Skip to main content

Elk jaar stijgen de prijzen in Nederland door inflatie. Dat heeft ook invloed op onze kosten. We passen onze prijzen in juli 2023 aan deze inflatie. We gebruiken daarvoor het inflatiepercentage van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat noemen we inflatiecorrectie. Over 2022 is het inflatiepercentage 10.0%. 

 

Wijzigingen voor Internet, TV en Vast Bellen

We doen er alles aan om de prijsstijging zo laag mogelijk te houden voor jou. Daarom veranderen we de prijzen met een lagere inflatiecorrectie van 6.4%. Ook zorgen we ervoor dat de verhoging nooit meer is dan € 4,- per maand per abonnement. 

Als je abonnement vóór 1 april 2023 is ingegaan, dan geldt deze wijziging in 2023 ook voor jou. Als er veranderingen zijn in je abonnement, dan ontvang je hierover in juni informatie in een e-mail, brief of melding op je factuur. 

 

Wil je meer weten over alle wijzigingen per abonnement?

Bekijk dan onderstaande pagina's. Hier vind je alle informatie op veelgestelde vragen.  

 

@wjb

 

Wat een gedoe over de correctie. Kunnen we de inflatie niet gewoon afschaffen.

 

Natuurlijk kan dat. Vandaar ook mijn eerdere reactie.

Het start bericht begint met deze zin die niet correct is.

Elk jaar stijgen de prijzen in Nederland door inflatie

 

​​​​​Het zijn juist de stijgende prijzen die de inflatie veroorzaken minder koopkracht. Prijzen stijgen of dalen door schaarste of overschot.

De bedrijfskosten van KPN gaan omhoog omdat de salarissen stijgen en de prijs van energie en andere kosten zoals het inkopen van hardware. Deels logisch dat dit aan de consument wordt door berekend maar doe dit eerlijk en niet om de winst op peil te houden.

 Door deze indexering werkt KPN feitelijk mee aan de inflatiecijfers voor volgend jaar.

ser-mention widget


Dankjewel @JanZ_  voor jouw reactie. 

Jij schreef : 

Nee, dat is onjuist. De verhoging mag per 1 juli plaatsvinden, dus ook in de toekomst. In dit geval juist beter omdat het later plaatsvindt. 


Mijn reactie daarop; 

Ik snap dat het gunstiger uitpakt, maar dat is juridisch alleen niet juist. 

Per 1 juli 2023 is per 1 juli 2023. En niet vanaf bijvoorbeeld 15 juli 2023. 

Uit het artikel : 

 

Graag een reactie hierop. 

 

Wie van de moderators durft hier inhoudelijk op te reageren? 


Goedemorgen @Noordzee!
Het KPN Forum is niet de juiste plek om het te hebben over juridische zaken (juridisch juist of onjuist) of een discussie te voeren over het woord ‘per’. Dus wij, het Forum team, reageren hier inhoudelijk niet op.


Ok @Shyrin_ , maar wel fijn dat je dit laat weten. Dat is beter dan helemaal niet reageren. 


Ik kom bij Ziggo vandaan ( ik betaal nu dubbele abonnementskosten want mijn abonnement loopt daar nog ) en daar gaan de meeste abonnementen met 5 euro omhoog, hoewel ik niet te maken heb met de verhoging bij KPN vind ik een bedrag van 3,95 acceptabel. Ik was ook best tevreden bij Ziggo maar mijn huidige apparatuur komt niet meer weg met de 40Mbits upload. Als ik kijk naar de enorme verhogingen van de gemeentelijke belastingen, stroom,water enz… dan is 3,95 ( of 5 euro ) een lachertje.

Natuurlijk is een prijsverhoging nooit leuk,misschien kun je die zelfs nog compenseren door een ander abonnement te kiezen,maar deze verhoging zit nog onder de prijs van een portie patat ( of friet zoals je wilt ) dus ik bekijk het graag vanuit dat perspectief.


maar mijn huidige apparatuur komt niet meer weg met de 40Mbits upload

Wat bedoel je hiermee @G.Bruiker ?

