Skip to main content

Stel dat je een dementerende oude dame bent en je overziet je administratie en rekeningen niet meer. Je bent slecht ter been en je gezondheid is slecht. 

Dan vergeet je weleens wat.  Ik ben haar overbuurman en help haar met haar problemen. 

KPN is een lange periode niet betaald en heeft uiteindelijk de lijn afgesloten. Dat snap ik. Ik wil ook graag betaald worden als ik diensten verleen. 

Maar nu is alles betaald en er is een verzoek ingediend om de lijn te herstellen of opnieuw aan te leggen. 

 

8 weken verder.   Nog geen lijn, verkeerde bestellingen gedaan, weer afgezegd, kastje naar de muur. Er word vanalles gezegd en bij andere afdelingen gelegd die op hun beurt weer ontkennen dat er iets aan de hand is.

8 weken lang kan mevrouw niet eens de buren bellen als ze hulp nodig heeft en moet ze op het raam kloppen als er iemand toevallig langs loopt.

Het enige dat mevrouw wil is een werkende telefoon. Elke keer dat ik bel ( inmiddels heb ik al ruim 8 uur aan de telefoon gezeten met de ‘klantenservice’ ) beginnen ze over een internet verbinding waarvan ik al vanaf het begin gezegd heb dat die niet nodig is. Of er is een ander kul verhaal  waar ze mee aankomen.

 

Op dit moment zit ik in mijn derde gesprek vandaag met de klanten service en ben ik weer in de wacht gezet. 

Hoe moeilijk kan het zijn om zoiets gewoon goed te doen ? En waarom is het zo moeilijk om een formele klacht in te dienen. Tot twee keer toe ben ik daarvoor in de wacht gezet om uiteindelijk na 3 kwartier maar op te hangen. 

 

KPN staat wat mij betreft definitief voor Koninklijke Prutsers Nederland. 

Heeft ze alleen telefoon? Geen internet en geen tv?

Had ze nog een ouderwetse telefoonaansluiting zonder Experiabox? Zoiets word tegenwoordig niet meer geleverd. In ieder geval niet bij een nieuwe klant. 


Heeft ze alleen telefoon? Geen internet en geen tv?

Had ze nog een ouderwetse telefoonaansluiting zonder Experiabox? Zoiets word tegenwoordig niet meer geleverd. In ieder geval niet bij een nieuwe klant. 

Ze heeft tv via de kabel van ziggo. en verder alleen een voice lijn nodig. Die voicie lijn was een oude pstn aansluiting. , Er was een adsl internet aansluiting. die is ooit door haar ex echtgenoot ( overleden in 2021 ) aangelegd maar die heeft zij nooit gebruikt.

De ex echtgenoot deed ook haar administratie en na zijn overlijden is het mis gegaan. Rekeningen werden niet betaald, aanmaningen stroomden binnen en uiteindelijk is de vaste telefoon afgesloten en internet geblokkeerd.

De rekeningen heb ik binnen een week na het afsluiten betaald en alle schulden zijn opgelost. Ook heb ik het hele verhaal uitgelelgd en de betalingen over gezet op automatische incasso. 
Dan lijkt het mij dat er geen enkel probleem meer moet zijn om een werkende telefoon op te kunnen leveren. 

KPN dent daar anders over. 25 mei begon de ellende. Nu 7 weken later hoop ik dat ik binnen 5 werkdagen een lijn heb.

Daarna komt nog de discussie over rekeningen voor een glas aansluiting ( die niet nodig was).

 

Werkelijk onbegrijpelijk.
Mevrouw heeft geen enkele mogelijkheid om om hulp te vragen. Lopen naar de buren kost haar heel veel energie en is gevaarlijk voor haar omdat ze heel slecht ter been is.


@Hopeloos-endatin2023

Een analoge lijn, oftewel PSTN wordt niet meer geleverd. Je eist teveel van KPN. Bellen gaat tegenwoordig over TCP/IP oftewel het internet. Hoewel het fysiek natuurlijk via de telefoon gaat. KPN is PSTN al aan het afbreken daar waar glasvezel is 

En is er eventueel glasvezel beschikbaar in haar straat/omgeving? Zo niet, dan kan internet nog wel via koper worden geleverd als die verbinding er is. Echter wel in combinatie met internet dan, zonder PSTN.

Woont mevrouw in een eigen huis, of een zorgcentrum? In het laatste geval: Contacteer de woningbeheerder.


Word er glasvezel aangelegd? Door KPN zelf? Dat zou gratis moeten zijn toch?

