaalde ik 12,50 per maand voor de eerste ontvanger. En nu nog steeds (periode 11 juli 2024 t/m 10 augustus 2024).  

Internet is wel verhoogd van 42,50 naar 44,11.

Extra TV-ontvangers en Vast Bellen zijn bij jou ook ongewijzigd gebleven, zie ik. 


Bij mij niet, ik heb KPN TV+. 

Voor 1 juli 2024 betaalde ik 12,50 per maand voor de eerste ontvanger. En nu nog steeds (periode 11 juli 2024 t/m 10 augustus 2024).  

Feitelijk is dat onrechtvaardig, mijns inziens zou de toepassing van een inflatiecorrectie voor iedereen hetzelfde moeten zijn en dat betekent dat mijns inziens ofwel voor het TV pakket van TV+ ook een inflatiecorrectie berekend had moeten worden ofwel dat voor de oude abonnementen ook geen inflatiecorrectie berekend had moeten worden voor het TV pakket.


Op de website, die feitelijk juist is, staat wel het volgende:

Wat wijzigt er voor mij?

Dat is afhankelijk van het abonnement dat je hebt en wanneer je dit hebt afgesloten. Je krijgt hier persoonlijk informatie over. Hierin staat wat er voor jou wijzigt.

Het kan dus wel kloppen dat het verschilt. Iedere klant is hierover persoonlijke geïnformeerd.


Op de website, die feitelijk juist is, staat wel het volgende:

Wat wijzigt er voor mij?

Dat is afhankelijk van het abonnement dat je hebt en wanneer je dit hebt afgesloten. Je krijgt hier persoonlijk informatie over. Hierin staat wat er voor jou wijzigt.

Het kan dus wel kloppen dat het verschilt. Iedere klant is hierover persoonlijke geïnformeerd.

Laat onverlet dat is het onrechtvaardig vind dat er wel een inflatiecorrectie berekend wordt op het TV pakket van een Hussel abonnement maar geen inflatiecorrectie berekend wordt op het TV pakket van een "Internet en TV+" abonnement.


Laat onverlet dat is het onrechtvaardig vind dat er wel een inflatiecorrectie berekend wordt op het TV pakket van een Hussel abonnement maar geen inflatiecorrectie berekend wordt op het TV pakket van een "Internet en TV+" abonnement.

Dat speelt al jaren. Bij de nog oudere abonnementen is alles 1 pakket met 1 prijs. De inflatiecorrectie word over het hele pakket geheven. Bij oudere abonnementen gaat de prijs dus in verhouding harder omhoog.


Op de website, die feitelijk juist is, staat wel het volgende:

Wat wijzigt er voor mij?

Dat is afhankelijk van het abonnement dat je hebt en wanneer je dit hebt afgesloten. Je krijgt hier persoonlijk informatie over. Hierin staat wat er voor jou wijzigt.

Het kan dus wel kloppen dat het verschilt. Iedere klant is hierover persoonlijke geïnformeerd.

Nu je het zegt, dat stond inderdaad al in de e-mail van de factuur in juni 2024. Toen verder daar niet op gelet. 


Ik snap het, maar ik kan het ook niet anders maken dan dat het is, @wjb. Ik deel alleen de informatie die ik heb en dat is dat het per klant verschilt en dat iedereen hierover persoonlijke informatie heeft ontvangen.


Laat onverlet dat is het onrechtvaardig vind dat er wel een inflatiecorrectie berekend wordt op het TV pakket van een Hussel abonnement maar geen inflatiecorrectie berekend wordt op het TV pakket van een "Internet en TV+" abonnement.

Nog een paar jaar en een Hussel klant betaald meer voor tv dan een TV+ klant.


Laat onverlet dat is het onrechtvaardig vind dat er wel een inflatiecorrectie berekend wordt op het TV pakket van een Hussel abonnement maar geen inflatiecorrectie berekend wordt op het TV pakket van een "Internet en TV+" abonnement.

Nog een paar jaar en een Hussel klant betaald meer voor tv dan een TV+ klant.

Dat heet "aanmoedigingsbeleid" om op TV+ over te stappen. 😉

Overigens betaalt de Hussel abonnee vandaag de dag in totaal al meer dan de TV+ abonnee.


Nog een paar jaar en een Hussel klant betaald meer voor tv dan een TV+ klant.

Dat heet "aanmoedigingsbeleid" om op TV+ over te stappen. 😉

Of "veel geld verdienen aan slapende klanten beleid" 😉


Laat onverlet dat is het onrechtvaardig vind dat er wel een inflatiecorrectie berekend wordt op het TV pakket van een Hussel abonnement maar geen inflatiecorrectie berekend wordt op het TV pakket van een "Internet en TV+" abonnement.

Nog een paar jaar en een Hussel klant betaald meer voor tv dan een TV+ klant.

Voorlopig is het nog 11,04 tegenover 12,50. Dus dat gaat nog wel even duren. 


Nog een paar jaar en een Hussel klant betaald meer voor tv dan een TV+ klant.

Dat heet "aanmoedigingsbeleid" om op TV+ over te stappen. 😉

Of "veel geld verdienen aan slapende klanten beleid" 😉

Inderdaad, bij de oude alles-in-één-abonnementen is zelfs ook vast bellen geïndexeerd met 3,8%. Dat heeft PeterG ondervonden. 
 

@Nick83 en ik kwamen onlangs ook diverse topics tegen waarin klanten ruim tien euro per maand konden besparen door met dezelfde producten over te stappen op TV+. KPN verdient inderdaad goud geld aan die slapende klanten die nooit verlengen. 
 

Ik ben eigenlijk voorstander van hetzelfde (dus het huidige) tariefplan voor iedereen. Wat voor TV-ontvanger je ook hebt en hoe lang je ook klant bent. Maar dat zie ik niet zo snel gebeuren. Dat kost KPN veels te veel geld. 


Reageer