Skip to main content
Beantwoord

Deelt KPN mijn klantgegevens?

  • 4 September 2024
  • 8 reacties
  • 124 keer bekeken

Ik werd van de week gebeld door iemand in een call center. Hij vertelde mij dat in mijn woonplaats het glasvezelnetwerk verouderd is, en gebruikte dat als aanleiding mij een abonnement aan te bieden bij een concurrent van KPN, voor de helft van de prijs, en de dubbele snelheid.

Deze persoon beschikte over mijn naam, adres, telefoonnummer, email, en bankrekeningnummer. Hij vertelde dat KPN samenwerkt met drie andere partijen, en hen zo inhuurt om deze aanbieding te mogen doen.
Nu wil het toeval dat het bankerekeningnummer dat hij noemde een nummer is dat ik sinds een jaar of drie niet meer gebruik.

Ik werd verzocht direct een keuze te maken, maar gaf aan graag een mail van de aanbieding te willen ontvangen. Na het gesprek niets meer gehoord.

Mijn vraag is of KPN mijn gegevens heeft gedeeld met zo’n callcenter, of dat dit een vorm van scam / aggressieve sales is. En: is het glasvezelnetwerk verouderd? Ik woon in Hilversum.

Het kan zijn dat dit een partij is die doorverkoopt aan andere providers zoals Delta of Ziggo. Die kunnen vervolgens veilig ontkennen dat zij op deze manier aan klantenwerving doen (“Nee, dat nummer is niet van ons”). Het gebruik van smoesjes als “het netwerk is verouderd” is kenmerkend voor dit soort bedrijfjes, net als “u mag gebruik gaan maken van het nieuwere snellere netwerk..”.

Wat er in feite gebeurt is dat zulke tussenpersonen de beschikking hebben over veel privégegevens waarvan overigens niet 100% helder is hoe legaal ze daar aan zijn gekomen. Omdat ze met een oud bankrekeningnummer komen, zal je al alert moeten zijn.

In het kort: niet op in gaan en zelf de site van je gewenste provider opzoeken als je wil overstappen of verlengen.


@BigFurryMonster Lees meer hier over 

KPN leverde adresgegevens aan Experian


Ik vermoed dat mijn gegevens niet echt van KPN komen, maar ik hoor dat graag van KPN zelf.


Lees anders even onze privacy policy. Daarin vindt o.a. deze beloften:

  • KPN is zorgvuldig met je gegevens. Je kunt erop rekenen dat jouw gegevens bij KPN veilig zijn en dat wij ons houden aan de wet.
  • Wij kijken niet naar de inhoud van communicatie. Wij bekijken geen gesprekken, lezen niet wat jij in sms-berichten, e- mails of chats schrijft en houden niet bij welke websites je bezoekt
  • Wij verkopen jouw gegevens niet aan derden.
  • Wij informeren je over het gebruik van je gegevens en bieden je simpele mogelijkheden om je gegevens en privacy-keuzes in te zien en aan te passen.
  • Jij bepaalt wat er met je gegevens gebeurt. Wij respecteren de keuzes die je over je privacy hebt gemaakt.

Hopelijk beantwoord dit uw vraag


Dank, Ik_Combineer!

Ik vermoedde al zoiets, en ga uit van een spam/scam/sales-call met niet-legaal verkregen gegevens.


Lees anders even onze privacy policy. Daarin vindt o.a. deze beloften:

  • Wij verkopen jouw gegevens niet aan derden.

Wij leverde jouw gegevens aan Experian en deze verkocht aan derden. Eerst na openbaring door RTL redactie zijn beide partijen gestopt.


Lees anders even onze privacy policy. Daarin vindt o.a. deze beloften:

  • Wij verkopen jouw gegevens niet aan derden.

Wij leverde jouw gegevens aan Experian en deze verkocht aan derden. Eerst na openbaring door RTL redactie zijn beide partijen gestopt.

Je blijft dit altijd herhalen, ergens terecht want het was niet goed alleen KPN verkocht hierbij geen gegevens. KPN leverde gegevens aan om kredietwaardigheidchecks te doen volgens mij. Dit is niet bewust gegevens verkopen om er een voordeel uit te halen. Maar ik vindt het ook wel onterecht, behalve KPN deden ook Odido, Vodafone/Ziggo/HollandsNieuwe, simpel en andere bedrijven zaken met Experian.

KPN is tenminste zo eerlijk om hier direct op te acteren toen bekend werd dat Experian andere dingen deed met deze data en is per direct (alweer bijna een jaar geleden) gestopt met checks via experian en heeft zijn excuses aangeboden.


KPN verkocht hierbij geen gegevens. KPN leverde gegevens aan om kredietwaardigheidchecks te doen volgens mij. Dit is niet bewust gegevens verkopen om er een voordeel uit te halen.

Dat doet KPN al via BKR. Dat niet verkopen (gratis vertrekken) klantengegevens aan derde (Experian) maakt alleen maar erger en in strijd met wat KPN in privace policy beweert.

Bovendien doet KPN het met Experian nadat zijn eigen opgerichte stichting Preventel meerdere wetten overtreden had en door de rechter op de vinger getikt worden.

Lees hier het gedeelte Stichting Preventel: Misbruik door telecomproviders

 

Maar ik vindt het ook wel onterecht, behalve KPN deden ook Odido, Vodafone/Ziggo/HollandsNieuwe, simpel en andere bedrijven zaken met Experian.

Omdat anderen ook doen, is het dan goed?

KPN is tenminste zo eerlijk om hier direct op te acteren toen bekend werd dat Experian andere dingen deed met deze data en is per direct (alweer bijna een jaar geleden) gestopt met checks via experian en heeft zijn excuses aangeboden.

@BigFurryMonster zei dat een oude bankrekeningnummer gebruikt wordt, dus het kan best zijn dat zijn van KPN gratis geleverde gegevens aan Experian de bron voor de call center was.


Reageer