 


Dankjewel @JanZ_  voor jouw reactie. 

Jij schreef : 

Nee, dat is onjuist. De verhoging mag per 1 juli plaatsvinden, dus ook in de toekomst. In dit geval juist beter omdat het later plaatsvindt. 


Mijn reactie daarop; 

Ik snap dat het gunstiger uitpakt, maar dat is juridisch alleen niet juist. 

Per 1 juli 2023 is per 1 juli 2023. En niet vanaf bijvoorbeeld 15 juli 2023. 

Uit het artikel : 

 

Graag een reactie hierop. 

 

Wie van de moderators durft hier inhoudelijk op te reageren? 


Goedemorgen @Noordzee!
Het KPN Forum is niet de juiste plek om het te hebben over juridische zaken (juridisch juist of onjuist) of een discussie te voeren over het woord ‘per’. Dus wij, het Forum team, reageren hier inhoudelijk niet op.

Hoewel het me tamelijk ontopic lijkt, is het fijn dat er nu in elk geval duidelijk is dat jullie hier niet op terugkomen. De brief staat klaar; voeren we de discussie lekker schriftelijk.


Ok  maar wel fijn dat je dit laat weten. Dat is beter dan helemaal niet reageren. 

Maar toch vind ik de insteek van het Forum-team een beetje bijzonder. Zij reageren immers hier op het forum namens KPN. Hoezo zouden zij niet kunnen/willen reageren op jouw opmerking over “vanaf”/”per"? Dat vanaf/per kan namelijk een flink verschil zijn. Ik denk dat het Forum-team op zo'n moment prima duidelijkheid kan verschaffen namens KPN. 

    

*Edit n.a.v. bericht van @Klant410: Ik vind de discussie over vanaf/per ook on-topic.


Ik snap deze discussie eigenlijk niet. Ik zie ook het juridische probleem niet zo goed.

De indexering vind plaats Per 1 juli dus niet Op 1 juli.

In de laatste email met de factuur voor de periode 4 juni -3 juli wordt genoemd : Vanaf juli 2023

In mijn geval ga ik dus vanaf 4 juli de indexering betalen, prima letterlijk 1 maand vooraf op de hoogte gebracht.

Zou 1 juli een harde datum zijn dan zou mijn laatste factuur een extra regel moeten hebben voor de eerste 3 dagen van juli. En dan zou ik dus letterlijk niet 30 dagen vooraf zijn ingelicht.


Ik snap het heel goed.
Een prijs verhoging wat zonder “rechterlijke” tussenkomst o.i.d. kan worden doorgevoerd verkapt onder de noemer “inflatie”. En dan kun je als klant-consumentenbond etc. hoog of laag springen, meer zal er vanuit KPN echt niet van gemaakt worden. 


Ik snap het heel goed.
Een prijs verhoging wat zonder “rechterlijke” tussenkomst o.i.d. kan worden doorgevoerd verkapt onder de noemer “inflatie”. En dan kun je als klant-consumentenbond etc. hoog of laag springen, meer zal er vanuit KPN echt niet van gemaakt worden. 

Prijsverhoging versus inflatie indexering is volgens mij weer een heel andere discussie.

De inflatiecorrectie kan enkel per Juli plaatsvinden. Een  prijsverandering kan elk moment worden gedaan, voor Hussel kan er in mijn ogen geen prijsverandering meer plaatsvinden want dat is niet meer verkrijgbaar voor nieuwe klanten. 

 

Waar ik het wel mee eens ben is dat onder het mom van de CPI de prijzen wel heel makkelijk worden aangepast. Het is nu zover ik weet voor het eerst dat de wijziging alleen gebaseerd is op de inflatie. Andere jaren werdt ook de 'verbetering ' van het netwerk genoemd. En menigeen  herinnert zich de € 2,50 van 2016 nog wel (voetbaltaks)

 


Maar, of ieder van ons het nu wel of niet snapt, KPN kan in elk geval duidelijkheid verschaffen. En hier op het forum zijn daar de mensen van het forum-team toch echt de aangewezen personen voor. 