Als er glasvezel van KPN ligt, dan word de telefoonlijn niet meer gebruikt. En ook bellen gaat dan over glasvezel. 


Ze heeft tv via de kabel van ziggo. en verder alleen een voice lijn nodig.

Dan is het logisch om daar telefoon bij te laten aansluiten, het nummer overzetten ook.
Dat zal ook voordeliger zijn.

Die voicie lijn was een oude pstn aansluiting.

Het zal zo zijn dat een afgesloten PSTN lijn (om welke reden dan ook) niet meer her aangesloten zal of “kan” worden.

 

 

 


@Hopeloos-endatin2023

Een analoge lijn, oftewel PSTN wordt niet meer geleverd. Je eist teveel van KPN. Bellen gaat tegenwoordig over TCP/IP oftewel het internet. Hoewel het fysiek natuurlijk via de telefoon gaat. KPN is PSTN al aan het afbreken daar waar glasvezel is 

En is er eventueel glasvezel beschikbaar in haar straat/omgeving? Zo niet, dan kan internet nog wel via koper worden geleverd als die verbinding er is. Echter wel in combinatie met internet dan, zonder PSTN.

Woont mevrouw in een eigen huis, of een zorgcentrum? In het laatste geval: Contacteer de woningbeheerder.

Je leest net zo slecht als kpn luistert. Ik heb gevraagd een lijn . Pstn, adsl , glas het maakt me niet uit. Nu weer een week verder en nog steeds niks. Ondanks de belofte dat het met 5 werkdagen geregeld zou moeten zijn.


Ze heeft tv via de kabel van ziggo. en verder alleen een voice lijn nodig.

Dan is het logisch om daar telefoon bij te laten aansluiten, het nummer overzetten ook.
Dat zal ook voordeliger zijn.

Die voicie lijn was een oude pstn aansluiting.

Het zal zo zijn dat een afgesloten PSTN lijn (om welke reden dan ook) niet meer her aangesloten zal of “kan” worden.

 

 

 

Heb je wel eens zaken met Ziggo gedaan? Als ik dat op wat voor manier dan ook kan vermijden dan doe ik dat.


Word er glasvezel aangelegd? Door KPN zelf? Dat zou gratis moeten zijn toch?

Als er glasvezel van KPN ligt, dan word de telefoonlijn niet meer gebruikt. En ook bellen gaat dan over glasvezel. 

Gratis wel. Maar dan moeten ze hem wel kunnen vinden. En dat is ondanks een tekening niet gelukt. 


Word er glasvezel aangelegd? Door KPN zelf? Dat zou gratis moeten zijn toch?

Als er glasvezel van KPN ligt, dan word de telefoonlijn niet meer gebruikt. En ook bellen gaat dan over glasvezel. 

Glas hebben ze geprobeerd. Terwijl er adsl ligt waar ook voice overheen kan. Weet je, hoe ze de lijn naar binnen krijgen interesseert me niets. Makkelijkste is adsl want dat is er. Hoe moeilijk kan het dan zijn om binnen de tijd die ervoor staat een nummer aan de praat te krijgen? Bijna 9 weken inmiddels.


Heeft ze alleen telefoon? Geen internet en geen tv?

Had ze nog een ouderwetse telefoonaansluiting zonder Experiabox? Zoiets word tegenwoordig niet meer geleverd. In ieder geval niet bij een nieuwe klant. 

Jup, alleen telefoon. Er ligt een adsl met een speedtouch modem prima voor voice alleen. Die kunnen ze zien, ze hebben de lijn zelfs gemeten. Dus wat is het probleem vraag ik me af.


Ze heeft TV en internet van Ziggo?
Dan is het toch goedkoper om telefoon van Ziggo te nemen dat gaat ongeveer 2 euro meer kosten

Tel uit je winst.
Of……. heeft ze Ziggo ook niet betaald soms?
Dan wordt het een ander verhaal.


Ze heeft tv via de kabel van ziggo. en verder alleen een voice lijn nodig.

Dan is het logisch om daar telefoon bij te laten aansluiten, het nummer overzetten ook.
Dat zal ook voordeliger zijn.

Heb je wel eens zaken met Ziggo gedaan? Als ik dat op wat voor manier dan ook kan vermijden dan doe ik dat.

Ik blijf er ver van, maar in dit concrete geval zou het toch logisch zijn om  . . . .


Het is helemaal niet zo logisch om vaste telefoon, ook, naar Ziggo over te doen @KeesYagi .

