Skip to main content

KPN heeft deze maand op onze abonnementen inflatiecorrectie toegepast. Kan ik prima mee leven, maar wat ik ontzettend kinderachtig vind is dat de (combi) korting NIET aangepast wordt, waardoor de netto verhoging boven de inflatie uitkomt. Dit is echt KPN-onwaardig.

Hallo @Chris Martin ,

Dat heb je goed gezien. De verhoging wordt berekend over de totale abonnementsprijs waarbij geen rekening wordt gehouden met een combikorting. 


Kortom, de uiteindelijke correctie die KPN toepast verhoogt het bedrag onder de streep die betaald moet worden tot boven het CPI, terwijl KPN op dit forum en elders adverteert de tarieven met maximaal het CPI te verhogen.

Niet alleen erg teleurstellend en kinderachtig van KPN, het is ook misleidend.

 


@Chris Martin Welkom op het forum. 

Ik zie dat @Noordzee al een kloppend antwoord heeft gegeven. 

We berekenen inflatiecorrectie over: het basisbedrag (zonder alle kortingen of extra bundels) van je mobiele abonnement min de bijbehorende korting op dit basisbedrag. Deze korting staat op de factuur als 'korting zolang je abonnement loopt'.

Je kunt ook zelf de inflatiecorrectie berekenen, zoals uitgelegd op onze pagina over de inflatiecorrectie. 

 


Wel een beetje flauw dat de korting die je krijgt niet verhoogd wordt met dezelfde inflatie percentage. Immers wij als consument hebben toch ook last van inflatie? Op die manier is en het bedrag hoger, en de korting is relatief minder waard geworden want die is statisch gebleven.

De combivoordelen worden zo steeds minder waard.

Voorbeeld. Voor inflatie correctie was mijn abbo zonder korting 37,50 met 5 euro korting zolang het abbo loopt en 7,50 combi korting = 25 euro.
Nu is de 37.50 verhoogt naar 40.21 (107.2% van 37,50), en de 5 euro korting ook, naar 5,36

Maar de combinatiekorting niet. Die had ook met 7,2% opgehoogd moeten worden naar 8,04 euro. De combinatiekorting is dus gedaald van 20% naar 18,65%.
 


Goed gezien @Peter. ,

Daarom is het ook raadzaam om jaarlijks te verlengen. Dan betaal je weer de prijs zonder inflatiecorrectie.Â