Skip to main content

Het is BELACHELIJK dat je bij KPN nog steeds niet standaard je internet buiten de EU kunt uitzetten.

Al eerder op ferries binnen de EU 60 mogen aftikken voor (onaangekondigd) peperduur internet. Nu in BosniĆ« aangekomen en zonder waarschuwing vooraf weer een tientje per MB betaald. Omdat het de volgende dag ook de volgende maand was, die dag weer hetzelfde liedje. In beide gevallen krijg ik pas een SMS alsĀ ik 80% verbruikt heb, niks vooraf.

Ā 

Dus ik zeg het nogmaals, maak hier een opt-in van, in plaats van deze bullshit geldklopperij. Als ik internet buiten de EU wil afnemen voor goud geld, dan wil ik dat zelf beslissen en niet na 60 euro pas een waarschuwing krijgen. Superslecht dit. Heb het eerder aangekaartĀ en KPNĀ doet er niks mee.

Ā 

Wil mijn geld terug, want ik heb geen waarschuwing vooraf gekregen.

Ik vind dit altijd wat kort door de bocht.

En in dit geval heb ik wel eens een impopulaire mening.

Het is algemeen bekend, het staat in de algemene voorwaarden Ć©n je ontvangt een SMS bij binnenkomst op een roaming netwerk.
De landen waarin je bundel kan gebruiken staan netjes op de website, vaak in zones.
https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland.htm

Je wƩƩt dat je op reis gaat, dat boek/plan je immers . Je kan ook even moeite steken in de streken waar je heen gaat en of dit binnen of buiten de EU valt.
Valt dit buiten de EU, zet je even roaming op je mobiele toestel uit, en dan voorkom je hoge kosten. Dat is je opt-in en opt-out knop, rechtstreeks op je toestel.


... Ć©n je ontvangt een SMS bij binnenkomst op een roaming netwerk.

Die sms is een farce want op dat moment zijn de kosten veelal al gemaakt. Veel mensen lopen tegen dergelijke kosten aan op het moment dat ze uit het vliegtuig stappen en hun telefoon uit de vliegtuigmodus halen. In zo'n situatie zijn die kosten in de eerste paar seconden al gemaakt en heeft zo'n smsje dus geen enkel nut.

En wat vind je van het feit dat er ook veel mensen tegen zulke kosten aanlopen terwijl ze gewoon binnen de EU zijn? Ook op de Griekse eilanden onder de Albanese en Turkse kust is dit fenomeen schering en inslag en zelfs tijdens een strandwandeling op Ć©Ć©n van onze eigen Waddeneilanden kan je dit overkomen.

Weet je dat KPN Ć©Ć©n van de weinige providers is die geen mogelijkheid biedt om de dataroaminglimiet op ā‚¬0,- in te stellen of Internet buiten de EU te blokkeren zonder dat deze binnen de EU geblokkeerd hoeft te worden.


Ik vind dit altijd wat kort door de bocht.

En in dit geval heb ik wel eens een impopulaire mening.

Het is algemeen bekend, het staat in de algemene voorwaarden Ć©n je ontvangt een SMS bij binnenkomst op een roaming netwerk.
De landen waarin je bundel kan gebruiken staan netjes op de website, vaak in zones.
https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland.htm

Je wƩƩt dat je op reis gaat, dat boek/plan je immers . Je kan ook even moeite steken in de streken waar je heen gaat en of dit binnen of buiten de EU valt.
Valt dit buiten de EU, zet je even roaming op je mobiele toestel uit, en dan voorkom je hoge kosten. Dat is je opt-in en opt-out knop, rechtstreeks op je toestel.

Helemaal met je eens! šŸ‘Œ Ik vind het zelf geen impopulaire mening. Je mag zeggen hoe je over situaties denkt.Ā 


... Ć©n je ontvangt een SMS bij binnenkomst op een roaming netwerk.

Die sms is een farce want op dat moment zijn de kosten veelal al gemaakt. Veel mensen lopen tegen dergelijke kosten aan op het moment dat ze uit het vliegtuig stappen en hun telefoon uit de vliegtuigmodus halen. In zo'n situatie zijn die kosten in de eerste paar seconden al gemaakt en heeft zo'n smsje dus geen enkel nut.

Ā 

Dat snap ik maar al te goed. Maar het knopje van de vliegtuigmodus kunnen zel wel vinden. Waarom dat dan weer wel?

Ā 

En wat vind je van het feit dat er ook veel mensen tegen zulke kosten aanlopen terwijl ze gewoon binnen de EU zijn? Ook op de Griekse eilanden onder de Albanese en Turkse kust is dit fenomeen schering en inslag en zelfs tijdens een strandwandeling op Ć©Ć©n van onze eigen Waddeneilanden kan je dit overkomen.

Die heb ik ook vaak gehoord, maar dit zijn randgebieden. En voor dit soort situaties ben ik het met je eens dat die drempel instelbaar moet zijn.

