Skip to main content

Ik zie op mijn factuur dat er internetkosten buiten EU a € 60,50 worden berekend op mijn factuur. Ik ben niet buiten de EU geweest. Wij gaan geregeld (6 keer per jaar) met de boot naar Engeland en ik zie nu in eens dat er SAT internetkosten worden berekend. Dit is nooit geweest en ik ben het hier ook niet mee eens. We hebben onze telefoons ook niet gebruikt op de boot. Waarom worden deze kosten in eens berekend? We hebben geen verbinding gemaakt met een zogeheten maritiem netwerk. We hebben niet anders dan anders gedaan en toch in eens deze kosten!

Vorig jaar zomer heeft KPN een mailing doen uitgedaan met tips over roaming en/of het uitzetten ervan op zee...

https://www.kpn.com/beleef/blog/wat-is-roaming.htm

...blijkbaar hebben de telefoons toch weten te connecten met een maritiem netwerk.

 


Maar dat kan toch niet mijn probleem zijn. Waar kan ik dit regelen met KPN? Je kunt ze niet bellen en de chatrobot snapt er niets van!


Om dit in de toekomst te voorkomen stuur dan een smsje met "BESCHERMING AAN" naar 1266.


Daar was ik al al achter gekomen vandaag en heb ik gedaan. Maar ik ben niet van plan de 60 euro te betalen omdat ik het niet terecht vindt. Waar kan ik dat regelen ?


Je kunt met KPN bellen via 0800-0402, u kunt uw forumprofiel invullen, een moderator reageert dan binnen enkele dagen, u kunt langs een van de vele winkels of via x en Twitter KPN berichten. Geheel wat u wilt.

 

Wel wil ik adviseren om te betalen, de betalingen zijn een geautomatiseerd systeem en bij een wanbetaling wordt vrij snel geschakeld met herinneringskosten en incasso kosten. Indien KPN het met u eens is kan het altijd gecrediteerd worden.


Ik wens je veel succes, maar het allergrootste deel van de  60 euro gaat naar de uitbater van mobiele verbinding via de satelliet, dus KPN gaat dat geld gewoon door moeten sturen. Ik verwacht: kansloos.


Ik heb jaren gestreden tegen het ontbreken van de functionaliteit om data-roaming buiten de EU te kunnen blokkeren zonder dat data-roaming binnen de EU uitgezet hoeft te worden.

Dat heeft vorig jaar oktober eindelijk geleid tot de functionaliteit om via het sms bericht "BESCHERMING AAN" naar 1266 de roaming limiet op €0,- in te kunnen stellen.

Ik hoop dat KPN dit nog pro-actief en veelvuldig gaat communiceren naar haar abonnees want zolang dat niet gebeurt blijven er slachtoffers bijkomen.

 

Ik ben bang dat KPN geen coulance zal betrachten en de gemaakte kosten niet zal vergoeden en al helemaal niet omdat jij (te laat) twee sms-jes hebt gekregen die je tegen deze kosten waarschuwen.


Ik weet natuurlijk niet welke boot u pakt maar bijvoorbeeld op de site van Stenaline vindt u ook in de veelgestelde vragen dat dit kan gebeuren en hun niet verantwoordelijk zijn voor de kosten.  


Hi @Jayne Forrester, ik snap dat het even flink tegenvalt als er kosten in rekening worden gebracht die je niet verwacht had ☹️

Roamingkosten kunnen echter alleen op je factuur terecht komen nadat ze bij ons in rekening gebracht zijn door een roamingpartij zoals een buitenlandse aanbieder, of in dit geval de aanbieder van een satellietverbinding. Wij verzinnen niet zelf dat er verbinding is gelegd met een ander netwerk en wij zijn ook niet de partij die deze kosten in rekening brengt. Wij hebben het bedrag dat op je factuur staat ‘voorgeschoten’ en brengen het vervolgens weer bij jou, als daadwerkelijke gebruiker, in rekening via je factuur.

Feit is dat er verbruik is geweest via een satelliet, hoe dat heeft kunnen gebeuren daar was ik niet bij dus ik weet natuurlijk niet precies hoe en wat. Je geeft aan dat je de telefoon niet hebt gebruikt op de boot, maar zolang je de optie om verbinding te maken via roaming niet helemaal uitschakelt tijdens zo'n overtocht, bestaat de kans dat je toestel tóch de verbinding opzoekt.

Ik zie dat WJB je al gewezen heeft op de nieuwe ‘BESCHERMING AAN’ optie en wil je aanraden om die sms te versturen zodat dit bij toekomstige reizen niet meer voor kan komen!

