Skip to main content

Goedendag,

 

ik ben op vakantie in Canada geweest.

Ik heb na aankomst de VS/CANADA bundel gekocht door VSCAN te sms-en, dit kost 24,99.

Ik kreeg eerst het bericht (21:57) dat de aanmelding is ontvangen en ik gebruik kan maken van de bundel zodra ik een bericht krijg dat de bundel verwerkt is. Ik krijg meteen daarna het bericht dat de bundel verwerkt is.

Ik heb daarna mijn mobiel internetten en roaming aangezet.

Om 23:34 krijg ik tot het bericht dat ik 80% van mijn limiet van 60,50 buiten de EU heb gebruikt.

Nu ik de factuur heb ontvangen moet ik 54,45 extra betalen voor gebruikte MB’s buiten de EU.

Mijn vrouw heeft met haar mobiel exact hetzelfde gedaan en dit heeft wel goed gewerkt.

Ik heb de klantenservice gebeld en het een paar keer door genomen en er wordt gezegd dat het mijn probleem is, het zijn automatische systemen zijn en zij kunnen niets doen.

Het is duidelijk fout gegaan, maar zei kunnen mij niet verder helpen en blijven beweren dat het systeem goed werkt.

U moet maar een klacht indienen via de site.

Ik heb haar gevraagd waar op de site, want dit heb ik al een paar keer geprobeerd en volgens mij is het niet mogelijk om via de site (ook niet ingelogd in de account) een klacht in te dienen.

Na allerlei vragen te doorlopen op de site kom je weer bij het nummer uit van de helpdesk om jou te helpen, maar blijkbaar kunnen ze dat niet en hebben ze ook geen idee waar je een klacht met indienen.

Slechte service en een dikke onvoldoende voor de helpdesk van KPN.

Misschien kan iemand op het forum hier mij mee verder helpen.

 


Dezelfde sessie, na ontvangst goed gekeken en gelezen voor het aanzetten van mobiel en roaming, het zag er in eerste instantie vreemd uit.

Dus zat nog een moment tussen voordat ik alles aan had gezet omdat het er eerst vreemd uitzag.

 


Dus het onderste smsje staat, net als die andere smsjes in jouw sms log op 21:57?

Heb je dan ook nog een screenshot van het kostenoverzicht op pagina 2 van jouw factuur met daarop het moment waarop die data in rekening gebracht wordt?


 


Hmmm, op basis van die log zou je zeggen dat de kosten gemaakt zijn voordat de bundel geactiveerd was mits we ervanuit gaan dat die klokken gelijk lopen.


Er staat 21:54, 3 minuten voor de sms sessie, deze sms sessie heeft enkele minuten geduurd en staat als 1 tijd op 21:57.

Ik heb mijn roaming en internet na de sms sessie aangezet. Ik heb er op gelet, er is geen twijfel daarover.

Er is data verkeer op 21:54 en daarna niets tot 00:26.

Dat is ook vreemd, ik heb na het aanzetten berichten verstuurd dat ik aangekomen was en daarna even niet.

Dan zou er na 21:57 data verkeer moeten zijn en dat is pas om 00:26, dit klopt dan ook niet

 


 

@DennisEnk Bij iPhone’s kan het weleens onduidelijk zijn wanneer smsjes zijn ontvangen zoals ook hierboven. Zou je hier eens je vinger aan de rechterkant van de smsjes willen houden (dus op het witte naast de grijze sms wolkjes) en dan naar links schuiven? Dan zie je de echte ontvangst tijden en daar eens een screenshot van willen plaatsen?


Dat ziet en dan dus zo uit zie 2e foto:

 


Ik zie het, dan staan er idd verschillende tijden, het laatste berichtje 22:09, daarna pas aangezet.

22:10 1e bericht verstuurd, op de 2e foto


 


 


22:10 1e bericht verstuurd, op de 2e foto

Maar het gaat er niet om hoe laat je dat eerste appje verstuurd hebt maar hoe laat je mobiele data en/of dataroaming aangezet hebt op jouw telefoon. De telefoon zal dan namelijk direct gaan communiceren om bijvoorbeeld mail op te halen, Apps bij te werken of met iCloud te synchroniseren.


Dat weet ik, daarom had ik roaming pas aangezet na het ontvangen van het bericht dat de bundel verwerkt is.

Omschrijf het al een paar keer, heb het echt gecontroleerd en toen pas aangezet.

1e bericht verstuurd 22:10u, laatste sms om 22:09u dat bundel verwerkt is.


Dat weet ik, daarom had ik roaming pas aangezet na het ontvangen van het bericht dat de bundel verwerkt is.

Omschrijf het al een paar keer, heb het echt gecontroleerd en toen pas aangezet.

1e bericht verstuurd 22:10u, laatste sms om 22:09u dat bundel verwerkt is.

Maar de kosten zijn gemaakt om 21:54 en dat is 15 minuten voor het moment dat je het smsje ontvangen hebt dat de bundel geactiveerd (verwerkt) is.

Als jij mobiele data pas aangezet hebt na 22:09 dan zouden die kosten niet al om 21:54 gemaakt kunnen zijn.

Het lijkt erop dat ook jij slachtoffer bent geworden van het feit dat bij KPN dataroaming buiten de EU niet standaard uit staat (dataroaminglimiet op €0,-) en dat de telefoon bij het uit vliegtuigmodus halen toch met Internet verbonden is geweest.


Het gaat om 28MB, ik zou dan wel eens willen weten wat voor data verkeer dat geweest is.

Ik hoop dat iemand weet hoe je dit kan achterhalen?

 

 

 


Het gaat om 28MB, ik zou dan wel eens willen weten wat voor data verkeer dat geweest is.

Ik hoop dat iemand weet hoe je dit kan achterhalen?

28 MB is natuurlijk twee keer niets en kan in een seconde verbrand zijn. Een paar mailtjes, de upgrade van een app of een kleine synchronisatie met iCloud is al voldoende.

Je wilt niet weten hoeveel mensen tegen dit soort kosten aanlopen als ze nietsvermoedend de vliegtuigmodus op hun telefoon uitzetten.


Als veel mensen tegen dit probleem aanlopen, dan hoort daar toch iets aan gedaan te worden.

Zorgen dat er niet zomaar data verkeer kan plaatsvinden tegen deze kosten.

Ik wil toch graag weten wat voor data ik gebruik als ik daar voor betaal.

En ik had mijn roaming uit staan, daar heb ik op gelet, toen ik mijn telefoon van vliegtuig modus haalde.

En wij betalen blijkbaar veel voor dat “beetje” data, terwijl het Amerikaans/Canadees mobiele netwerk goedkoper is dan ons netwerk.

In plaats van, jammer, zoek het maar uit, eens verdiepen in de problemen en met oplossingen komen.

 


Ik begrijp heel goed dat je het graag wilt uitpluizen. Ik kan alleen niet zien waaraan die data is opgegaan. Alleen dat het verbruikt is. Kun je wellicht in jouw toestel zien wat er op dat tijdstip data heeft verbruikt?