Skip to main content

Ik heb een SIM-kaart besteld bij KPN en er komt een koerier om mijn gegevens te verifiëren. Mag ik bepaalde informatie op mijn identiteitskaart en bankpas afschermen wanneer ik een foto maak, zoals aanbevolen op de website van de belastingdienst? Ik vraag me af of ik een foto van mijn identiteitskaart en bankpas met afgeschermde persoonlijke gegevens kan tonen via een tablet, waarbij de gegevens zijn afgeschermd met een filter van een ID-app kopieId. 

Hoi @Biggi44 

Helaas werkt dat niet zo, de koerier dient jouw officiële geldige legitimatiebewijs en bankpas van je te krijgen, een kopie daarvan is niet geldig en wordt ook niet geaccepteerd door de koerier.
De koerier zal jouw legtimatiebewijs en bankpas gaan inscannen voor KPN, als bewijs dat je daadwerkelijk de persoon bent die het contract is aangegaan.

Het inscannen kan niet met een kopie of een kopie van de ID-app.

In de KPN Winkel (MediaMarkt of The PhoneHouse) dien je namelijk ook je geldige legitimatiebewijs en bankpas te tonen bij het afsluiten van een abonnement bij KPN.
Dit geldt trouwens bij alle providers, en dus niet alleen bij KPN.

Dus zodra de koerier de simkaart komt afleveren bij jouw, gewoon een geldig legitimatiebewijs en bankpas laten zien, anders zal de koerier je de simkaart niet overhandigen en de simkaart weer meenemen.

Hoi @Biggi44 

Helaas werkt dat niet zo, de koerier dient jouw officiële geldige legitimatiebewijs en bankpas van je te krijgen, een kopie daarvan is niet geldig en wordt ook niet geaccepteerd door de koerier.
De koerier zal jouw legtimatiebewijs en bankpas gaan inscannen voor KPN, als bewijs dat je daadwerkelijk de persoon bent die het contract is aangegaan.

Het inscannen kan niet met een kopie of een kopie van de ID-app.

In de KPN Winkel (MediaMarkt of The PhoneHouse) dien je namelijk ook je geldige legitimatiebewijs en bankpas te tonen bij het afsluiten van een abonnement bij KPN.
Dit geldt trouwens bij alle providers, en dus niet alleen bij KPN.

Dus zodra de koerier de simkaart komt afleveren bij jouw, gewoon een geldig legitimatiebewijs en bankpas laten zien, anders zal de koerier je de simkaart niet overhandigen en de simkaart weer meenemen.

Wel een belangrijke toevoeging: de scan app van de koerier en ook in de winkel blokkeert automatisch de meeste dingen zoals geslacht, foto en BSN. U mag de koerier ook vragen om de "foto" welke hij of zij maakt van uw legitimatie te zien. Dan ziet u dat alle informatie welke afgeschermd mag worden ook daadwerkelijk is afgeschermd.

Ik begrijp het, maar kan ik gewoon bepaalde gegevens op mijn identiteitskaart en bankpas afdekken? Het tonen van de identiteitskaart is één ding, maar een foto maken voelt wat ongemakkelijk. Volgens de lokale wetgeving ben ik niet verplicht om mijn gegevens met telecombedrijven te delen; bij Odido hoefde ik dit ook niet te doen.

Ik ben gewoon een beetje bang dat mijn gegevens mogelijk niet goed beveiligd worden in het systeem.

Maar voor het afsluiten van het contract heb je bijna al die gegevens die op je ID en bankpas staan al op moeten geven toch?

Als je het echt niet vertrouwd,  en je hebt gegronde redenen, dan kan je altijd nog meteen een nieuw ID aanvragen bij de gemeente,   en een nieuwe bankpas bij de bank.    Dat kost wel het een en ander, maar dan heb je wel 100%  zekerheid, dat er niet mee gerotzooid kan worden.  Zoeist heb ik ook een keer met m’n paspoort moeten doen, toen ik terug kwam van vakantie, waar ik in een nogal louche  hotel had geslapen.

Eerder deelde ik alleen een deel van mijn gegevens, maar niet alles. Mijn zorgen zou ik niet ongegrond noemen. Hier is de link. 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-te-geven-aan-een-bedrijf

Bovendien ben ik al klant bij KPN, ik heb wifi, en ik begrijp niet waarom de verificatie zo nauwkeurig moet zijn. Het zou voldoende zijn als ik een bevestigingsoverdracht zou doen om mijn gegevens te verifiëren.

Gaat het om een vervangende simkaart of een nieuw abonnement ?

Danny Mekiç promoveert er op bij de Universiteit van Leiden :
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/de-nieuws-bv/9d689f29-ba3f-4723-8d60-2c2b3990127e/2024-11-04-identificatie-bij-banken-gebeurt-te-vaak-onveilig

Mijn mening, er moet hoognodig een veel beter systeem voor worden bedacht.

Dat zal nog wel even duren dan in dit geval :
KPN stuurt je een code die je laat zien aan de koerier.
Zeker als je al vertrouwde klant bent is best zeker, of anders eerst een klein bedrag overmaken naar kpn, en kpn weer terug met een code als omschrijving.

Ik heb als nieuwe klant nooit een koerier aan de deur gehad, dat was in 2022.
Het betrof een sim only, online besteld en kaartje gewoon in de brievenbus gehad.
Later nog drie abonnement erbij besteld, ook altijd zo in de bus gehad.

@bnh Idd, ik heb nog nooit voor een simkaart moeten tekenen (van verschillende providers). Om het simkaart te gebruiken moet je het activeren, en de activatie code zit niet in de envelop met de simkaart.

@bnh Idd, ik heb nog nooit voor een simkaart moeten tekenen (van verschillende providers). Om het simkaart te gebruiken moet je het activeren, en de activatie code zit niet in de envelop met de simkaart.

Precies.

Dit is alleen een nieuw abonnement voor een SIM-kaart zonder telefoon. Daarom verbaast het me dat er zoveel formaliteiten zijn. Kan iemand mij vertellen of ik bepaalde gegevens op mijn debetkaart of identiteitsbewijs mag afdekken?

Foto, geslacht, bsn nummer mag afgedekt zijn, maar het moet wel een originele ID zijn. Een kopie is niet toegestaan. Voorheen werkte KPN ook met een ID MAL welke dit standaard afdekken, maar tegenwoordig wordt dit digitaal afgedekt. Zoals ik eerder heb aangegeven mag u dit aan de koerier vragen en kan hij of zij dit ook laten zien.

Reageer