Betreffende mevrouw heeft geen internet nodig. Kijkt alleen tv via Ziggo. Als dat het KabelTV pakket is, ongecodeerd zonder smartcard, dan zou vaste telefoon bij Ziggo € 38,50 per maand kosten. En 16 cent per minuut.
https://www.ziggo.nl/bellen/vast-bellen

Bij KPN VoIP only

Belbasis 33,50 per maand. Bellen naar NL vaste nummers 0,08 p/min naar NL 06 nrs 0,19 p/min.
https://www.kpn.com/bellen/abonnementen/belbasis-en-belbudget.htm

 

N.B. @Hopeloos-endatin2023 

Mogelijk is het gebruik van draaischijf straks niet meer mogelijk. KPN ondersteunt dat niet meer met nieuwe lijnen.


Peter G en vaste telefoon :-)

Het gaat er in dit geval als eerste om dat deze mevrouw weer kan bellen.

En blijkbaar heeft huistijger een ander kosten plaatje voor zich, maar dat zal te maken hebben met wel of geen internet al aanwezig ?
Ook weer vreemd eigenlijk.

Als het mijn buurvrouw was dan zou ik een voip kastje op mijn internet aansluiten en dan via een draad of draadloze (dect) telefoon naar haar toe brengen.
( en dan is ook een draaischijf mogelijk )


Beste @Hopeloos-endatin2023, wat een verhaal! Begrijpelijk dat je wilt dat je buurvrouw snel weer diensten krijgt. Is er inmiddels al meer duidelijk? Zo niet, kijk ik natuurlijk graag met je mee. Wil je in de persoonlijke opmerkingen van je forumprofiel het adres en klantnummer van de buurvrouw plaatsen? En voor de zekerheid ook het contacttelefoonnummer waarop je te bereiken bent? Laat hier even weten dat je dat gedaan hebt, dan kijk ik er maar. 


N.B. @Hopeloos-endatin2023 

Mogelijk is het gebruik van draaischijf straks niet meer mogelijk. KPN ondersteunt dat niet meer met nieuwe lijnen.

 

Ze heeft een dect toestel. dus dat is het punt niet.

Ik ga straks nog maar weer eens bellen. Dan zal de toltale beltijd met de ‘klantenservice’ wel op lopen tot boven de 8 uur inmiddels.


Beste @Hopeloos-endatin2023, wat een verhaal! Begrijpelijk dat je wilt dat je buurvrouw snel weer diensten krijgt. Is er inmiddels al meer duidelijk? Zo niet, kijk ik natuurlijk graag met je mee. Wil je in de persoonlijke opmerkingen van je forumprofiel het adres en klantnummer van de buurvrouw plaatsen? En voor de zekerheid ook het contacttelefoonnummer waarop je te bereiken bent? Laat hier even weten dat je dat gedaan hebt, dan kijk ik er maar. 

Gedaan…

Er is voor zover ik weet sinds de vorige keer niets gebeurd behalve een email dat de bestelling binnen is. 

Ik heb een analoog toestel aan het modem gekoppeld en test daar bijna dagelijks mee of er al leven op de lijn te horen is. Ook nog geen nummer toegewezen gekregen. 

Ik wacht met spanning af.

 


Ze heeft tv via de kabel van ziggo. en verder alleen een voice lijn nodig.

Dan is het logisch om daar telefoon bij te laten aansluiten, het nummer overzetten ook.
Dat zal ook voordeliger zijn.

Heb je wel eens zaken met Ziggo gedaan? Als ik dat op wat voor manier dan ook kan vermijden dan doe ik dat.

Ik blijf er ver van, maar in dit concrete geval zou het toch logisch zijn om  . . . .

Ze heeft geen internet…. 

Ze heeft TV en internet van Ziggo?
Dan is het toch goedkoper om telefoon van Ziggo te nemen dat gaat ongeveer 2 euro meer kosten

Tel uit je winst.
Of……. heeft ze Ziggo ook niet betaald soms?
Dan wordt het een ander verhaal.

Nee, alleen telefoon. En met Ziggo was ik net op tijd met betalen. En Vattenfall...en nog meer… Dus je kan je voorstellen dat ik ik blij mben dat alleen KPN er zo’n zootje van maakt. 


Als je een telefoon aansluiting aanvraagt, heb je altijd standaard internet erbij. Bellen gaat tegenwoordig via Voice over IP. Dus het 'ze heeft geen internet' is niet relevant. 