Het is absoluut geen aanval, maar ik vind dat de vertrutting wel een beetje toegslagen is. VroegĆ¢h was je panisch als je al in de buurt van de Belgische of Duitse grens kwam en je drie dubbel controleerde of je roaming uit stond. Daar hoorde je niet of de provider je af kon sluiten voor roaming in het buitenland.
Tegenwoordig is roaming in de EU gemeengoed en dat is hartstikke goed.
Maar omdat mensen nu te lui zijn om voorwaarden te lezen, en een schuifje om te zetten op het mobiele toestel is het maar de schuld van de provider.

Ja, het zou een mooie service zijn om deze dienst aan te bieden, absoluut. Maar lopen klagen omdat je zelf te lui bent om even een check uit te voeren wat er gaat gebeuren als je op reis gaat? Dat gaat er bij mij niet in.

Je controleert voor vertrek toch ook of je je paspoort bij je hebt, anders vertrek je niet.


In bovenstaand voorbeeld, je weet dat BosniĆ« zich niet in de EU bevind en dan toch roaming aan laten staan vind ik gewoon te naĆÆef.

Dus zoals gevraagd, de opt-in en opt-out zit gewoon op je toestel, onafhankelijk van je provider.

Weet je dat KPN Ć©Ć©n van de weinige providers is die geen mogelijkheid biedt om de dataroaminglimiet op ā‚¬0,- in te stellen of Internet buiten de EU te blokkeren zonder dat deze binnen de EU geblokkeerd hoeft te worden.

Dat is een keuze. Als de Ć©Ć©n van de brug sprint, hoeft de ander dit niet te doen.
Er word netjes afgesloten, volgens de afspraken, bij 50 euro om exceptionele kosten te voorkomen. Prima.


Safritjuh schreef:

VroegĆ¢h was je panisch als je al in de buurt van de Belgische of Duitse grens kwam en je drie dubbel controleerde of je roaming uit stond. Daar hoorde je niet of de provider je af kon sluiten voor roaming in het buitenland.

En dat is nu precies waarmee het probleem ontstaan is. Vroeger stond roaming standaard uit op de simkaarten maar sinds "roam like at home" staat roaming standaard aanĀ met als gevolg dat men er simpelweg niet bij stilstaat.Ā 

De reden waarom ik zo fel ben t.a.v. dit fenomeen is niet zozeer de mensen die buiten de EU op vakantie gaan maar mensen die binnen de EU slachtoffer worden van het ontbreken van deze functionaliteit.Ā Je wilt niet weten hoeveel dat er jaarlijks wel niet zijn.

KPN houdt zich "keurig" aan de wet maar mijns inziens is dat soms niet genoeg, soms is er ook nog zoiets als maatschappelijke verantwoordelijkheid. KPN weet dondersgoed dat er vrijwel niemand is die zonder buitenlandbundel tegen die tarieven gebruik wil maken van Internet en dat vrijwel iedereen dus geholpen zou zijn met die functionaliteit. Het is mijns inziens ook van de zotte dat je buiten de EU ā‚¬2,50 per MB betaalt terwijl je in binnen de EU ā‚¬0,0005 per MB betaalt. De verhouding is mijns inziens echt zoek.

Het is mijns inziens ook heel vreemd dat KPN blijkbaar minder dan 5 eurocent per MB in rekening brengt aan MTN SA voor roaming via het netwerk van KPN ā€¦

...maar wel ā‚¬2,50 per MB in rekening zou moeten brengen om kostendekkend te zijn als je als KPN abonnee gebruik maakt van het netwerk van MTN in Zuid-Afrika.

Er spelen hier blijkbaar commerciƫle belangen die KPN weerhouden om de abonnee tegen dit soort exorbitant hoge kosten te beschermen en dat vind ik zeer verwerpelijk.


Dat dit dom is van mij (Ja, BosniĆ«Ā is geen EU, dat weet ik idd vantevoren) staat buiten kijf. Maar de intentie van KPNĀ in dezen is gewoon klantonvriendelijk en geldbelust. Want wie is er geholpen met deze 'service'Ā  van KPN? Waarom is het zo ingesteld dat je (als je geluk hebt, met een waarschuwing vooraf, in mijn geval niet) binnen seconden door je MB's heen gaat en gepresenteerd wordt met een rekening van 60 euro?Ā Ā 

Het is een makkelijke manier om klanten geld af te troggelen, terwijl zeĀ net zo makkelijk de grens op nul MB hadden kunnnen stellen en daarmee de (gratis!) boodschap af kunnen geven dat je buiten de EU bent en van mobiel internet kunt blijven gebruikmaken, als je dat zelf wilt.


Het is een makkelijke manier om klanten geld af te troggelen, terwijl zeĀ net zo makkelijk de grens op nul MB hadden kunnnen stellen en daarmee de (gratis!) boodschap af kunnen geven dat je buiten de EU bent en van mobiel internet kunt blijven gebruikmaken, als je dat zelf wilt.

Precies, dit hoort een opt-in te zijn en niet een opt-out na ā‚¬60,50.


Alles rondom dit topic is al 100 keer langsgekomen hier op het forum.Ā 

Voor mij zijn er twee punten:

  1. KPN beraadt zich nu al enige jaren intern over dit (denk ik legitieme) verzoek van klanten.
  2. In de tussentijd: Er zijn andere mobiele telecomproviders die dit wel aanbieden.