Kom aan, kpn, breng met 1 berichtje hier duidelijkheid. Kennelijk is daar toch behoefte aan.


 

Kom aan, kpn, breng met 1 berichtje hier duidelijkheid.

Nogmaals welke duidelijkheid of er later in het jaar nog een prijswijziging kan komen voor bestaande Hussel klanten? 

 

Als ik de allereerste reactie van @Noordzee nog eens doorlees komt het op mij over dat Per wordt verward met Op dus een harde datum.

 

Is KPN laat met inlichten ja, verbaasd het mij dat we niet via apart bericht eerder zijn ingelicht helemaal mee eens.

Voldoet KPN aan de gestelde eisen van het optijd inlichten in mijn geval maar net. 


Ik snap het ook heel goed @Galdor68 :

KPN verkondigt in de Algemene Voorwaarden om de prijzen aan te passen per 1 juli. Dan verwacht ik ook dat het abonnement per/op 1 juli aangepast wordt. Iemand schreef dat je per kunt lezen als vanaf. Daar ben ik het niet mee eens, maar sowieso wordt nergens in de Algemene Voorwaarden beschreven wat dan vanaf zou inhouden. Is dat 8 juli, 10 september of 28 oktober? KPN hoort het gewoon duidelijker in de Algemene Voorwaarden uit te leggen wat ze willen. 
 

Overigens vind ik de procedure die KPN nu volgt niet eerlijk naar de klanten toe. @wjb gaat per 2 juli meer betalen, @Galdor68 kennelijk per 4 juli, ik misschien per zeg 15 juli en iemand anders mogelijk per 29 juli. 
 

Mijn mening is (en blijft) dat KPN alle klanten gelijk hoort te behandelen en conform de Algemene Voorwaarden per (dus op) 1 juli de nieuwe prijs in rekening brengt. En ze dan uiterlijk op 1 juni daarover inlichten. Dit is nu niet gebeurd en daar vind ik wat van. 


@wjb gaat per 2 juli meer betalen, ...

Ik ga per 1 juli meer betalen. In principe per maand €3,97 meer maar ik verwacht de schade beperkt te kunnen houden tot €0,64.



 

Overigens vind ik de procedure die KPN nu volgt niet eerlijk naar de klanten toe. @wjb gaat per 2 juli meer betalen, @Galdor68 kennelijk per 4 juli, ik misschien per zeg 15 juli en iemand anders mogelijk per 29 juli. 
 

Mijn mening is (en blijft) dat KPN alle klanten gelijk hoort te behandelen en conform de Algemene Voorwaarden per (dus op) 1 juli de nieuwe prijs in rekening brengt. En ze dan uiterlijk op 1 juni daarover inlichten. 

Dat is inderdaad vreemd dat zal ik niet ontkennen. Het is inderdaad minder fijn voor de klanten die deze indexering eerder krijgen. Dan moet KPN net als Ziggo van 1 tot 30/31 gaan factureren. 

 

Ps Per is in dit geval niet Op!! Als KPN bedoeld Op en dus letterlijk vanaf dan klopt de tekst van de voorwaarden niet.


 

@wjb gaat per 2 juli meer betalen, ...

Ik ga per 1 juli meer betalen. In principe per maand €3,97 meer maar ik verwacht de schade beperkt te kunnen houden tot €0,64.

O, dan ben jij inderdaad niet op tijd op de hoogte gesteld. 


 

@wjb gaat per 2 juli meer betalen, ...

Ik ga per 1 juli meer betalen. In principe per maand €3,97 meer maar ik verwacht de schade beperkt te kunnen houden tot €0,64.

