Skip to main content

Elk jaar stijgen de prijzen in Nederland door inflatie. Dat heeft ook invloed op onze kosten. We passen onze prijzen in juli 2023 aan deze inflatie. We gebruiken daarvoor het inflatiepercentage van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat noemen we inflatiecorrectie. Over 2022 is het inflatiepercentage 10.0%. 

 

Wijzigingen voor Internet, TV en Vast Bellen

We doen er alles aan om de prijsstijging zo laag mogelijk te houden voor jou. Daarom veranderen we de prijzen met een lagere inflatiecorrectie van 6.4%. Ook zorgen we ervoor dat de verhoging nooit meer is dan € 4,- per maand per abonnement. 

Als je abonnement vóór 1 april 2023 is ingegaan, dan geldt deze wijziging in 2023 ook voor jou. Als er veranderingen zijn in je abonnement, dan ontvang je hierover in juni informatie in een e-mail, brief of melding op je factuur. 

 

Wil je meer weten over alle wijzigingen per abonnement?

Bekijk dan onderstaande pagina's. Hier vind je alle informatie op veelgestelde vragen.  

 

Vooral interessant @GerritS76 omdat ondanks ik het niet altijd met iedereen eens ben, wel aardig leer kritisch te lezen. Ik moet bekennen dat ik, ondanks dat ik best aardig op de hoogte ben van mijn diensten die ik afneem, de communicatiediensten en verhogingen niet altijd begreep. Ik leerde gedurende het topic aardig bij.

Zo begreep ik, zonder dat het de bedoeling was, door mijn overstap naar tv+ geen inflatiecorrectie krijg. Ik waag me niet aan juridische aspecten want dat is niet mijn expertise, maar ik kan me voorstellen dat de vele regeltjes gemist worden door mensen.

Ik heb gisteren overigens nog eens een vergelijk gedaan voor iemand die nu bij Ziggo klant is (met slapend contract). Mits je de mobiel ook onderbrengt bij KPN is de laatstgenoemde toch voordeliger voor een naar mijn mening betere dienst. De prijsvechters waren slechts iets voordeliger maar wel mindere voorwaarden. In dat licht is de correctie redelijk maar ik snap dat het anders voelt, met name voor de kleine beurs.


 

 

 

Toevoeging: hoe moet ik dat zien toen ze nog contracten lieten ingaan op de 1e van de maand? Stel ik sluit op 13 juni een KPN contract af, krijg ik dan van 13 juni tot 1 juli dan “gratis” van KPN?

Heel eenvoudig, je betaald in dat geval vanaf de 13e tot de 30ste/ 31ste de factuur periode loopt van de eerste tot de laatste. De eerste factuur kan dan zelfs gebaseerd zijn op de eerste 6 weken. Dus van 13 juni tot 31 juli

Ik weet dat bijvoorbeeld Ziggo op deze manier factureert.

Omdat we bij nagenoeg alle providers vooraf betalen heb je soms een probleem bij het opzeggen halverwege de maand, want je betaald dan ook voor de periode na je einddatum wat dan weer wordt teruggestort.

Aha, op die manier…. 

Dank voor de opheldering. 😀


@wjb gaat per 2 juli meer betalen, ...

Ik ga per 1 juli meer betalen. In principe per maand €3,97 meer maar ik verwacht de schade beperkt te kunnen houden tot €0,64.

@wjb

Verwacht jij dit te realiseren door de bekende wjb-truc toe te passen?  Dus eerst jouw abonnement omhoog en daarna meteen weer terug naar de oude snelheid?  

 

Ik ben benieuwd @wjb …..

Maar ik ben bang dat KPN het gat eindelijk heeft gedicht. In het verleden werden bedragen getoond bij andere internetsnelheden, bv 49,00 per maand. Ik heb gisteren gekeken in MijnKPN, er staat nu bv 5,00 meer. 


