Hallo @Samme0106 ,
De beste oplossing om hier vanaf te komen is om de envelop terug te sturen naar KPN met op de envelop duidelijk geschreven “geadresseerde is onbekend op dit adres”.
Hoe kunt u weten dat het een aanmaning is @Samme0106 ? Staat dat buiten op de enveloppe?
Als u de post voor de geadresseerde heeft opengemaakt heeft u het briefgeheim geschonden en dat is strafbaar.
De enigste goede manier is zoals @Noordzee beschreef
@Samme0106 . Ik heb even meegekeken en er lijkt op jouw adres ook een mobiel abonnement geregistreerd waar een betalingsachterstand mee is. Ter geruststelling, dit is niet op jouw naam.
Ik maak een notitie voor mijn collega's van de telefonische ingang. Mijn advies is om een terugbel afspraak te plannen en ze even te wijzen op de laatste notitie in jouw dossier → Contact en klantenservice | KPN (zie onderaan de pagina) en dan kunnen zijn dit netjes oplossen.
Als u de post voor de geadresseerde heeft opengemaakt heeft u het briefgeheim geschonden en dat is strafbaar.
Dat klopt niet. In postwet (voor postbezorger diensten) is het strafbaar als ze onbestelbaar post (ook niet aan afzender terug te zenden) open zonder een bevel van een rechter.
Briefgeheim
§ 2.1. Briefgeheim
Artikel 4
Een postvervoerbedrijf zorgt ervoor dat bij de uitvoering van postvervoerdiensten het grondwettelijk briefgeheim niet wordt geschonden.
Artikel 5
Gesloten poststukken die in het kader van postvervoerdiensten als onbestelbaar zijn aan te merken en niet aan de afzender kunnen worden teruggegeven, kunnen slechts worden geopend op last van de kantonrechter van de rechtbank Den Haag, zulks uitsluitend ter opsporing van de voor teruggave of aflevering nodige gegevens omtrent de afzender of de geadresseerde.
Voor normale burger bestaat zo een wet niet, en je mag aannemen dat een post geadresseerd aan jou adres ook voor jou bedoeld is.
Lees hier een voorbeeld
Als je per ongeluk een brief hebt opengemaakt die niet voor jou was bedoeld, ben je dan strafbaar?
Als een brief wel op jouw adres is bezorgd, maar niet op jouw naam, en je hebt de post per ongeluk geopend, dan ben je niet strafbaar, zegt Van Kersteren. 'Je mag er natuurlijk van uitgaan dat de post die in jouw brievenbus bezorgd is, ook voor jou bestemd is.'
Dan is de wet blijkbaar veranderd @TDN , officieel mag ik de post die aan mijn vrouw gericht is nog niet openen zonder haar toestemming.
Maar ik ben geen jurist en jij blijkbaar wel.
Dan is de wet blijkbaar veranderd @TDN , officieel mag ik de post die aan mijn vrouw gericht is nog niet openen zonder haar toestemming.
Je verwisselen paar belangrijke dingen. Briefgeheim is gegarandeerd in grondwet, als een brief aan een van jouw medebewoner gericht is, mag je in geen geval openen, immers je ken de geadresseerde en kan weten dat de post niet voor jou bedoeld is. Een brief aan een onbekende maar geadresseerd aan jouw huisadres kan je aannemen dat het voor jou bedoeld is, het kan zijn dat de envelop foutief gebruikt wordt. Je kan alleen achterhalen als je de envelop ook openen en de inhoud controleren, en dat mag je doen, maar een postbezorger mag dat niet doen zonder een rechterlijke bevel.