O, dan bij inderdaad niet op tijd op de hoogte gesteld. 

And, correct if I’m wrong, bij een inflatiecorrectie hoeft de klant niet van te voren op de hoogte gebracht te worden en zo is het cirkeltje weer rond. 


maar mijn huidige apparatuur komt niet meer weg met de 40Mbits upload

Wat bedoel je hiermee @G.Bruiker ?

 

Ik heb een telescoop systeem en een weerstation die redelijk wat data versturen, in combinatie met een backup in de cloud piek ik regelmatig tegen die upload aan omdat foto’s in raw formaat nogal groot zijn.


Ik snap deze discussie eigenlijk niet. Ik zie ook het juridische probleem niet zo goed.

De indexering vind plaats Per 1 juli dus niet Op 1 juli.

In de laatste email met de factuur voor de periode 4 juni -3 juli wordt genoemd : Vanaf juli 2023

In mijn geval ga ik dus vanaf 4 juli de indexering betalen, prima letterlijk 1 maand vooraf op de hoogte gebracht.

Zou 1 juli een harde datum zijn dan zou mijn laatste factuur een extra regel moeten hebben voor de eerste 3 dagen van juli. En dan zou ik dus letterlijk niet 30 dagen vooraf zijn ingelicht.

Sla de betekenis van ‘per’ in de Van Dale er nog eens op na. Daar staat wel degelijk ‘met ingang van'. Dat gecombineerd met de genoemde datum van 1 juli maakt m.i. dat het niet hetzelfde is als ‘op een dag in juli dat de factuur opgelegd wordt’.


 

@wjb gaat per 2 juli meer betalen, ...

Ik ga per 1 juli meer betalen. In principe per maand €3,97 meer maar ik verwacht de schade beperkt te kunnen houden tot €0,64.

O, dan bij inderdaad niet op tijd op de hoogte gesteld. 

And, correct if I’m wrong, bij een inflatiecorrectie hoeft de klant niet van te voren op de hoogte gebracht te worden en zo is het cirkeltje weer rond. 

Waarom zou die termijn uit artikel 12 niet gelden als ze indexeren op basis van artikel 9? In hun communicatie hebben ze expliciet vermeld dat ze bij een inflatiecorrectie een maand vooraf informeren.


@Klant410 het enige 'probleem' is dat ik iets eerder die correctie betaal dan een andere klant. Een klant die pas vanaf de 20ste die correctie krijgt zal men niet horen.

 

En in navolging van wat Anneke-Anna schrijft we zijn ingelicht. De factuur waarin men wordt ingelicht is altijd een maand voor de volgende.

 

Is het netjes nee, maar wat ik al schreef dan zou het facturatie systeem voor de paar dagen van Juli in mijn geval 1, 2 en 3 juli zo moeten worden aangepast dat ik voor die dagen al de correctie betaal. Of en dat is makkelijker de factuur periode van 1 - 30/31 laten lopen. 


Hoi @Alex_P , @Paul_ en de andere moderators,

Ik trap dan af met een eerste reactie:

Naar mijn mening hoort conform de algemene voorwaarden en dan met name de ena-laatste alinea van artikel 9.1 en artikel 12.1 de prijsindexatie alleen plaats te vinden per 1 juli 2023. En niet per een andere datum ergens in juli 2023. Wij als klanten horen daar dan uiterlijk op 1 juni 2023 persoonlijk te worden geïnformeerd via bv een e-mail of een brief. Want zo'n persoonlijk bericht wordt vermeld in artikel 12.1 als er een wijziging van het tarief is. In artikel 9.1 wordt duidelijk gesproken over het wijzigen van de tarieven als gevolg van de prijsindexatie.  

Mijn eerste vraag : Krijgen alle klanten vandaag nog een e-mail over de verhoging per 1 juli 2023? Dat blijkt namelijk niet uit het verhaal hierboven en het staat ook niet op de website.  

