Skip to main content

Ik heb sinds kort een rekening bij N26, een bank gevestigd in Duitsland. Nu wil ik graag mijn automatische incasso hier naar omzetten maar dat lukt niet in mijn KPN. Ik krijg dan: “Dit is geen geldig Nederlands IBAN”

Mijn vraag is, is het überhaupt mogelijk om de incasso op een niet-Nederlandse bankrekening te zetten. De bank in Duitsland is gewoon een IBAN nummer en voor zover ik weet is het automatisch incasso systeem Europees geregeld.

Ik heb ook al contact gehad via 0800-0402 en de mevrouw aan de lijn zei na wat navragen intern dat het niet mogelijk is. Maar op een paar draadjes hier op het forum heb ik gelezen dat het wel mogelijk moet zijn. Hoe regel ik dit nu?

Iemand hier ervaring mee?

Je kunt het beste even bellen met 0800 0402 en vraag naar de administratie.
Bij mijn weten is het niet mogelijk, maar vragen kun je altijd.


Ik heb al gebeld met 0800-0402 en daar werd mij verteld dat het niet kan.

Als je hier op het forum zoekt kom je een paar draadjes tegen waarin staat dat het wel mogelijk moet zijn:


Hoe zit het nou?

DNB zegt dat KPN mijn Duitse IBAN behoort te accepteren:
https://www.dnb.nl/betalen/elektronisch-betalen/sepa-en-iban-discriminatie/

Ik zie dat ik ook een melding “IBAN discriminatie” kan doen bij ze. Voordat ik hiertoe overga wil ik KPN nog wel een kans geven om dit op te lossen door mijn DE IBAN gewoon te accepteren. Ik woon nog steeds in Nederland, voor de duidelijkheid.


In Mijn KPN krijg ik dit

 


KPN, let op!

 

“Sanctieregime

Per 20 januari 2020 geldt in Nederland een wettelijk sanctieregime bij overtredingen van de SEPA-verordening. DNB is bevoegd om bij overtredingen van het verbod tot IBAN-discriminatie over te gaan tot het opleggen van een last onder dwangsom of een bestuurlijke boete. Dit geldt voor alle bedrijven die in Nederland gevestigd zijn. Dit is tot op heden niet voorgekomen.”

https://www.dnb.nl/nieuws-voor-de-sector/nog-steeds-klachten-over-iban-discriminatie/


Hallo @Hanomaad, zeker kan er worden gekozen voor een buitenlands rekeningnummer voor de automatische incasso. Dit is wel een wijziging die telefonisch doorgegeven dient te worden. Via het forum kan ik niet jouw rekeningnummer wijzigen.


Er is een duidelijke instructie te vinden voor medewerkers. Ik verbaas me er dan ook over dat het telefonisch nog niet is gelukt deze wijziging door te geven. 


Ik heb het al telefonisch geprobeerd via 0800-0402 en er werd dan na lang wachten en intern navragen verteld dat het niet mogelijk is.

waarom kan dit niet gewoon via de web interface? dit kan bij elk ander bedrijf wel gewoon. via de telefoon een rekening nummer wijzigen is sowieso een beetje raar, grote kans dat er een cijfer verkeerd wordt opgeschreven omdat het allemaal mondeling moet. kan dit nou echt niet anders?

schriftelijk misschien? kan ik ergens een brief naartoe sturen? dan heb ik ook gelijk bewijs als ik een antwoord krijg. ik vind dit echt super vaag zo


Er is een duidelijke instructie te vinden voor medewerkers. Ik verbaas me er dan ook over dat het telefonisch nog niet is gelukt deze wijziging door te geven. 

misschien kun je hier aangeven waar die “duidelijke instructie” voor jullie telefoon medewerkers te vinden is? dan kan ik de persoon aan andere kant van de lijn daarop wijzen. (wel gek dat ik zeg maar jullie werk dan moet doen, maar het zij zo)


Als je nu belt dan ziet een medewerker mijn notitie in het systeem en wordt dan naar de juiste instructie geleid. 


Okee, net gedaan. Wel bij elkaar een uur aan de telefoon gehangen en het zou geregeld moeten zijn. Er werd wel verteld dat het wel 2 maanden kan duren voordat het nieuwe rekeningnummer gebruikt gaat worden.

Het moet via meerdere afdelingen lopen en dan moet er telkens een persoon naar kijken. Klinkt als een mega bureaucratie. En dat voor iets dat als je een NL IBAN hebt gewoon via Mijn KPN kan. Waarom kan dat niet voor niet-NL IBAN nummbers? Dit kan toch niet zo moeilijk zijn om te veranderen?

Maar als het nu lukt, zeer bedankt!


@Hanomaad Ik ben benieuwd of inmiddels de incasso daadwerkelijk via je buitenlandse IBAN verloopt? Ik bankier zelf met een ES IBAN en ben voornemens KPN thuis internet te nemen. Afgelopen week had ik dit gedoe bij Simyo, en dat is mij daar ook gelukt na doordrukken en het wijzen op het meldpunt van de DNB.


@balken07 ja dit is gelukt, het werkt al een paar maanden zonder problemen met hulp van @Vikash en nog een keer een uur met de klantenservice aan de telefoon gehangen.

  • Vikash
    Rank
    2 maanden geleden
     

    Dat is erg bijzonder. Ik heb het hier ook nagevraagd en mijn collega's geven ook aan dat het mogelijk is. Ik zal een notitie achterlaten in jouw dossier waar je naar kan verwijzen wanneer je nog eens contact opneemt met onze klantenservice. Mijn vraag is dus om opnieuw contact op te nemen met onze klantenservice. Helaas kan/mag ik je zelf niet verder helpen hierin.