Skip to main content

Goedemiddag, ik heb vandaag een extreem hoge factuur binnen gekregen van bijna €400,-. Dit komt door online aankopen maar ik heb helemaal niks gedaan. Ik maak altijd gebruik van wifi dus ik zou graag hulp willen,.

Hoi @Gigi Ta 

Welkom op het forum van KPN.

Het bedrag van 400,- euro is inderdaad erg hoog, daar ben ik het volledig met je eens.
Maar zou je wat specifieker kunnen aangeven, over welke online aankopen je het nu hebt??
Plaats daarom het deel van de KPN factuur (zonder jouw persoonlijke gegevens) als bijlage in je volgende bericht, waarop deze kosten staan vermeld, zodat we even mee kunnen kijken.

Daarnaast moet je altijd mobiele data in het menu van je smartphone uitzetten, ook als je thuis gebruik maakt van je eigen WiFi netwerk.
Want op het moment dat jouw eigen WiFi netwerk maar even weg valt of slechter is, zal je smartphone automatisch switchen naar het mobiele data netwerk (4G of 5G) van KPN, waar je voor de rest niets van zult merken.

Dus zet altijd mobiele data verbruik helemaal uit in het menu van je smartphone (vaak te vinden onder mobiel netwerk of netwerkinstellingen), om dit probleem in de toekomst te voorkomen.

 


Hallo @Gigi Ta ,

Je geeft aan dat het om online aankopen gaat. 

Als het een aankoop via een appstore (playstore) betreft, zorg dan dat het betalen via jouw KPN factuur daar niet als optie opgenomen is.

Zie deze pagina.

 

Aanvulling : 

Bij elke factuur zit een specificatie en daarop is elke aankoop apart terug te vinden met de naam van de (app)store, specificatie van de aankoop (naam of transactie kenmerk), aankoopbedrag en aankoopmoment. Ook is de recente aankoopgeschiedenis terug te vinden in de (app)store:
Ik weet niet van welke (app) store je gebruik maakt, dus ik leg het uit voor Android en iOS (als je gebruik maakt van een tablet, raad ik je aan om daar ook de stores te controleren):
 

Online aankoop beheren in Android:

Belangrijk: Als je de app verwijdert, wordt je abonnement niet opgezegd.

  1. Open de Google Play-app.
  2. Tik rechtsboven op het profielicoon.
  3. Tik op Betalingen en abonnementen en dan Abonnementen.
  4. Selecteer het abonnement dat je wilt opzeggen.
  5. Tik op Abonnement opzeggen.
  6. Volg de instructies.

Tip: Als je een abonnement hebt bij een app en de app uit Google Play wordt verwijderd, wordt je toekomstige abonnement niet automatisch opgezegd. Je moet de opzegging apart doen. Je krijgt geen terugbetaling voor eerdere abonnementen.

Bron: Google support


Online aankoop beheren in iOS (iPhone, iPad of iPod touch)

  1. Open de Instellingen-app.
  2. Tik op uw naam.
  3. Tik op 'Abonnementen'.
  4. Tik op het abonnement dat u wilt beheren. Wordt het abonnement dat u zoekt niet weergegeven?
  5. Tik op 'Annuleer abonnement'.

Bron: Apple support


Goed om te weten: het kan zijn dat de aankopen buiten de (app)store om gegaan zijn, op de factuur kun je terugvinden via welke aanbieder de aankoop gedaan.

 

 

Twee extra tips in verband met oplichting:  ( nu niet aan de orde) 

Als het een zogenaamd SMS abonnement betreft, zet die dan stop en blokkeer jouw telefoonnummer voor dergelijke betaalde sms-diensten.

Dit kan je doen via https://payinfo.nl.

 

Ben je opgelicht via instagram? Dat gebeurt de laatste tijd ook geregeld. : 

Zet de tweestapsverificatie in Instagram ook aan.
Te vinden onder instellingen-beveiliging 


@Gigi Ta Als je denk dat iemand oplicht en online aankoop doet, meld bij google (binnen 120 dagen)

https://payments.google.com/payments/unauthorizedtransactions en geld terug vragen

Voor Apple Pay moet ook zoiets existeren.