Skip to main content

 Beste KPN, kunnen jullie je Incassant ID niet gewoon vermelden onder het rijtje bankrekeningnummer, etc? 2 jaar geleden was dit ook al een zoektocht. Zie de forums tot nu toe.

Ik wil mijn bank vertellen wie er wel automatisch mogen afschrijven. De eerst vraag is : wat is het Incassant ID? 

 

Nog steeds een probleem. Alle bedrijven van naam hebben bij de factuur de rekeningnummers maar ook het Incassant ID .Je moet namelijk als je zelf wilt regelen wie er automatisch van je rekening mogen afschrijven als eerste invullen het Incassant ID. Dit is een reeks getallen en letters van 17 karakters. Op de eerste factuur die ik ontving nu kennelijk 2 jaar later, is er nog steeds hetzefde probleem. Helemaal onderaan de factuur staat  als voetnoot; KPN B.V., Wilhelminakade 123, 3072 AP, Rotterdam, KvK nummer 27124701, NL009292056B01. Dit laatste lijkt op een Incassant ID maar is te kort. Heb geprobeerd nullen toe te voegen, blijft het antwoord in mijn rekening: nummer niet correct. Dus een kwartier in de wacht aan de telefoon en nog eens ruim een half uur met een hele aardige medewerker, maar die er ook niet uitkwam. Het advies is om dan doorverbinding te vragen met de Collection afdeling, maar die had op dat moment ook een lange wachttijd. Ik had er even genoeg van.  Beste KPN, kunnen jullie je Incassant ID niet gewoon vermelden onder het rijtje bankrekeningnummer, etc? Ik wacht maar af of er een reactie komt als de eerste factuur niet geïnd kan worden. 

 

Admin: bericht naar eigen topic verplaatst


Hallo @Kunstmest, welkom op het forum.

Bij al de abonnementen gebruikt KPN standaard automatische incassos's. Alleen bij Prepaid kun je dit zelf aan/uit zetten.  Je hoeft dus niets te activeren via een incassant ID. 


NL009292056B01

Bijna maar nee, dat betreft het BTW Nummer van KPN.

Het Incassant ID bevat in dit geval het KvK nummer van KPN: NL39KPN271247010001

Nu weet ik niet of ze meerdere bankrekeningen gebruiken, als dat het geval is dan kan het afwijken waarbij de NL39 mogelijk afhankelijk is van de bank die ze gebruiken voor automatische incasso's.

Bij al de abonnementen gebruikt KPN standaard automatische incassos's. Alleen bij Prepaid kun je dit zelf aan/uit zetten.  Je hoeft dus niets te activeren via een incassant ID. 

Het gaat hier niet om aan/uitzetten van automatische incasso bij KPN. Je kan bij je bank opgeven welke bedrijven d.m.v. automatische incasso geld mogen afschrijven van je rekening. Daarvoor moet je dan wel op voorhand enkele details opgeven waarvan o.a. het incassant ID. Op deze manier kan een ongeoorloofde partij dus niet zomaar ineens een automatische incasso opdracht uitvoeren.

In plaats van dat je achteraf een incasso storneert, kan je dankzij deze procedure juist voorkomen dat er überhaupt ongeoorloofd afschrijven plaatsvinden.


Gerrit S76 heeft het goede antwoord gegeven. Inmiddels kreeg ik een bericht van de bank dat er een incasso verzoek werd gedaan door KPN, omdat ik zelf de goedkeuringslijst invul en KPN hier nog niet bij stond, accepteert de bank dit niet, doet een melding aan de rekeninghouder, ik dus, en vraagt of ik de persoon of bedrijf alsnog wil toevoegen aan mijn goedkeuringslijst. Ik kan dan in mijn bankaccount de incasso zien van KPN en daarop staat dus het Incassant ID. Zelfde nummer als Gerrit aangaf. 

Dit is nu goed gekomen, maar ik heb ook wel eens gehad dat ik het bericht niet op tijd heb gelezen en dan wordt de incasso niet afgeschreven,  met een hoop gedoe daarna, bellen, zelf eerst betalen of niet? schrijven misschien nog een keer af….

Dus KPN, moet dit echt beter doen. Onnodige tijdverspilling van de klanten maar ook van de helpdesk medewerkers. Bij mijn vraag kostte het 35 minuten om te constateren dat het nummer onvindbaar was voor de medewerker.

Dank voor jullie antwoorden.

Kunstmest.