Skip to main content

Geachte heer, mevrouw, van de KPN,

Sinds kort woon ik op het adres van een ‘vergeetachtige’ factuurbetaler. Zijn rekeningnummer is NL86INGB000*****85 met factuurkenmerk xxxx. Het gaat om een bedrag van EUR 62,21.

Op mijn woonadres heb ik twee herinneringen op zijn naam gekregen. De ‘vergeetachtige’ factuurbetaler woont al ruim twee maanden niet meer op dit adres en hij zal uw per post naar hier gestuurde factuurherinneringen nooit lezen. In uw tweede herinnering schrijft u dat u bij de volgende herinnering 20 euro herinneringskosten in rekening gaat brengen. Is het niet verstandig om het factureringssysteem van uw consumentenklanten aan het systeem Basisregistratie Personen (BRP) te koppelen? Op deze wijze weet u op voorhand dat de betreffende factuurbetaler niet meer op mijn adres woont. Ook kunt u de factuur naar zijn nieuwe postadres sturen, of als hij naar het buitenland is verhuisd, op zijn minst besparen, de onkosten voor factuurherinnering naar zijn oude adres.

Alvast mijn dank voor het niet sturen van de 3e herinnering naar mijn huidige c.q. zijn oude woonadres.

Met vriendelijke groet Walter P.

 

admin: kenmerk verborgen ivm privacy

Hallo @Walter P. ,

Leuk idee, maar het mag niet. 

Alleen organisaties met een publieke of maatschappelijke taak kunnen gegevens uit de BRP krijgen. De regels daarover staan in de Wet BRP. Deze organisaties krijgen alleen die gegevens die zij nodig hebben. Waarvoor een organisatie persoonsgegevens krijgt, en welke gegevens dat zijn, ligt vast in een autorisatiebesluit.

Je kunt het beste de post terugsturen naar KPN met als tekst "Afzender Retour, klant is verhuisd."


Dank voor je reactie en advies Noordzee,

Bij de volgende verkiezingen zal ik eens even in de partijprogramma's snuffelen;

kijken of er iets over is terug is te vinden.

Zou jij dat overigens een goede zaak vinden?

Dat KPN de verhuizing van jou als klant mag weten?

Ik zou het in ieder geval fijn vinden als dat automatisch ging. Ik stuur ze liever geen verhuisbericht.

Als je klant bent bij KPN dan zouden ze de consumentenklantenlijst bij de BRP-organisatie kunnen aandragen en de juiste notificatie krijgen wanneer er een mutatie heeft plaatsgevonden. Even een klein gaatje boren in de wet en KPN natuurlijk een klein beetje voor deze dienst laten betalen. Iedereen blij, zelfs ik :-)

De post terugsturen heeft overigens bitter weinig nut, alleen voor die eene eenling en daar doe ik het niet voor. Het is de welbekende druppel op de gloeiende plaat.

mvgr,

Walter P.


@Walter P., In de Basis administratie kan die ook zomaar nog op uw adres staan als die ook nog eens vergeetachtig is zijn verhuizing door te geven op het gemeentehuis.

Ik ben er persoonlijk op tegen dat commerciële bedrijven gegevens kunnen krijgen uit de BRP, want dat door jou geboorde gaatje kan beteken dat ook andere bedrijven dit kunnen inzien, ik ben niet zo gebrand op privacy dat ik alles afwijs maar dit soort zaken wel.

Maar wat u waarschijnlijk niet weet is dat er een wet is op briefgeheim, dat betekend dat post wat niet aan u geadresseerd is niet mag openmaken, dat is zelfs strafbaar gesteld en daarbij ook nog eens persoonlijke gegevens op het WWW gooien, wat zou U er van vinden als iemand dat deed.

U bent verplicht de post door te sturen, of als u niet weet waar de geadresseerde woont deze retour afzender te sturen, zonder deze te openen.


Hallo @Walter P. , je overtreedt de wet op het briefgeheim, zoals @Doornekamp33 al schreef is het verboden post van een ander open te maken en dient retour gestuurd te worden.

 


Dank voor je reactie en advies Noordzee,

Bij de volgende verkiezingen zal ik eens even in de partijprogramma's snuffelen;

kijken of er iets over is terug is te vinden.

Zou jij dat overigens een goede zaak vinden?

Dat KPN de verhuizing van jou als klant mag weten?

 

@Walter P. 

Nee, ik zou dat niet een goede zaak vinden. De landelijke persoonsregistratie hoort niet inzichtelijk te zijn voor commerciële bedrijven. Dat is gelukkig wettelijk afgekaderd. 


Reclamebedrijven zouden dat fantastisch vinden: snuffelen in de BRP.