Skip to main content

Het is een oud topic, maar ik heb nu precies hetzelfde. Ik zie in de MijnKPN app dat er kosten gerekend zijn, maar ik heb geen waarschuwing gehad, zoals Hanna aangeeft hierboven. 

Verder zie ik bij de buitenland-informatie dat ik gewoon data kan gebruiken op Saint Martin. Alleen dat bij een grensgebied ik dan beter geen internet kan gebruiken. Maar is heel Saint Martin dan grensgebied? Zo groot is het eiland niet. Had ik Roaming uit moeten zetten? Daar staat allemaal niets over, ik zie alleen dat ik gewoon internet kan gebruiken, maar blijkbaar is dat niet zo. 

 

Admin: afgesplitst

Hoi @Weregonzo, welkom bij ons op het forum. Wat voor kosten zijn er precies gemaakt toen je daar was? Op je profiel staan geen gegevens en je licht het niet toe, dus ik heb er geen beeld bij.

Op Saint Martin kan je je bundel gebruiken zoals je gewend bent, daar horen geen extra kosten voor gerekend te worden (zie kpn.com/buitenland). 

Mocht het makkelijker zijn om het telefonisch uit te leggen kan dat natuurlijk ook, we zijn bereikbaar op 0800-0402.


Saint Martin deelt samen met Sint Maarten één eiland.

Saint Martin valt onder Frankrijk waar je zonder extra kosten (Roam like home) je telefoon kan gebruiken, maar Sint Maarten is een autonoom land binnen het Koninkrijk der Nederlanden en is een Supervoordeelland buiten de EU. De tarieven voor dit land zijn anders dan in Nederland.

Waarschijnlijk ben je dus (te) dicht in de buurt van de grens gekomen.


Jij bent zo te zien het zoveelste slachtoffer van het ontbreken van de functionaliteit om data-roaming buiten de EU te blokkeren zonder dat data-roaming binnen de EU uitgezet hoeft te worden.

Ik heb KPN in de afgelopen jaren tientallen keren gevraagd om deze functionaliteit beschikbaar te stellen maar nog altijd heeft KPN geen actie ondernomen en daar ben jij nu helaas ook tegenaan gelopen.

Jouw telefoon heeft waarschijnlijk, zonder dat je het tijdig door had, verbinding gemaakt met een GSM mast uit Sint-Maarten en zo was je ineens met een provider van buiten de EU verbonden.

 

Beste KPN, Hoe vaak moet ik nog smeken om data-roaming buiten de EU standaard te blokkeren en de functionaliteit te bieden waarmee de abonnee zelf in staat is data-roaming buiten de EU aan en uit te zetten.

Neem een voorbeeld aan Simpel, die kunnen dat blijkbaar wel.


@Jasper er zijn volgens MijnKPN kosten gemaakt voor het gebruik van 9mb aan data. Ik weet dat er op Saint Martin geen kosten berekend zouden moeten worden, vandaar ook dat ik het gebruik van data alleen in het Franse gedeelte gedaan heb. En volgens mij ver genoeg van de grens, maar wat is ver genoeg op zo'n eilandje?


Saint Martin is inderdaad een eiland met 2 delen, dat was ik helemaal vergeten. Saint Martin valt wel binnen de EU, Sint-Maarten niet. De netwerken houden zich niet aan landsgrenzen, als het netwerk sterk is gaat het daar gewoon overheen. Vermoedelijk is jouw toestel wel verbonden geweest met het andere deel van het eiland, waardoor de kosten in rekening zijn gebracht. Op het moment van verbinden hoort er ook een sms'je gestuurd te worden die dat aangeeft.

Op je forumprofiel zie ik nog geen gegevens, als je daar je postcode, huisnummer, naam en geboortedatum van de contractant, het bewuste 06-nummer en de laatste 3 cijfers van de IBAN kunt toevoegen en daarna een seintje geeft kan ik ook voor je kijken of er gebruik is gemaakt van dat netwerk.


@Jasper Meeste heb ik nu ingevuld, maar ik zie niet waar ik m'n IBAN-cijfers in zou moeten vullen. 


Dat kan in het veld “Persoonlijke opmerkingen”, bedoeld voor zaken die je elders niet kwijt kan.


Overigens, als aanvulling, nu ik o.a. dit topic lees: ik heb in die tijd daar geen enkel SMS-bericht gehad over dat ik naar een ander netwerk ging. Ik heb dit wel gehoord van reisgenoten, maar bij mijzelf is dit dus niet gebeurd. Ik heb dus ook geen ‘waarschuwing’ gehad dat ik op het verkeerde netwerk bezig was.


Dank je voor de gegevens @Weregonzo, ik zie inderdaad dat er op 7 mei en op 11 mei kosten zijn gemaakt doordat je verbonden bent geweest met een netwerk van Sint-Maarten. Ik kan niet zien welk netwerk of wat er toen gebruikt is, alleen dat er iets is gebruikt. 

Je hoort dan inderdaad een sms'je te krijgen, zoals ik in mijn vorige bericht ook noemde. Zo te zien zijn die niet gestuurd in dit geval, waardoor je er niet van op de hoogte was. 

Wat je kunt doen om verdere kosten te voorkomen (als je daar nog bent) is handmatig kiezen voor een netwerk uit Saint Martin. Dan blijft jouw toestel daarmee proberen te verbinden, ook als er andere sterkere (en in dit geval mogelijk duurdere) netwerken in de buurt zijn. 

Ik heb hierbij ook een vergoeding voor je aangemaakt, doordat je de notificatie sms niet had gekregen was je hiervan niet op de hoogte en zijn deze kosten niet terecht. Dit wordt de volgende factuur in mindering gebracht.


Ik heb hierbij ook een vergoeding voor je aangemaakt, doordat je de notificatie sms niet had gekregen was je hiervan niet op de hoogte en zijn deze kosten niet terecht. Dit wordt de volgende factuur in mindering gebracht.

@Jasper, Stel dat dat smsje wel verstuurd was maar die kosten al gemaakt waren voordat dat smsje ontvangen werd, heeft de abonnee dan eigenlijk ook geen recht op restitutie van die kosten?

Dit is iets wat ook geregeld voorkomt immers die kosten kunnen in een split-second gemaakt zijn bij het uit vliegtuigmodus halen van een telefoon op de luchthaven van bestemming.

Nogmaals ... Please ...


@Jasper Bedankt! (Ik ben niet meer op het eiland) 

Het zou goed kunnen dat de situatie die @wjb beschrijft hier ook gebeurd was. Ik heb niet lang gebruik gemaakt van m'n mobiele data. Maar van de andere kant, ik had m'n telefoon ook niet in vliegtuigstand staan. 


Die wens is bekend inderdaad wjb, en zoals je weet hebben we die ook al vaker doorgegeven naar de mensen die er over gaan. 

Als die sms wel is gestuurd is er een waarschuwing gestuurd, dan zouden de kosten inderdaad niet vergoed worden. In dit geval was die niet gestuurd waardoor ik de kosten dus wel heb kunnen vergoeden.

Die kosten kunnen soms heel snel al oplopen, het is altijd verstandig om daar scherp op te zijn als je buiten de EU bent, of in het grensgebied: