Skip to main content

Onlangs heb ik mijn jaarcontract telefonisch laten verlengen op 12-2024 door de KPN helpdesk. Dit mede omdat ik zeer tevreden ben over het Internet en TV van KPN.

Om een lang verhaal kort te houden kwam de medewerker van KPN met een nieuwe aanbieding voor 2 jaar. Het eerste jaar zou ik 32 euro per maand gaan betalen en het 2 jaar 72 euro. De helpdeskmedewerker was een vriendelijke man die zelf ook niet helemaal begreep waarom hij samen met mij in het systeem op deze “mooie” aanbeiding uitkwam.

Mondeling nog een paar keer aan de medewerker gevraagd om de aanbieding te herhalen en daarna akkoord gegeven voor de aanbieding. 

Een maand later bleek de factuur echter geen 32 euro te zijn maar 52 euro. Na contact met de helpdesk te hebben opgenomen van KPN kwam de helpdeskmedewerker met het verhaal dat waarschijnlijk de maand erop de verrkening zou plaatsvinden. Dit bleek echter niet zo te zijn, want de maand erop was de factuur zelfs 62 euro in plaats van de modeling afgesproken 32 euro per maand in het eerste jaar.

Na weer contact met de helpdesk te hebben opgenomen kwam de bekende adder uit het gras, in mijn nieuwe contract stond inplaats van 2024 het jaartal 2023 ingevuld bij de korting over het eerste jaar, het contract gaat helemaal niet over 2023 maar is afgesloten in 2024??? In het nieuwe 2 jarige contract staat bij de korting geen ingangsdatum van 1-5-2024 (de datum waarop mijn nieuwe contract in zou gaan) maar de datum van 1-5-2023, mijn nieuwe contract heeft helemaal geen betrekking op 2023, door deze fout in het contract geeft de helpdeskmedewerker aan dat ik helemaal geen korting krijg! Want we zitten immers in 2024! Met andere woorden, ik heb een contract waar wel de korting over de eerst 12 maand in staat, maar doordat er een datum van mijn vorige contract in staat van 2023 krijg ik deze korting helemaal niet!!!!  

 

De helpdesk zegt hier niets aan te kunnen doen, en begint mij ook nog onbehoorlijk te benaderen en als ik mijn punt wil duidelijk maken krijg ik ook nog een soort van grote mond dat het contract wel klopt en daar blijven ze bij. Nu zit ik met een nieuwcontract van 2 jaar Internet/TV van KPN waarbij de korting die mondeling is afgesproken helemaal niet van toepassing is?????

Dit zijn toch rare praktijken van een bedrijf als KPN? De consument eigenlijk een loer draaien en vervolgens niet helpen en je beroepen op het contract zoals deze fout is opgesteld. Op zijn minst voel ik mij bedrogen door KPN, geen fijjn gevoel, in het vervolg kan ik beter een jurist mijn contracten van KPN laten bekijken en de telefoongesprekken allemaal opnemen, jammer dat dit zo gelopen is, terwijl ik over de diensten van KPN altijd heel tevreden was, ik vind dit op zijn minst gezegd onbehoorlijk gedrag van KPN, jammer!  

@Nespresso68  Vul je forumprofiel aan met je naam,adres en klantnummer dan ziet een moderator wie je bent zodra je topic aan de beurt is 


Hi @Nespresso68 en welkom bij de KPN Community! Begrijpelijk dat je hier op zijn zachtst gezegd niet vrolijk van wordt. Zeker als de korting zo besproken is.

Ik heb de bevestiging bekeken en hier gaat het inderdaad om een korting die al actief was. Op 1 mei 2023 is je abonnement ingegaan en vanaf dat moment is de 12 maanden korting ook gaan lopen. 
Die staat ook op de nieuwe bevestiging nog vermeld, omdat die korting op het moment van bestellen nog actief was. Er staat geen nieuwe korting actief, die staat ook niet op de bevestiging dus die kan helaas ook niet meer aangezet worden.
Mosterd na de maaltijd nu, maar mocht je in de toekomst nog iets aanpassen of verlengen, kijk dan altijd op de bevestiging. Als daar iets niet op klopt kun je altijd van je 14 dagen bedenktijd gebruikmaken.

