Skip to main content

Elk jaar stijgen de prijzen in Nederland door inflatie. Dat heeft ook invloed op onze kosten. We passen onze prijzen in juli 2023 aan deze inflatie. We gebruiken daarvoor het inflatiepercentage van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat noemen we inflatiecorrectie. Over 2022 is het inflatiepercentage 10.0%. 

 

Wijzigingen voor Internet, TV en Vast Bellen

We doen er alles aan om de prijsstijging zo laag mogelijk te houden voor jou. Daarom veranderen we de prijzen met een lagere inflatiecorrectie van 6.4%. Ook zorgen we ervoor dat de verhoging nooit meer is dan € 4,- per maand per abonnement. 

Als je abonnement vóór 1 april 2023 is ingegaan, dan geldt deze wijziging in 2023 ook voor jou. Als er veranderingen zijn in je abonnement, dan ontvang je hierover in juni informatie in een e-mail, brief of melding op je factuur. 

 

Wil je meer weten over alle wijzigingen per abonnement?

Bekijk dan onderstaande pagina's. Hier vind je alle informatie op veelgestelde vragen.  

 

Maar doe dit dan voor iedere klant per 1 juli 2023 en licht de klanten uiterlijk 1 juni 2023 hierover in. 

Dit heeft KPN nog nooit gedaan. Bij mobiele abonnementen gaat de hogere prijs ook gewoon in vanaf de eerst volgende factuur.

Als KPN dat elk jaar op dezelfde manier doet, dan maakt het ook geen bal uit. 


@Nick83

Ze hebben dan ook dit jaar de Algemene Voorwaarden gewijzigd. Onder andere (en vooral) voor deze inflatiecorrectie. 

(Ik kan mij nog herinneren dat ik zo'n anderhalf jaar terug hier op het forum melding maakte van een raar feit in de aan mij meegestuurde voorwaarden na de overgang op Hussel. Daarin werd een jaarlijkse prijsaanpassing per 1 oktober vermeld terwijl in de praktijk altijd de prijzen er 1 juli wijzigden. Dat werd toen in een reactie een beetje weggemoffeld, maar ook dat klopte toen natuurlijk niet.)   

Ik denk niet dat heel veel klanten zich in de algemene voorwaarden verdiepen, maar vanuit mijn baan ben ik dat nu eenmaal gewend.   

 


 

Verder raad ik iedereen aan om goed te kijken of een overstap naar KPN TV+  voor jou gunstig is. In mijn situatie dus wel. Ergens begin juli 2023 ga ik bellen naar 0800-0402 en ga daar mijn abonnement laten omzetten naar KPN TV+. Op die manier betaal ik dan maar één euro meer (vergeleken met de prijs van voor 1 juli 2023) voor TV + Internet in plaats van de verhoging van ruim drie euro. Bijkomend voordeel is dat mijn internetsnelheid gaat stijgen van 50 Mbit/s naar 100Mbit/s.    

Ik neem aan dat je contractvrij bent op dit moment? Want TV+ maakt namelijk deel uit van de nieuwe propositie…..


@Nick83

Ze hebben dan ook dit jaar de Algemene Voorwaarden gewijzigd. Onder andere (en vooral) voor deze inflatiecorrectie. 

Ja en? Wat maakt het uit?


Het is ‘gewoon’ wennen voor de thuis abonnementen 😁 sinds dit jaar de algemene voorwaarden zijn gewijzigd. Voor de mobiele abonnementen gaat de inflatiecorrectie al jaren op deze manier. Op de voorafgaande factuur de aankondiging en 1 maand later per de factuur ‘vanaf’ de ingangsdatum gaat de wijziging in.


 

Verder raad ik iedereen aan om goed te kijken of een overstap naar KPN TV+  voor jou gunstig is. In mijn situatie dus wel. Ergens begin juli 2023 ga ik bellen naar 0800-0402 en ga daar mijn abonnement laten omzetten naar KPN TV+. Op die manier betaal ik dan maar één euro meer (vergeleken met de prijs van voor 1 juli 2023) voor TV + Internet in plaats van de verhoging van ruim drie euro. Bijkomend voordeel is dat mijn internetsnelheid gaat stijgen van 50 Mbit/s naar 100Mbit/s.    

Ik neem aan dat je contractvrij bent op dit moment? Want TV+ maakt namelijk deel uit van de nieuwe propositie…..

Jazeker, ik ben al ruim 30 jaar klant. Straks ga ik dan wel een nieuw jaarcontract aan. 


