Skip to main content

Bij een abonnement hoort ook het betalen van de facturen. Meestal gaat dit allemaal goed en hoeven wij én jij ons nergens zorgen over te maken. Maar soms gaat het niet helemaal goed. Daarom hier een overzichtje van wat je zelf kunt doen om het makkelijker te maken.

 

Aanpassen van de incassodatum

Voor je vaste abonnement kun je eenmalig je factuurdatum aanpassen met het formulier op kpn.com/factuurdatum. Dit geldt voor internetabonnementen (eventueel met telefonie en/of tv erbij) en voor losse Digitenneabonnementen. Deze aanpassing is permanent en kan niet teruggedraaid worden.

Nadat je het formulier hebt verstuurd krijg je op de gekozen datum je volgende factuur. Daarna krijg je hem elke maand op diezelfde datum. Door het wijzigen zal de eerstvolgende factuur ook een ander bedrag hebben dan je gewend ben (hoger of lager). Dit omdat je factuurperiode nu eenmalig langer of korter is.

 

Als je een mobiel abonnement hebt kan de factuurdatum door KPN medewerkers aangepast worden. Neem hiervoor contact op met de klantenservice. 

Wij passen dan de datum waarop je de factuur ontvangt aan. De incasso vindt dan ongeveer 5 tot 7 dagen later plaats. Wel duurt het even voor deze wijziging in de systemen verwerkt is. Hierdoor krijg je na de aanpassing dan ook nog 1 of 2 facturen op de oude datum.

 

Uitstellen van de betaling

Je kunt via www.kpn.com/betaallater een betaalafspraak maken. Dit geldt voor mobiele abonnementen, vaste internetabonnementen (eventueel met telefonie en/of tv erbij) en losse Digitenneabonnementen.

Hier kies je zelf een andere datum (maximaal 1 maand later) om de betaling te doen. Op de gekozen dag krijg je van ons, via e-mail, een link waarmee je de factuur met iDeal kunt betalen.

Een betaalafspraak kan alleen gemaakt worden voor je laatst ontvangen factuur, die niet ouder mag zijn dan 31 dagen en maximaal €500 bedraagt. Ook mag je in totaal niet meer dan 1 openstaande factuur hebben.

Voldoe je niet aan deze voorwaarden dan kun je niet online een betaalafspraak maken. Neem in dat geval contact op met de klantenservice.  

 

In termijnen betalen

Als je factuur te hoog is om in een keer te betalen is het vaak mogelijk om dit in termijnen te doen. Neem hiervoor contact op met de klantenservice.

 

Bijna of al geblokkeerd?

Je hebt van ons een mail en/of sms gekregen met een betaalcode. Vul deze in op kpn.com/betaalnu om gelijk je volledige achterstallige bedrag te betalen. Doe dit voor de datum in de mail/sms, dan wordt je niet geblokkeerd.

Ben je al geblokkeerd? Je wordt dan binnen 2 uur na betaling weer aangesloten. Betaal je na 22:00 uur? Dan wordt je de volgende ochtend om 9:00 uur weer aangesloten.

 

 

Heb je verdere vragen? Zie ook het topic over facturatie en betalingen voor meer uitleg. Kom je er ook daarmee niet uit, stel je vraag dan hieronder :) 

Ik krijg net een e-mail dat mijn internet zal worden afgesloten als ik de factuur niet betaal. Ik heb de factuur echter wel betaald. Vriendelijk verzoek om dit nog een keer na te kijken.


Hoi @w.beelen, welkom op het forum! Ik heb je bericht even verplaatst naar dit topic. In het startbericht van dit topic lees je meer over aanstaande blokkering en wat je daaraan kunt doen. Je geeft aan dat je factuur al wel betaald hebt. De vraag is dan even hoe je dit gedaan hebt. Als je dit namelijk handmatig hebt gedaan, dan duurt het enkele werkdagen voor het geld bij ons binnen is. Tot die tijd blijft de rekening openstaan. Je kunt dan in dat geval het beste bellen met 0800-0402. Er kan gekeken worden naar de status van de betaling. En of er nog een kort uitstel gegeven kan worden als er inderdaad een handmatige betaling onderweg is.


Beste Erik,

Ik heb inderdaad ‘handmatig’ betaald, als jullie daarmee een bankbetaling bedoelen.

De betaling is echter al op 18 december uitgevoerd - zou dus bij jullie toch wel zichtbaar moeten zijn, lijkt me.

Ik hoor graag of jullie de betaling hebben kunnen traceren.

Met vriendelijke groet,

Willemien P. Beelen


@w.beelen Voor een handmatige betaling geldt dat het ongeveer 5 werkdagen kan duren voordat het bij ons verwerkt is. In verband met Kerst zou vandaag de 5e werkdag zijn. Heb je wel een factuurnummer of klantnummer in de omschrijving gezet van de handmatige overboeking? Zo kunnen we herkennen dat de betaling van jou afkomstig is en het aan jouw abonnement koppelen. Als je dit wel hebt vermeld en de factuur staat morgen nog steeds open, dan raad ik je aan om overdag even te bellen zodat je kan worden doorverbonden met onze financiële afdeling Collections. Deze afdeling is op werkdagen tussen 8.00 - 17.00 uur te bereiken via het nummer 0800 0402 (gratis).


Beste José,

Ik heb inmiddels een aantal keren geprobeerd om te bellen met KPN, maar dat is niet gelukt - krijg steeds een bandje dat het erg druk is …

Kunnen jullie nakijken of mijn betaling van 18 december inmiddels verwerkt is?

Ik zou niet graag zien dat er maatregelen worden genomen, omdat mijn betaling niet wordt geregistreerd op mijn debiteurennummer, maar ergens op een soort tussenrekening blijft staan.

Met vriendelijke groet,

Willemien P. Beelen    


@w.beelen 
Als de factuur voor jou in MijnKPN nog openstaat staat hij voor ons hier ook open.
Onze collega's van de collections afdeling op 0800-0402 kunnen je hier echt het beste mee helpen.


Beste Thomas,

MijnKPN - daar heb ik nog helemaal niets mee gedaan.

Jullie hebben toch toegang tot de systemen? Kijk het s.v.p. even na voor me. En vraag het anders aan iemand die het kan nakijken. Ik werk ook gewoon op deze laatste dag. Heb geen tijd om zo lang te wachten aan de telefoon.


In je MijnKPN  kun je zien of je facturen nog open staan of op betaald staan.
Als hij daar nog open staat is het bedrag nog niet binnen/verwerkt en kun je dit het beste toch echt even bij mijn collega's neerleggen. Ik kan je daar dan niet verder mee helpen.
Als daar staat dat de factuur al betaald is hoef je verder niets te doen.