Skip to main content

Elk jaar stijgen de prijzen in Nederland door inflatie. Dat heeft ook invloed op onze kosten. We passen onze prijzen in juli 2023 aan deze inflatie. We gebruiken daarvoor het inflatiepercentage van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat noemen we inflatiecorrectie. Over 2022 is het inflatiepercentage 10.0%. 

 

Wijzigingen voor Internet, TV en Vast Bellen

We doen er alles aan om de prijsstijging zo laag mogelijk te houden voor jou. Daarom veranderen we de prijzen met een lagere inflatiecorrectie van 6.4%. Ook zorgen we ervoor dat de verhoging nooit meer is dan € 4,- per maand per abonnement. 

Als je abonnement vóór 1 april 2023 is ingegaan, dan geldt deze wijziging in 2023 ook voor jou. Als er veranderingen zijn in je abonnement, dan ontvang je hierover in juni informatie in een e-mail, brief of melding op je factuur. 

 

Wil je meer weten over alle wijzigingen per abonnement?

Bekijk dan onderstaande pagina's. Hier vind je alle informatie op veelgestelde vragen.  

 

Ik kreeg vandaag de mail binnen dat ik 3,84 euro p/m extra moet gaan betalen, nou, ik maak er geen probleem van;

Ik heb meteen Netflix opgezegd (werd gefactureerd door KPN).

Netflix vind ik geen noodzaak.


Hele leuke citaten, maar… als consument heb je helemaal niets met die cijfers te maken, je kunt ze lezen, je kan gaan zitten kwijlen van die mooie hoge/positieve cijfers. maar je hebt er verder gewoon helemaal niets aan.

Als jij graag centen wilt zien omdat KPN zulke mooie winstcijfers laat zien houdt niemand je tegen om aandelen te kopen in KPN en eventuele dividend uitgekeerd te krijgen. 

 

Ik ben het hiermee niet eens en hoop dat meerdere klanten hierop u aanspreekt.

Wat wil je ermee bereiken? De partij die jij hiervoor moet benaderen is niet aanwezig op dit forum maar kan je bereiken door een brief te schrijven, ze aan te spreken of er zelf aan deel te nemen en dat heet “de politiek". Vanaf de zijlijn schreeuwen bereik je niet heel veel mee.

 

Werk je bij KPN?

Het blijft een terugkerende vraag (of vaak zelfs opmerking), werk je bij {bedrijf} of met het vingertje wijzen, je werkt vast voor {bedrijf} en het slaat kant noch wal. Feit is dat vanaf de zijlijn schreeuwen niets veranderd.

 

Wat wil je nu zeggen eigenlijk? Zo werkt het toch bij ALLE aanbieders van internet, mobiel en TV?

Niet allemaal, maar zoals altijd moet er iets te {piepen} zijn, zo is het bij die provider die geen inflatiecorrecties doorvoert weer dat de prijs te hoog is, en is dat ook weer niet goed.

 

Je mag natuurlijk je mening geven, graag zelfs. Maar begrijp ook dat ze niet meteen ook bij {bedrijf} hoeven te werken als hun mening afwijkt van die van jou of niet als zodanig wordt geuit.


@Alex_P 

Hoi man,

Een vraagje: ik betaalde 84,76 p/m (dit was inclusief Netflix).

Na het bericht dat ik 3,84 extra moet betalen p/m heb ik Netflix opgezegd.

(Zowel bij Netflix zelf en ook via Mijn KPN)

Mijn maandelijkse kosten worden nu 77,77 p/m.

Mijn vraag is of die 10,0% nu van 84,76 of van 77,77 zal worden berekend.

Alvast bedankt voor je antwoord.


 

 

Wat wil je nu zeggen eigenlijk? Zo werkt het toch bij ALLE aanbieders van internet, mobiel en TV?

