Skip to main content

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/tarieven/inflatiecorrectie.htm

Via bovenstaande link geeft KPN aan dat er een inflatiecorrectie verhoging toegepast gaat worden per oktober. Lees verhoging.

Nou ja prima (of ja eigenlijk niet prima maar zo werkt het nu eenmaal).

Ik ben er achter gekomen dat de correctie die bij mij toegepast is niet 5,8% is maar 8,5%. Dat is dus te veel en het lijkt er op als de % cijfers omgedraaid zijn. 

Helaas resulteert de klantenservice bellen in een discussie over dat de inflatie correctie in het systeem in juni staat. Dat kan wel zijn maar via bovenstaande link zie ik toch echt oktober staan en niet geheel toevallig betaal ik per oktober meer.
Uitleggen hielp niet want de vraag werd niet begrepen en uitleggen hielp helaas niet.

Dus even via hier;
Oude rekening kpn mobiel ex btw €8,72
Nieuwe rekening kpn mobiel ex btw €9.46

Verschil= €0,74 cent. 

€0,74 verhoging boven op €8,72 is in procenten 8,486 dus afgerond 8,5%

Ja, het klopt dat mijn mobiele rekening niet enorm hoog is. Maar als dit meer mensen treft dan vind ik het nogal wat. 

Op een mobiele rekening van €50,  zou dit het verschil betekenen van €2,90 vs €4,25. Lekker voor KPN mocht dit een veel gemaakte fout zijn (waar we maar even niet vanuit gaan)

Mocht iemand mij hiermee kunnen helpen dan zou dit gewaardeerd worden. 

gr, Mike

 

De inflatiecorrectie word toegepast op het abonnementsbedrag zonder korting. Als u vervolgens de inflatiecorrectie terug gaat rekenen op het bedrag met korting, dan komt u hoger uit. Is dat bij u het geval? Heeft u zo gerekend? Kunt u pagina 2 van de factuur laten zien?


De inflatiecorrectie word toegepast op het abonnementsbedrag zonder korting. Als u vervolgens de inflatiecorrectie terug gaat rekenen op het bedrag met korting, dan komt u hoger uit. Is dat bij u het geval? Heeft u zo gerekend? Kunt u pagina 2 van de factuur laten zien?

Hi Nick, 

Had ik gevonden in een ander topic. Echter klopt dan de berekening ook niet.


Hallo @Mikevs123 

Kan je toch nog pagina 2 van je factuur laten zien, zowel van vorige maand als van deze maand?

Wellicht brengt dat duidelijkheid en kan het toch verklaard worden.

Poets wel privégegevens weg zoals 06-nummer en simkaartnummer e.d.


Hi @Mikevs123! Heb je de laatste reactie van @RBxx nog gezien? En waar kom je wel op uit?


Hallo @Mikevs123 ,

Jij hebt kennelijk een vaste korting van vier euro per maand. 
 

De verhoging wordt berekend over de brutoprijs zonder korting. 
 

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/tarieven/inflatiecorrectie.htm
 


Dus even via hier;
Oude rekening kpn mobiel ex btw €8,72
Nieuwe rekening kpn mobiel ex btw €9.46

Verschil= €0,74 cent. 

€0,74 verhoging boven op €8,72 is in procenten 8,486 dus afgerond 8,5%

 

 

8,72 + 4.00 = 12,72

12,72 x 1,058 = 13,46

13,46 - 4,00 = 9,46


Waarom is er geen inflatie correctie op de korting? Als alle bedrijven zo rekenen dan gaat de inflatie nog harder omhoog.


Hallo @Mikevs123 ,

Jij hebt kennelijk een vaste korting van vier euro per maand. 
 

De verhoging wordt berekend over de brutoprijs zonder korting. 
 

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/tarieven/inflatiecorrectie.htm
 


Dus even via hier;
Oude rekening kpn mobiel ex btw €8,72
Nieuwe rekening kpn mobiel ex btw €9.46

Verschil= €0,74 cent. 

€0,74 verhoging boven op €8,72 is in procenten 8,486 dus afgerond 8,5%

 

 

8,72 + 4.00 = 12,72

12,72 x 1,058 = 13,46

13,46 - 4,00 = 9,46

Blijkt nergens uit dat ik 4 euro korting heb, maar prima. Lijkt te kloppen.


Ik schrok ook even, hier met 8.33% verhoogd.

Leuk verhaal met al die kortingen, bruto bedrag hoog houden, veel kortingen erop en dan je abonnement na een paar maanden flink duurder maken. 


Mooie berekeningen allemaal, maar de klant betaald 8.5% inplaats van de 5.8% die de KPN op internet zet. Links om of rechtsom, meestal in het voordeel van het bedrijf.

 

dit staat op internet

Wij volgen de berekening (consumentenprijsindex, CPI) van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Voor 2022 heeft het CBS een correctie berekend van 5,8%. Je maandelijkse abonnementsprijs gaat met dit percentage omhoog. Dat is de gemiddelde inflatie over de periode 1 juli 2021 t/m 30 juni 2022. Meer informatie over inflatie vind je op de website van het CBS.


@Tony89, @rrterpstra zoals eerder door @Noordzee  aangegeven, de korting wordt gerekend over het bruto bedrag zonder korting. Als je toch het idee hebt dat het niet klopt, plaats dan hier een screenshot van je factuur. Specifiek van de tweede pagina. Scherm daarbij alle persoonlijke gegevens zoals klantnummers of mobiele nummers af. 


Op de mobiele factuur staan diverse soorten kortingen.

De eerste korting die je ziet, meteen onder het abonnement, is de korting met de naam:

korting zolang je abonnement loopt, daar wordt dus wèl de inflatiecorrectie bij betrokken.

Dus als het basisbedrag duurder wordt, wordt de genoemde korting ook hoger.

KPN had net zo goed meteen het netto bedrag kunnen vermelden om verwarring te voorkomen.

 


Dus geen inflatiecorrectie op de korting! Dat is flauw.