De ophef over die termijn van 1 maand snap ik overigens niet helemaal omdat in de FAQ van KPN site staat dat je niet mag opzeggen n.a.v. deze inflatiecorrectie. Ik heb overigens in de factuur van 19 mei de mededeling van de inflatiecorrectie op de factuur zelf gehad en een losse email over de inflatiecorrectie op 20 juni. Dus dat is nogal verwarrend als je WEL een 1-maand opzeg recht zou hebben.

@soundwork

Het punt is dat KPN zich moet houden aan de juist dit jaar gewijzigde Algemene Voorwaarden. Daarom wordt die termijn van één maand genoemd. 

Wel of niet opzeggen vind ik verder niet boeiend, ik blijf toch wel klant. Verder vind ik het ook logisch dat er een verhoging gaat komen vanwege de inflatiecorrectie. Dat is ook het punt niet. 

Maar doe dit dan voor iedere klant per 1 juli 2023 en licht de klanten uiterlijk 1 juni 2023 hierover in. 

 

Laten we hopen dat KPN dit volgend jaar beter gaat aanpakken!  

 

Mijn standpunt (uit de allereerste reactie uit dit topic) gaat niet wijzigen:

Naar mijn mening hoort conform de algemene voorwaarden en dan met name de ena-laatste alinea van artikel 9.1 en artikel 12.1 de prijsindexatie alleen plaats te vinden per 1 juli 2023. En niet per een andere datum ergens in juli 2023. Wij als klanten horen daar dan uiterlijk op 1 juni 2023 persoonlijk te worden geïnformeerd via bv een e-mail of een brief. Want zo'n persoonlijk bericht wordt vermeld in artikel 12.1 als er een wijziging van het tarief is. In artikel 9.1 wordt duidelijk gesproken over het wijzigen van de tarieven als gevolg van de prijsindexatie.    

 

De moderators kunnen er verder ook niets aan doen, zij moeten zich uiteraard houden aan instructies vanuit het bedrijf KPN. Dat heeft moderator Shyrin ergens eerder in dit topic netjes duidelijk gemaakt. Het is ook niet mijn bedoeling om hier de moderators te stangen. 

 

Verder raad ik iedereen aan om goed te kijken of een overstap naar KPN TV+  voor jou gunstig is. In mijn situatie dus wel. Ergens begin juli 2023 ga ik bellen naar 0800-0402 en ga daar mijn abonnement laten omzetten naar KPN TV+. Op die manier betaal ik dan per maand maar één euro meer (vergeleken met de prijs van voor 1 juli 2023) voor TV + Internet in plaats van de verhoging van ruim drie euro. Bijkomend voordeel is dat mijn internetsnelheid gaat stijgen van 50 Mbit/s naar 100 Mbit/s.    

Internet gaat met 1,50 per maand omlaag en TV wordt 2,50 per maand duurder.

 

Ik ben vandaag vrij, en ik heb meteen vanochtend hiervoor met KPN gebeld. 

 

Resultaat : Met ingang van morgen heb ik KPN TV+ met internet 100 Mbit/s met een jaarcontract tot 27-6-2024.

Ik kreeg zonder veel moeite een actiekorting van drie maanden van 15,79 op internet alsmede zes maanden lang een actiekorting van 7,50 per maand op de TV.  Na zes maanden ga ik één euro per maand meer betalen dan ik nu tot 1 juli 2023 doe, maar ik krijg verder geen verhoging meer per 1 juli 2023 vanwege de inflatiecorrectie.     

Ik heb nooit eerder zoiets gedaan (ben al ruim 30 jaar lang klant….), en ik had dit ook niet gedaan als KPN mij hiervoor niet moest laten bellen met 0800-0402. (De wijziging/verlenging kan namelijk niet via internet geregeld worden.) 

 

Nou @wjb : Nu ben ik benieuwd of jij zo op deze manier toch ook niet over wilt naar KPN TV+. 


Noordzee schreef:

Nou @wjb : Nu ben ik benieuwd of jij zo op deze manier och ook niet over wilt naar KPN TV+. 

Ik snap niet hoe jij op die gedachte zou komen. Uiteraard ga ik niet over op TV+ zolang TV+ niet voldoet aan mijn functionele eisen.


Ik heb nog geen twee weken geleden een nieuw 1-jarig contract voor internet afgesloten om ook het nieuwe tarief van €52,50 ipv €57,50 voor 1Gbps glas te krijgen. Dit weekend heb ik de eerste factuur ontvangen, waarop staat dat er inflatiecorrectie gaat worden toegepast: “Vanaf uw volgende factuur gaat u 3,36 meer betalen per maand. Dit komt doordat we een inflatiecorrectie doen. Dit doen we op basis van het CBS inflatiecijfer van vorig jaar.”.

Is deze melding nog van toepassing op mijn oude abonnement (waarover de klantenservice eerder zei dat er geen inflatiecorrectie zou gelden) of gaat KPN daadwerkelijk vrijwel direct na het afsluiten van een nieuw contract de prijs verhogen?


Dat is wel wat verwarrend zo inderdaad, heb je hierover al telefonisch contact gehad?

Je kunt hierover het beste even met ons bellen op 0800-0402 tijdens onze openingstijden: 

ma-vr:  08:00 - 18:00
za:        08:00 - 17:00


@Noordzee Dat is een standaard aanbieding die veel mensen krijgen. Heb mijn zus ook laten bellen, want die had nog Internet+TV en is met dit nieuwe abonnement ruim 8 euro +3 euro inflatie =11 euro goedkoper uit. Maar toch wel weer mooi meegenomen in deze dure tijden.

Ik heb vandaag mijn factuur gekregen en hier staat de inflatiecorrectie verder niet op. Dus ik ben gelukkig alsnog gematst door in februari over te stappen op TV+.


Ik heb vandaag mijn factuur gekregen en hier staat de inflatiecorrectie verder niet op. Dus ik ben gelukkig alsnog gematst door in februari over te stappen op TV+.

Meer dan 3 maanden zijn gepasseerd dus volgende maand zie je de inflatiecorrectie gefactureerd worden. Het is voor zover ik mij kan herinneren, niet toegestaan prijsverhogingen, inflatiecorrecties, belastingen, heffingen etc. eerder in rekening te brengen dan wanneer ze toegepast worden.

Wat wel mag is een correctie toepassen over een periode waarover al betaald is.


Meer dan 3 maanden zijn gepasseerd dus volgende maand zie je de inflatiecorrectie gefactureerd worden. Het is voor zover ik mij kan herinneren, niet toegestaan prijsverhogingen, inflatiecorrecties, belastingen, heffingen etc. eerder in rekening te brengen dan wanneer ze toegepast worden.

Wat wel mag is een correctie toepassen over een periode waarover al betaald is.

Waar haal je die informatie precies vandaan? Heb hieronder door moderator Alex netjes zwart op wit staan dat de inflatiecorrectie voor mij niet telt. Er is in mijn e-mail ook verder geen woord over gerept. 

 


Waar haal je die informatie precies vandaan? Heb hieronder door moderator Alex netjes zwart op wit staan dat de inflatiecorrectie voor mij niet telt. Er is in mijn e-mail ook verder geen woord over gerept. 

Ik wil @Alex_P niet tegenspreken, hij heeft het tenslotte nagevraagd. Maar dat maakt de onduidelijkheid natuurlijk wel groter als het aankomt op inflatiecorrectie maar daarmee ook direct de Algemene Voorwaarden etc.

Ten tijden dat jij TV+ bestelde, waren de Algemene Voorwaarden van Januari 2023 als het goed is al van toepassing op je verlenging. Voor overige klanten is deze (die geen tussentijdse verandering hadden doorgevoerd) als nog van toepassing geworden op 1 April.

Zelfs toen ik telefonisch contact opnam in Februari/Maart n.a.v. de wijzigingen in de Algemene Voorwaarden, werd nadrukkelijk gezegd dat iedere wijziging vanaf januari 2023 direct te maken zouden krijgen met de recente Algemene Voorwaarden.

