Skip to main content
Vraag

Factuur ouder dan 20 maanden ivm garantie toestel

  • 6 September 2024
  • 14 reacties
  • 144 keer bekeken

Goedemiddag, ik ben eigenlijk ten einde raad. Na bijna een maand meerdere medewerkers van KPN gesproken te hebben, ben ik niets opgeschoten. Ik ben namelijk op zoek naar een factuur van november 2022. Mijn mobiel die aangeschaft is bij KPN is defect. Ik heb nog 2 maanden garantie dus wens hem te laten repareren. De eerste zou een factuur sturen, maar deed het niet. De tweede was vriendelijk, maar kwam niet verder dan een bestelbon, maar ze zei dat het ook geldig was. Ik mijn telefoon opgestuurd en krijg nu te horen dat de kosten voor reparatie 545€ zijn. Ik mailen daarnaartoe om te zeggen dat ik garantie heb, maar ze hebben een originele factuur nodig en geen bestelbon. Ik gisteren weer bellen naar KPN maar de medewerker had er blijkbaar geen zin in en kreeg een mail die niet bestaat. Over 2 maanden is mijn garantie voorbij en dan kan ik niets meer. Weet iemand wat ik nog kan doen, behalve doordraaien. Alvast bedankt! 
groetjes,

juanito68

U had gewoon moeten zorgen dat u uw administratie op orde had.

U kunt hem ook niet meer vinden in de mail?


Als je het bestelnummer nog kan achterhalen kan je het hier proberen:
Mijn Bestelling (kpn.com)


Nick83, er kunnen meerdere redenen zijn waarom een factuur zoek is gegaan, maar aan jouw antwoord heb ik niet zoveel. KPN zou zonder problemen een kopie van de factuur kunnen opsturen.


@juanito68 Indien je geen factuur meer heb, kan je een bankafschrift gebruiken om aan te tonen dat je op dat datum een bepaald bedrag bij KPN gekocht had en vragen KPN de factuur naar jou opnieuw te sturen. Bedrijven zijn verplicht facturen minimaal 7 jaren te bewaren. Bankafschriften kan je idR tot 5 jaren opvragen (downloaden) van jouw bank


TDN, dat is het mooie. Ik heb de bestelbon en daar staan alle gegevens op. Wanneer gekocht, abonnement en de termijnen die ik moet gaan betalen. De repareer die voor KPN werk accepteert het niet en KPN kan me of wil me niet de originele factuur sturen. Ik eeet gewoon niet meer wat ik moet doen. Als ik een achterstand zou hebben met de betaling, dan weten ze me wel te vinden. 


@juanito68 Hoe lang moet u uw administratie bewaren voor de btw

U bent verplicht uw administratie 7 jaar te bewaren. Gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet u 10 jaar bewaren.

Mijn advies, betaal het niet en laat op een proces bij de rechtbank aankomen, neem maar een advocaat (rechtsbijstand). Bij de rechtbank is KPN verplicht de factuur te laten zien en je win met gemak.


@juanito68

KPN bewaart alleen maar langer dan twintig maanden wat ze wettelijk verplicht zijn : 

Hier staat het beschreven:

 

Hoe vraag ik een kopie van mijn contract op?

Je kunt je contract zelf opzoeken via Mijn Bestelling.

Mijn Bestelling

Lukt dit niet? Bel dan met onze klantenservice voor hulp hierbij. (0800-0402) Daar kan de juiste verificatie gedaan worden. Let op: alleen de contractant kan een kopie van een contract opvragen. Het kopie contract wordt verstuurd naar het bij ons bekende contact e-mailadres.

 

 

Hoe lang worden mijn contracten bewaard?

  • De bewaartermijn van het contract van nieuwe abonnementen is 7 jaar.
  • De bewaartermijn van (toestel)kredietcontracten is 5 jaar.
  • De bewaartermijn van contracten bij een verlenging is 6 maanden

 

Hoe vraag ik een kopie van mijn dossier op?

Je kunt je kopie dossier opvragen door een brief te sturen naar:

KPN Mobiel
t.a.v. CMU / Team 1
inzake opvragen dossier
Postbus 13500
9700 EG Groningen

 

We hebben de volgende gegevens van je nodig:

  • Naam
  • Adres
  • Vast en/of mobiel nummer en klantnummer waar het verzoek over gaat
  • Een duidelijke omschrijving van het precieze verzoek
  • Kopie van geldig legitimatiebewijs (tip: je kunt gebruik maken van de KopieID app van de Rijksoverheid. Deze app schermt persoonlijke gegevens af.)

 

Waarom moet ik een brief sturen om mijn kopie dossier op te vragen?

