Skip to main content

KPN heeft de resultaten bekend gemaakt van het eerste kwartaal 2024. De omzet steeg met 3,6 procent naar 1,38 miljard euro. De bruto winst steeg naar 605 miljoen euro.24 apr 2024.

 

Waarom dan de index verhoging, nog meer winst voor de aandeelhouders, dit is gewoon jatten omdat jullie samen met Ziggo de markt bepalen, ik hoop dat er snel wordt ingegrepen.

 

Admin: bericht aangepast i.v.m. huisregels

Ingegrepen op wat? Het is gewoon een normaal commercieel bedrijf wat niets tegen de wet doet. Als het u niet bevalt stapt u toch gewoon over? 


Nick83 Beste Nick83 waarheen dan ?


Nick83 Beste Nick83 waarheen dan ?

Naar een andere provider. Of u stopt gewoon helemaal met uw internet abonnement. 


Nick83 Je bent alleen maar wijsheer geworden omdat je voor KPN alleen maar positieve antwoorden geeft, dat betekent dat je niet neutraal bent, Jij hebt een belang, Daarom ben ik blij dat de waakhond consumenten dit gaat onderzoeken. Kijken wat daar uitkomt.

Nederland – De dominante positie van KPN en Ziggo zorgt ervoor dat consumenten al jaren te veel betalen voor internet. De Consumentenbond ziet tal van aanwijzingen van te weinig marktwerking en te hoge prijzen. De Consumentenbond roept toezichthouder ACM dringend op om in te grijpen in deze marktdominantie.

Op dit moment vervangt KPN overal zijn kopernetwerk door glasvezelkabels. De consequentie is dat de meeste consumenten alleen nog kunnen kiezen uit internet via de kabel van Ziggo of internet via het KPN-glasvezel netwerk. Om machtsmisbruik te voorkomen, wilde de ACM beide partijen verplichten hun netwerken open te stellen voor derden. Maar de toezichthouder werd teruggefloten door de bestuursrechter. In plaats daarvan ging de ACM in 2022 in op een aanbod van KPN waarin is vastgelegd wat KPN mag rekenen aan andere aanbieders voor gebruik van zijn glasvezelnetwerk. Onderzoek van de Consumentenbond laat echter zien dat dit niet prijsverlagend werkt. De prijzen van de 2 grootste aanbieders liggen al jaren dicht bij elkaar en behoren tot de hoogste van Europa.

Prijzen dicht bij elkaar
Een van de aanwijzingen dat consumenten door de dominantie van KPN en Ziggo te veel betalen, is dat de prijzen van deze 2 aanbieders – die samen zeker 75% van de markt in handen hebben – al 5 jaar nauwelijks uiteenlopen. Opvallend is dat het de concurrenten op het KPN-glasvezelnetwerk niet lukt om goedkoper te zijn dan de KPN-providers. Alleen uitdager Odido (glasvezel, voorheen T-Mobile) zit doorgaans zo’n €6,50-€8,50 onder de prijzen van KPN en Ziggo. Als alle KPN- en Ziggo-klanten zouden overstappen naar Odido, dan zouden ze samen jaarlijks €468 miljoen besparen. Maar dat goedkopere Odido-tarief is lang niet overal beschikbaar.

Bijna hoogste van Europa
Een andere aanwijzing voor de beperkte marktwerking is dat internet in Nederland duur is vergeleken met andere Europese landen. Dit blijkt uit een internetprijspeiling van de Europese Commissie uit 2022. Van de 27 landen in het onderzoek zijn alleen België en Portugal duurder dan Nederland. Voor het goedkoopste 100 Mbit-abonnement betalen consumenten in Zweden gemiddeld €17 per maand, in Denemarken €18, in Spanje €21, in Italië €25,50 en in Nederland €30. Nederlandse consumenten betalen gemiddeld €10 per maand meer voor een 100 Mbit-abonnement dan het Europese gemiddelde.

Weinig overstappers
ACM ziet in de overstapkortingen van aanbieders een bewijs voor marktwerking. Maar uit panelonderzoek van de Consumentenbond blijkt dat consumenten zelden overstappen. Slechts 3% van de 5000 ondervraagde consumenten wisselde het afgelopen jaar van provider. Consumenten zien te weinig prijsvoordeel (28%), vinden het te veel gedoe (28%) of willen hun mailadres niet kwijt (24%).

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘De internetmarkt zit volledig op slot. KPN en Ziggo domineren de markt steeds meer en dat zorgt voor minder keuze en hoge prijzen. Wij roepen de ACM dan ook dringend op om in te grijpen zodat internet weer betaalbaar wordt. Wij zijn graag bereid onze bevindingen met de toezichthouder te delen.’