Het is ‘gewoon’ wennen voor de thuis abonnementen 😁 sinds dit jaar de algemene voorwaarden zijn gewijzigd. Voor de mobiele abonnementen gaat de inflatiecorrectie al jaren op deze manier. Op de 1e factuur de aankondiging en 1 maand later per de factuur ‘vanaf’ de ingangsdatum gaat de wijziging in.

Prima @RBxx ,

Maar vemeld dat dan in de Algemene Voorwaarden. Nu staat er een prijswijzigingsdatum van 1 juli in de Algemene voorwaarden terwijl dat voor de meeste klanten ergens medio juli is. .

 


@Nick83

Ze hebben dan ook dit jaar de Algemene Voorwaarden gewijzigd. Onder andere (en vooral) voor deze inflatiecorrectie. 

Ja en? Wat maakt het uit?

@Nick83

Ze hebben dan ook dit jaar de Algemene Voorwaarden gewijzigd. Onder andere (en vooral) voor deze inflatiecorrectie. 

(Ik kan mij nog herinneren dat ik zo'n anderhalf jaar terug hier op het forum melding maakte van een raar feit in de aan mij meegestuurde voorwaarden na de overgang op Hussel. Daarin werd een jaarlijkse prijsaanpassing per 1 oktober vermeld terwijl in de praktijk altijd de prijzen er 1 juli wijzigden. Dat werd toen in een reactie een beetje weggemoffeld, maar ook dat klopte toen natuurlijk niet.)   

Ik denk niet dat heel veel klanten zich in de algemene voorwaarden verdiepen, maar vanuit mijn baan ben ik dat nu eenmaal gewend.   

 

 


 

Verder raad ik iedereen aan om goed te kijken of een overstap naar KPN TV+  voor jou gunstig is. In mijn situatie dus wel. Ergens begin juli 2023 ga ik bellen naar 0800-0402 en ga daar mijn abonnement laten omzetten naar KPN TV+. Op die manier betaal ik dan maar één euro meer (vergeleken met de prijs van voor 1 juli 2023) voor TV + Internet in plaats van de verhoging van ruim drie euro. Bijkomend voordeel is dat mijn internetsnelheid gaat stijgen van 50 Mbit/s naar 100Mbit/s.    

Ik neem aan dat je contractvrij bent op dit moment? Want TV+ maakt namelijk deel uit van de nieuwe propositie…..

Jazeker, ik ben al ruim 30 jaar klant. Straks ga ik dan wel een nieuw jaarcontract aan. 

Dat klopt, en dat vind ik ook geen probleem als ze dat bij mij zouden doen. Alleen moet ik eerst mijn huidige Hussel contract uitzitten (TV heb ik overigens niet meer, was al opgezegd eerder dit jaar). Wil heel graag over naar de nieuwe propositie maar in de begintijd leek KPN hier niet echt aan mee te werken bij andere KPN klanten.


Ja, het was zo gemakkelijk toen alle abonnementen op de 1e van de maand begonnen. Maar dat is verleden tijd. Moet KPN dan het al betaalde deel van juli met terugwerkende kracht gaan belasten 🤔?


Ja, het was zo gemakkelijk toen alle abonnementen op de 1e van de maand begonnen. Maar dat is verleden tijd. Moet KPN dan het al betaalde deel van juli met terugwerkende kracht gaan belasten 🤔?

Yes, dat zal inderdaad moeten. Maar dat gaat toch helemaal automatisch in hun facturatie systeem. Daar komt geen persoon meer aan te pas.

 

Toevoeging: hoe moet ik dat zien toen ze nog contracten lieten ingaan op de 1e van de maand? Stel ik sluit op 13 juni een KPN contract af, krijg ik dan van 13 juni tot 1 juli dan “gratis” van KPN?


Ja, het was zo gemakkelijk toen alle abonnementen op de 1e van de maand begonnen. Maar dat is verleden tijd. Moet KPN dan het al betaalde deel van juli met terugwerkende kracht gaan belasten 🤔?

Dat kan, maar beter is om iedereen jaarlijks uiterlijk op 1 juni in te lichten. En dan vooraf de juiste abonnementsprijs in rekening te brengen. Gebaseerd op het oude tarief tot 1 juli en op het nieuwe tarief vanaf 1 juli. 

Zo werkt dat ook bij bv energiebedrijven en verzekeringen. 