Niet allemaal, maar zoals altijd moet er iets te {piepen} zijn, zo is het bij die provider die geen inflatiecorrecties doorvoert weer dat de prijs te hoog is, en is dat ook weer niet goed.

 

Je mag natuurlijk je mening geven, graag zelfs. Maar begrijp ook dat ze niet meteen ook bij {bedrijf} hoeven te werken als hun mening afwijkt van die van jou of niet als zodanig wordt geuit.

 

Alle aanbieders met Radio/TV, internet en mobiel passen inflatiecorrecties toe in Nederland.

Ik hoor graag welke dat volgens jou dan niet zijn…..


Hi @D-box 

Mijn vraag is of die 10,0% nu van 84,76 of van 77,77 zal worden berekend.

Geen van beiden. De inflatiecorrectie geldt alleen voor je basis Internet en TV abonnement. En niet op alle andere toegevoegde extra’s. De €3,84 zal dus niet wijzigen door het opzeggen van Netflix. Die verhoging is 6,4% van de €60,00 die je nu betaalt.

edit RBxx: reactie aangevuld


Alle aanbieders met Radio/TV, internet en mobiel passen inflatiecorrecties toe in Nederland.

Ik hoor graag welke dat volgens jou dan niet zijn…..

Naar wat ik begrepen heb doet Freedom niet aan inflatiecorrectie daarentegen doen ze weer wel aan prijswijzigingen. Verschil? Bij een prijsverhoging moet je dit minstens één maand van te voren communiceren aan de consument en deze de gelegenheid geven de overeenkomst te ontbinden. Wanneer inflatiecorrectie wordt toegepast is vrijwel altijd sprake van een regel in de Algemene Voorwaarden waarin de consument niet mag opzeggen, vrijwel niemand voert n.l. inflatiecorrectie door waarbij ze als nog de kans geven om op te zeggen, zoiets heet dan n.l. gewoon een prijswijziging.

 

KPN deed tot 1 April 2023, aan prijswijzigingen waarbij deze op 1 juli plaatsvonden en paste per 1 oktober inflatiecorrectie toe. Na 1 April is het wijzigen van prijzen komen te vervallen en voeren ze alleen nog inflatiecorrectie door per 1 Juli.

 

Volgens mij als ik even vluchtig de website van Tweak lees, geldt het geen voor Freedom ook bij Tweak.

 

(inflatiecorrectie en prijswijziging worden geregeld nogal eens door elkaar gehaald), de ACM (Consuwijzer) zegt hierover zelf eigenlijk;

 

Wil de aanbieder een inflatiecorrectie toepassen? Dan moet dit wel duidelijk in zijn algemene voorwaarden staan.

 

Dus zeggen dat je de prijzen verhoogt n.a.v. inflatie, maar niets over inflatiecorrectie/indexering in je Algemene Voorwaarden opnemen is een prijsverhoging en mag niet letterlijk als inflatiecorrectie worden gezien en genoemd.


Hi @D-box 
De inflatiecorrectie geldt alleen voor je basis Internet en TV abonnement. En niet op alle andere toegevoegde extra’s. De verhoging met €3,84 zal dus niet wijzigen door het opzeggen van Netflix.

Bedankt voor je info.


Hele leuke citaten, maar… als consument heb je helemaal niets met die cijfers te maken, je kunt ze lezen, je kan gaan zitten kwijlen van die mooie hoge/positieve cijfers. maar je hebt er verder gewoon helemaal niets aan.

Als jij graag centen wilt zien omdat KPN zulke mooie winstcijfers laat zien houdt niemand je tegen om aandelen te kopen in KPN en eventuele dividend uitgekeerd te krijgen. 

 

Ik ben het hiermee niet eens en hoop dat meerdere klanten hierop u aanspreekt.

Wat wil je ermee bereiken? De partij die jij hiervoor moet benaderen is niet aanwezig op dit forum maar kan je bereiken door een brief te schrijven, ze aan te spreken of er zelf aan deel te nemen en dat heet “de politiek". Vanaf de zijlijn schreeuwen bereik je niet heel veel mee.

