Skip to main content

Ik heb deze maand nog geen 3GB van de 75GB gebruikt. Toch zie ik dat er €32,17 voor 3MB “internet used abroad” gerekend word, en of ik een extra bundel wil aanschaffen!!!!

KPN wat is hier aan de hand?

Hallo @Marcel-B ,

Mogelijk heeft jouw telefoon verbinding gemaakt met het maritieme netwerk op de veerboot. Of met een netwerk buiten de EU. 

En dan gaat het hard. Je bent dan zo heel snel een bedrag tot maximaal 60,50 kwijt. Gelukkig wordt het internet daarna standaard afgesloten. 
 


Wat je sowieso moet doen: 

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

Verder kun je hier meer informatie lezen: 

 

 

uit dat topic: 
 

Let op in grensgebieden

Zoals gezegd, als roaming aan staat op jouw toestel, dan maakt jouw mobiel verbinding met één van de beschikbare netwerken. Als jij in een grensgebied bent, bijvoorbeeld in Griekenland, kan het zijn dat een telefoon automatisch verbinding maakt met een Turks netwerk. Griekenland valt bijvoorbeeld binnen de EU, maar Turkije niet. Zet je toestel dus vast op het EU-netwerk, in dit voorbeeldgeval het Griekse, om te zorgen dat het niet overschakelt naar het Turkse netwerk.

 

Verbinding met satellietnetwerk op een (veer)boot

Pas er ook mee op om verbinding te maken met een zogeheten maritiem netwerk, als je bijvoorbeeld met een veerboot reist. Voor deze satellietnetwerken worden heel hoge tarieven gehanteerd.

 


Ik heb geen contact met het maritieme netwerk gemaakt, en ook geen melding hierover gezien. Ik heb wi-fi tijdens het reizen standaard uit staan.

En zonder roaming heb ik in de rest van europa geen bereik. Ook ben ik niet in de buurt van grensgebieden van de EU geweest.

Natuurlijk heb nu bescherming aan staan. Eigenlijk best raar dat een dergelijke exotische service standaard aan staat!

Ik denk dat de KPN in mijn situatie een fout heeft gemaakt.


Ook op eilanden als Texel en Terschelling loop je het risico om dit te overkomen.

Je bent helaas niet de eerste, elk jaar zien we hier op het forum tientallen meldingen over.

 

“internet used abroad” 

 

 


Ook op eilanden als Texel en Terschelling loop je het risico om dit te overkomen.

Ik neem aan dat je met “dit” het maritieme netwerk bedoeld?

Het is helemaal nog niet bewezen dat ik van een maritiem netwerk gebruik heb gemaakt.

Maar als ik het goed begrijp is, wat blijkbaar vele anderen overkomt, een truuk om de investeerders te spekken. Als het belang van de klanten voorop zou staan, zou het gebruik van maritieme netwerken standaard uit staan!


Het zou KPN inderdaad sieren als bescherming aan standaard ingeschakeld zou zijn.


Reageer