Skip to main content

goede middag,

hoe komt het dat als ik opzeg op 22-12-24 de eind datum 01-02-2024 word?

(vanmiddag schriftelijk binnen gekregen)

 

ik ga er van uit als ik 22-12-23 opzeg, dat 22-01-24 de einddatum is,

niet nog eens 2 weken er aanplakken.

Hallo @Dann ,

 

goede middag,

hoe komt het dat als ik opzeg op 22-12-24 de eind datum 01-02-2024 word?

(vanmiddag schriftelijk binnen gekregen)

 

ik ga er van uit als ik 22-12-23 opzeg, dat 22-01-24 de einddatum is,

niet nog eens 2 weken er aanplakken.

 

Het verschil is 1-2-2024 minus 22-1-2024 = tien dagen. Toch weer wat minder dan twee weken. 

 

Waarschijnlijk heb je niet telefonisch opgezegd, maar via een andere methode. 

Dan geldt de datum van de behandeling door een medewerker van KPN. 

De snelste manier van opzeggen is bellen met 0800-0402. Dan wordt de opzegging meteen behandeld.   


als ze dit op de webpage zetten, waar je dus via het internet kunt opzeggen.

 

Internet, TV en/of Vast Bellen: je sluit een nieuw abonnement af voor 1 jaar. Na 1 jaar wordt het contract automatisch maandelijks verlengd. De opzegtermijn is dan ook 1 maand.

 

moeten ze niet “10” dagen er aan vast breien omdat je niet gebeld hebt..

 

“ Dan geldt de datum van de behandeling door een medewerker van KPN.  “

dan ben ik blij dat ze al gebelt hebben, zou betekenen als ze niet bellen heb je niet opgezegt (?)

denk niet dat het zo werkt.


 

moeten ze niet “10” dagen er aan vast breien omdat je niet gebeld hebt..

 

 

denk niet dat het zo werkt.

Tsjaa, die discussie is hier al vaak gevoerd. Ik heb de regels ook niet verzonnen. Weet inmiddels wel hoe het in de praktijk gaat bij KPN.  


“ Waarschijnlijk heb je niet telefonisch opgezegd, maar via een andere methode. Dan geldt de datum van de behandeling door een medewerker van KPN. “

Dit staat nergens, is ook tegen de wet consumentenbescherming. Opzegdatum is opzegdatum, als KPN moeilijk doet: maximaal is 1 maand, vanaf de dag dat het bij ze binnen komt. ze mogen daar ( als je abonnement vrij is) echt geen 10 dagen bij doen. 

 

consuwijzer

 


Bij opzeggen per brief of online formulier kan de wensdatum verder komen te liggen dan één maand maar nooit meer dan + 4 weken. In dit geval is 10 dagen dan nog netjes.

@Noordzee heeft gelijk namelijk.

Het duurt echter maximaal 4 weken voordat de opzegging is verwerkt.

Vanaf dat moment gaat de maand opzegtermijn namelijk pas in.

Bron: http://kpn.com/opzeggen , faq: kan ik online of per brief opzeggen. Daar staat ook wensdatum.

NB de opzegtermijn is minimaal een maand en niet “een maand”. Je kunt ook een gewenste datum opgeven die verder dan een maand ligt. 

Bij telefonische opzegging, wat kpn het liefst heeft (zie  gelinkte pagina), gaat de opzegtermijn van minimaal een maand per direct in. Binnen die maand kan de opzegging namelijk nog geannuleerd. 


@Noordzee en @PeterG 

De uitleg die jullie aan opzeggen per email geven die is onjuist en het stoort me langzamerhand dat dit stelselmatig word aangegeven op het forum.

KPN heeft een wettelijke plicht om de opzegging binnen 1 maand (dus korter mag) te verwerken, vanaf het moment dat de opzegging binnenkomt. Aangetekend verstuurd, ontvangstbevestiging of wat dan ook om het aan te tonen.  KPN moet binnen 1 maand de opzegging realiseren. Wat ze ook zeggen over verwerkingstijd: tijd bijtrekken is illegaal. Laat ze het maar regelen.

Ik snap dat jullie de mensen willen aansporen om telefonisch op te zeggen, omdat KPN dat bewust soepeler laat verlopen. En dat kan inderdaad een voordeel zijn. 

Maar ik heb ook op mijn werk geen half uur of langer de tijd om telefonisch een opzegging te regelen.

Als je schriftelijk/online wilt opzeggen is dat een consumentenrecht, en dat mag niet langer duren dan de maand. 

 


Dat mag je vinden. Alleen zal kpn echt wel binnen de regels werken anders waren ze al op hun vingers getikt.

