Skip to main content

Vanwege een kort verblijf in de USA heb ik voor vertrek mijn 06 nummer doorgeschakeld naar een vast nummer in NL. Zodoende zou ik immers voorkomen dat ik gebeld wordt op “vervelende tijdstippen” omdat ik 9 uur later zit. Op dit vaste nummer had ik netjes een keuzemenu gezet: press 1 for English (zodat bijvoorbeeld hotel/autoverhuurder mij wel kon bereiken) en in het NL gewoon een voicemail. (deze dienst is van een VoIP Cloudtelefonieprovider).

Zodoende zou ik dus geen inkomende oproepen in het Buitenland hebben en ook geen uitgaande gesprekken.

Nu komt echter de nota en staat er “ontvangen gesprekken buitenland” en op hetzelfde tijdstip “uitgaande gesprekken naar NL” (het nummer waar ik naartoe heb doorgeschakeld)!

M.a.w. ook nog eens dubbele kosten!

Dat kan niet de bedoeling zijn?! Maar bellen met KPN zegt men “jammer maar helaas, u had een bundel bellen moeten nemen”….

Teleurgesteld denk ik nu na over een overstap naar ODIDO… Dan zit US er meteen in 😉 En wanneer ik de huidige diensten daar afneem, ben ik ook nog eens voordeliger uit! Mijn ervaring met hun klantenservice is overigens ook nog eens beter.

OK. Veel plezier bij Odido, klinkt een stuk beter geregeld!


Ik snap dat je dit niet leuk vind, maar dat is helaas zoals het technisch werkt: zodra je met het toestel op een buitenlands netwerk aangemeld bent gaan gesprekken eerst na het buitenland en dan weer terug. Enige manier om dit (in de toekomst) te voorkomen is om het toestel in NL al uit te zetten en pas bij terugkomst in NL weer aan te zetten. Of inderdaad een bundel voor de US.


@ Joris62

Wanneer ik IN Nederland een doorschakeling doe van mijn 06 nummer naar een vast nummer, verwacht ik inderdaad GEEN gesprekkosten op mijn mobiel. Om data te gebruiken koop ik immers wel een bundel voor US (x2) voor GELD en gebruik dus automatisch wel mijn SIM voor data. Om nu vanwege het tijdverschil mijn bereikbaarheid te optimaliseren was dit een handige schakeling, jammer dat KPN dan concludeert dat ik in het buitenland nog steeds gesprekken wens te hebben, terwijl ik al in Nederland heb aangegeven dat mijn 06 nummer naar een Nederlands vast telefoonnummer moet schakelen.

Dat schakelen lukt dus overigens wel…. tegen “ontvangen gesprekken + uitgaande gesprekken”, dus dubbel gepakt.

@ Access4Arjan… Ben in mijn leven zelfs bijna 10 jaar “KPN groen geweest”, dus ga liever niet zomaar weg. Maar dit is dus zo'n bekende druppel. Nu weer wachten tot alle aansluitingen einde contract zijn 😢 i.v.m. dat geweldige “Combi-Voordeel".


Hallo @4-YC, ik begrijp dat je schrikt van deze kosten als je vooraf denkt een oplossing te hebben gevonden. 

Wat er echter gebeurd is het volgende:
- jij wordt gebeld en door de doorschakeling neem je op > gevolg: je bent in het buitenland en maakt kosten voor gebeld worden. 
- door de doorschakeling bel jij daarna naar het nummer in Nederland > gevolg: je hebt ook uitgaande gesprekskosten, jij bent op dat moment namelijk de beller. 

De methode die je in gedachten had, werkt helaas net wat anders en daardoor heb je dus toch kosten gemaakt. Ik kan daar helaas niks aan veranderen.

Wel wil ik je een tip meegeven, omdat je aangeeft dat het vooral was om te voorkomen dat je op onhandige momenten wordt gebeld. Veel telefoons hebben de optie ‘niet storen’ waarbij telefoontjes (en andere notificaties) niet binnen komen. De telefoontjes komen wel binnen als er binnen een bepaalde tijd vaker wordt gebeld, ideaal voor het geval iemand je echt moet bereiken.