 

Werk je bij KPN?

Het blijft een terugkerende vraag (of vaak zelfs opmerking), werk je bij {bedrijf} of met het vingertje wijzen, je werkt vast voor {bedrijf} en het slaat kant noch wal. Feit is dat vanaf de zijlijn schreeuwen niets veranderd.

 

Wat wil je nu zeggen eigenlijk? Zo werkt het toch bij ALLE aanbieders van internet, mobiel en TV?

Niet allemaal, maar zoals altijd moet er iets te {piepen} zijn, zo is het bij die provider die geen inflatiecorrecties doorvoert weer dat de prijs te hoog is, en is dat ook weer niet goed.

 

Je mag natuurlijk je mening geven, graag zelfs. Maar begrijp ook dat ze niet meteen ook bij {bedrijf} hoeven te werken als hun mening afwijkt van die van jou of niet als zodanig wordt geuit.

Wat jullie allemaal ook zeggen maakt me niks uit. Gaat het om €4 ? Nee. Maar jullie willen er niet aan dat men met de drogreden hun macht misbruiken.

En jullie doen allemaal mee.

Halen de schouders op.

​​​​​​

Kan je er wat aan doen? Alleen niet met meerdere wel. Want ze proberen het gewoon. Bij meer tegenstand krabbelen ze terug. Alleen hebben ze.nu nog wel  een monopoliepositie. Die macht misbruikt elke provider.

Die €4 is voor mij wel te betalen. Daar gaat het niet om. Maar denk ook eens aan de mensen die dat niet meer kunnen!

Voedselbanken groeien. Vind je dat ze dan maar met een oude Nokia moeten bellen?

Mogen jullie ook wel eens bij stil staan.

 

Alle providers werken zo !

Ja, het is een pot nat, ze gebruiken allemaal dezelfde drogreden. En pakken zo even, KPN schijnt 3 miljoen klanten te hebben, €12.000.000,00 terwijl ze op de beurs schreeuwen dat ze winst maken.

Dan nog "vanwege de inflatiecorrectie die we mogen toepassen verhogen we met €4" 

 

Moet je op de beurs gaan?

Op dit moment!?

No way.

Zolang we het dus nog "goed hebben" gaan we door en denken niet aan de minderheid die het niet kan.

Misschien kunnen we daar eens een slag slaan.

Maar heb het gevoel dat jullie ze nog beschermen ook. En degene die beetje tegenwind geeft belachelijk willen maken.

Nou, je gaat je gang maar hoor.

Nog een prettige dag 👋🏻

 

 


@Ro21

Ik snap je gedachtengang.

Soms moet ik kiezen voor alternatieven; Netflix eruit gooien is daar één van.

2. Ik rookte altijd Zware van Nelle, twee weken geleden kostte zo'n pakkie shag nog 15,40, nu 18,90;

Ik ben dus overgestapt naar JPS Zwaar, ook veel duurder geworden sinds 2 weken, betaal ik nu 16,00 euro voor.

Tsja, soms moet je de tering naar de nering leggen.

Groetjes man

D-box 


Tsja, soms moet je de tering naar de nering leggen.

Hallo @D-box van die zware shag kun je inderdaad de tering krijgen😎


Hoi @JanD 

Ik moest lachen om je reactie, erg gevat.

Maar ik ga er niet op in omdat ik dit topic niet wil vervuilen.

Groetjes man,

D-box 


@Ro21 ook ik snap wel wat je zegt…. maar ik vind het wat kort door de bocht om te zeggen “dat wij de providers beschermen” want dat is absoluut niet zo. Zwart/wit denken noem ik dat.

 

Al jarenlang betalen wij de “rekening” op allerlei vlakken: op onze abonnementen voor internet, TV, telefoon, maar ook de supermarkt, het tanken, gasprijs, stroomprijs e.d.

