Skip to main content

Delta vraagt mij vóór 7 oktober een glasvezelcontract bij hen af te sluiten, anders zal ik de aansluitkosten (650 €) moeten betalen. Nu loopt mijn KPN-contract (Internet en TV) tot augustus 2025. KPN biedt (vooralsnog) geen glasvezel aan. Is er een boete en hoe hoog is die dan als ik met Delta in zee ga?

NB. Ik wil graag een glasvezelaansluiting, die PTT-koperdraad ligt al 60 jaar onveranderd in mijn straat met als gevolg 60 tot 70 (af en toe haperende) Mbps... 

NB2. ik vermoed dat ik hier helemaal verkeerd zit maar mijn vraag aan een medewerker van KPN stellen lijkt (voor mij in ieder geval) niet mogelijk...

Even…. Als je nu een abonnement neemt bij Delta dan betaal je geen aansluitkosten. Mocht je op een later tijdstip toch gebruik willen maken van het netwerk van Delta DAN PAS betaal je 650,= euro aansluitkosten.

 

Dus…. lekker bij KPN blijven zitten.


Juist, dat wist ik ook al en is precies de reden van mijn vraag.

Verder ook “even”: ik wil graag voor een tientje minder per maand een glasvezelaansluiting met hopelijk minder storingen dan ik nu ondervind…

dus…  


@Lepioso Je heb glasvezelaansluitkosten en glasvezelabonnementskosten, de 2 zijn apart van elkaar. Als je later dan de aanlegfase een glasvezelaansluiting aanvraag, betaal je 650,€, het is bij KPN ook niet anders. Je ben niet verplicht ook een glasvezel abonnement van Delta of een andere provider op Delta glasvezelnetwerk te nemen.


Overigens is de “opzegboete” gelijk aan het aantal maanden dat je contract nog loopt.


Wat een vreemde houding van Delta is dat. Volgens mij leggen ze het ook gratis binnen zonder dat je er een abonnement opneemt net als odf en KPN netwerk dat doen. Dan kun je later een abonnement nemen. Helemaal aangelegd maakt ook naar hun het overstappen makkelijker. 

In het dorp hiernaast heeft Delta het bij alle woningen gratis binnen gebracht. Ook bij mensen waarvan ik weet dat ze bij kpn (koper) en Ziggo zijn gebleven. 

Het lijkt wel of ze of geen abonnementen willen verkopen. Want zij begrijpen toch ook wel dat overstappen onder lopend contract niet kan. Op deze manier want dit is afdrijziging afdrijving en dat lijkt me zelfs wettelijk niet Helemaal correct.

Feitelijk zouden zij dan je afkoop bij kpn moeten vergoeden. 

 


@PeterG Ik denk dat hij de brief verkeerd gelezen heb, in de brief staat alleen over aansluitkosten, nicht over abonnementskosten, en overigens wordt glasvezel ook pas aangelegd als 25% van de bevraagden toestemming geven. Bij mij staat in de brief van glaspoort (KPN) ook hetzelfde, bij aanlegfase gratis, later wel aansluitingskosten. 

https://www.delta.nl/internet/glasvezel/kosten/

Glasvezel aansluiten kosten

Onderscheid aanleg en aansluiting
Glasvezel aanleggen betreft het aanleggen van het glasvezelnetwerk, bijvoorbeeld in jouw straat. Maar er moet ook nog glasvezel worden aangesloten in je woning zodat je kunt internetten via glasvezel. Hiervoor is dus een glasvezelaansluiting nodig, meestal in de meterkast.

Kosten glasvezelaansluiting
Wat betreft de glasvezelaansluiting in je woning kan het zo zijn dat dit gratis wordt aangeboden tijdens het aanlegproces. Wij informeren je hierover als we bij jou glasvezel aanleggen.

Mocht je de glasvezelaansluiting weigeren en op een later moment toch de aansluiting willen hebben, dan kunnen er kosten in rekening gebracht worden.

In ons geval wordt de aansluiting geïnstalleerd door DELTA Netwerk, de netwerkbeheerder.


Hihihihi,

Interessant te zien hoe mijn -wellicht teveel uit onbegrip en frustratie ontstane- vraag ontaardt in een lachwekkend zinloze discussie met hier en daar een verstandige of bruikbare opmerking. Maar goed, hierbij de stand van zaken sinds gisteren, met dank aan alle respondenten!