 


Ja, het was zo gemakkelijk toen alle abonnementen op de 1e van de maand begonnen. Maar dat is verleden tijd. Moet KPN dan het al betaalde deel van juli met terugwerkende kracht gaan belasten 🤔?

Dat kan, maar beter is om iedereen jaarlijks uiterlijk op 1 juni in te lichten. En dan vooraf de juiste abonnementsprijs in rekening te brengen. Gebaseerd op het oude tarief tot 1 juli en op het nieuwe tarief vanaf 1 juli. 

Zo werkt dat ook bij bv energiebedrijven en verzekeringen. 

 

Ze berichten klanten voor 1 juni op de factuur en via een losse email tussen 1 juni en 1 juli. Dat laatste zou bij KPN echt anders moeten.


Ja, het was zo gemakkelijk toen alle abonnementen op de 1e van de maand begonnen. Maar dat is verleden tijd. Moet KPN dan het al betaalde deel van juli met terugwerkende kracht gaan belasten 🤔?

Dat is onzin. Er is nu inflatiecorrectie. Voorgaande jaren was het een prijsaanpassing. Maar ook toen ging die hogere prijs gewoon in vanaf de eerst volgende factuur. Niet vanaf de eerste dag van de maand.


Dat klopt, maar het was een reactie op de opmerking dat de wijziging in moet gaan per (of is dat nou: vanaf ??) 1 juli 😎 →  Verwarwoordenboek (op / per /vanaf)


Dat klopt, maar het was een reactie op de opmerking dat de wijziging in moet gaan per (of is dat nou: vanaf ??) 1 juli 😎.

Ik kan de vorige versie van de algemene voorwaarden niet meer vinden. Die heeft KPN zorgvuldig verstopt lijkt het wel. Maar het zou me niets verbazen als daar ook het woordje "per" in stond. En toen is daar nooit iemand over gevallen.


Ach ja... als de bakker de prijs van het brood verhoogt per 1 juli en je gaat 5 juli nieuw brood halen, dan hoef je gelukkig ook niet bij te betalen voor het brood wat je vanaf 1 juli tot 5 juli gegeten heb toch? 😉😄


Dat klopt, maar het was een reactie op de opmerking dat de wijziging in moet gaan per (of is dat nou: vanaf ??) 1 juli 😎.

En toen is daar nooit iemand over gevallen.

Dat vind ik nu niet boeiend. Het gaat mij om de toepassing van de huidige Algemene Voorwaarden op dit moment. 

Wat mij betreft is het juridisch onjuist wat er nu gebeurt. 

En verder moet je als bedrijf uberhaubt niet willen dat de ene klant per 1 juli 2023 een hoger tarief gaat betalen, terwijl een andere klant pas per 29 juli 2023 omhoog gaat met hetzelfde percentage.

 

Maar goed:  de meningen hierover blijven verschillen. Mijn mening ga ik niet veranderen. Ik heb inmiddels voldoende duidelijk gemaakt waarom ik er zo over denk.   


Dat is onzin. Er is nu inflatiecorrectie. Voorgaande jaren was het een prijsaanpassing. Maar ook toen ging die hogere prijs gewoon in vanaf de eerst volgende factuur. Niet vanaf de eerste dag van de maand.

 

Voorgaande jaren was het per 1 juli een prijswijziging en per 1 oktober een inflatiecorrectie, hoewel inflatiecorrecties op vast eigenlijk nooit werden doorgevoerd op 1 oktober waren ze wel vanaf 2017 al onderdeel van de Algemene Voorwaarden en kon je toen al niet opzeggen als inflatiecorrectie zou zijn toegepast.

 

Dus al in 2017, 2018, 2019 en 2020 was inflatiecorrectie voor vaste en mobiele telecommunicatiediensten opgenomen in de Algemene Voorwaarden (2017). Eind 2020 (December) zijn de Algemene Voorwaarden (2020) eveneens gewijzigd en was het ook toen onderdeel van de overeenkomsten.

Pas in de Algemene Voorwaarden (2023) is de inflatiecorrectie bij vaste en mobiele diensten van elkaar gescheiden waarbij voor vast 1 juli wordt gehanteerd en voor mobiel 1 oktober.

Of inflatiecorrectie ook daadwerkelijk werd toegepast is natuurlijk aan KPN. Maar officieel was het de afgelopen jaren sowieso onderdeel van de Algemene Voorwaarden en dus overeenkomsten.

