Skip to main content

Elk jaar stijgen de prijzen in Nederland door inflatie. Dat heeft ook invloed op onze kosten. We passen onze prijzen in juli 2023 aan deze inflatie. We gebruiken daarvoor het inflatiepercentage van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat noemen we inflatiecorrectie. Over 2022 is het inflatiepercentage 10.0%. 

 

Wijzigingen voor Internet, TV en Vast Bellen

We doen er alles aan om de prijsstijging zo laag mogelijk te houden voor jou. Daarom veranderen we de prijzen met een lagere inflatiecorrectie van 6.4%. Ook zorgen we ervoor dat de verhoging nooit meer is dan € 4,- per maand per abonnement. 

Als je abonnement vóór 1 april 2023 is ingegaan, dan geldt deze wijziging in 2023 ook voor jou. Als er veranderingen zijn in je abonnement, dan ontvang je hierover in juni informatie in een e-mail, brief of melding op je factuur. 

 

Wil je meer weten over alle wijzigingen per abonnement?

Bekijk dan onderstaande pagina's. Hier vind je alle informatie op veelgestelde vragen.  

 

Een prijsstijging van 3,84 Euro is vrij veel. Ik ga mij toch eens oriënteren naar een andere provider die 9 maanden 50% korting geeft.

Na een jaar zie ik weer verder wat te doen.


  Ik zal vóór 01 april 2023 specificeren, dat geeft direct een antwoord op jullie vragen:

  • Voor de abonnementen die afgesloten zijn vóór 23 januari 2023 geldt de inflatiecorrectie 
  • Voor de abonnementen die verlengd zijn tussen 23 januari 2023 en 01 april 2023 geldt de inflatiecorrectie
  • Voor onze huidige abonnementen die afgesloten zijn na 23 januari 2023 geldt er geen inflatiecorrectie 

Dat is duidelijk. Als de kwaliteit van de TV+ box nog niet vergelijkbaar (of beter) is als de vorige TV ontvanger (VIP5202) op 1 juli, dan is het voor mij een financiële nadeel en als dit opgelost is dan kan ik 3 euro per maand besparen.

Gaan we vol spanning de komende weken in!


Wat is dit toch een heerlijk topic 😚


Ik zal vóór 01 april 2023 specificeren, dat geeft direct een antwoord op jullie vragen:

  • Voor de abonnementen die afgesloten zijn vóór 23 januari 2023 geldt de inflatiecorrectie 
  • Voor de abonnementen die verlengd zijn tussen 23 januari 2023 en 01 april 2023 geldt de inflatiecorrectie
  • Voor onze huidige abonnementen die afgesloten zijn na 23 januari 2023 geldt er geen inflatiecorrectie 

Dankjewel voor de toelichting, dan is dat voor mij nu ook duidelijk. Het was even een onduidelijke voorwaarde omdat er in de media veel verschillende dingen stonden. 😉


Er is dus geen inflatiecorrectie op een nieuw TV+ abonnement en er is ook nog geen prijswijziging van de TV+ abonnement aangekondigd. Dat betekent dat het verschil in prijs in mijn geval bijna €3,50 per maand zal gaan worden in het voordeel van TV+. Nu is dat verschil nog €0,50 in het nadeel van TV+.

Helaas is kwaliteit van TV+ voor ons nog lang niet op het niveau waar het zou moeten zijn en dus zit er voor ons niet veel anders op dan de €3,50 per maand maar voor lief te nemen.

Ik weet dat we het niet altijd eens zijn @wjb over tv+, alleen wanneer heb je het voor het laatst geprobeerd? Ik ervaar nu eigenlijk geen klachten meer en de klachten die er op het begin waren krijg ik ook niet meer terug in mijn werk. Werdt na de introductie namelijk regelmatig voor audio problemen of langzame kastjes aangestuurd en nu helemaal niet meer.

*thuis heb ik nog geen tv+, de ervaring die ik heb ik de uitgebreide uitleg die ik over de werking geef en de paar minuten zappen als ik er nog ben


@Ik_Combineer, Ik gebruik de TV+ Box bijna dagelijks en ik ervaar ook geen enkel probleem. Wat ik wel ervaar is een tekort aan functionaliteit en wij ervaren dat als een enorme achteruitgang t.o.v. de "oude" TV ontvangers.