 

Algemene Voorwaarden zijn er over het algemeen om duidelijkheid te scheppen, maar met dit soort zaken bereik je natuurlijk geen duidelijkheid naar klanten toe 😂


Zover ik weet heb ik ten tijde van de afsluiting de voorwaarden van Januari 2023 aanvaard en later ook de voorwaarden welke per 1 april de vorige voorwaarden overschreven. Oftewel ik heb geen andere voorwaarden dan andere kpn klanten op dit moment. Heb bij mijn bestelling in februari ook voorwaarden van Januari 2023 meegestuurd gekregen.  Maar deze kwamen te vervallen omdat ik door zwijgend instemmen alsnog akkoord ben gegaan met de nieuwe voorwaarden. 

Ik moet wel meegeven dat het echt een zooitje is met uitzonderingen en dat zal ook duidelijker in de voorwaarden omschreven moeten worden. Zodat ieder gewoon duidelijk weet waar hij of zij/hen akkoord mee gaan en niet later pas duidelijkheid komt. Maar dit is ook een leerpunt voor mij, ik had hier ten tijde van de aankondiging van de nieuwe voorwaarden de vragen over moeten stellen. 


 

Nieuwe abonnementen en verlengingen kregen al vanaf Januari te maken met de nieuwe Algemene Voorwaarden, voor bestaande klanten werden deze op 1 April van kracht. Februari verlengt was dus per definitie al de nieuwe voorwaarden, zelfs al er een uitzondering was zouden ze op 1 April van toepassing zijn geworden en de inflatiecorrectie per 1 juli van toepassing zijn.

 

Over zooitje en uitzonderingen gesproken;

"De indexering geldt alleen voor u als u op het moment van indexeren langer dan 3 maanden klant bent” 

Als je verlengd, krijg je een nieuwe overeenkomst, een nieuwe overeenkomst betekent alleen niet dat je dan een nieuwe klant bent. Als je 5 jaar klant bent, en iedere keer verlengt, ben je nog steeds 5 jaar klant.

Echter :: Bij een verlenging krijg je geen inflatiecorrectie ondanks dat je langer dan 3 maanden (5 jaar in mijn voorbeeld) klant bent en verlengd hebt binnen de 3 maanden voordat de inflatiecorrectie (indexering) plaatsvind.

Terwijl de Algemene Voorwaarden met juist die uitspraak het tegenovergestelde zegt.

 


Dat is wel wat verwarrend zo inderdaad, heb je hierover al telefonisch contact gehad?

Je kunt hierover het beste even met ons bellen op 0800-0402 tijdens onze openingstijden: 

ma-vr:  08:00 - 18:00
za:        08:00 - 17:00

Ik heb zojuist contact gehad met de klantenservice en daar is mij, na enige tijd wachten, inderdaad bevestigd dat er voor mijn abonnement een inflatiecorrectie geldt ondanks het verlengde contract. Daarop heb ik gevraagd het nieuwe contract te ontbinden, want ik zat nog in de afkoelperiode van 14 dagen. Helaas bleek het niet mogelijk meteen het gehele internetabonnement op te zeggen, daarvoor moet ik morgen terugbellen.

Al met al een zeer teleurstellende gang van zaken.


Ik heb zojuist contact gehad met de klantenservice en daar is mij, na enige tijd wachten, inderdaad bevestigd dat er voor mijn abonnement een inflatiecorrectie geldt ondanks het verlengde contract.

En daarmee lijkt direct het door mij aangehaalde puntje aangetoond;

 

"De indexering geldt alleen voor u als u op het moment van indexeren langer dan 3 maanden klant bent”.

Als je verlengd, krijg je een nieuwe overeenkomst, een nieuwe overeenkomst betekent niet dat je dan een nieuwe klant bent. Als je 5 jaar klant bent, en iedere keer verlengt, ben je nog steeds 5 jaar klant. En dus ben je bij een nieuwe overeenkomst gewoon inflatiecorrectie verschuldigd want >3 maanden klant.

Dit is eigenlijk heel kwalijk aangezien (veel) medewerkers, bestaande klanten nu vaak vertellen dat ze geen inflatiecorrectie verschuldigd zijn, als de klant besluit om te verlengen terwijl de Algemene Voorwaarden iets heel anders zeggen.