 


Beste @Maja_ , dit kan KNP niet menen.  Wij gaan geregeld (6 keer per jaar) met de boot naar Engeland en dit is ons nog noooit gebeurt. Jullie kunnen dit zien in de geschiedenis. Wij hebben niets anders gedaan dus dat houdt in dat er aan jullie kant iets gewijzigd is. Kan dan niet zo zijn dat wij dan voor de kosten opdraaien?


Hoezo direct de vinger naar KPN, het kan ook zijn dat een boot dichter in de buurt van de zendmast was, of dat ze de dB's hebben verhoogd waardoor jouw telefoon makkelijker met het maritiem netwerk kon verbinden. Als u informeert bij de rederij van de boot dan kunnen hun u ook vertellen dat dit niet aan kpn ligt. 

Het is natuurlijk vervelend maar wel een les voor de volgende keren; zet uw mobiele data uit op de boot.


Zodra je buiten het bereik van de masten van KPN bent, hebben wij helemaal géén invloed meer op wat jouw telefoon doet @Jayne Forrester 

Het hangt het volledig af van jouw toestel en hoe alles daar op ingesteld staat, of je nog verbinding maakt en met welke netwerken dan precies. Er is met jouw toestel verbinding gemaakt met een satellietnetwerk en dat is niet iets waar KPN enige invloed op uit had kunnen oefenen. Waarom zouden wij dan voor de kosten op moeten draaien, als jij met jouw toestel gebruik maakt van een satellietnetwerk? Ik snap helemaal dat het niet je bedoeling geweest is om dat netwerk te gebruiken, maar vind het vervolgens er jammer dat je de schuld hiervan bij ons neer wil leggen. 


Natuurlijk kan de KPN er niets aan doen!!!!!!!!!!!!!!!!!! Lijkt er meer op dat ze het niet willen!

Het is mij weer duidelijk hoe de grootste aanbieder van Nederland zijn geld verdient!


Ik snap helemaal dat het niet je bedoeling geweest is om dat netwerk te gebruiken, maar vind het vervolgens er jammer dat je de schuld hiervan bij ons neer wil leggen. 

En toch zou KPN mijns inziens de hand toch eigenlijk wel in eigen boezem moeten steken want er is nog altijd geen grote campagne geweest om de abonnee te informeren over het smsje "BESCHERMING AAN". Daarnaast hoop ik oprecht dat bij nieuwe abonnementen de bescherming standaard aan staat.

Waarom stuurt KPN niet een simpel smsje naar alle abonnees om ze te informeren over dat smsje "BESCHERMING AAN" en herhaal dat dan ook voorafgaand aan de voorjaarsvakantie, zomervakantie, herfstvakantie en kerstvakantie. Dat is de service die je als abonnee eigenlijk zou moeten mogen verwachten en al helemaal aangezien KPN pretendeert niets te verdienen aan die data-roaming. Overigens geloof ik daar niets van en dat zou maar zo ook de reden kunnen zijn dat KPN geen ruchtbaarheid geeft aan die "BESCHERMING AAN" optie.


En het ergste is dat het niet alleen op min telefoon is gebeurt maar ook op die van mijn partner! 120 euro extra kosten voor Jan doedel!!!!


En het ergste is dat het niet alleen op min telefoon is gebeurt maar ook op die van mijn partner! 120 euro extra kosten voor Jan doedel!!!!

Ik hoop dat KPN zich realiseert wat voor een financiële schade klanten kunnen oplopen terwijl dit eenvoudig voorkomen zou kunnen worden als KPN haar verantwoordelijkheid zou pakken en de optie "sms BESCHERMING AAN" van de daken zou schreeuwen.


Natuurlijk kan de KPN er niets aan doen!!!!!!!!!!!!!!!!!! Lijkt er meer op dat ze het niet willen!

Het is mij weer duidelijk hoe de grootste aanbieder van Nederland zijn geld verdient!

Wij verdienen hier niet aan, de aanbieder van de satellietverbinding heeft de kosten bij ons in rekening gebracht en wij hebben die kosten vervolgens betaald. Omdat jij de daadwerkelijke gebruiker bent, brengen wij deze kosten vervolgens weer bij jou in rekening. Dat zowel op jouw telefoon als op die van je partner verbinding gemaakt is met een satelliet, houdt in dat bij jullie beiden het toestel ingesteld stond op automatische netwerkselectie. Dat is een instelling van jullie toestel, en iets waar KPN helemaal géén invloed op heeft. Door deze instelling heeft jullie toestel verbinding gemaakt met het sterkste netwerk dat er beschikbaar was. Dat zal op een bepaald moment dus die satellietverbinding geweest zijn, ook al lag de boot misschien nog aangemeerd. Dat dit in het verleden niet is gebeurd, betekent niet dat wij als Nederlandse mobiele provider iets fout of anders hebben gedaan. @Ik_Combineer geeft hiervoor al een aantal mogelijke verklaringen:

Het kan ook zijn dat een boot dichter in de buurt van de zendmast was, of dat ze de dB's hebben verhoogd waardoor jouw telefoon makkelijker met het maritiem netwerk kon verbinden. Als u informeert bij de rederij van de boot dan kunnen hun u ook vertellen dat dit niet aan kpn ligt. 