Vraag twee: Als ik het verhaal goed lees, zou bij mij de verhoging kunnen ingaan per (bijvoorbeeld) 15 juli 2023. Als dat waar is, dan is dat in tegenstrijd met de Algemene Voorwaarden waarin staat dat de verhoging alleen per 1 juli van een jaar mag plaatsvinden. Graag daar een reactie op. 

Vraag drie: Ik ga er vanuit dat als ik vandaag geen e-mail krijg van KPN over de prijsaanpassing per 1 juli 2023, dat KPN dan te laat is en dat de eerstvolgende prijsaanpassing wegens de prijsindexatie dan mag plaatsvinden per 1 juli 2024. Graag deze stelling bevestigen. En zoniet, duidelijk graag uitleggen waarom KPN de prijsaanpassing op een andere manier mag uitvoeren dan vermeld staat in de onlangs gewijzigde algemene voorwaarden.

 

KPN kaapt/verovert de markt laatste paar jaar door andere initiatieven dwars te zitten en deze weg te drukken. M.a.w. KPN heeft laatste tijd veel meer abonnees waar de kosten over te delen zijn. Dus kan de prijs omlaag. Neem een voorbeeld aan Veendam hoe het echt kan.

En de ACM doet niets, heeft alleen mooie praatjes. Elke aanbieder hier over die KPN lijn is duurder.  Behalve dan nu T-mobile met een aanbieding.


Ik kom bij Ziggo vandaan ( ik betaal nu dubbele abonnementskosten want mijn abonnement loopt daar nog ) en daar gaan de meeste abonnementen met 5 euro omhoog, hoewel ik niet te maken heb met de verhoging bij KPN vind ik een bedrag van 3,95 acceptabel. Ik was ook best tevreden bij Ziggo maar mijn huidige apparatuur komt niet meer weg met de 40Mbits upload. Als ik kijk naar de enorme verhogingen van de gemeentelijke belastingen, stroom,water enz… dan is 3,95 ( of 5 euro ) een lachertje.

Natuurlijk is een prijsverhoging nooit leuk,misschien kun je die zelfs nog compenseren door een ander abonnement te kiezen,maar deze verhoging zit nog onder de prijs van een portie patat ( of friet zoals je wilt ) dus ik bekijk het graag vanuit dat perspectief.

 Friet is ook erg duur geworden!


Ik snap deze discussie eigenlijk niet. Ik zie ook het juridische probleem niet zo goed.

De indexering vind plaats Per 1 juli dus niet Op 1 juli.

In de laatste email met de factuur voor de periode 4 juni -3 juli wordt genoemd : Vanaf juli 2023

In mijn geval ga ik dus vanaf 4 juli de indexering betalen, prima letterlijk 1 maand vooraf op de hoogte gebracht.

Zou 1 juli een harde datum zijn dan zou mijn laatste factuur een extra regel moeten hebben voor de eerste 3 dagen van juli. En dan zou ik dus letterlijk niet 30 dagen vooraf zijn ingelicht.

Ik krijg net factuur, die tot 5 juli loopt. En daar zit die verhoging al in! Maar voor die 75ct ga ik me maar niet druk maken.

Ik heb even gekeken naar mijn nieuwe prijs en wat als ik nieuwe klant wordt. Ik betaal als vaste klant dus meer als een nieuwe klant met de verhoging. Ik heb een oud contract al jaren dezelfde en daardoor wordt je gestraft. 
Ga maar opzeggen en opnieuw afsluiten of toch maar eens verder kijken dan.

Elk jaar van provider wisselen scheelt je zomaar een dikke € 200.


@Marcedwin, Wil je zeggen dat er een inflatiecorrectie over de dagen van 1 t/m 5 juli berekend is?

Kan je eens een screenshot plaatsen van ALLEEN het kostenoverzicht op pagina 2 van die factuur.

Dus NIET de kop van de factuur waar jouw persoonlijke gegevens in vermeld worden.