Skip to main content

Goedemiddag,

Ik heb een iPhone 14 pro max aangeschaft maar hier zit geen BTW factuur bij. Ik zie via het forum hier dat het wel mogelijk is om zo’n factuur te ontvangen. Echter krijg ik na drie keer telefonisch contact op te hebben genomen met de klanten service het zelfde antwoord: “Met de aankoop bon zouden wij de BTW kunnen terug vorderen”, echter klopt hier natuurlijk helemaal niks van! Als wij een BTW ontrollen krijgen moeten wij aantonen dat de BTW door KPN is afgedragen door middel van een factuur die dit aangeeft. Volgens mij is KPN verplicht de BTW op de factuur te vermelden, zo heb ik hem immers ook besteld.

 

Waarom moet ik 3 keer bellen en op dit forum schrijven om wellicht een BTW factuur te krijgen?

Hallo @FHofman, bij het contract dat je hebt ontvangen voor het nieuwe abonnement zit op de laatste pagina's een aankoopbon. Deze bon bevat ook een btw specificatie. Mocht je dit nu onverhoopt niet hebben ontvangen, kun je dit ook vinden via https://mijn-best elling.kpn.com/inloggen/

Mocht je het toch niet kunnen vinden? Vul dan even jouw forumprofiel in en geef hier in het topic een seintje. 


Hallo @Jeroen_dB, het probleem is dat wij een factuur willen hebben met de BTW er op en geen aankoop bon. Ik zou graag willen dat iemand ons uitgelegd hoe dat werkt boekhoud kundig, volgens mij kan het niet wat kpn doet. Als wij een BTW controle krijgen zal een aankoop bon niet voldoen, vooral omdat er specifiek op de factuur staat dat er in het volledige incl. BTW bedrag geen BTW zit (BTW nvt). Ik zou dan graag een factuur ontvangen met BTW of zonder BTW vermeld maar dan het excl. BTW bedrag. 
 

kan je uitleggen hoe dit legaal of kloppend is? 


@Jeroen_dB Gister heb ik nogmaals geprobeerd een BTW factuur te krijgen door met de klanten service te bellen. Helaas geen success. Ook heb voor de zekerheid met de belastingdienst gebeld om na te vragen of een aankoopbon voldoende is om de BTW terug te mogen vragen. Dit is echter niet zo, dit zou alleen kunnen voor bedragen onder € 100,-. Volgens de wet is een geldige factuur vereist om de BTW te mogen terug vragen. Ik begrijp dat ander bedrijven dit doen op basis van een aankoopbon, maar zij zullen dan in de toekomst in problemen komen ingeval van een controle.

Ik ontvang graag nog een reactie

zie hier de regelgeving volgens de belastingdienst:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/factuureisen/

 

Hier de regelgeving voor waneer je de BTW mag terug vragen:

bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/welke_btw_is_aftrekbaar/bijzondere_situaties/bijzondere_facturen

U kunt alleen btw aftrekken over zakelijke uitgaven waarvoor u een juiste factuur ontvangt. In een aantal situaties gelden afwijkende regels.

Brandstofbonnen voor landvoertuigen

Als u btw wilt aftrekken, moeten wij weten dat u daadwerkelijk de afnemer bent. Wat dat voor u betekent, is afhankelijk van de hoogte van het factuurbedrag.

Factuurbedrag is € 100 of minder

Als het factuurbedrag € 100 of minder is, dan mag uw leverancier een vereenvoudigde factuur maken. U hoeft dan alleen aannemelijk te maken dat u de afnemer bent.

Factuurbedrag is meer dan € 100

Bij een factuurbedrag van meer dan € 100, moet u te identificeren zijn als afnemer. Uw naam en adres hoeven niet op de brandstofbon te staan, maar de betaling moet wel naar u herleidbaar zijn. Bijvoorbeeld omdat u betaalt met pin, creditcard of een tankpas.

Brandstofbonnen voor boten en vliegtuigen

Gebruikt u voor zakelijke doeleinden brandstof voor een boot of een vliegtuig? Dan moet u wel een btw-factuur hebben met daarop de verplichte gegevens op een factuur.

Voorschotnota's en termijnbetalingen

Ontvangt u van tevoren facturen voor goederen of diensten die nog niet zijn geleverd? Dan mag u de btw aftrekken als vaststaat dat het goed of de dienst wordt geleverd. Bijvoorbeeld als u hiervoor een contract hebt getekend. Ook bij deze facturen geldt dat de btw op de factuur moet staan.