Het is natuurlijk vervelend maar wel een les voor de volgende keren; zet uw mobiele data uit op de boot.

Mijn tip voor de volgende keer dat je gaat varen óf vliegen, is dan ook om niet te wachten totdat je óp de boot bent, maar om roaming helemaal uit te zetten van te voren. En dan pas weer aan als je een stukje bij de boot vandaan bent/op het vliegveld naar buiten stapt. Verder wijzen wij via het forum zoveel mogelijk mensen op het bestaan van de "sms BESCHERMING AAN" optie, omdat wij ook echt wel snappen dat het geen bewuste keuze is om gebruik te maken van zo'n duur netwerk ☹️


Natuurlijk kan de KPN er niets aan doen!!!!!!!!!!!!!!!!!! Lijkt er meer op dat ze het niet willen!

Het is mij weer duidelijk hoe de grootste aanbieder van Nederland zijn geld verdient!

KPN is niet met uw telefoon op die boot gestapt hè, dus het is vanuit uw onwetendheid voortgekomen.

 

Waarschijnlijk heeft uw telefoon iets staan updaten of andere processen uitgevoerd onder de satellite internet verbinding. Heel vervelend, dit kunt u voorkomen door uw raming / mobile data uit te zetten of te sms’en naar het genoemde nummer. Voor nu zult u moeten betalen, wat zuur is maar wel een feit.

Oftewel, een dure les.


Maja_ schreef:

Verder wijzen wij via het forum zoveel mogelijk mensen op het bestaan van de "sms BESCHERMING AAN" optie, …

En dat is mijns inziens dus absoluut niet genoeg.

Stuur een smsje naar alle abonnees en herhaal dat voor elke vakantie.

Zet het prominent in de nieuwsbrief.

Be pro-active!


Maja_ schreef:

Verder wijzen wij via het forum zoveel mogelijk mensen op het bestaan van de "sms BESCHERMING AAN" optie, …

En dat is mijns inziens dus absoluut niet genoeg.

Stuur een smsje naar alle abonnees en herhaal dat voor elke vakantie.

Zet het prominent in de nieuwsbrief.

Be pro-active!

Ik wist dit ook niet, lees het echt voor het eerst. Vroeger bestand het niet, dat weet ik wel.

Heb het dan ook maar gelijk aangezet aangezien we regelmatig reizen.


SaltyBart schreef:

Ik wist dit ook niet, lees het echt voor het eerst. Vroeger bestand het niet, dat weet ik wel.

Klopt, die optie bestaat pas een paar maanden.

En dat je er geen weet van had kan ik heel goed begrijpen. KPN denkt blijkbaar dat iedereen elke zin op het forum onder ogen krijgt maar het merendeel van de abonnees is waarschijnlijk nog vrijwel nooit op het forum geweest, laat staan dat ze het juiste topic gevonden hebben.


Onwetendheid? Ben ik het niet mee eens, via KPN Nieuwsbrieven, vooral rond de vakantie tijden, wordt er al voor gewaarschuwd!! Ook op de site staat er info over roaming…


... via KPN Nieuwsbrieven, vooral rond de vakantie tijden, wordt er al voor gewaarschuwd!! ...

Ik heb tot nu toe geen enkele nieuwsbrief van KPN gezien waarin gesproken is over de sms "BESCHERMING AAN". Kan jij mij vertellen in welke KPN nieuwsbrief dit behandeld is?


... via KPN Nieuwsbrieven, vooral rond de vakantie tijden, wordt er al voor gewaarschuwd!! ...

Ik heb tot nu toe geen enkele nieuwsbrief van KPN gezien waarin gesproken is over de sms "BESCHERMING AAN". Kan jij mij vertellen in welke KPN nieuwsbrief dit behandeld is?

Inderdaad niet over deze optie, maar wel over roaming in het algemeen. M.i. hebben wij als klanten ook een verantwoordelijkheid om e.e.a. te checken alvorens op vakantie te gaan. Je checkt toch ook je geldigheid van je paspoort, zorgpas bij je, etc. etc.?


Klopt, die optie bestaat pas een paar maanden.

 

5 jaren geleden bestaat het al, tenminste "bescherming uit” uit de topic