Resumé: Verleng je nu, dan krijg je dus volgende maand te maken met inflatiecorrectie omdat je langer dan 3 maanden klant bent.

Het is jammer dat er veel onduidelijkheid bestaat welke eigenlijk wordt geschept door onjuiste informatie naar de klant toe die er - omdat ze het gewend zijn, normaliter niet geconfronteerd worden met inflatiecorrectie wanneer ze verlengen.


 

Resumé: Verleng je nu, dan krijg je dus volgende maand te maken met inflatiecorrectie omdat je langer dan 3 maanden klant bent.

Het is jammer dat er veel onduidelijkheid bestaat welke eigenlijk wordt geschept door onjuiste informatie naar de klant toe die er - omdat ze het gewend zijn, normaliter niet geconfronteerd worden met inflatiecorrectie wanneer ze verlengen.

@GerritS76

Dat lijkt mij sterk. 

Ik heb gisteren mijn contract verlengd per vandaag (27-6-2023). Duidelijk aangegeven dat het voorkomen van de prijsindexatie en de goedkopere huidige abonnementstarieven de redenen waren van de verlenging. In het telefoongesprek werd een prijs genoemd die ik na zes maanden (na afloop van de kortingsperiode) ga betalen en dat bedrag staat ook in de bevestiging.  

 

 


Dat is wel wat verwarrend zo inderdaad, heb je hierover al telefonisch contact gehad?

Je kunt hierover het beste even met ons bellen op 0800-0402 tijdens onze openingstijden: 

ma-vr:  08:00 - 18:00
za:        08:00 - 17:00

Ik heb zojuist contact gehad met de klantenservice en daar is mij, na enige tijd wachten, inderdaad bevestigd dat er voor mijn abonnement een inflatiecorrectie geldt ondanks het verlengde contract. Daarop heb ik gevraagd het nieuwe contract te ontbinden, want ik zat nog in de afkoelperiode van 14 dagen. Helaas bleek het niet mogelijk meteen het gehele internetabonnement op te zeggen, daarvoor moet ik morgen terugbellen.

Al met al een zeer teleurstellende gang van zaken.

Misschien wil @Thomas nog even bevestigen dat als je nu voor 1 juli 2023 verlengt, er geen prijsindexatie gaat plaatsvinden per 1 juli 2023. 


Dat heeft Alex al een keer eerder in dit topic aangegeven:

 

 

 


Precies @Jasper  (Bedankt voor de snelle reactie.) 

Dat bevestigt het nog maar eens.  

 

Dus @GerritS76 , Jij zit er (gelukkig maar) naast.   


@GerritS76

Dat lijkt mij sterk. 

Ik heb gisteren mijn contract verlengd per vandaag (27-6-2023). In het telefoongesprek werd een prijs genoemd die ik na zes maanden (na afloop van de kortingsperiode) ga betalen en dat bedrag staat ook in de bevestiging.  

Op basis van ervaringen (voorgaande jaren) lijkt mij dat ook, maar het verleden is bied geen garanties voor de toekomst en laten we eerlijk zijn, de AV zijn recent gewijzigd en in principe wordt daarin nu echt vermeld dat inflatiecorrectie niet van toepassing is wanneer je nog geen 3 maanden klant bent.

Eigenlijk zou het om dergelijke misverstanden etc. te voorkomen niet eens een heel gek idee zijn wanneer de juridische afdeling binnen KPN een aantal definities verduidelijken:

  • Wanneer ben je nieuwe klant
  • Wanneer ben je bestaande klant
  • Wanneer ben je niet langer dan 3 maanden klant

Officieel is er bij een verlenging / nieuwe overeenkomst geen sprake van dat je minder dan 3 maanden klant bent, het enige dat wijzigt is de overeenkomst tussen koper en verkoper maar de termijn hoelang iemand klant is wijzigt niet. Neem je die eerder aangehaalde zin letterlijk - wat de bedoeling is van Algemene Voorwaarden - dan zou de interpretatie dus zijn dat je dus ook inflatiecorrectie verschuldigd bent als je gisteren of vandaag verlengt.