 

Maken ze dan misbruik van de situatie: ja, ik zeg van wel.

Kunnen wij er wat aan doen door allemaal in actie te komen? Ik denk het niet. De consument/eindgebruiker is gewoon machteloos bij de “reuzen” die wij bedrijven noemen.


Beste soundwork,

Als 7 miljard allemaal de schouders ophalen hebben de misbruikers hun zin en gaan

Het lijkt me juist een keer goed om dit te veranderen. Rem dr op.

Bedenk wel dat wij met heel veel meer zijn en ze doen dan wel of ze de macht hebben maar in feite hebben WIJ de macht en gaan alleen maar door.

Dus moeten we alternatieven zoeken!

Kan dat nog niet met providers die letterlijk profiteren van signalen die in feite iedereen gratis  zou mogen hebben. Gratis ja. Zoveel macht hebben ze.

Zelfde met cash betalen.

Betaal cash. Grote winkelketens proberen dat "er door te drukken" omdat ",het toch veranderd.." oh ja? 

Dwing af dat ze cash geld aannemen.

Ik verlaat anders de winkel. En koop sowieso lokaal omdat voeding meer vulling is geworden dan kwaliteit.

In Duitsland is een groep met karren cash geld geweigerd door de cassiere. Omdat 50 man allemaal cash wilden betalen is ten lange leste de bedrijfsleider erbij gehaald

Het was zo klaar 😉.

Anders lieten ze de karren staan.

Hier halen de schouders op en betalen met pin "omdat het zo gemakkelijk" is.  Die macht kun je naar je toe trekken. Als iedereen bijvoorbeeld €1500 casht is het zo gebeurd met banken. Die hebben namelijk helemaal niet zo veel geld in voorraad. Waarom denk je anders dat ze graag willen dat je digitaal af kan rekenen?  Ook vanwege de "overheid" die alles wil controleren wat je uitgeeft om je nog meer uit te kleden. Geld op de bank is trouwens ook niet van jou ook al staat het op je rekening.

Met andere woorden we hebben veel en veel meer macht dan we werkelijk denken. 

Bedankt voor je serieuze reactie 😊👍🏻


Beste soundwork,

Als 7 miljard allemaal de schouders ophalen hebben de misbruikers hun zin en gaan

 

Wat wil je dan dat mensen doen? Klagen op een forum, staken op het Malieveld?? Directie, management en aandeelhouders lachen zich dood. Je praat niet over een grote groep werknemers die een heel bedrijf platleggen door te gaan staken. KPN verdient wel, hoe hard jij ook gilt, hoe hard jij ook stampt op het malieveld.

Wil je wat bereiken, zeg je abonnement op, stap over op een bedrijf waar ze lage prijzen, geen inflatiecorrectie en geen winstoogmerk hebben. Schrijf een brief of maak een afspraak met een politicus in de hoop dat die partijen meekrijgt in een motie inflatiecorrectie af te schaffen, en lagere prijzen af te dwingen voor alle klanten - dus ook voor modaal en hoog inkomen. Want dat is eigenlijk wat je voor ogen hebt. Rijk moet namelijk rijker worden zodat de tweedeling tussen arm en rijk nog wat verder oploopt.

Waar je misschien veel meer mee opschiet is het aanpakken van de hoge huren, zorgkosten, verzekeringen voor de lage inkomens die bij de voedselbank lopen. Of te wel, misschien nog hogere huurtoeslagen, zorgtoeslagen. Dat (zeg even) tientje dat je minder betaald bij een provider, merk je aan het eind van de streep niet als je bij een voedselbank loopt.

Met je winkel voorbeeld sla je de spijker precies op z'n kop.. “GELD”, er is iets te verliezen… want die producten moeten geld opleveren, niet morgen maar nu want voorraad = geld! Dus als je de winkel zonder boodschappen verlaat, kost het de winkelier geld en dus ging deze akkoord met die contante betaling. Natuurlijk hebben ze liever pin omdat dit goedkoper voor ze is en veel minder administratie oplevert. Maar stampvoeten rondom je abonnementskosten bij een internetprovider is wel heel wat anders want daarmee raak je niemand in de portemonnee.