 @Marcia_ heeft aangegeven dat ze het gaat onderzoeken.  Dus je kan ervanuit dat alles in zijn werking wordt gezet. Een opvolgende rant als: "Dus je kan je voorstellen dat ik ik blij ben dat alleen KPN er zo’n zootje van maakt. " komt niet dankbaar over, vind je niet?


Als je een telefoon aansluiting aanvraagt, heb je altijd standaard internet erbij. Bellen gaat tegenwoordig via Voice over IP. Dus het 'ze heeft geen internet' is niet relevant. 

 @Marcia_ heeft aangegeven dat ze het gaat onderzoeken.  Dus je kan ervanuit dat alles in zijn werking wordt gezet. Een opvolgende rant als: "Dus je kan je voorstellen dat ik ik blij ben dat alleen KPN er zo’n zootje van maakt. " komt niet dankbaar over, vind je niet?

Ik ben dankbaar voor alle hulp die er komt.   In zijn totaliteit verdient dit hele verhaal geen schoonheodsprijs. Dat ligt niet aan Marcia. 
 

Dit verhaal begint 25 mei. Volgens de laatste email die ik kreeg word de start datum 19 juli. Als dat klopt en lukt heeft het bijna 2 maanden geduurd. Daar hoef ik niet blij of dankbaar voor te zijn. 
Dat ze gaat bellen over VOIP is een feit. Dat ze geen internet dienst afneemt ook. Kortom ze heeft straks inderdaad geen internet ook al maakt ze van de infrastructuur gebruik om te bellen. 

 


@AriënC schrijft: Als je een telefoon aansluiting aanvraagt, heb je altijd standaard internet erbij. Bellen gaat tegenwoordig via Voice over IP. Dus het 'ze heeft geen internet' is niet relevant. 

Dat is niet het geval. Je kan nog steeds Belbasis en Belbudget aanvragen. Alleen wordt dat niet meer geleverd als PSTN. Maar via DSL of FttH als VoIP Only. Modem erbij, maar zonder verder internet toegang.

https://www.kpn.com/bellen/abonnementen/belbasis-en-belbudget.htm

 


Wow.... 

 

Nu dit weer. Nadat uitgebreid besproken is dat de nieuwe belbudget aansluiting op de adsl aangesloten gaat worden krijg ik nu een email dat er op 11 augustus aan de glasvezel gewerkt gaat worden. 

Lopen er nou weer zaken door elkaar?

Wanneer wordt dit nou eens geëscaleerd binnen kpn zodat de juiste acties uitgevoerd ? 

 

Onbegrijpelijk. Ik ben echt voorbij boos.


Glasvezel word aangelegd door KPN Netwerk. En niet door KPN provider. Kan heel goed zo zijn dat de werkzaamheden niets met de aansluiting te maken hebben.

Want ondanks dat er misschien een aansluiting op het koperdraadje gerealiseerd gaat worden gaat de aanleg van glasvezel natuurlijk wel gewoon door.


Glasvezel word aangelegd door KPN Netwerk. En niet door KPN provider. Kan heel goed zo zijn dat de werkzaamheden niets met de aansluiting te maken hebben.

Want ondanks dat er misschien een aansluiting op het koperdraadje gerealiseerd gaat worden gaat de aanleg van glasvezel natuurlijk wel gewoon door.

Ik heb de tekening gezien waarop aangegeven is dat de glasvezel tegen de gevel aan ligt. Er is door kpn onderaannemer gegraven maar niets gevonden. Zojuist weer een uur aan de lijn gehangen en de toezegging gekregen dat er toch op adsl een nummer komt. 

 

 


Ik heb even met je meegekeken. Mevrouw had een PSTN abonnement en daarnaast een ‘normaal’ internet + bellen abonnement. Het PSTN abonnement is nu opgezegd en ze gaat dus nu bellen via de Experia Box en heeft hierbij ook een internet abonnement.

 

Ik begrijp uit jouw verhaal dat dit helemaal niet nodig is. De afgelopen paar keren is er steeds een nieuw BelBudget abonnement aangevraagd, maar omdat er al een lopend abonnement is, wordt deze steeds geannuleerd door het systeem. Het is dus belangrijk dat we geen nieuw abonnement aanvragen, maar het huidige abonnement er naar wijzigen. 

 

Mijn voorstel is om het abonnement te wijzigen naar een BelBudget. Ze betaalt dan alleen voor de telefoonlijn en daarnaast voor de gemaakte belminuten. Het is daarvoor wel belangrijk om te weten of zij een Experia Box heeft liggen of dat die zelfs is aangesloten? Daar moet dan namelijk de kabel van de telefoon ingeplugd worden.