 

Hoe het precies zit weet ik (nog) niet @Noordzee ik heb nog geen factuur met inflatiecorrectie ontvangen alleen de mededeling hierin. Maar het lijkt mij dat ongeacht wanneer het factuur verschijnt, inflatiecorrectie wordt toegepast per 1 juli en het ook als zodanig wordt gecorrigeerd op de eerstvolgende factuur “na” 1 juli.

Mijn factuur is opgemaakt op 13 juni 2023, loopt dus van 13 juni t/m 12 juli, mijn factuur van 13 juli zal dus hoogstwaarschijnlijk een correctie krijgen over 1 juli tot 12 juli.

Bij gas en elektriciteit zie je dit ook altijd, daar is mijn betaaldatum rond de 15e, toch krijg ik altijd netjes op mijn maandelijkse nota's, verbruiksoverzichten en jaarnota's op 15 januari te zien dat de energiebelasting en opslag duurzame energie is gewijzigd op 1 januari en vind er een herberekening plaats.


Dat is onzin. Er is nu inflatiecorrectie. Voorgaande jaren was het een prijsaanpassing. Maar ook toen ging die hogere prijs gewoon in vanaf de eerst volgende factuur. Niet vanaf de eerste dag van de maand.

 

 

Hoe het precies zit weet ik (nog) niet @Noordzee ik heb nog geen factuur met inflatiecorrectie ontvangen alleen de mededeling hierin. Maar het lijkt mij dat ongeacht wanneer het factuur verschijnt, inflatiecorrectie wordt toegepast per 1 juli en het ook als zodanig wordt gecorrigeerd op de eerstvolgende factuur “na” 1 juli.

Mijn factuur is opgemaakt op 13 juni 2023, loopt dus van 13 juni t/m 12 juli, mijn factuur van 13 juli zal dus hoogstwaarschijnlijk een correctie krijgen over 1 juli tot 12 juli.

Bij gas en elektriciteit zie je dit ook altijd, daar is mijn betaaldatum rond de 15e, toch krijg ik altijd netjes op mijn maandelijkse nota's, verbruiksoverzichten en jaarnota's op 15 januari te zien dat de energiebelasting en opslag duurzame energie is gewijzigd op 1 januari en vind er een herberekening plaats.

 

En dit is het juist @GerritS76 waarin het hier bij KPN fout gaat. Want wat jij beschrijft, zou eigenlijk de regel moeten moeten zijn. 

(En inderdaad : Dit gebeurt zo wel bij andere bedrijven….)

Maar let maar op : Dit gaat nu bij KPN niet gebeuren.

 

En als het wel zou gebeuren, dan heeft KPN niet op uiterlijk 1 juni 2023 de klanten hierover geïnformeerd. 

 

 


En als het wel zou gebeuren, dan heeft KPN niet op uiterlijk 1 juni 2023 de klanten hierover geïnformeerd. 

Ik zal het je leuker zeggen, volgens de ACM en het Juridisch Loket is dat helemaal niet nodig zolang ze  (KPN) zich maar aan twee belangrijke details hebben gehouden.

  1. Het is daadwerkelijk inflatiecorrectie dat door de CBS is berekend.
  2. In de Algemene Voorwaarden is opgenomen dat indexering plaatsvind en de consument de overeenkomst niet tussentijds mag en kan ontbinden.

Alleen in die gevallen mag je inflatiecorrectie toepassen, doorrekenen naar de consument en hoef je de consument officieel niet eens te informeren en staat er dus ook geen termijn voor als je ze toch besluit te informeren. Dat bedrijven de consument informeren is meer vanwege fatsoensnormen zodat de consument weet waar ze aan toe zijn, dus niet omdat ze het verplicht zijn.

 

Mooi voorbeeld ter vergelijking waarbij je ziet dat die informatieplicht niet van toepassing is, aldus Het Juridisch Loket:

Gas en elektriciteitsbedrijven informeren klanten ook niet minstens één maand van te voren, omdat per 1 januari de tarieven veranderen. Dit wordt gewoon stilzwijgend doorgevoerd zonder ook maar één mededeling. Dat is n.l., net als inflatiecorrectie, opgenomen in de Algemene Vooraarden / overeenkomst en valt onder de uitzonderingen die de wetgever heeft bepaald.

Of te wel, ook dan heb je geen mogelijkheid om je overeenkomst op te zeggen omdat vanuit de overheid de energiebelasting, Opslag Duurzame Energie (ODE) en netbeheerkosten zijn gewijzigd.

