Skip to main content

Mijn tante van 94 jaar heeft nog een simpele vaste telefoonlijn en ik kom er vandaag achter dat zij hiervoor per maand het schandalig hoge bedrag van 96 euro ( ! ) per maand betaalt. Al jarenlang zonder dat KPN hier ooit wat aan gedaan heeft of heeft gevraagd of zijn niet beter naar telefoon via internet bellen wilde overstappen. Wat kaan hier aan gedaan worden?

Is dat niet per 2 maanden? Want er word bij oude telefoon abonnementen per 2 maanden gefactureerd. 

En heeft ze wellicht onbeperkt bellen?

Maar ja, het is duur. Dat is bekend. 


Denk ook dat het per 2 maanden + onbeperkt bellen is, had mijn moeder vroeger ook


Is inderdaad per 2 maanden zie ik nu en zal ook wel onbeperkt bellen zijn maar blijft erg duur. Wat is het alternatief? 


Niet bellen 🤣🤣

 

Bellen via Voip, kan bij KPN, weet alleen niet of je dat “los” kan bestellen of dat het alleen icm internet is.

Anders overstappen op mobiel.


Goedkoper abonnement afsluiten. 


Ze heeft denk ik dan ook een Belvrij variant. En wel de duurste variant Belvrij Altijd. Die heeft overigens geen gesprekskosten naar Nederlandse en buitenlandse (83 landen) vaste en mobiele nummers.

Want het standaard Belbasis is € 33,50 per maand. Als dat nog een analoge pstn lijn is dan wordt dat per 2 maanden ( € 67 dus) gefactureerd. Excl. gesprekskosten.

Het goedkoopst is mobiel abonnement. Bij kpn 15 euro per maand inclusief onbeperkt bellen naar NL nrs en EU nrs (vast en mobiel).


...


Hi @goosieb, ik zie dat de community je al uit heeft gelegd dat deze abonnementen altijd per 2 maanden in rekening worden gebracht, dat scheelt toch al weer de helft van de schrik 😉

Op de facturen, zie je ook staan hoeveel je tante elke factuurperiode ongeveer uitgaande belt. Als dat niet zo heel veel is (alléén de uitgaande gesprekken dus), kan ze eventueel over gaan naar een BelBudget abonnement. Daarbij zijn de vaste abonnementskosten lager, maar de gesprekskosten hoger.

Die gesprekskosten kunnen wel flink oplopen, mocht ze wat langere gesprekken gaan voeren. Een gesprek van een half uur naar een mobiel nummer, kost bijvoorbeeld al bijna 8 euro. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mocht je tante ook internet hebben of willen, dan is het uiteraard ook mogelijk om te bellen via het internet. Dit kost, exclusief gesprekskosten, €44,50 per maand. Met de mogelijkheid om voor €9,99 per maand extra weer onbeperkt te kunnen bellen (binnen Nederland).


All, dank voor de reacties ! Ik ga hiermee aan de slag en kijken wat het beste bij mijn tante past. 


Helemaal prima @goosieb, en mochten jullie nog meer vragen hebben hierover, stel ze dan gerust!


Er zijn tegenwoordig ook "vaste" telefoontoestellen met simkaart. Bijvoorbeeld:

https://www.officeeasy.nl/vaste-telefonie/vaste-telefoon-gsm-simkaart.html

Daarvoor kunt u gewoon een mobiel abonnement afsluiten. En dat is veel goedkoper dan de vaste lijn. Nadeel is wel dat het nummer veranderd. Dat word een 06 nummer. 


...


Ik zet het nog even op een rijtje voor je @goosieb 

Vast bellen is duur. Je tante heeft nu nog PSTN / POTS analoge lijn met Belvrij Altijd. ca. 48,50 per maand maar geen gesprekskosten.

Andere mogelijkheden anno 2023

Twee '’alleen bellen'’ abonnementen. Hierbij zijn geen (belvrij / bel onbeperkt) bundels te verkrijgen. Alleen telefonie maar via VoIP (met modem zonder internet).

Belbasis.

33,50 per maand. Geprekskosten naar Nederlandse vaste nummers 0,08, NL mobiele nummers 0,19 (per minuut; berekend per seconde).

Bellen naar nummers in EU: 0,23 per minuut. Buiten EU afhankelijk van voordeelland of niet 0,30 / 1,00 per minuut.

Belbudget.

Deze kost 13,50 per maand maar wel hoge(re) gesprekskosten. Voor alle gesprekken hier ook een starttarief van 0,06.

NL vast 0,13 per minuut en mobiel 0,26 per minuut

Buiten NL 1,30 per minuut

Alles over Belbasis en Belbudget.

 

Verder ook nog mogelijk INTERNET + BELLEN. Maar dit gaat al bijna geen verschil meer maken met de huidige maandprijs al heeft je tante daN wel internet. In ieder geval handig als je op bezoek komt.

Basisprijs is 44,50 (internet 42,50 + vast nummer 2,00). Exclusief gesprekskosten.

Naar NL nummers vast en mobiel 0,15. Starttarief ook 0,15.

Ook nog mogelijk Belbundels waarbinnen de kosten 0,00 zijn.

Bel onbeperkt Nederland 24/7. Dat is 9,99. Maandprijs dan 54,99. Al duurder dan nu, maar wel internet en geen gesprekskosten naar NL nummers.

 

Startpagina over vast bellen (VoIP only en icm internet) bij kpn. http://kpn.com/bellen .

 

Goedkoopst bellen.

Mobiel abonnement. Bij kpn vanaf 15,00 per maand inclusief onbeperkt bellen NL en EU! 

Van Whatsapp naar Whatsapp wereldwijd 0,00 (via wifi) en beetje data (kosten) via 4G/5G.