Skip to main content

Elk jaar stijgen de prijzen in Nederland door inflatie. Dat heeft ook invloed op onze kosten. We passen onze prijzen in juli 2023 aan deze inflatie. We gebruiken daarvoor het inflatiepercentage van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat noemen we inflatiecorrectie. Over 2022 is het inflatiepercentage 10.0%. 

 

Wijzigingen voor Internet, TV en Vast Bellen

We doen er alles aan om de prijsstijging zo laag mogelijk te houden voor jou. Daarom veranderen we de prijzen met een lagere inflatiecorrectie van 6.4%. Ook zorgen we ervoor dat de verhoging nooit meer is dan € 4,- per maand per abonnement. 

Als je abonnement vóór 1 april 2023 is ingegaan, dan geldt deze wijziging in 2023 ook voor jou. Als er veranderingen zijn in je abonnement, dan ontvang je hierover in juni informatie in een e-mail, brief of melding op je factuur. 

 

Wil je meer weten over alle wijzigingen per abonnement?

Bekijk dan onderstaande pagina's. Hier vind je alle informatie op veelgestelde vragen.  

 

@Ruud: dank voor je uitleg die ik wel begrijp maar nergens te vinden is in algemene voorwaarden. Daarbij, het andere abonnement heeft niet een dergelijk combivoordeel en daar was de verhoging 10,8%.

Dergelijke verwarring zorgt voor veel chagrijn, en is voor een professionele organisatie als KPN eigenlijk not done. 


@john_1956 
Zoals ik hierboven uitleg wordt de inflatiecorrectie toegepast op de (hogere) basisprijs van het abonnement. Het combivoordeel wordt er pas daarna weer afgetrokken.

Het andere abonnement zal ook een (kleiner) combivoordeel hebben, maar daarvan ken ik de getallen niet precies. Leg de factuur van vorige maand ernaast en “zie de verschillen” 🤔


Ik zag je reactie erna pas. Ik geloof je meteen en heb het niet nagerekend, maar deze informatie haal ik in elk geval niet uit de mail.


Er wordt in de mail verwezen naar de website: www.kpn.com/inflatie voor (veel) meer uitleg.

Hoe berekent KPN mijn nieuwe maandbedrag?

We berekenen inflatiecorrectie over: het basisbedrag (zonder alle kortingen of extra bundels) van je mobiele abonnement min de bijbehorende korting op dit basisbedrag. 


Mijn unlimited mobiel + 150 bel/sms is nu van €31.50 naar €33.92 gegaan. Blijft een beetje vreemd dat wie nu dat abonnement neemt dat nog voor €31.50 kan doen. Tegen de tijd dat ik mag verlengen ga ik bedragen die dan gelden vergelijken en kijken of er iets af te dingen valt.

 


Er wordt in de mail verwezen naar de website: www.kpn.com/inflatie voor (veel) meer uitleg.

Hoe berekent KPN mijn nieuwe maandbedrag?

We berekenen inflatiecorrectie over: het basisbedrag (zonder alle kortingen of extra bundels) van je mobiele abonnement min de bijbehorende korting op dit basisbedrag. 

Dat zou kunnen en daarmee bevestigt u mijn punt dat die informatie dus niet in de mail zelf staat. Met de informatie uit de link is het helder en klopt het inderdaad.


Inflatie voor mobiele abonnement is 8,9% volgens KPN. Echter als je bij CBS kijkt (link op site KPN zelfs) is inflatie maar 5,7% van juni 2022 naar juni 2023. Dus hoe kunnen zij nu met 8,9% rekenen, wat maximaal 2,50 per maand extra wordt.

 

Admin: bericht verplaatst


Hoi @MichelKa  die 5,7% vergelijkt alleen juni 2023 met juni 2022, maar er zijn nog 11 maanden die meetellen. Vooral het tweede deel van 2022 had een hogere inflatie. KPN gaat uit van het gemiddelde percentage van de 12 maanden van 1 juli 2022 t/m 30 juni 2023. Dan kom je uit op 8,9% en KPN maakt daarvan een verhoging van 8,4% op de abonnementsprijs (maximaal € 2,50 p/maand).


Hoi @MichelKa  die 5,7% vergelijkt alleen juni 2023 met juni 2022, maar er zijn nog 11 maanden die meetellen. Vooral het tweede deel van 2022 had een hogere inflatie. KPN gaat uit van het gemiddelde percentage van de 12 maanden van 1 juli 2022 t/m 30 juni 2023. Dan kom je uit op 8,9% en KPN maakt daarvan een verhoging van 8,4% op de abonnementsprijs (maximaal € 2,50 p/maand).

Berekening is wel heel bijzonder. Van 12 jaarmutaties het gemiddelde nemen. Jaarmutatie augustus 2022 is over CPI augustus 2022 delen door augustus 2021 etc. Dus die jaargemiddelden tellen ze op en delen door 12. Dat is absoluut niet gebruikelijk. Index juni 2023 delen door juni 2022 is een jaargemiddelde, dus indexering mag maar 5.7% zijn. Voor huren / abonnementen is dat heel gebruikelijk, behalve blijkbaar bij KPN!?