Gewoonlijk zou ik je adviseren om dit bij de klachtenafdeling neer te leggen, maar ik zie dat je dit al gedaan hebben en dat zij hetzelfde teruggekoppeld hebben. 
Dan valt er dus helaas niks meer aan te veranderen. 

Het is niet hetzelfde als korting, maar als het je om de prijs gaat dan kun je bijvoorbeeld ook kijken hoe vaak je de 1 Gbit/s benut. Als je die snelheid niet nodig hebt kun je ook de internetsnelheid aanpassen. Dat kan ook in maandkosten schelen. 🙂


Hallo Sanne,

Dank je voor de terugkoppeling!

Je geeft aan dat het om een korting gaat die al actief was tijdens mijn oude contract, en dat deze is overgenomen van mijn oude contract, maar als ik, als consument vraag om een nieuw contract voor het nieuwe jaar en tevens vraag wat voor aanbieding KPN mij kan bieden, is het dan de normale praktijk dat de contracten zich gaan overschaduwen? Dit is toch heel raar, dan vraag ik mij af wie er hier nu de fout in is gegaan? En waarom wijst de medewerkers van KPN mij niet op het feit dat ik beter nog kan wachten? Van mij als consument kun je toch niet verwachten dat ik dit zelf ga bedenken? En waarom zou je in hemelsnaam 1 maand uit mijn oude contract meenemen in mijn nieuwe contract?? Wat zijn dit nu voor praktijken? Ik vraag om een nieuwe aanbieding als mijn contract is afgelopen en dan verlengen jullie het contract met nog 1 maand in mijn oude contract? Ik vraag mij nogmaals af, waarom?? Had de medewerker mij hier niet op kunnen wijzen, een soort van goed fatsoen? Of is dit een normale praktijk bij KPN? En vervolgens, als ik hier contact over opneem verschuilen jullie je achter het contract i.p.v. mee te denken! Op geen enkel vlak de hand in eigen boezem steken en aangeven dat hier iets niet in de haak is, KPN zou hier iets van kunnen leren voor de toekomst.

Ik heb de ontvangen bevestiging bestudeerd maar ik heb helaas over 2023 gekeken, dit is mijn fout, maar nogmaals kijk ook even naar jullie eigen inbreng.

Wil ik ook nog even terugkomen op de 1Gbit/s die ik misschien niet nodig zou hebben, je hebt helemaal gelijk en ik heb in het telefoongesprek van 2 april 2024 met de KPN medewerker ook aangegeven dat ik met 400 MBit/s of zelfs minder uit de voeten zou kunnen, na het controleren van alle aanbiedingen door de KPN medewerker in het verkoopsysteem van KPN, bleek echter vervolgens dat het abonnement van 1Gbit/s met 32 euro per maand voor de eerste 12 maand met een contractduur van 2 jaar nog goedkoper was dan een 400Mbit/s voor 1 jaar, de KPN adviseur begreep het ook niet, hij adviseerde mij dan ook om voor het snelste abonnement te gaan, aangezien deze het goedkoopste was in mijn situatie, ook in vergelijking met abonnement die veel langzame waren, op zij advies heb ik daarom gekozen voor het 2 jarig abonnement van 1Gbit/s, achteraf is dit dus ook een verkeerde voorlichting van jullie afdeling geweest.

Jammer dat een klacht niet als een kans wordt gezien bij KPN, ik meld de klacht en vervolgens weet iedereen bij KPN dat het niet klopt, maar niemand doet er wat aan! Je zegt er “valt niets meer aan te veranderen”, juridisch gezien misschien niet, maar het kan natuurlijk wel als KPN dit wil en als KPN inziet dat dit proces niet op de juiste wijze is verlopen!

Het is natuurlijk de omgekeerde wereld dat ik als consument de schuld krijg voor een proces dat in de basis bij KPN fout is gegaan!

 

 

 


Dank voor je reactie! Ik snap dat het vreemd lijkt dat bestaande korting weer op je nieuwe contract staat. Daarnaast is je mondeling ook korting toegezegd, dus wat dat betreft is dit inderdaad niet goed verlopen. 

