Skip to main content

Tot mijn verbazing zie ik dat er op 9 augustus 2022 twee keer 103,91 euro van mijn rekening is afgeschreven voor dezelfde factuur (1225512892). Ik wil z.s.m. mijn te veel betaalde geld terug ontvangen. Hierbij de opmerking dat ik het schandalig vind dat dit kan gebeuren bij een automatische incasso. Ik heb hierdoor direct wel minder vertrouwen in KPN. Graag uw reactie. 

Vriendelijke groet, Marlies van Winkelhof 

Heb je toevallig niet zo’n twee weken later dat bedrag terug gehad? KPN herkent dubbele betalingen en boekt het automatisch binnen 14 dagen retour. Indien dit niet het geval is moet u even uw forum profiel invullen, dan kan een moderator met u mee kijken.


Hallo @Marlies van W je kunt het dan wel schandalig vinden, maar is het niet vreemd dat je pas een half jaar later er achter komt dat er een automatische incasso niet goed gegaan is?

Zelf krijg ik altijd een paar dagen van tevoren een bericht van mijn bank dat er iemand een aut.incasso uit wil voeren, dan controleer ik dat en bij akkoord laat ik die incasso gaan en bij nioet-akkoord houd ik die incasso tegen.

Dus je hebt het echt aan je zelf te wijten dat e.e.a. niet goed gegaan is.

 


@JanD aan zo’n antwoord heeft Marlies toch niks? Persoonlijk kijk ik ook maar eens per maand mijn bankrekening na en in het verleden is er ook wel eens wat door geglipt. Kan iedereen gebeuren toch…


Hallo  @Ik_Combineer maar om na een half jaar KPN de schuld in de schoenen te schuiven v8nd ik toch ook wel wat.

 


Hoi @Marlies van W, welkom. 

Een dubbele incasso dus. Deze mag eigenlijk niet voorkomen, tenzij de eerste mislukt. Mocht het toch dubbel zijn, dan wordt deze inderdaad bij dubbele afschrijving teruggeboekt zoals Ik_Combineer aangeeft. 

Heb je toevallig niet zo’n twee weken later dat bedrag terug gehad? KPN herkent dubbele betalingen en boekt het automatisch binnen 14 dagen retour. Indien dit niet het geval is moet u even uw forum profiel invullen, dan kan een moderator met u mee kijken.

Staan er nog andere bedragen open, dan zal het daarmee verrekend worden. 


Hallo @Marlies van W je kunt het dan wel schandalig vinden, maar is het niet vreemd dat je pas een half jaar later er achter komt dat er een automatische incasso niet goed gegaan is?

Zelf krijg ik altijd een paar dagen van tevoren een bericht van mijn bank dat er iemand een aut.incasso uit wil voeren, dan controleer ik dat en bij akkoord laat ik die incasso gaan en bij nioet-akkoord houd ik die incasso tegen.

Dus je hebt het echt aan je zelf te wijten dat e.e.a. niet goed gegaan is.

 

Dit komt misschien als een verrassing, maar het hele systeem van incasso is juist ooit verkocht als gemak richting de consument. Iets waar je geen omkijken naar hebt en dat doen de meeste mensen vervolgens dus ook niet.

Ten aanzien van jouw aanmerking, ikzelf krijg uitsluitend bericht van aankomende incasso’s wanneer dat individuele incasso's betreft of nieuwe machtigingen. Ik krijg deze dus niet van wederkerende incasso's, ook niet wanneer het bedrag daarvan wijzigt. Om de rampzaligheid van dit systeem te vergroten, wanneer een incasso niet lukt (bijvoorbeeld vanwege saldo tekort) dan krijgt de gever van de betaalopdracht daarvan bericht en dat is bij een incasso dus niet de rekeninghouder. Het ligt dan aan de bereidwilligheid van in dit geval KPN om de klant een andere betaaloptie aan te bieden of zoals niet zelden gebeurt er een deurwaarder met bijkomende kosten op af te sturen.