En de opzegtermijn is overal een maand dus 30/31 dagen. 

Niet alleen bij kpn. Ook NLziet, Canaldigitaal, Ziggo, Odido en alle andere providers. En niet te vergeten abonnementen bij kranten, tijdschriften e.d.

Er geldt inderdaad een maximum termijn van 1 maand. Dat is vanaf de verwerkingsdatum. Bij schriftelijke opzegging, brief of online dus, kan dat dus bij kpn tot 4 weken vertraging geven.

Alleen bij telefonische opzegging kan en gaat die termijn direct in.

https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/opzeggen-stoppen-annuleren/abonnement-opzeggen#:~:text=De%20opzegtermijn%20is%20volgens%20de,onderhoudscontract%20voor%20een%20cv%2Dketel.

 


Je moet wel het verschil zien tussen uitleggen hoe het steeds gaat en het eens zijn met hoe het opzeggen gaat bij KPN. 

Wel adviseer ik inderdaad regelmatig mensen om toch vooral telefonisch op te zeggen, juist om dit soort vertraging en daardoor extra kosten te voorkomen. 

Natuurlijk zou het ideaal zijn als opzeggen veel makkelijker direct online (en zonder vertraging) geregeld kan worden.  


Dat mag je vinden. Alleen zal kpn echt wel binnen de regels werken anders waren ze al op hun vingers getikt.

En de opzegtermijn is overal MINIMAAL een maand dus 30/31 dagen. Niet maximaal zoals jij stelt.

Niet alleen bij kpn. Ook NLziet, Canaldigitaal, Ziggo, Odido en alle andere providers. En niet te vergeten abonnementen bij kranten, tijdschriften e.d.

Dus houd ff op met “het mag ook korter”. Want dat mag juist niet.

https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/opzeggen-stoppen-annuleren/abonnement-opzeggen#:~:text=De%20opzegtermijn%20is%20volgens%20de,onderhoudscontract%20voor%20een%20cv%2Dketel.

 

Lezen is ook een vak, er staat in de door jou genoemde link in de kop al “maximaal” …..

{Edit: ik zie nu dat je de post gewijzigd hebt, dat begint erop te lijken}

Als je wel de moeite wilt nemen om te lezen:

Burgerlijk Wetboek Boek 6, Artikel 236, punt J. 

 

p.s. Ik zeg niet dat KPN het verkeerd doet, daar heb ik geen bewijs van. Ik zeg dat jij het verkeerd uitlegt.

@PeterG De wet is duidelijk, een bedrijf mag niet 4 weken nemen om een opzegging te verwerken en dan de opzegdatum vaststellen. Het gaat in op dag van opzeggen.  Anders zou een volgende bedrijf 52 weken nemen om de opzegging te verwerken, of alleen opzeggingen accepteren die bezorgd zijn door een postduif.  

Het is helder verwoord: opzeggen mag niet moeilijker zijn dan aanmelden.

Je hebt nog tijd om ook dat stuk van je post te corrigeren.


Ik kan en ga dat niet corrigeren, van die 4 weken. Want dat is wat kpn ZELF vermeld op de pagina kpn.com/opzeggen. En ik ga hier natuurlijk weer niet onjuiste informatie m.b.t. kpn geven als een andere klant daarover informeert.

Dus IK zou dat niet moeten corrigeren maar kpn in dezen.

MAAR WEL: KPN zou rekening moeten houden met de datering van de brief en zeker van het poststempel. Dan zou het beter kloppen!

Het makkelijkst is natuurlijk telefonisch opzeggen. Dan is er geen gedoe. Dat heeft kpn ook het liefst want dat is het eerste wat je groots tegenkomt op http://kpn.com/opzeggen .


KPN zegt met geen woord dat de opzegtermijn hiermee verlengd wordt. Ze zeggen de we rekening mee moeten houden dat verwerking 4 weken duurt. En dat valt altijd binnen 1 maand.

 

Ze zijn hiermee dus niet in overtreding. Het gaat hier om interpretatie, wellicht om mensen in verwarring te brengen zodat ze toch telefonisch gaan opzeggen. Zodat ze ze misschien nog om kunnen praten. 


@PeterG De wet is duidelijk, een bedrijf mag niet 4 weken nemen om een opzegging te verwerken en dan de opzegdatum vaststellen. Het gaat in op dag van opzeggen. 

 

 


Daar mag je terecht bezwaar op maken, dat moet een foutje zijn.

Het gaat maar om een ruime week, maar 1 feb is niet binnen 1 maand.