Omdat er privacygevoelige informatie in je dossier staat, hebben we voor deze manier gekozen. We leggen je verzoek schriftelijk vast, zodat we je zo goed en veilig mogelijk kunnen helpen.

 

Wanneer krijg ik een reactie?

Uiterlijk 2 weken nadat we je verzoek hebben ontvangen krijg je van ons een reactie.

 

Welk informatie staat er in mijn kopie dossier?

In het overzicht dat je ontvangt staat het volgende:

  • De startdatum van het abonnement
  • De einddatum van het abonnement
  • De naam van het abonnement
  • De naam van het bijgeleverde toestel (indien bekend)
  • De looptijd van het abonnement

Hoi Noordzee,

Het is wel jammer dat het zo lang gaat duren. Mijn telefoon is al opgestuurd voor reparatie en kreeg een mail dat ik 2 dingen kan doen. 1) onderzoekskosten a 45€ betalen en dan wordt mijn toestel teruggestuurd en 2) reparatiekosten betalen van meer dan €500, terwijl een nieuwe IPhone SE 3e generatie ook iets meer dan €500 kost. KPN beweerde dat ze de factuur niet kunnen vinden en de bestelling zou voldoende moeten zijn. De reparateur beweerd van niet dus daar sta je dan. Het is toch niet te geloven dat zo’n instantie zo met mensen omgaat. 


@Noordzee Hier is geen contract, maar een factuur, voor BTW moet een bedrijf deze bewaren voor controle door belastingdienst. Ik kan geen product voorstellen, dat kan verkocht worden zonder BTW aan particulieren. Dus verdiep je in zaken eerst voordat je foutieve mening hier laten zien.


@Noordzee Hier is geen contract, maar een factuur, voor BTW moet een bedrijf deze bewaren voor controle door belastingdienst. Ik kan geen product voorstellen, dat kan verkocht worden zonder BTW aan particulieren. Dus verdiep je in zaken eerst voordat je hier foutieve mening hier laten zien.

Maar @TDN 

Ik laat juist hiermee zien dat KPN de facturen niet bewaart. Alleen wat ze verplicht zijn. Facturen worden daar niet bij genoemd. 

Dus mijn bericht is zeker niet verkeerd. 


@Noordzee Hier is geen contract, maar een factuur, voor BTW moet een bedrijf deze bewaren voor controle door belastingdienst. Ik kan geen product voorstellen, dat kan verkocht worden zonder BTW aan particulieren. Dus verdiep je in zaken eerst voordat je hier foutieve mening hier laten zien.

Maar @TDN 

Ik laat juist hiermee zien dat KPN de facturen niet bewaart. Alleen wat ze verplicht zijn. Facturen worden daar niet bij genoemd. 

Dus mijn bericht is zeker niet verkeerd. 

Facturen zijn verplicht te bewaren bij wet. KPN kan niet boven wetten staan, hoe ze ook proberen uit de betalingsverplichting eruit te komen.


@Noordzee Hier is geen contract, maar een factuur, voor BTW moet een bedrijf deze bewaren voor controle door belastingdienst. Ik kan geen product voorstellen, dat kan verkocht worden zonder BTW aan particulieren. Dus verdiep je in zaken eerst voordat je hier foutieve mening hier laten zien.

Maar @TDN 

Ik laat juist hiermee zien dat KPN de facturen niet bewaart. Alleen wat ze verplicht zijn. Facturen worden daar niet bij genoemd. 

Dus mijn bericht is zeker niet verkeerd. 

Facturen worden door kpn waarschijnlijk niet in het klantendossier opgenomen maar dat wil nog niet zeggen, dat deze dan niet helemaal niet hoeven te worden bewaard, @Noordzee. Zoals @TDN terecht aangeeft moeten facturen zeven jaar worden bewaard.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/uw_facturen_bewaren


Jullie hebben natuurlijk gelijk dat KPN dat wel wettelijk verplicht is gedurende zeven jaar. Maar als ze niet bewaard worden in het klantendossier, dan wordt het een zoektocht voor een moderator. 
 

 


Welkom op de community @juanito68. Wij bewaren facturen inderdaad 7 jaar zoals genoemd. Op de MijnKPN website zijn alleen de laatste 12 maanden te zien, in de MijnKPN app de laatste 20. Beiden zijn voor jou net niet genoeg dus. De facturen blijven gekoppeld aan het dossier, maar ze worden van langer geleden alleen niet meer getoond.

Je kunt ze wel opvragen, niet via ons maar via dit formulier. Als je die invult kan de factuur opgestuurd worden.

 

Meer informatie over oude facturen opvragen: 

 


Reageer