 


Je noemt het stampvoeten ..ok. dat mag. 

Als je een mening hebt onderbouwd met redenen ....

Toch even de aandacht gevestigd wat er broeit bij de bevolking.😉

Als er binnenkort een andere provider stuk goedkoper is en niet bij multinationals onder de paraplu zit dan is het zo bekeken. Ze zijn uiteindelijk groot geworden  door ons..... 


Ik haal niemand onderuit en ik probeer niemand de mond te snoeren, ik heb wel net als u een eigen mening die ik mag ventileren. Daar kunt u het mee oneens zijn, dat is uw recht. 

Mijn opa had een mooi spreekwoord, verbeter de wereld, begin bij u zelf. 

Niemand dwingt u om KPN te gebruiken. 


@Ro21 het is absoluut geen aanval naar jou en ik ben het deels ook nog wel met je eens. Maar dit topic gaat over de inflatiecorrectie bij KPN.

Wellicht ben je zelf ook een werknemer en heb je ook een salarisverhoging gehad? Die betalen anderen ook. In dat licht vind ik oprecht dat de correctie bij KPN nog enigszins “meevalt”.

Het is de optelsom van alle verhogingen die met name de onderkant van de samenleving hard raakt. De verschillen in de samenleving worden te groot. Volgens mij heb ik de oorzaken die ik zie al eerder gegeven.

Ik denk dat we met zijn allen een te groot voorschot hebben genomen op de toekomst. Gratis geld, alles kon. De rekening komt er nu aan want er is geen free lunch.

Om het bij KPN te houden. Internet is een basisvoorziening geworden en ik hoop dat iedere Nederlander een kwaliteitsverbinding kan blijven betalen. Hopelijk geen overheidsbemoeienis maar maatschappelijke betrokkenheid van het bedrijf.

 


@Ro21 en @G.Bruiker Ik heb een aantal reacties verwijderd. 

Voornamelijk omdat er gesproken werd over politiek. Dit is niet iets wat we graag op ons forum willen. 

Mochten jullie hier wel verder over in gesprek willen kan dit via persoonlijke berichten. 


Waar je misschien veel meer mee opschiet is het aanpakken van de hoge huren, zorgkosten, verzekeringen voor de lage inkomens die bij de voedselbank lopen. Of te wel, misschien nog hogere huurtoeslagen, zorgtoeslagen.

 

A.u.b. Geen hogere toeslagen. Dat is in de praktijk een subsidie aan degene die het al erg goed hebben. Beter is als iedereen gewoon de eigen broek op kan houden en overheidshulp weer is zoals ooit bedacht, namelijk de  echte hulpbehoevenden ondersteunen.


@Roy74 en de rest. Zullen we ook het gesprek over hogere toeslagen of een andere oplossing richting nivelleren hier stoppen? 

En het in dit topic weer over de inflatiecorrectie bij KPN hebben? 


@Roy74 en de rest. Zullen we ook het gesprek over hogere toeslagen of een andere oplossing richting nivelleren hier stoppen? 

En het in dit topic weer over de inflatiecorrectie bij KPN hebben? 

Dat is wat ik betoogde Rutger. Zie mijn reactie. Je ontkomt in een inflatietopic natuurlijk niet helemaal aan een discussie over de inflatie die we nu zien. Zeker omdat KPN als grote en belangrijke maatschappelijke speler in een cruciale markt wel invloed heeft. Mijn opmerking over toeslagen is naar mijn bescheiden mening wel relevant omdat het in de vrije markt niet thuishoort. Het zal de inflatiecorrectie alleen maar vergroten de komende jaren., ook bij KPN. En dat is toch waar het in dit topic over gaat.