Beste KPN,

 

Onderstaand is wat jullie communiceren met de klant, zijnde een correctie van 8,4 % welke ten hoogste 2,50 per abonnement mag zijn.  Vertel mij dan even hoe het kan dat 25,= verhoogd met 8,4 % een nieuw bedrag van 27,35 oplevert. Mijn rekenmachine zegt dat het 27,10 moet zijn. Gaat niet om het bedrag, maar wel om de handelswijze van KPN.  Gebeld en in 1e instantie het bos in gestuurd met een onzin verhaal. Na aandringen werd de zaak alsnog gecorrigeerd. Verder netjes geholpen door de medewerkster van KPN die er zelf ook niets aan kan doen.

Echter de handelswijze van KPN als bedrijf riekt naar oplichting……….

Bij iedere mobiele klant te veel in rekening brengen levert al snel heel veel centjes op……..

Dus klanten LET OP JE REKENING.

 

Inflatiecorrectie

Aangepaste prijs KPN Mobiel

Elk jaar stijgen de prijzen in Nederland door inflatie. Dat heeft ook invloed op onze kosten. We passen onze prijzen in oktober 2023 aan voor deze inflatie. We gebruiken daarvoor het inflatiepercentage van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat noemen we inflatiecorrectie. Over juli 2022 tot en met juni 2023 is het inflatiepercentage 8,9%.

Wij verhogen onze prijzen met een percentage van 8,4%. We zorgen ervoor dat de verhoging nooit meer is dan 2,50 per abonnement per maand.

 


Neem de FAQ op onze website even door, Rob. Daar geven we aan:

 

Hoe berekent KPN mijn nieuwe maandbedrag?

We berekenen inflatiecorrectie over: het basisbedrag (zonder alle kortingen of extra bundels) van je mobiele abonnement min de bijbehorende korting op dit basisbedrag. Deze korting staat op de factuur als 'korting zolang je abonnement loopt'.

De prijzen van andere bundels, maandelijkse toestelkosten en de prijzen voor verbruik buiten je bundel blijven hetzelfde. Denk hierbij aan bundel voor het buitenland, Netflix of bellen per minuut.

Ook kortingen waarbij een vast bedrag is afgesproken, blijven hetzelfde. Bijvoorbeeld je Combivoordeel omdat je KPN Mobiel met KPN Internet combineert. Deze staat op je factuur als KPN Compleet (5,-) of Combivoordeel – Korting op Mobiel ( 2,50 / 5,- / 7,50 korting).

Je berekent het nieuwe maandbedrag door de volgende stappen te volgen;

  1. Neem het basisbedrag van je abonnement zonder alle kortingen of extra bundels (bijvoorbeeld 26,50)
  2. Trek daar de “Korting zolang je abonnement loopt” vanaf (bijvoorbeeld 6,50)
  3. Vermenigvuldig het bedrag met 8,4% (20*8,4%)
  4. Je hebt nu je het bedrag uitgerekend dat je meer gaat betalen (1,68)
  5. Is dit bedrag hoger dan 2,50? Dan ga je 2,50 per maand meer betalen.
    De maximale verhoging is namelijk 2,50 per maand per abonnement.

Neem de FAQ op onze website even door, Rob. Daar geven we aan:

 

Hoe berekent KPN mijn nieuwe maandbedrag?

We berekenen inflatiecorrectie over: het basisbedrag (zonder alle kortingen of extra bundels) van je mobiele abonnement min de bijbehorende korting op dit basisbedrag. Deze korting staat op de factuur als 'korting zolang je abonnement loopt'.

De prijzen van andere bundels, maandelijkse toestelkosten en de prijzen voor verbruik buiten je bundel blijven hetzelfde. Denk hierbij aan bundel voor het buitenland, Netflix of bellen per minuut.

Ook kortingen waarbij een vast bedrag is afgesproken, blijven hetzelfde. Bijvoorbeeld je Combivoordeel omdat je KPN Mobiel met KPN Internet combineert. Deze staat op je factuur als KPN Compleet (5,-) of Combivoordeel – Korting op Mobiel ( 2,50 / 5,- / 7,50 korting).

Je berekent het nieuwe maandbedrag door de volgende stappen te volgen;

  1. Neem het basisbedrag van je abonnement zonder alle kortingen of extra bundels (bijvoorbeeld 26,50)
  2. Trek daar de “Korting zolang je abonnement loopt” vanaf (bijvoorbeeld 6,50)
  3. Vermenigvuldig het bedrag met 8,4% (20*8,4%)
  4. Je hebt nu je het bedrag uitgerekend dat je meer gaat betalen (1,68)
  5. Is dit bedrag hoger dan 2,50? Dan ga je 2,50 per maand meer betalen.
    De maximale verhoging is namelijk 2,50 per maand per abonnement.

En dat moet elke klant zomaar begrijpen? Ik snap hoe er gerekend wordt, maar wel makkelijk dat je het hoogste tarief pakt terwijl de klant dat niet betaald natuurlijk.