HGJM als je een stuk van een andere site vermeld altijd even de bron melden (linkje)

Maar KPN maakt een hoop winst maar investeert ook een hoop in haar netwerk. Dus dat bedrag wordt zeker niet volledig maar grotendeels wel overgeboekt naar de afdeling netwerk voor de investering in glasvezel. Verder heeft KPN ook het een en ander gedaan op een veilig voor 5G en hiervoor zal er een hoop worden gesleuteld aan de masten. 


Ik zal er aan denken, maar het staat bijna in alle kranten. En ik snap dat ook geïnvesteerd moet worden, maar dat is al berekend de rest is winst.


Ik zal er aan denken, maar het staat bijna in alle kranten. En ik snap dat ook geïnvesteerd moet worden, maar dat is al berekend de rest is winst.

Ik lees in jouw bericht bruto winst, dat is toch echt wat anders dan netto winst.


Ik zal er aan denken, maar het staat bijna in alle kranten. En ik snap dat ook geïnvesteerd moet worden, maar dat is al berekend de rest is winst.

Er staat dat de consumentenbond het wil. Maar volgens mij heb ik nog nergens gelezen dat er ook daadwerkelijk iets onderzocht gaat worden.


KPN Resultatenrekening

Einde periode: 2024 31/03 2023 31/12
Nettowinst Voor Belastingen 220 260
Provisie voor Inkomstenbelastingen 46 55
Nettowinst Na Belastingen 174 205
Niet-controlerend belang - 3

KPN heeft in het derde kwartaal meer winst geboekt, terwijl de outlook voor heel het jaar werd gehandhaafd. Dat maakte het telecombedrijf woensdag voorbeurs bekend.  

“We blijven positieve resultaten behalen dankzij onze huidige ‘Accelerate to Grow’-strategie met duurzame omzetgroei uit diensten in alle segmenten”, aldus CEO Joost Farwerck. De omzet uit vaste diensten voor consumenten keerde terug naar groei en de omzet uit mobiele diensten bleef groeien. “Wederom dankzij een solide instroom op zowel vast als mobiel en het doorvoeren van een inflatiecorrectie op breedband in juli”, aldus de topman.

De inkomsten uit de zakelijke diensten noemde Farwerck “onveranderd goed”, met een “sterke bijdrage” vanuit het mkb.

De nettowinst steeg met 6,5 procent naar 224 miljoen euro. Analisten rekenden vooraf gemiddeld op een winst van 200 miljoen euro. De winst steeg dankzij een hogere operationele winst, maar dit werd deels tenietgedaan door hogere belastingen.


Meer winst betekent ook meer te betalen belasting, dus goed voor ons allemaal…

Dank dat je het FD voor ons uitpluist!

Stuur je ook zulke mails naar Shell of Unilever? Overigens zijn die statutair gevestigd in London, UK


Beste Wijsgeren is er nu geen Wijsgeer te vinden die zegt , sjonge dat is wel behoorlijk veel winst, men zou moeten denken aan tarief verlaging of krijgen jullie dan straf van KPN. ? en nee ik stuur niks naar Shell of Unilever…..niet naar een ander wijzen maar bij het topic blijven, zo doorzichtig, 


Ik snap je punt, maar je legt het bij de verkeerden neer!


reageer dan niet


Meer dan 3,5 miljoen vaste klanten op het koper en glasvezel netwerk, meer dan 1 miljoen wholesale klanten en nog miljoenen mobiele klanten bij elkaar zorgen dan voor 200 miljoen winst. Dat is iets van €25 per abonnement winst in een kwartaal. Tuurlijk kan je dan zeggen dat de prijzen omlaag moeten maar dan hou je al helemaal weinig winst over per persoon. Het moet gezond blijven en je moet als bedrijf een klap op kunnen vangen.

Ik vindt het best schappelijk als je er zo naar kijkt. (Ik ben natuurlijk ontzettend partijdig want ik werk voor die groene rakkers)

 

Bron: Investment Report https://ir.kpn.com/files/doc_financials/2024/q1/KPN-Q1-2024-Press-release.pdf


 https://ir.kpn.com/files/doc_financials/2024/q1/KPN-Q1-2024-Press-release.pdf Een slager keurt zijn eigen vlees…...


Volgens mij wordt er niet gekeurd maar zijn dit enkel feiten.


Hoe je het leest, maar ik hou er mee op want steek graag mijn tijd in zaken die wel oplosbaar zijn. De groeten.


 

Volgens mij wordt er niet gekeurd maar zijn dit enkel feiten.

Feit is ook dat internet in Nederland gewoon duur is. 

Mijn nichtje studeert en woont in Londen. Londen is alles behalve goedkoop maar voor haar internet abonnement (glasvezel 500/500) betaalt ze  maandelijks £ 16,95 (+/- € 19.75). Niet duur dus.

Mijn broer geniet in Frankrijk van zijn pensioen. Zijn (VDSL-100) abonnement met televisie (55 zenders) kost € 22,50 per maand, maar omdat hij per jaar betaald krijgt hij korting en betaald per jaar maar € 245. 

 


Reageer