Skip to main content

Hallo,

tot mijn ongenoegen was mijn maandelijkse rekening van € 13,50, opeens € 60,50 hoger. 
De oorzaak: mijn telefoon had op de veerboot tussen Dover en Duinkerken contact gemaakt met een satelliet. Vreemd genoeg gebeurde dit niet op de zelfde route op de heenweg naar het VK toe. KPN waarschuwt je altijd als je een ander land binnengaat en wijst op mogelijk hogere kosten. In het VK speelt dit niet, het is daar ook na de brexit nog net zo als in Europa. Ik kreeg alleen geen waarschuwing dat je telefoon in het Kanaal verbinding zoekt met een satelliet. 
Kennen jullie dit probleem?

En KPN, waarom waarschuwen jullie niet voor roaming met kosten op genoemde route?

ik hoor er graag meer over  

 

 

Heel vervelend.

In de folder en bij de receptie van de veerboot staan hier ook waarschuwingen over. 

Niet goed te verklaren waarom het heengaande niet gebeurde. Telefoon aan boord toen niet gebruikt ook? Die € 60,50 is via de satellietverbinding slechts 6 MB. Dus één app met kleine update is al genoeg.

Sinds kort (half september) kan je deze limiet ook op € 0 / 0 MB zetten.

Ook vliegtuigmodus voorkomt deze extra kosten.

Zie hier

https://forum.kpn.com/kennisbank-mobiel-139/kpn-mobiel-in-het-buitenland-roaming-593392#Beschermingslimiet+aanpassen

Overigens maakt de telefoon contact met het 4G netwerk aan boord wat dan weer verbonden is met het Maritieme satellietnetwerk. Dat zijn die witte bollen op dit soort schepen.


Dank PeterG. Helder verhaal. 
Alleen zou het prettig zijn als je een alert krijgt voor er verbinding wordt gemaakt op zee. Het verwarrende is namelijk dat je in het VK telefonisch gezien de EU niet verlaat, dezelfde spelregels. Alleen dat vervelende oversteekje verpest het.  
Gelukkig is het gemaximeerd op € 60,50. Ik ga de boel op 0 zetten. Dank voor de tip. 


Nog een tip: reis via de kanaaltunnel, dan heb je een 4G verbinding die niet kosten verhogend werkt… dan heb je Orange en UK Vodafone