Zojuist de bewuste mail van KPN ontvangen.

 

Ik wacht de verhoging rustig even af en zal dan waarschijnlijk actie ondernemen om deze ook weer terug te draaien.

die mail krijg ik dan pas over 2 weken.

Zag het wel in de mijnkpn app staan inderdaad dat de factuur van Juli hoger zal zijn


Beste KPN,

 

Ik heb vandaag ( 2 juni om 16:19 uur ) een mailtje gehad over een prijsverhoging per 1 juli. Volgens het ACM moeten prijsverhogingen minstens 30 dagen van te voren aangekondigd worden, dat is in mijn geval niet gebeurt. Als we kijken naar de prijsverhogingen van Eneco, waar zo’n opheft is geweest schreef het ACM het volgende: 


-> https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5335142/energie-verhoging-mag-dat-wel-zo-kort-van-tevoren-nee-zegt-acm

 

Een wijziging van de tarieven, inflatiecorrectie of niet is een wijziging in mijn contract immers mijn maandelijkse kosten zijn hoger dan de kosten welke ik ben aangegaan bij het afsluiten van mijn abonnement.

Ik zie graag een reactie tegemoet.


@MysteriOus weet u zeker dat er staat 1 juli? 


Prijsverhogingen zijn nooit leuk, maar het was te verwachten en is ook begrijpelijk. We zitten in een wereldwijde diepe economische crisis die nog heel erg lang gaat duren vrees ik. Hoe vervelend deze prijsverhogingen ook zijn; ik persoonlijk kan ze wel begrijpen. Tel alle loonsverhogingen en CAO aanpassingen met loonsverhogingen op bij de personeelstekorten en je begrijpt waarom KPN (helaas) niet anders kan. Het klinkt hard maar er moet door werkgevers gestopt worden met het verhogen van de lonen. Het blijven verhogen van lonen zal de prijzen van diensten en produkten blijven opdrijven. Ik snap dat dit geen leuk nieuws is maar dat zijn wel de feiten. Wanneer we met zij  allen de tering meer naar de nering gaan zetten dan komen we als Nederland sneller uit deze inflatiecrisis en loon-prijsspiraal. Ik kijk soms wel eens mijn ogen uit als ik rond etenstijd door mijn stad rijdt. De terrassen en restaurants zitten overvol terwijl de prijzen de pan uitrijzen. Dat is feitelijk gezien best krom en zorgt er mede voor dat de economie niet afkoelt. Nogmaals…prijsverhogingen zijn hartstikke vervelend, vooral als je al moeite hebt om de eindjes aan elkaar te knopen. Maar ik kan wel begrijpen dat de prijsverhogingen van KPN diensten en producten onontkoombaar is. Ik hoop oprecht dat alle KPN klanten “de pijn” van deze prijsverhogingen kunnen pakken en dit de laatste prijsverhogingen zullen zijn. Hou vol mensen….dit alles gaat over. 


Prijsverhogingen zijn nooit leuk, maar het was te verwachten en is ook begrijpelijk. We zitten in een wereldwijde diepe economische crisis die nog heel erg lang gaat duren vrees ik. Hoe vervelend deze prijsverhogingen ook zijn; ik persoonlijk kan ze wel begrijpen. Tel alle loonsverhogingen en CAO aanpassingen met loonsverhogingen op bij de personeelstekorten en je begrijpt waarom KPN (helaas) niet anders kan. Het klinkt hard maar er moet door werkgevers gestopt worden met het verhogen van de lonen. Het blijven verhogen van lonen zal de prijzen van diensten en produkten blijven opdrijven. Ik snap dat dit geen leuk nieuws is maar dat zijn wel de feiten. Wanneer we met zij  allen de tering meer naar de nering gaan zetten dan komen we als Nederland sneller uit deze inflatiecrisis en loon-prijsspiraal. Ik kijk soms wel eens mijn ogen uit als ik rond etenstijd door mijn stad rijdt. De terrassen en restaurants zitten overvol terwijl de prijzen de pan uitrijzen. Dat is feitelijk gezien best krom en zorgt er mede voor dat de economie niet afkoelt. Nogmaals…prijsverhogingen zijn hartstikke vervelend, vooral als je al moeite hebt om de eindjes aan elkaar te knopen. Maar ik kan wel begrijpen dat de prijsverhogingen van KPN diensten en producten onontkoombaar is. Ik hoop oprecht dat alle KPN klanten “de pijn” van deze prijsverhogingen kunnen pakken en dit de laatste prijsverhogingen zullen zijn. Hou vol mensen….dit alles gaat over. 

