In Nederland is de zogeheten telemarketing flink aan banden gelegd (gelukkig maar).
Vandaag heb ik gebruik gemaakt van de terug-bel-service van kpnetwerk.nl, omdat ik een vraag had omtrent mijn toekomstige glasvezel aansluiting. Na aanmelding om teruggebeld te worden, kreeg ik binnen een minuut een telefoontje. Ik werd vriendelijk te woord gestaan door een dame en keurig geholpen.
Nadat ik al mijn vragen had gesteld en beantwoord had gekregen, ging het gesprek een andere kant op. De dame vroeg aan mij welke abonnementen ik ben KPN allemaal had. Ik ben 1,5 geleden met mijn mobiel abonnement overgestapt naar Simyo. De dame wilde eten waarom en begon vriendelijk, maar met commercieel oogpunt dingen aan te bieden. Of ik interesse had in andere mobiele telefoon en/of tablet en waarom ik niet alle weer terug naar KPN zou zetten. Ook gaf de dame aan dat mijn huidige Simyo abonnement niet binnen de zone 1 viel van de EU en dat ik meerkosten kwijt zou zijn. Dit klopt helemaal niet, want ook voor Simyo gelden dezelfde regels binnen de zone 1 van de EU.
Persoonlijk denk ik, dat de dame in de gaten kreeg dat ik niet zomaar over stag zal gaan en dat het “verkooppraatje” lastiger werd.
Aan de KPN:
Jullie terug-bel-service werkt top en de klantenservice was over het algemeen in orde. Maar dat de medewerker ook probeert om wat te verkopen, vond ik jammer. Ik had natuurlijk het gesprek abrupt kunnen beëindigen, maar ik vond het wel zo netjes van mij, om dat niet te doen.