Skip to main content

Er is erg veel onduidelijkheid over btw op facturen voor consumenten. 

Hoe zit het nu echt KPN?

Vreemd. Op mijn internetfactuur (nog steeds in de XS4All huisstijl) staat wel een BTW-bedrag vermeld, maar bij mobiel niet. Toch staat er een voetnoot dat bij sommige regels geen BTW is toegepast.

Op zijn minst slordig, maar ik ben nu ook wel benieuwd.


Ik zag net dit linkje voorbijkomen in een ander onderwerp, misschien dat je er wat aan hebt:

Je kan BTW dus aanzetten.


Bij mij staat wel btw vermeld op de factuur voor mobiel. En dat terwijl dit volgens de helpdesk van kpn niet mogelijk is. 

Ik wilde mijn contacten verlengen en een telefoon bestellen, maar ik begreep dat ik dan waarsschijnlijk geen btw factuur zou krijgen bij de telefoon. De klantenservice verwees me door naar de zakelijke winkel, die zit toevallig bij mij aan de overkant van de straat maar die leveren geen losse toestellen. En ook zij konden me absoluut niet duidelijk maken wat de toegevoegde waarde is van een zakelijk contact behalve dat KPN de BTW dan in eigen zak steekt.  Dus heb ik vervolgens een losse telefoon besteld bij Belsimpel :)). 


Bij mij staat wel btw vermeld op de factuur voor mobiel. En dat terwijl dit volgens de helpdesk van kpn niet mogelijk is.

Bij mij en ik denk bij vele anderen, staat de BTW gewoon vermeld op de factuur.

Zowel bij mobiel als voor Internet & TV.

 

En ook zij konden me absoluut niet duidelijk maken wat de toegevoegde waarde is van een zakelijk contact behalve dat KPN de BTW dan in eigen zak steekt.  

Wat een onzin uitspraak, er is altijd maar één partij die BTW betaalt en dat is de eindafnemer. Alle partijen in de distributieketen kunnen BTW gewoon verrekenen en dat geldt ook voor KPN. Je kunt BTW dus helemaal niet in eigen zak steken.


Als u een nieuw toestel bij KPN aanschaft kunt u een paar dagen later via http://mijnbestelling.kpn.com de factuur downloaden.

 


Ik heb op mijn KPN thuisfactuur ook gewoon de BTW apart vermeld staan @Netfly 

Wat is het probleem? Speelt het probleem bij mobiele facturen of bij thuis-facturen?

KPN, c.q. een bedrijf is alléén bij zakelijke klanten met een BTW-nummer verplicht een gespecificeerde factuur exlusief BTW te verstrekken. Bij particuliere klanten speelt dat geen rol, die kunnen geen BTW verrekenen, alleen betalen.

 


Ik heb op mijn KPN thuisfactuur ook gewoon de BTW apart vermeld staan @Netfly 

Wat is het probleem? Speelt het probleem bij mobiele facturen of bij thuis-facturen?

KPN, c.q. een bedrijf is alléén bij zakelijke klanten met een BTW-nummer verplicht een gespecificeerde factuur exlusief BTW te verstrekken. Bij particuliere klanten speelt dat geen rol, die kunnen geen BTW verrekenen, alleen betalen.

En dat is het probleem: de factuur is incl. BTW opgemaakt. Dat wil zeggen: op pagina 2 staan incl. bedragen op de factuurregels. 

Dat levert soms problemen op in de boekhouding. Niet alleen bij kleine ondernemers. Maar soms ook bij mensen die thuiswerken en hun interfactuur bij hun werkgever inleveren om daarvan een gedeelte  vergoed te krijgen.

Voor veel ZZPers en kleine zelfstandigen is het helemaal niet interessant om een zakelijk abonnement af te sluiten. De prijzen daarvan zijn namelijk fors hoger. Heeft u er wel eens naar gekeken?

Internet 100 mbit kost bij een particulier abonnement € 42,50. Bij zakelijk precies hetzelfde bedrag alleen dan ex BTW. Je zit dus gewoon de BTW extra te betalen. Waarom zou dat een goed idee zijn? 😄


Bij particuliere klanten speelt dat geen rol, die kunnen geen BTW verrekenen, alleen betalen.

 

Als ZZP-er kun je er voor kiezen om een consumentencontract af te sluiten (zeker als je toestel daarin meeneemt aan te bevelen gezien je dan 2 jaar garantie hebt op het toestel ipv 1 jaar bij zakelijk). Je wilt dan echter wel BTW op de factuur. Default krijg je bij particulier contract bij KPN geen BTW op de factuur, maar dat kan je gelukkig simpel aan laten passen.


Hallo @Nick83 de bedragen kunnen dan wel hoger zijn, maar de BTW is verrekenbaar en de telefoonkosten zijn bedrijfskosten die boekhoudkundig ook weer aftrekbaar zijn.

Dus als ondernemer ben je qua kosten beter af.

Een consument kan geen BTW verrekenen en de kosten niet als bedrijfskosten opvoeren ten laste van de winst.


Hallo @Nick83 de bedragen kunnen dan wel hoger zijn, maar de BTW is verrekenbaar en de telefoonkosten zijn bedrijfskosten die boekhoudkundig ook weer aftrekbaar zijn.

Ja... maar als de BTW er gewoon bovenop komt te liggen, dan schiet dat dus niks op. 

Ik heb ook een particulier abonnement. Ik denk er niet over om daar een zakelijk abonnement van te maken. Dan ben je een dief van van je eigen portemonnee...

En de thuiswerkende werknemer die z'n factuur bij de baas in wil leveren heeft ook niets aan uw verhaal. 

... telefoonkosten ...

Kleine ondernemers en ZZPers hebben vaak niet eens een vaste telefoon. Die doen alles met de mobiel: onbeperkt bellen.