Ik blijf me er ook over verbazen als ik om me heen kijk @HansBakker. De prijzen zijn soms absurd geworden. Restaurants en terrassen overvol. Vakanties mega duur. Een dagje weg is onbetaalbaar. En toch lees ik ook dat de autoverkopen weer in de lift zitten terwijl het prijskaartje sky-high is. Nog geen 3 kwart jaar geleden moest er een prijsplafond energie komen omdat mensen niet meer rond konden komen? Hoe moet ik dat allemaal rijmen? De enige plek waar ik signalen van het naderende onheil zie is in de supermarkt. Daar blijven inmiddels veel artikelen gewoon liggen waar het voorheen na 1 dag weg was.
Wat we nu zien is het resultaat van jaren slecht monetair beleid. Gratis geld is naar aandelenmarkten gegaan, naar de huizenmarkt, het geld klotste over de plinten. Nu is de tijd gekomen om die rekening te betalen. Rentes stijgen, huizen zijn onbetaalbaar geworden hierdoor. Reken eens uit wat maandlasten zijn van een huis met 4,5% rente. Het merendeel van de mensen kan hun eigen huis niet eens meer zelf terugkopen maar dat verwachten we wel van de starters.
Personeelstekorten terwijl er zoveel mensen aan de kant staan. Ook dat is een complete overheidsfaal door jarenlang dit te gedogen en daarnaast ons onderwijs zo te verloederen. Part-time is daarnaast de norm geworden en onze overheid vult het gerust aan met toeslagen. Ik val soms van mijn stoel wat mensen ontvangen en waar anderen daar 40+ uur voor moeten werken. Zelfs tweeverdieners ontvangen toeslagen en geven dit geld uit als water. Resultaat is wat jij ziet: overvolle terrassen en restaurants.
De lonen stijgen inderdaad daar waar er personeelstekorten zijn. Het resultaat op de werkvloer laat zich raden. Echter de onderkant van de maatschappij ziet dit niet terug in loon en zit nu inderdaad totaal aan de grond. Het antwoord van onze overheid is vast wederom meer toeslagen die weer opgebracht moet worden door de middeninkomens middels stijgende belastingen.
Er is inderdaad maar 1 oplossing en dat is de tering naar de nering zetten maar dat zie ik de gemiddelde Nederlander niet meer doen. Ik vrees dat het een hele harde landing gaat worden want de signalen staan nagenoeg allemaal op dieprood. Ik zal de pensioendiscussie maar niet aanhalen want ook dat zal een catastrofe gaan worden.
De prijsstijgingen van KPN zijn in dat opzicht nog relatief mild. Maar het was beter geweest als de nul lijn gekozen was en er gestopt was met uitdelen van presentjes aan nieuwe klanten. Zeker internet is een basisvoorziening geworden en dat moet voor iedereen betaalbaar zijn.
Ik houd mijn hart vast voor de komende periode en hoop dat het gezonde verstand weer gaat zegevieren en de basis voor iedereen betaalbaar blijft. Tenslotte zijn we 1 samenleving.
 


Hoewel ik me kan vinden in je uiteenzetting, hierbij toch vriendelijk het verzoek (aan een ieder) om weer on-topic te gaan:-).


Ik blijf me er ook over verbazen als ik om me heen kijk @HansBakker. De prijzen zijn soms absurd geworden. Restaurants en terrassen overvol. Vakanties mega duur. Een dagje weg is onbetaalbaar. En toch lees ik ook dat de autoverkopen weer in de lift zitten terwijl het prijskaartje sky-high is. Nog geen 3 kwart jaar geleden moest er een prijsplafond energie komen omdat mensen niet meer rond konden komen? Hoe moet ik dat allemaal rijmen? 