De klachtenafdeling heeft het eindoordeel in dit soort situaties. Wanneer zij aangeven dat hierin niets meer mogelijk is dan blijven er weinig opties over. 
Nogmaals een klacht aanmaken zal waarschijnlijk op hetzelfde uitkomen, dus je kunt dit ook bij de Geschillencommissie neerleggen: 

Kom je er niet uit met onze klantenservice? Nadat je je klacht hebt ingediend bij onze klantenservice, kun je terecht bij De Geschillencommissie. Een alternatieve manier voor de Geschillencommissie het ODR platform. Het platform verwijst je naar een geschillencommissie die je klacht gaat behandelen.

Wellicht is er via die weg dan nog iets mogelijk. Ik hoop het van harte!


Dank je voor je reactie!

Ik blijf het jammer vinden dat ik nu allerlei acties moet gaan uitzetten i.p.v. dat KPN de fout ruimtelijk toegeeft en mij direct een voorstel doet. Dit is nu precies waarom dit soort befrijven zo'n slechte naam hebben. Dat was 20 jaar geleden zo en daar komt ook eigenlijk geen verandering in. 

Als iedereen ziet dat er een fout gemaakt is dan moet je daar toch op terugkomen bij de consument i.p.v. je achter een contract te verschuilen. Een fout die gemaakt is door de leverancier moet je herstellen, dat doe je als mens en dat behoor je ook als bedrijf te doen. 

Maar goed, blijkbaar wil het niet landen in KPN-land. Door alles zo moeilijk mogelijk te maken, slechte klachtenafhandeling en niet correct afhandelen van klachten dan haken consumenten vanzelf wel af en heeft KNP weer 350 euro extra verdient. Als je op deze manier je geld moet verdienen en je naam ter grabbel gooit, tsja, wat zal ik zeggen, heel triest!

Nogmaals dank je voor je beantwoording!


Dank je voor je reactie!

Ik blijf het jammer vinden dat ik nu allerlei acties moet gaan uitzetten i.p.v. dat KPN de fout ruimtelijk toegeeft en mij direct een voorstel doet. Dit is nu precies waarom dit soort befrijven zo'n slechte naam hebben. Dat was 20 jaar geleden zo en daar komt ook eigenlijk geen verandering in. 

Als iedereen ziet dat er een fout gemaakt is dan moet je daar toch op terugkomen bij de consument i.p.v. je achter een contract te verschuilen. Een fout die gemaakt is door de leverancier moet je herstellen, dat doe je als mens en dat behoor je ook als bedrijf te doen. 

Maar goed, blijkbaar wil het niet landen in KPN-land. Door alles zo moeilijk mogelijk te maken, slechte klachtenafhandeling en niet correct afhandelen van klachten dan haken consumenten vanzelf wel af en heeft KNP weer 350 euro extra verdient. Als je op deze manier je geld moet verdienen en je naam ter grabbel gooit, tsja, wat zal ik zeggen, heel triest!

Nogmaals dank je voor je beantwoording!

 

 

ik heb gewoon exact hetzelfde! Ook op 30-04 KPN gesproken met een goede aanbieding en  mijn korting liep tot 08-05. Heb ik dus een week kunnen genieten van de ‘mooie’ korting.

Ook dezelfde reactie van de klantenservice bij het 3e gesprek, had u maar beter moeten kijken. Ik heb alleen al binnen 2 weken gebeld dat het niet klopte en nog steeds kunnen ze er niks aan doen. De eerste keer kreeg ik te horen dat ze het zouden rechttrekken, de 2e keer zou ik terug gebeld worden (niet gebeurd) en nu heb ik pech want ik heb het contract geaccepteerd???

Binnen 2 weken heb ik dus al aangegeven dat het niet klopte en als ze meteen hadden gezegd dat er niets aan gedaan kon worden, had ik het meteen opgezegd.

Waarom kan er dan niks meer aan gedaan worden als mij wordt toegezegd, binnen de 2 weken opzegtermijn, dat het opgelost ging worden?

Ik hoop nog een reactie te krijgen van KPN want hier klopt natuurlijk niks van.

 

 


Eigenlijk is het heel simpel. Een medewerker kan wel vanalles zeggen en beloven maar uiteindelijk wordt de order gecontroleerd en als dan blijkt dat er dingen gezegd zijn die niet kunnen dan gaat de bestelling de prullenbak in. 