 

@Noordzee Het zou alleen maar mooi zijn als ik er naast zit natuurlijk, maar het laat maar wat goed zien dat die zin en definities dus niet geheel juist zijn 😉


 

Resumé: Verleng je nu, dan krijg je dus volgende maand te maken met inflatiecorrectie omdat je langer dan 3 maanden klant bent.

Het is jammer dat er veel onduidelijkheid bestaat welke eigenlijk wordt geschept door onjuiste informatie naar de klant toe die er - omdat ze het gewend zijn, normaliter niet geconfronteerd worden met inflatiecorrectie wanneer ze verlengen.

@GerritS76

Dat lijkt mij sterk. 

Ik heb gisteren mijn contract verlengd per vandaag (27-6-2023). Duidelijk aangegeven dat het voorkomen van de prijsindexatie en de goedkopere huidige abonnementstarieven de redenen waren van de verlenging. In het telefoongesprek werd een prijs genoemd die ik na zes maanden (na afloop van de kortingsperiode) ga betalen en dat bedrag staat ook in de bevestiging.  

 

 

Ik heb mijn internetabonnement op 16 juni voor een jaar verlengd, toen is me verteld dat er dit jaar geen inflatiecorrectie meer zou worden toegepast. In de bevestiging staat een bedrag genoemd en een korting voor de eerste drie maanden.
 

Op 24 juni heb ik nieuwe factuur ontvangen waarin staat dat er wel inflatiecorrectie zal worden berekend vanaf de volgende factuur. Vanmorgen (27 juli) is dat bevestigd door de klantenservice en heb ik de verlenging ontbonden. 
 

Indien je verlengd hebt voor 1 juli zou ik er dus zeker niet vanuit gaan dat er geen inflatiecorrectie wordt toegepast. De klantenservice heeft mij daarin bij de verlenging ook verkeerd geïnformeerd. 

@mark54321 

De moderators hebben in dit topic aangegeven dat bij een verlenging vanaf 23 januari 2023 er geen inflatiecorrectie volgt.

Dus ik begrijp niet hoe de huidige verwarring kan ontstaan. 


Noordzee schreef:

De moderators hebben in dit topic aangegeven dat bij een verlenging vanaf 23 januari 2023 er geen inflatiecorrectie volgt.

Dus ik begrijp niet hoe de huidige verwarring kan ontstaan.

Het is KPN zelf die deze verwarring veroorzaakt immers zij zijn het die op de factuur aangegeven hebben dat @mark54321 vanaf de volgende factuur €3,36 meer zal gaan betalen.

De communicatie van KPN blijft af en toe ondoorgrondelijk want dat weerspreekt de eerder gedane uitspraak dat er geen inflatiecorrectie zal worden toegepast op TV+ abonnementen.

 


De communicatie was al vanaf dag 1 beroerd, niemand wist waar die echt aan toe was. Pas na heel veel klagen kwam er een beetje actie en duidelijkheid in. Maargoed het is nu nog steeds niet duidelijk. Ik vind het ook verwerpelijk als men wel inflatiecorrectie krijgt bij een latere verlenging. Dit mag ook niet. 


Noordzee schreef:

De moderators hebben in dit topic aangegeven dat bij een verlenging vanaf 23 januari 2023 er geen inflatiecorrectie volgt.

Dus ik begrijp niet hoe de huidige verwarring kan ontstaan.

Het is KPN zelf die deze verwarring veroorzaakt immers zij zijn het die op de factuur aangegeven hebben dat @mark54321 vanaf de volgende factuur €3,36 meer zal gaan betalen.

De communicatie van KPN blijft af en toe ondoorgrondelijk want dat weerspreekt de eerder gedane uitspraak dat er geen inflatiecorrectie zal worden toegepast op TV+ abonnementen.

 

Ik kan hier niet inhoudelijk op ingaan wegens de privacy van Mark, maar de TV+ abonnementen blijven buiten de inflatiecorrectie vallen.


Bedankt @Alex_P voor deze nieuwe bevestiging.