Skip to main content

Ik heb sinds april 2023 KPN internet en TV+ en sinds juli 2023 KPN mobiel unlimited. Beide bewust in die maanden laten ingaan om zo de inflatiecorrectie per respectievelijk 1 juli en 1 oktober te ontlopen.

Mijn vraag is de volgende: Ik heb een ontzettende hekel aan inflatiecorrectie, aangezien die alleen bij bestaande klanten die langer dan 3 maanden voor genoemde datum klant zijn wordt toegepast. Het is dus niet nodig, men maakt gebruik van de slapers. Ik ga het dus niet betalen. Voor mobiel weet ik dat ik in juli gewoon weer met 1 jaar kan verlengen en daardoor de inflatiecorrectie 2024 ontwijk. Voor thuis internet en tv is het mij echter niet duidelijk. Ik hoef geen kortingen of andere cadeaus, ik wil alleen geen inflatiecorrectie betalen. Als ik KPN vanaf april (dan zit je binnen de 3 maanden vooraf) bel en vraag om een contractverlenging van een jaar, ontwijk ik dan de inflatiecorrectie per 1 juli 2024? En dan zowel voor internet als tv. Dank alvast.

Interessante vraag. Heb zelf geen advies ofzo, maar ben wel benieuwd naar de reacties. 


Als je binnen 3 maanden voor de prijsverhoging een nieuw contract aangaat, betaal je inderdaad de inflatiecorrecte en andere prijsverhogingen niet @balken07 , zie ook de KPN-voorwaarden voor precieze uitleg @Raspberry 

Maar het kan wel zijn dat het nieuwe contract duurder uitvalt dan het bestaande inclusief de bijkomende prijsaanpassingen, dus een kwestie van goed uitkijken voordat je iets beslist.


Maar het kan wel zijn dat het nieuwe contract duurder uitvalt dan het bestaande inclusief de bijkomende prijsaanpassingen, dus een kwestie van goed uitkijken voordat je iets beslist.

Inderdaad. Je kunt wel fel tegen inflatiecorrectie zijn, en elk jaar vlak voor de inflatiecorrectie verlengen, maar ook dan word het wel duurder hoor…

Zo heb ik nog een mobiel abonnement met 1 GB data voor ongeveer 11 euro. Maar als ik dat verleng naar een nieuw abonnement maar de laagste databundel ga ik flink meer betalen. 


Hoe dan ook, je ontkom niet aan een prijsverhoging/wijziging op welke manier je het ook probeert te omzeilen. Het kan voordelig uitvallen maar ook nadelig. 


Als je binnen 3 maanden voor de prijsverhoging een nieuw contract aangaat, betaal je inderdaad de inflatiecorrecte en andere prijsverhogingen niet @balken07 , zie ook de KPN-voorwaarden voor precieze uitleg @Raspberry 

 

Precies hierom heb ik afgelopen jaar mijn contract verlengd met één jaar. En dat ga ik dit jaar weer doen ergens tussen eind mei 2024 en 1 juli 2024. Dan blijft mijn prijs voor internet 42,50 per maand en deze wordt niet verhoogd met een prijsindexatie.  

Los daarvan krijg je tegenwoordig ook een tijdelijke maandelijkse korting als je verlengt met één jaar of met twee jaar.  

Niet verlengen is gewoon erg dom, want dan betaal je steeds meer. 

 

Ik heb sinds april 2023 KPN internet en TV+ en sinds juli 2023 KPN mobiel unlimited. Beide bewust in die maanden laten ingaan om zo de inflatiecorrectie per respectievelijk 1 juli en 1 oktober te ontlopen.

 

Wat slim ! 


Maar het kan wel zijn dat het nieuwe contract duurder uitvalt dan het bestaande inclusief de bijkomende prijsaanpassingen, dus een kwestie van goed uitkijken voordat je iets beslist.

Inderdaad. Je kunt wel fel tegen inflatiecorrectie zijn, en elk jaar vlak voor de inflatiecorrectie verlengen, maar ook dan word het wel duurder hoor…

 

De laatste jaren is dat niet zo @Nick83 ,

Ik betaal sinds de laatste verlenging 42,50 voor 100 Mbit/s-internet. Een paar jaar geleden betaalde ik ongeveer 45 euro voor 50 Mbit/s. Dat was omdat ik een aantal jaren niet had verlengd.  

 


Ik betaal sinds de laatste verlenging 42,50 voor 100 Mbit/s-internet. Een paar jaar geleden betaalde ik ongeveer 45 euro voor 50 Mbit/s. Dat was omdat ik een aantal jaren niet had verlengd.  

Ja, dat was leuk de afgelopen paar jaar, maar u weet ook wel dat € 42,50 niet blijft. Dat word echt wel een keer verhoogd.


Als je binnen 3 maanden voor de prijsverhoging een nieuw contract aangaat, betaal je inderdaad de inflatiecorrecte en andere prijsverhogingen niet @balken07 , zie ook de KPN-voorwaarden voor precieze uitleg @Raspberry 

Maar het kan wel zijn dat het nieuwe contract duurder uitvalt dan het bestaande inclusief de bijkomende prijsaanpassingen, dus een kwestie van goed uitkijken voordat je iets beslist.

Dat is goed om te horen. Ik lees echter niet specifiek internet en tv in je antwoord terug. Kun je mij bevestigen dat je daar op doelt? Dank!
 

Dat een nieuwe propositie op het moment van verlengen niet altijd voordeliger is, daar heb ik persoonlijk geen moeite mee, want iedereen (nieuw of bestaande klant) heeft daar mee te maken. Over het algemeen is KPN met nieuwe abonnementen prima bezig naar mijn mening. 


KPN maakt inderdaad regelmatig de fout om wel een inflatiecorrectie door te voeren op bestaande contracten maar daarbij te vergeten om ook de tarieven voor nieuwe contracten te verhogen.

KPN zou er mijns inziens verstandig aan doen om geen procentuele inflatiecorrectie door te voeren maar een nieuwe tarief vast te stellen dat onder de wettelijk maximale inflatiecorrectie blijft en deze nieuwe tarieven ook direct voor nieuwe contracten te gaan hanteren.