Skip to main content

Ik heb een abbonement gehad die ik niet meer kon betalen. Ik heb alles in 2020 afbetaald. Maar de registratie blijft maar staan. Ik heb alweer 1 jaar lang een nieuwe abbonement bij kpn die ik netjes elke maand betaal. Mijn vraag is of deze registratie verwijderd kan worden bij het bkr kantoor. Ik kan zo niet verder in me leven door deze registratie.

Hoi @D du Cloo 

Welkom op het forum van KPN.

Alleen de afdeling Collections van KPN, kan je hierbij helpen.
Hiervoor dien je wel even telefonisch contact op te nemen met de klantenservice van KPN, via het gratis telefoonnummer 0800-0402 of via een KPN mobiel aansluiting op 1200.

Spreek nadat de voice respons stem je heeft gevraagd waarvoor je belt, het volgende in: Facturatie en Betalingen en je wordt doorverbonden met deze afdeling.

Een medewerker van deze afdeling kan dan zorg dragen, dat je in contact komt met een medewerker van de afdeling Collections.


Oke bedankt voor uw antwoord!


Hoi @D du Cloo 

Heel graag gedaan.

En hopelijk heb je al een medewerker gesproken, van de afdeling Collections.


@D du Cloo Het antwoord van @Michel.uit.Arnhem is helaas onjuist. Afdeling collections kan jou helpen bij betalingsachterstand maar niet bij het verwijderen van BKR registratie. Een krediet (b.v. toestelkrediet) is een positiever registratie en blijf 5 jaren bij BKR staan na aflossen van de krediet. Een positiever krediet heeft idR geen invloed op jouw kredietwaardigheid , tenzij de sommen de kredieten te hoog zijn.

Een negatieve registratie (in jouw geval betalingsprobleem) blijf ook 5 jaren staan af de datum wanneer het gebeurt. Maar deze registratie heb direct invloed op jouw kredietwaardigheid. Een nieuwe kredietcheck mag positief uitvallen, maar de kredietverstrekker kan jouw negatieve registratie zien en toch afwijzen. Een voorbeeld is dat iemand met een negatieve record bij BKR kan niet rood staan bij een bank aanvragen. (een eerdere toestemming wordt meestal niet opgeheven, maar nieuwe aanvraag kan niet). De periode van 5 jaren kan niemand voor jou verkorten.


Hoi @TDN 

In grote lijnen ben ik het met je eens, maar niet helemaal!
Maar er is terdege een manier om een BKR registratie eerder te laten verwijderen.
Zoals in het geval dat de gevolgen daarvan onevenredig groot zijn, voor de persoon waarvoor deze registratie staat vermeld.

In dat geval kun je een verzoek indienen bij het bedrijf die de registratie heeft geplaatst, in het geval van TS @D du Cloo is dat KPN.
Dit proces voor een verzoek tot verwijdering van een registratie bij het BKR, verloopt bij KPN via de afdeling Collections.
Als KPN (Afd. Collections) met het verwijder verzoek akkoord gaat, dan zal de registratie eerder verwijderd kunnen worden bij het BKR.

Het antwoord staat zelfs op de website van het BKR:

Hoe kan ik mijn kredietgegevens aanpassen of verwijderen? (Bron: BKR)
 

Heb je je gegevens bij ons opgevraagd en ben je het niet eens met je registratie? Is er iets misgegaan met je registratie? Of is je registratie wel terecht, maar zijn de gevolgen daarvan onevenredig groot? Dan kun je nagaan of je registratie aangepast of verwijderd kan worden.

Je kunt contact opnemen met de kredietaanbieder bij wie je het krediet hebt afgesloten. Je kredietaanbieder heeft je kredietovereenkomst bij ons geregistreerd en kan deze gegevens ook weer (laten) aanpassen. Is je kredietaanbieder het eens met je verzoek, dan geeft die opdracht om je gegevens aan te passen. Zodra wij die opdracht binnen hebben, verwerken we die binnen 1 werkdag. Is je kredietaanbieder het niet met je eens? Dan kun je akkoord gaan met de uitleg of besluiten om je verzoek voor te leggen aan Klachteninstituut Kifid.

Daarnaast lopen er al enkele proeven met een aantal gemeentes, waaronder mijn gemeente Arnhem, waarbij alle beëindigde registraties bij het BKR, na 6 maanden worden verwijderd.
Zodat de inwoners van de desbetreffende gemeentes niet langer gekluisterd zitten aan het BKR, en dus weer op een normale manier verder kunnen leven, en zonder problemen bijvoorbeeld een hypotheek kunnen afsluiten.


Ja lastig verhaal @TDN, het systeem is er met een reden.
De registratie is er juist om mensen te beschermen om weer de fout in te gaan.
In dit geval zal KPN beoordelen hoe groot de schuld was, hoe lang en hoe lang geleden. Daarop zullen ze een keuze maken, maar het is geen garantie dat ze hem verwijderen @D du Cloo.


 

Einde aan lange BKR-registratie na schuldentraject voor inwoners van Arnhem

 

Meldingen bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) van Arnhemmers die uit de schulden zijn gekomen, worden sneller verwijderd. De gemeente Arnhem volgt hiermee de vier grote gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, die besloten eind vorig jaar tot een kortere BKR-registratie.

Wethouder Bestaanszekerheid Mark Lauriks: “Na een langdurig schuldentraject willen mensen verder met hun leven. Een BKR registratie werpt hierbij onnodig hoge drempels op. Mensen blijven daardoor nu nog vijf jaar langer last houden van de schulden die zij al lang achter zich hebben gelaten. Terwijl zij juist een schouderklopje verdienen in plaats van een kruisje achter hun naam.”

Zes maanden in plaats van vijf jaar

Iedereen in Nederland die schulden heeft gehad wordt geregistreerd in het BKR-register. Ook als je succesvol een schuldhulptraject hebt afgerond, blijft die registratie nog vijf jaar staan. Bij mensen die lange tijd veel moeite hebben gedaan om juist uit de schulden te komen, kan deze registratie enorm in de weg zitten. Bijvoorbeeld wanneer ze een woning willen kopen of huren of een telefoonabonnement willen afsluiten. Door de BKR-registratie in te korten staan Arnhemmers in plaats van vijf jaar straks nog maar zes maanden geregistreerd. De komende tijd maakt gemeente Arnhem afspraken hierover met de Arnhemse uitvoerders van schuldregelingen PLANGroep en Kredietbank Nederland.

Landelijk regelen

De gemeente Arnhem staat al langer achter het inkorten van de BKR-registratie. Afgelopen jaren heeft de gemeente Arnhem er samen met andere gemeenten voor gepleit om de werkwijze van het BKR landelijk aan te passen. Door nu net als de vier grootste steden van Nederland te kiezen om de BKR-registratie zelf in te korten, hoopt de gemeente dat het idee om het landelijk te regelen kracht wordt bijgezet. Wethouder Mark Lauriks: “Ik ben blij dat wij er in Arnhem voor kiezen om de BKR-registratie zelf in te korten. Maar ik hoop dat dit ook een signaal is om landelijk voor iedereen betere afspraken te maken. Want je wil dat nergens in Nederland mensen met afbetaalde schulden onnodig lang in de wachtkamer moeten blijven zitten terwijl ze weer vooruit willen kijken en willen werken aan hun toekomst.”


Reageer