Skip to main content

Goedenavond,

Ik kijk net op mijn kpn en zie tot mijn schrik dat ik €48,- boven mijn kosten zit. Ik ben via Duitsland, Zwitserland in Italie op vakantie momenteel. Ik heb nog meer dan voldoende mb’s staan. Hoe kan dit?

Met vriendelijke groet Yvet

Hallo @Tevy , Zwitserland is geen EU land, daar zul je kosten gemaakt hebben.

 


Ook al is Zwitserland geen lid van de EU, gelden daar dezelfde tarieven (Roam like Home).

zie https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland/binnen-eu.htm

Daar komen de extra kosten niet vandaan.

@Tevy ben je misschien ergens geweest waar je verbonden was met een satelliet ondersteund netwerk, zoals bijvoorbeeld aan boord van een veerboot? Daarvoor gelden hoge kosten die buiten het abonnement vallen.


Oké @RBxx weer wat geleerd, wist ik niet. Excuses voor het foute antwoord @Tevy 


Hoi @Tevy, welkom bij ons op het forum. In de landen die je noemt zijn inderdaad geen extra kosten van toepassing voor datagebruik. Door je vraagstelling vermoed ik tenminste dat het over dataverbruik gaat, extra kosten kan bijvoorbeeld ook het bellen van een (betaald) servicenummer zijn. 

Heb je iets gebeld of ben je via een van de reisopties die Ruud noemt gegaan? Kan je ons er meer over vertellen?


Goedemorgen Jasper,

ik zit inderdaad op Sardinië dus ben met de boot over gegaan. Ik heb vooraf geen melding gehad en was me er ook niet van bewust dat ik hier extra kosten zou maken, dan had ik mijn telefoon niet voor internet gebruikt 😉 Nu ik het weet zal ik hem dan ook de terugreis niet meer gebruiken.

Kan er nog iets aan de gemaakte kosten gedaan worden? Ben al jaren vaste klant met 3 abonnementen.

Hoor het graag, fijne dag.


Aan die kosten kan niets gedaan worden @Tevy, er is gebruik gemaakt van dat netwerk en zij brengen die kosten bij ons in rekening.

De meeste rederijen waarschuwen ook al voor deze kosten met een bericht op hun site en vaak staat het ook op het schip zelf.

Aanvullend daarop sturen wij ook een sms'je die aangeeft dat je met een ander netwerk bent verbonden, met de kosten die bij dat netwerk horen. Tenzij dat sms’je is uitgeschakeld voor jouw abonnement, dan wordt het niet verzonden.


Ik heb geen sms van jullie gehad behalve de standaard sms dat ik me in Italië bevind.


Dat is gek, dat kan ik voor je nakijken als je jouw forumprofiel volledig (postcode, huisnummer, naam en geboortedatum van de contracthouder, het bewuste 06-nummer en de laatste 3 cijfers van de IBAN) invult en een seintje geeft.

Op het schip zelf zal de melding dan nog wel moeten staan.


Dag Jasper,

Het duurde even voor ik antwoord kon geven. Ik heb de gegevens ingevuld.

De terug reis heb ik uiteraard goed opgelet en kreeg 3x het bericht over de extra kosten ivm de satelliet verbinding.

Gr. Yvet 


Dank je, @Tevy, ik heb gekeken en ik zie een issue. Ik zie een sms op de 20e dat je in Malta was. Dat ligt natuurlijk enige honderden kilometers bij Sardinië uit de buurt, dus dat lijkt me sterk. Was het ook de 20e dat je op de veerboot zat? En welke veerboot was dat (vanaf welke plaats). Want ik heb van de week een vergelijkbare melding gezien van iemand die ook met de veerboot naar Sardinië ging en eveneens een sms kreeg dat ze in Malta waren. Dus dat wil ik even (laten) nakijken. Ik weet ook nog niet zeker of dat ook de oorzaak van de kosten is, omdat Malta an sich wel binnen de EU zou moeten vallen. Maar het is een aanknopingspunt in ieder geval.


Hi Erik, bedankt voor je reactie….. ik kreeg zowel op de heenreis als de terugreis de melding dat ik in Malta zou zijn. Daar ben ik idd niet geweest. En ik heb de nachtboot op 20 augustus naar Sardinie genomen.


Check, dank hiervoor! Ik ga op onderzoek uit. Ik hoop morgen al iets te kunnen zeggen.


De kosten vallen inderdaad samen met de veerboot, @Tevy. En er zijn twee dingen gebeurt. De eerste is dat ons systeem dacht dat je in Malta zat. Dit zou kunnen doordat er ook in die periode een zonnestorm was. Deze kunnen GPS en andere satellietverbindingen verstoren. Maar dat is niet de oorzaak van de kosten. Want Malta valt binnen de EU, dus dan zou dataverbruik alsnog binnen je bundel zijn gevallen.

In het system zie ik echter ook dat je telefoon verbinding heeft gemaakt met een satelliet en dat is waar de kosten vandaan komen. Dat zal dan de satelliet internetverbinding zijn geweest van de veerboot. En dan moet ik toch helaas weer terugkeren naar wat Jasper al aangaf:

Aan die kosten kan niets gedaan worden @Tevy, er is gebruik gemaakt van dat netwerk en zij brengen die kosten bij ons in rekening.

De meeste rederijen waarschuwen ook al voor deze kosten met een bericht op hun site en vaak staat het ook op het schip zelf.

Ik kan hier dan ook verder niets aan veranderen.


Dank je wel Erik voor het antwoord. Ik blijf het toch raar vinden dat ik op de terugreis wel 3 keer de melding krijg  van de satelliet en de heenreis niet. En die zonnestorm van Malta had ik toevallig op de terugreis weer ;-)

Jammer genoeg €50.- in zee gegooid, Afijn gelukkig heb ik een hele mooie vakantie gehad !!