 


Hoi allemaal,

Prima om de conversatie zullen we het maar noemen te beëindigen.

We komen er toch niet helemaal uit. Maar wel belangrijk om wat dingen te benoemen. 

Ik wens ieder goed weekend.👍🏻

 


@wjb gaat per 2 juli meer betalen, ...

Ik ga per 1 juli meer betalen. In principe per maand €3,97 meer maar ik verwacht de schade beperkt te kunnen houden tot €0,64.

@wjb 

Verwacht jij dit te realiseren door de bekende wjb-truc toe te passen?  Dus eerst jouw abonnement omhoog en daarna meteen weer terug naar de oude snelheid?  


@wjb gaat per 2 juli meer betalen, ...

Ik ga per 1 juli meer betalen. In principe per maand €3,97 meer maar ik verwacht de schade beperkt te kunnen houden tot €0,64.

@wjb

Verwacht jij dit te realiseren door de bekende wjb-truc toe te passen?  Dus eerst jouw abonnement omhoog en daarna meteen weer terug naar de oude snelheid?  

 


De ophef over die termijn van 1 maand snap ik overigens niet helemaal omdat in de FAQ van KPN site staat dat je niet mag opzeggen n.a.v. deze inflatiecorrectie. Ik heb overigens in de factuur van 19 mei de mededeling van de inflatiecorrectie op de factuur zelf gehad en een losse email over de inflatiecorrectie op 20 juni. Dus dat is nogal verwarrend als je WEL een 1-maand opzeg recht zou hebben.

@soundwork

Het punt is dat KPN zich moet houden aan de juist dit jaar gewijzigde Algemene Voorwaarden. Daarom wordt die termijn van één maand genoemd. 

Wel of niet opzeggen vind ik verder niet boeiend, ik blijf toch wel klant. Verder vind ik het ook logisch dat er een verhoging gaat komen vanwege de inflatiecorrectie. Dat is ook het punt niet. 

Maar doe dit dan voor iedere klant per 1 juli 2023 en licht de klanten uiterlijk 1 juni 2023 hierover in. 

 

Laten we hopen dat KPN dit volgend jaar beter gaat aanpakken!  

 

Mijn standpunt (uit de allereerste reactie uit dit topic) gaat niet wijzigen:

Naar mijn mening hoort conform de algemene voorwaarden en dan met name de ena-laatste alinea van artikel 9.1 en artikel 12.1 de prijsindexatie alleen plaats te vinden per 1 juli 2023. En niet per een andere datum ergens in juli 2023. Wij als klanten horen daar dan uiterlijk op 1 juni 2023 persoonlijk te worden geïnformeerd via bv een e-mail of een brief. Want zo'n persoonlijk bericht wordt vermeld in artikel 12.1 als er een wijziging van het tarief is. In artikel 9.1 wordt duidelijk gesproken over het wijzigen van de tarieven als gevolg van de prijsindexatie.    

 

De moderators kunnen er verder ook niets aan doen, zij moeten zich uiteraard houden aan instructies vanuit het bedrijf KPN. Dat heeft moderator Shyrin ergens eerder in dit topic netjes duidelijk gemaakt. Het is ook niet mijn bedoeling om hier de moderators te stangen. 

 

Verder raad ik iedereen aan om goed te kijken of een overstap naar KPN TV+  voor jou gunstig is. In mijn situatie dus wel. Ergens begin juli 2023 ga ik bellen naar 0800-0402 en ga daar mijn abonnement laten omzetten naar KPN TV+. Op die manier betaal ik dan per maand maar één euro meer (vergeleken met de prijs van voor 1 juli 2023) voor TV + Internet in plaats van de verhoging van ruim drie euro. Bijkomend voordeel is dat mijn internetsnelheid gaat stijgen van 50 Mbit/s naar 100 Mbit/s.    

Internet gaat met 1,50 per maand omlaag en TV wordt 2,50 per maand duurder.