Zou die informatieplicht wel bestaan op inflatiecorrectie, belastingen en heffingen dan is Nederland te klein en zouden wel heel erg veel bedrijven inmiddels wel kunnen inpakken 😉


GerritS76 schreef:

Gas en elektriciteitsbedrijven informeren klanten ook niet minstens één maand van te voren, omdat per 1 januari de tarieven veranderen.

Mijn energieleverancier heeft nog nooit een tariefwijziging op 1 januari doorgevoerd.

Dat de belastingen op energie vaak per 1 januari wijzigen heeft meer met de overheid te maken, niet met de energieleverancier. Tariefwijzigingen worden altijd minimaal één maand van tevoren gecommuniceerd en dat is ook wettelijk verplicht immers dat betreft geen inflatiecorrectie.


GerritS76 schreef:

Gas en elektriciteitsbedrijven informeren klanten ook niet minstens één maand van te voren, omdat per 1 januari de tarieven veranderen.

Mijn energieleverancier heeft nog nooit een tariefwijziging op 1 januari doorgevoerd.

Dat de belastingen op energie vaak per 1 januari wijzigen heeft meer met de overheid te maken, niet met de energieleverancier. Tariefwijzigingen worden altijd minimaal één maand van tevoren gecommuniceerd en dat is ook wettelijk verplicht immers dat betreft geen inflatiecorrectie.

Als je een contract hebt dan wijzigen de tarieven niet. Dat je alsnog meer gaat betalen komt inderdaad door de overheid door simpelweg de belasting te verhogen. Ik had in de roerige afgelopen 2 jaar een contract met heel gunstige tarieven en alleen al door de belastingen gaat dit bedrag aardig richting de huidige tarieven. De overheid is er voor ons allemaal 😒

Blijft een interessant topic.


 

Mijn energieleverancier heeft nog nooit een tariefwijziging op 1 januari doorgevoerd.

Ik heb het over de all-in kosten 😎

 

Dat de belastingen op energie vaak per 1 januari wijzigen heeft meer met de overheid te maken, niet met de energieleverancier.

True! Pin me niet vast aan de datum, het is even als voorbeeld dat niet bij iedere verandering die informatieplicht van toepassing is.

 

Tariefwijzigingen worden altijd minimaal één maand van tevoren gecommuniceerd en dat is ook wettelijk verplicht immers dat betreft geen inflatiecorrectie.

Dat dus! Wanneer het een wettelijke verplichting (belastingen, heffingen) of door de wet beschermd (inflatiecorrectie) betreft, dan hoeft dit niet minstens één maand voor ingang te worden gecommuniceerd.

En precies wat je zegt @wjb een tariefswijziging valt onder de informatieplicht.

Inflatiecorrectie != tariefswijziging

 

Als je een contract hebt dan wijzigen de tarieven niet. Dat je alsnog meer gaat betalen komt inderdaad door de overheid door simpelweg de belasting te verhogen.

 

Er zijn heel veel mensen die er vaak niet bij stil staan dat op gas/elektriciteitsbedrijven lang niet op alles invloed hebben. Hoor soms nog wel eens dat mensen het gek vinden dat ze met hun 3-5 jarige contract ieder jaar toch weer meer kwijt zijn omdat ze niet snappen hoe het werkt met die verrekte energiebelasting en ODE (Opslag Duurzame Energie).

 

Blijft een interessant topic.

Ik moet zeggen dat het soms inderdaad leuk/leerzaam/interessant is. Soms is 't ook wel eens leuk om een bepaalde casus voor te leggen aan bijvoorbeeld eerdergenoemde partijen. Met al die wet en regelgeving kan het soms nog wel eens een enorme onoverzichtelijke puinzooi zijn.


 

 

 

Toevoeging: hoe moet ik dat zien toen ze nog contracten lieten ingaan op de 1e van de maand? Stel ik sluit op 13 juni een KPN contract af, krijg ik dan van 13 juni tot 1 juli dan “gratis” van KPN?

Heel eenvoudig, je betaald in dat geval vanaf de 13e tot de 30ste/ 31ste de factuur periode loopt van de eerste tot de laatste. De eerste factuur kan dan zelfs gebaseerd zijn op de eerste 6 weken. Dus van 13 juni tot 31 juli

Ik weet dat bijvoorbeeld Ziggo op deze manier factureert.

Omdat we bij nagenoeg alle providers vooraf betalen heb je soms een probleem bij het opzeggen halverwege de maand, want je betaald dan ook voor de periode na je einddatum wat dan weer wordt teruggestort.