Skip to main content
  1. Mijn contract is op 13 oktober 2022 gestart voor 1 jaar KPN hussel. In het contract staat dat “…kpn het recht heeft om 1 x per kalenderjaar per 1 oktober een inflatiecorrectie toe te passen…”
    In mijn geval zou dat pas 1 oktober 2023 een inflatiecorrectie toegepast kan worden, toch?  Klopt dit, naar mijns inziens?
  1. Mijn einddatum contract is 9 oktober 2023, i.v.m. 30 dagen opzegtermijn, ben ik gerechtigd mijn contract al op 10 september 2023 op te zeggen? (dus zonder kpn boete)

Alvast dank voor alle reacties.

Hallo @inflatiecorrectie de inflatiecorrectie voor mobiele abo's is in de regel per 1 oktober van een jaar, mar de inflatiecorrectie voor een thuis-abo is in de regel per 1 juli van een jaar, of je moet binnen 3 maanden voor 1 juli, dus na 1april klant zijn geworden dan geldt er geen correctie en bij mobiel  na 1 juli.

Na je vaste contract kun je inderdaad per maand opzeggen, dus in jouw geval 1 maand voor 9 of 13 oktober, daar ben je niet duidelijk in.

 


Nee, hierdoor kan je niet kosteloos voortijdig opzeggen.

Sinds 1 april gelden ook voor bestaande abonnementen de nieuwe algemene voorwaarden 2023.

  • Het moment waarop wij de prijzen van de vaste en overige abonnementen kunnen aanpassen op basis van de CBS consumentenprijsindex (inflatie), verandert naar 1 juli. Als we dit doen, dan hoor je dat minimaal 1 maand van tevoren.

In de nieuwe voorwaarden (zie hier) staat het volgende bij artikel 9.1

Als we de tarieven voor mobiele diensten indexeren doen we dit per 1 oktober.

…..knip….

Als we de tarieven voor andere diensten indexeren doen we dit per 1 juli. De prijsindex berekenen we over de afgelopen periode 1 januari t/m 31 december. Dit geldt onder andere voor vaste telefonie, vast internet, tv en Digitenne. De indexering geldt alleen voor u als u op het moment van indexeren langer dan 3 maanden klant bent.


Het bestand contract is een pdf, dd 13oktober ‘22.

In mijn kpn account, staat einddatum contract is 9 oktober 2023.

Dus ik mag 30 dagen vóór 9 oktober 2023 opzeggen, toch?

Super JanD, bedankt voor je reactie!


Ook zeer bedankt @ RBxx


Het bestand contract is een pdf, dd 13oktober ‘22.

In mijn kpn account, staat einddatum contract is 9 oktober 2023.

Dus ik mag 30 dagen vóór 9 oktober 2023 opzeggen, toch?

Super JanD, bedankt voor je reactie!

Inderdaad @inflatiecorrectie 1 maand voor einde contract, dus niet 30 dagen.

 


Hallo @inflatiecorrectie 

 

Wil je helemaal geen thuis internet meer hebben of daarna weer via een andere provider een internet abonnement nemen?

Indien het laatste dan kan je beter daar een contract afsluiten met overstap service, dan regelt je nieuwe provider dat je overgaat op het einde van je contract datum, die aanvraag kan je meestal al 3 à 4 maanden van te voren doen, dat moet je even controleren bij die nieuwe provider.


Hallo @GeSp, idd zo kan het ook, 👍 dank


Hallo @RBxx : 

Nee, hierdoor kan je niet kosteloos voortijdig opzeggen.

Sinds 1 april gelden ook voor bestaande abonnementen de nieuwe algemene voorwaarden 2023.

  •  

Ik heb helemaal geen bericht van KPN ontvangen over wijziging algemene voorwaarden 2023 (in februari).

Het is  wel erg vreemd als het in mijn contract letterlijk staat “…kpn het recht heeft om 1 x per kalenderjaar per 1 oktober een inflatiecorrectie toe te passen…”  en dat Kpn nu per 1 juli al de inflatiecorrectie bij mij gaat hanteren. Ik snap de timing niet!

  1. Mijn begindatum contract 10-10-2022 en de inflatiecorrectie 1 x per kalenderjaar per 1 oktober, dan is deze correctie al berekend in de prijs van mijn internet abonnementkosten, toch?
  1. Is hier trouwens geen sprake van contractvrij voor mij als Kpn na 7 maanden al haar algemene voorwaarden gaat wijzigen jegens mijn contract? 