Eigenlijk is het heel simpel. Een medewerker kan wel vanalles zeggen en beloven maar uiteindelijk wordt de order gecontroleerd en als dan blijkt dat er dingen gezegd zijn die niet kunnen dan gaat de bestelling de prullenbak in. 

Daar is bij ons beiden dus geen sprake van als we de klantenservice moeten geloven 😩. Dit soort gesprekken worden ook opgenomen. Dit hoor je ook bij het begin van het gesprek. Daar kunnen ze ook uit opmaken dat het contract niet klopt met wat er mondeling afgesproken is..


Maar je krijgt toch een orderbevestiging waar het allemaal op staat? 


Maar je krijgt toch een orderbevestiging waar het allemaal op staat? 

Dat klopt alleen ik heb dat later pas gezien net zoals de TS. Vandaar mijn eerste belletje naar KPN. En dat week dus af van wat de medewerker mij toegezegd heeft. Ik kreeg namelijk ook een jaar lang korting en niet 1 week.

Mijn bestelling:

 


De bestelling is gedaan op 30 april 2024 .

Vervolgens geven ze een actie uit het verleden wat niet klopt .

Je hebt gebeld naar KPN binnen twee weken en gezegd dat het contract niet klopte dus binnen de opzegtermijn , daarin werd bevestigd dat de fout zou worden recht getrokken dat tot op heden niet is gebeurt . KPN komt de afspraken niet na dus blijft KPN in gebreke , toch . Je kan naar de  ACM ConsuWijzer bellen voor gratis informatie over je rechten als consument . 


Ik vraag me werkelijk af wat voor krakkemikkig systeem er gebruikt wordt om de contracten samen te stellen. Een beetje intelligent systeem zal een foutmelding genereren dat de datum van 8 mei 2023 niet in overeenstemming kan zijn met 30 april 2024, de ingangsdatum van het contract.

 


Iedereen hierboven bedankt voor jullie reacties, en ik begrijp ook dat je het contract goed moet nalezen. Helaas zijn wij consumenten en geen robots, wij verlengen maar 1 keer per jaar of eventueel (helaas nu) 2 keer per jaar ons abonnement. Voor KPN is dit dagelijkse kost, KPN had ons moeten waarschuwen en informeren als een soort van zorgplicht, De zorgplicht dient ervoor om de klant (de consument) te beschermen, zodat deze de juiste beslissingen neemt! KPN heeft dit nagelaten en komt hier gewoon niet op terug! Als klant van KPN zit je nu aan een heel duur abonnement vast!

Het is gewoon niet normaal dat je bij een contract verlenging de KORTING VAN HET JAAR ERVOOR MEENEEMT !!! En dan ook nog het advies geeft dat je het beste het duurste abonnement kunt nemen omdat dit met de korting het goedkoopste is!! Dit is de fout die gemaakt is door KPN, deze fout schuift KPN vervolgens af op de consument, KPN moet zich schamen voor dit gedrag en hun verkoopprocessen hierop aanpassen, dit kan niet!! De consument beduvelen en te misleiden!


Net weer de KPN-klachtenafhandeling aan de telefoon gehad, ik had de klacht nogmaals ingediend met de vraag of ik een transcriptie kan krijgen van mijn gesprek met de verkoper, waarin mondeling is afgesproken dat ik voor het eerste jaar 32 euro zou betalen en het 2e jaar 72 euro. Maar deze kunnen ze natuurlijk niet afgeven, wat een verrassing! 

Normaals jammer dat KPN hier zonder empathie mee omgaat, als consument kun je de KPN niet vertrouwen op hun mondelinge afspraken. Ik laat het hier maar bij, van een onwelwillende leverancier ga je het niet winnen! KPN schaam je hoe je met je klanten omgaat! KPN krijgt hierdoor een slechte naam en je verschuilen achter het contract, terwijl het probleem helder is. Dit heb ik echt nog nooit zo meegemaakt! Een heel slecht verhaal dit!

Door de fout van KPN ga ik wel 350 euro extra betalen voor mijn contract. En dan te bedenken dat ik, zoals ik eerder al schreef, de verkoper mij juist het duurste abonnement heeft aangesmeerd, omdat deze goedkoper was dan het goedkopere abonnement die ik eigenlijk wilde! Ga je schamen KPN!


Reageer