De verschillen in lonen zijn gigantisch. Er zijn heel veel mensen in Nederland die zat verdienen en het gewoon heel goed hebben. Die zorgen er voor dat de terassen vol zitten en de auto's verkocht worden. 

Helaas zijn er ook enorm veel mensen die maar net rond kunnen komen...


Ik blijf me er ook over verbazen als ik om me heen kijk @HansBakker. De prijzen zijn soms absurd geworden. Restaurants en terrassen overvol. Vakanties mega duur. Een dagje weg is onbetaalbaar. En toch lees ik ook dat de autoverkopen weer in de lift zitten terwijl het prijskaartje sky-high is. Nog geen 3 kwart jaar geleden moest er een prijsplafond energie komen omdat mensen niet meer rond konden komen? Hoe moet ik dat allemaal rijmen? 

De verschillen in lonen zijn gigantisch. Er zijn heel veel mensen in Nederland die zat verdienen en het gewoon heel goed hebben. Die zorgen er voor dat de terassen vol zitten en de auto's verkocht worden. 

Helaas zijn er ook enorm veel mensen die maar net rond kunnen komen...

Die gigantische verschillen komen door de effecten die ik beschreef. De KPN verhogingen zijn voor de mensen met smalle beurs lastig op te brengen. Een paar euro is veel voor die groep. Gelukkig lees ik in de brief hierboven niet de standaard reden van “investeren in betere kwaliteit van ons netwerk”  want daar krijg ik altijd slechte zin van 😀


Wat kan men zich toch druk maken over  een prijsstijging van een paar euro…. Sinds ik een aantal jaren geleden ben overgestapt op glasvezel van KPN, heb ik nog nooit problemen en/of een storing o.i.d. gehad. Alles, van TV, Internet tot vaste Telefonie, werkt als een “speer” . Dus ja, ik zit er totaal niet mee, dat het een paar euro duurder wordt.  


 

De verschillen in lonen zijn gigantisch. Er zijn heel veel mensen in Nederland die zat verdienen en het gewoon heel goed hebben.

Helaas zijn er ook enorm veel mensen die maar net rond kunnen komen...

Nou ja verdienen, ik ken er genoeg die niet verdienen wat ze eigenlijk toekomt. En te veel die meer krijgen dan ze daadwerkelijk verdienen. 

 

Wij als twee verdieners hebben het niet slecht maar worden wel op andere manieren 'gestraft' dat geschreven hebbende is de ongeveer € 60,00 voor een instap product voor mij gewoonweg te hoog.


Wat kan men zich toch druk maken over  een prijsstijging van een paar euro…. Sinds ik een aantal jaren geleden ben overgestapt op glasvezel van KPN, heb ik nog nooit problemen en/of een storing o.i.d. gehad. Alles, van TV, Internet tot vaste Telefonie, werkt als een “speer” . Dus ja, ik zit er totaal niet mee, dat het een paar euro duurder wordt.  

Daar zijn we het volledig met elkaar eens, de kwaliteit is er gewoon. En daarvoor is KPN een premium merk en dat mag wat meer kosten. Ik lees niet dat mensen zich heel erg druk maken maar ik lees tussen de regels door dat mensen zich zorgen maken over de betaalbaarheid, in dit geval on-topic over de prijs van een inderdaad kwalitatief goede internetverbinding. Wat voor jou en mij een paar euro is, is voor andere klanten van KPN de keus tussen eten of internet.


Iedereen kan de inflatiecorrectie ontwijken door na 1 juli over te stappen op TV+.


Iedereen kan de inflatiecorrectie ontwijken door na 1 juli over te stappen op TV+.

Ik heb een paar weken geleden nog zitten rekenen en kwam toen tot de conclusie dat een overstap naar tv+ voor mij duurder zou uitvallen. (Heb nu een Hussel 50/5-abo.)

Ik ben daarom heel benieuwd naar de a.s. mail van kpn. Wellicht is het dan wel interessant om over te stappen naar tv+?


