Skip to main content


Omdat ik in het buitenland ben weet ik dat ik geen data van mijn nederlandse kpn abonnement kan gebruiken, dus om extra kosten te voorkomen heb ik een e-sim via airalo aangeschaft en geïnstalleerd. Deze zou dan op primair moeten zijn ingesteld. Zo heb ik mijn data aangezet op deze instelling, maar er is toch wat mis gegaan. Ik kreeg ineens een factuur van 60 euro van kpn. Doordat er een fout is gelopen in het systeem van kpn of mijn telefoon heb ik onterechte kosten waarvoor ik nu bezwaar tegen wil maken. 

Het lijkt erop dat jouw telefoon toch gebruik heeft gemaakt van jouw Nederlandse simkaart, @Esra Cakan. Dit kan bijvoorbeeld zijn op een moment dat jouw lokale esim nog niet beschikbaar was. Maar het kan ook zijn dat jouw telefoon data verbruikt van jouw Nederlandse sim als het bereik van jouw lokale esim niet toereikend is. Dit is niet iets waar wij wat aan kunnen doen.

Het enige wat ik je kan aanraden, is om de mobiele data van jouw Nederlandse simkaart uit te zetten. Op een iPhone doe je dat als volgt: 

  1. Tik in de Instellingen-app op 'Mobiel netwerk' of 'Mobiele data'.
  2. Als je apparaat een dubbele simkaart of een dubbele e-sim gebruikt, schakel je 'Mobiele data' in, tik je op het nummer dat je wilt wijzigen en tik je op 'Opties mobiele data'.
  3. Schakel 'Dataroaming' uit.

Daarnaast kan je jezelf nog meer beschermen door het beschermingslimiet voor verbruik buiten de EU op € 0,- te zetten. Je doet dit door BESCHERMING AAN te sms’en naar 1266. Hiermee kun je dus helemaal geen extra kosten maken buiten de EU. Je kunt dan namelijk alleen internet en bellen als je hiervoor een bundel hebt aangeschaft.


Reageer