 


Volgens mij is KPN verplicht de BTW op de factuur te vermelden

Hallo @FHofman KPN is alleen verplicht de BTW te vermelden bij zakelijke transacties en niet bij particuliere transacties. Weet KPN dat jij een zakelijke klant bent?

Zo te lezen bij jij een (klein)zakelijke klant dus met een BTW-nummer en een KvK-inschrijving?

Maar je hebt wel gelijk dat een aankoop bon geen factuur is. KPN moet dus alsnog een factuur kunnen verstrekken met een opmaak zoals door de fiscus vereist is.

 

 


@JanD Ja bij KPN is het bekent dat wij een zakelijke klant zijn, we hebben een B.V. dus dat (BTW & KVK nummer) is allemaal aanwezig. 

 

Ik weet dat het vereist is, echter hebben ze bij de klantenservice duidelijke instructies om de facturen niet te verstrekken en je er op te wijzen dat alle zakelijke klanten genoegen nemen met de aankoop bon. Hierdoor is KPN haar zakelijke klanten in problemen aan het brengen. Weet u toevallig welke moderator/KPN medewerker me hiermee verder kan helpen?


Hallo @FHofman , iedere moderator is goed.

Geef in het privédeel van je profiel je naw gegevens, klantnummers en laatste 3 cijfers iban in en een moderator komt er op terug.

Succes


Hallo @FHofman ik zie dat je in een ander topic al geholpen wordt, laat de (goede) afloop s.v.p. even weten.

 


@JanD zal ik doen, bedankt voor je reacties.


@JanD moderator @Bart_Z  reageert het volgende:

 1 uur geleden

Hoi, ik doe het even zo, net even makkelijker.
Als je naar https://mijn-bestelling.kpn.com/inloggen/ gaat, kun je daar met: S2495812-2183489 en jouw postcode inloggen. 
Rechtsonder kun je dan jouw contract en kopie aankoopbon downloaden. Daarop staat de BTW over het toestel vermeld. 

dit is dus precies het probleem. Zou je dit topic willen lezen @Bart_Z?


@Bart_Z ik ontvang graag nog een reactie. 


Goedemorgen,

 

Ik krijg eigenlijk geen antwoord op mijn vraag. @JanD en de belastingdienst bevestigen dat er iets bij KPN niet goed gaat. Mijn vorige post op dit forum werd niet meer op gereageerd. Ik hoop hiermee iemand bij KPN te bereiken dit het probleem wel ziet.

 

Ik heb een iPhone 14 pro max aangeschaft maar hier zit geen BTW factuur bij. Ik zie via het forum hier dat het wel mogelijk is om zo’n factuur te ontvangen. Echter krijg ik na drie keer telefonisch contact op te hebben genomen met de klanten service het zelfde antwoord: “Met de aankoop bon zouden wij de BTW kunnen terug vorderen”, echter klopt hier natuurlijk helemaal niks van! Als wij een BTW controlen krijgen moeten wij aantonen dat de BTW door KPN is afgedragen door middel van een factuur die dit aangeeft. Volgens mij is KPN verplicht de BTW op de factuur te vermelden, zo heb ik hem immers ook besteld.

 

 

Admin: Dubbele topics samengevoegd


Goedemorgen,

 

Ik krijg eigenlijk geen antwoord op mijn vraag. @JanD en de belastingdienst bevestigen dat er iets bij KPN niet goed gaat. Mijn vorige post op dit forum werd niet meer op gereageerd. Ik hoop hiermee iemand bij KPN te bereiken dit het probleem wel ziet.

 

Ik heb een iPhone 14 pro max aangeschaft maar hier zit geen BTW factuur bij. Ik zie via het forum hier dat het wel mogelijk is om zo’n factuur te ontvangen. Echter krijg ik na drie keer telefonisch contact op te hebben genomen met de klanten service het zelfde antwoord: “Met de aankoop bon zouden wij de BTW kunnen terug vorderen”, echter klopt hier natuurlijk helemaal niks van! Als wij een BTW controlen krijgen moeten wij aantonen dat de BTW door KPN is afgedragen door middel van een factuur die dit aangeeft. Volgens mij is KPN verplicht de BTW op de factuur te vermelden, zo heb ik hem immers ook besteld.

 

Admin: Je hebt een eigen topic waarin je je vraag kunt stellen, nieuwe topics aanmaken heeft geen zin en is niet de bedoeling volgens de forum huisregels.