Beste KPN,

 

Ik heb vandaag ( 2 juni om 16:19 uur ) een mailtje gehad over een prijsverhoging per 1 juli. Volgens het ACM moeten prijsverhogingen minstens 30 dagen van te voren aangekondigd worden, dat is in mijn geval niet gebeurt. Als we kijken naar de prijsverhogingen van Eneco, waar zo’n opheft is geweest schreef het ACM het volgende: 


-> https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5335142/energie-verhoging-mag-dat-wel-zo-kort-van-tevoren-nee-zegt-acm

 

Een wijziging van de tarieven, inflatiecorrectie of niet is een wijziging in mijn contract immers mijn maandelijkse kosten zijn hoger dan de kosten welke ik ben aangegaan bij het afsluiten van mijn abonnement.

Ik zie graag een reactie tegemoet.

Het is eigenlijk vrij simpel. Wat KPN doet is feitelijk correct. Ze laten klanten die in aanmerking komen voor een prijsverhoging een maand (30 dagen) van te voren weten dat het abonnementbedrag door inflatiecorrectie duurder wordt. De eerstkomende duurdere factuur is namelijk een maand later. 


Iedereen kan de inflatiecorrectie ontwijken door na 1 juli over te stappen op TV+.

Dat weet jij en dat weet ik. Al kan ik niet meer overstappen 😅
Realiteit is dat er een grote groep is die niet zo goed voor zichzelf kan zorgen. Dat is niet de groep die gewoon niet om zich heen kijkt wat de vrije markt te bieden heeft. En je hebt nog de groep die omwille van een ontbrekende lokale vrije markt gebonden is aan 1 dienstverlener.
Los van de lokkertjes en inflatiecorrecties die je bij iedere provider ziet, ontloopt het elkaar niet zo veel. Het gaat natuurlijk om de algemene trend.


Het is eigenlijk vrij simpel. Wat KPN doet is feitelijk correct. Ze laten klanten die in aanmerking komen voor een prijsverhoging een maand (30 dagen) van te voren weten dat het abonnementbedrag door inflatiecorrectie duurder wordt. De eerstkomende duurdere factuur is namelijk een maand later. 

Moet de ACM hier ook al ingrijpen 😅
Ik denk dat KPN de regeltjes netjes volgt. De boodschap is niet leuk maar volgens mij krijgt iedereen een maand vooraf te horen dat er een correctie komt. Of de gewijzigde algemene voorwaarden geweld wordt aangedaan laat ik aan de juristen. Ik vind dat muggenziften en dat staat los van de inhoudelijke boodschap.

Mensen met een contract zullen meestal dit moeten ondergaan en kunnen het ongenoegen het komende jaar kenbaar maken door de vrije markt te verkennen. Klanten zonder contract hebben per definitie de mogelijkheid om per maand deze vrije markt te ontdekken. Je hoeft soms niet eens te verkassen. @wjb gaf dat ook al aan. Helaas gaat voor veel mensen deze vrije markt te snel.


Iedereen kan de inflatiecorrectie ontwijken door na 1 juli over te stappen op TV+.

Bij KPN doorgaans wel inderdaad. Echter kom je in een andere propositie zonder een weg terug, blijkbaar zelfs niet met de 14 dagen bedenktijd.


Iedereen kan de inflatiecorrectie ontwijken door na 1 juli over te stappen op TV+.

Bij KPN doorgaans wel inderdaad. Echter kom je in een andere propositie zonder een weg terug, blijkbaar zelfs niet met de 14 dagen bedenktijd.

Klopt, vandaar ook dat ik voorlopig ook niet over zal stappen. Voor abonnees zonder televisie en mensen die TV+ al voldoende zien zitten is de inflatiecorrectie dus eenvoudig te omzeilen door na 1 juli over te stappen op de nieuwe propositie.


We zullen het wel zien, wij kunnen het gelukkig betalen, voor mij is het meer principe. De dienst wordt er niet beter op. 

Het is dus of TV+ of , en dat levert lagere jaarlasten op, een jaar naar de kabel. Beiden hebben hun voors en tegens. 

 

​​​​​​