Aanleiding van mijn vraag was de brief van Delta die doet overkomen dat je voor het blok gezet wordt (met “dreigingen” over aansluit- en acceptatiekosten (650€ cq 350€). Dat maakte mij in de eerste instantie boos en onnadenkend heb ik deze vraag dan ook op dit forum gesteld, excuses daarvoor….hoewel, het speelt wel mee dat ik vóór het stellen van mijn vraag ongeveer een half uur heb zitten zoeken op een volledige verbloemkoolde KPN-website waar het stellen van concrete vragen of het vinden van een menselijk (!) contact mij onmogelijk leek, behalve dan op dit forum. Dat bracht mij op het idee dat KPN hun helpdeskfunctie aan júllie, mijn beste mede-forumleden, heeft toebedeeld om te kunnen snoeien in hun kosten… op zich zou dit niet verkeerd zijn maar jullie bakken er maar weinig van.

Enfin, na een nachtje slapen heb ik vanmorgen tijdens het ontbijt een logische gedachtengang opgezet en die ten uitvoer gebracht met als gevolg dat ik nu een Internet/TV contract heb afgesloten bij Delta (vergelijkbaar met wat ik nu bij KPN heb, maar 20% goedkoper), gebruikmakend van de aanbieding (ik betaal dus niets voor de aanleg en/of aansluiting) én ingaand op de datum dat mijn KPN contract afloopt (met overstapservice). 

Eind goed al goed! En nu maar hopen dat die glasvezel inderdaad zo goed is als men beweert.


De forumleden bakken er niets van zegt u. Dat is bijzonder want ze moeten het doen met de informatie die u geeft! U heeft er dus ook niets van gebakken 😉


@Lepioso ik denk dat je wel snel weer naar KPN terug komt gezien dat de tv ontvangers bij delta traag zijn en minder functies hebben dan die van KPN zelfs de toekomstige Android tv ontvangers van delta heeft geen Netflix ondersteuning 

 

ik ben juist bij Delta weg gegaan naar jaar abbo. om dat de service niet optimaal is een forum die niet door Delta medewerkers beantwoord worden en maar vooral de tv ontvangers die vallen mij vies tegen  

 


Opvolgend op François.

In het hier aangrenzende dorp zijn mij bekenden alweer terug op het kopernet van kpn. Voornamelijk vanwege betere beeldkwaliteit. 

Koper internet is prima met 100/30 Mbps. 

Ik ben zeer benieuwd naar je review over de tv kwaliteit. 

Internet is internet. Dat verschil ga je particulier niet merken. 


@PeterG even onder ons je bent de eerste die mijn naam goed schrijft met ç 


@PeterG even onder ons je bent de eerste die mijn naam goed schrijft met ç 

 

François schreef:

even onder ons je bent de eerste die mijn naam goed schrijft met ç 

Graag gedaan. @Francois 

Dat is op de mobiel ook niet moeilijk François. De woord suggestie geeft dat tijdens typen als enige optie. 

En... bij ingedrukt (...) houden van de c is dat ook de eerste optie ç .

Ook op de laptop is het gelukkig een makkelijke 🙂. (enkel aanhalingsteken -> c)

Nota bene. Doordat het in je gebruikersnaam c is komt dat met automatisch quoten helaas ook zo.

Tweede quote daarom handmatig. 


@PeterG omdat mijn gebruikersnaam op de forum een gewone c heeft is bewust omdat niet alle forums de ç kennen 


maar nu weer terug on-topic 

het glas bij de beuren is niet altijd groener het enige wat groener lijkt is de glaskabel die delta gebruik 


@Francois Geloof toch niet van, wat mensen zeggen over Providers. Overal heb je klagen en alleen mensen problemen hebben klagen op providers forum, mensen de tevreden zijn, schrijven idR niets. Ik heb ervaring gemaakt met Delta glasvezel (op adres van mijn schoonouders), Odido (mijn eigen koper op KPN netwerk) en nu KPN glasvezel, Ik moet eerlijk zeggen, dat KPN het meeste problemen veroorzaakt (niet netwerkproblemen maar problemen met KPN apparaten). 

Volgens Nperf test heeft Odido bese scores, Delta op zelfde niveau, dan Ziggo, slotlicht is KPN

Barometer of fixed Internet connections in Netherlands

 

Volgens umlaut scoor Odido weer het best

The 2024 Fixed-Line Network Test in the Netherlands

Man moet natuurlijk ook kritisch over deze tests kijken en niet alles blind geloven, maar het zegt al veel erover.


Reageer