Alle reacties welkom!


Ik heb helemaal geen bericht van KPN ontvangen over wijziging algemene voorwaarden 2023 (in februari).

U heeft hem dan misschien gekregen op een emailadres wat u nu niet meer leest ofzo. Maar dat is dan uw probleem. Zo werkt dat tegenwoordig. 


Ik heb helemaal geen bericht van KPN ontvangen over wijziging algemene voorwaarden 2023 (in februari).

De E-mail dateert van om of nabij 15 februari 2023, met als titel "Op 1 april 2023 veranderen onze Algemene Voorwaarden”. 

 

Het is  wel erg vreemd als het in mijn contract letterlijk staat “…kpn het recht heeft om 1 x per kalenderjaar per 1 oktober een inflatiecorrectie toe te passen…”  en dat Kpn nu per 1 juli al de inflatiecorrectie bij mij gaat hanteren. Ik snap de timing niet!

KPN heeft haar Algemene Voorwaarden aangepast omdat het voorgaande jaren altijd op 1 juli eventuele prijsverhogingen liet doorvoeren en dit op of voor 1 juni liet weten. Met de wijziging van de Algemene Voorwaarden zeggen ze nu dus in principe, we stappen af van de prijsverhogingen en voeren alleen nog inflatiecorrectie toe zodat je eigenlijk als klant weet waar je aan toe bent.

Echter, ook bij inflatiecorrectie welke op 1 oktober werd toegepast, was het niet mogelijk om op te zeggen (aldus de Algemene Voorwaarden van December 2020 die je bij je bestelbevestiging hebt gekregen).

 

  1. Mijn begindatum contract 10-10-2022 en de inflatiecorrectie 1 x per kalenderjaar per 1 oktober, dan is deze correctie al berekend in de prijs van mijn internet abonnementkosten, toch?

Inflatiecorrectie kan nooit op voorhand berekend worden daarom gebeurt het altijd achteraf één maand voordat de inflatiecorrectie wordt toegepast(geïndexeerd) over een specifieke periode.

 

  1. Is hier trouwens geen sprake van contractvrij voor mij als Kpn na 7 maanden al haar algemene voorwaarden gaat wijzigen jegens mijn contract? 

Nee, want de wet schrijft voor dat alle veranderingen aan de overeenkomst en Algemene Voorwaarden één (1) maand van te voren gecommuniceerd moeten worden, en de klant moet alvorens deze ingaan een maand de tijd krijgen deze wijzigingen zorgvuldig te lezen en kan gedurende die periode overwegen de overeenkomst te ontbinden.

Zie ook Bron: Consuwijzer

Quote

Uw aanbieder van telefonie, internet of televisie mag niet zomaar de algemene voorwaarden of prijs van een abonnement veranderen. Dit mag alleen als in het contract staat dat de aanbieder het abonnement mag wijzigen.

Staat dit in uw contract? En wijzigt de aanbieder het abonnement? Dan kunt u het abonnement soms kosteloos opzeggen. Ook al is de looptijd van het contract nog niet voorbij.

2. Een inflatiecorrectie is een prijsverhoging met een percentage dat elk jaar door het Centraal Bureau voor de Statistiek wordt vastgesteld. Wil de aanbieder een inflatiecorrectie toepassen? Dan moet dit wel duidelijk in zijn algemene voorwaarden staan. En ook hoe vaak en wanneer hij dat doet. Staat dit duidelijk in de algemene voorwaarden van de aanbieder? Dan kunt u uw abonnement niet om die reden opzeggen.

 

Dus ja, binnen de termijn dat u uw overeenkomst bent aangegaan en het moment dat de voorwaarden wijzigen en hoe dit gecommuniceerd is, kan en mag dit.

 


Ik heb op 13 juni pas een mail ontvangen waarin de inflatiecorrectie per 1 juli wordt aangekondigd. In de alg.vw. staat dat dit minimaal 1 maand van te voren wordt aangekondigd. Volgens mij is KPN dus te laat en kan er dit jaar geen inflatiecorrectie worden toegepast. 


Op jouw factuurbericht van 13 juni werd aangekondigd dat je op de volgende factuur het nieuwe maandbedrag gaat betalen. Op 13 juli dus, precies over een maand. Zoals in de alg.vw. staat.


 Bedankt voor de uitleg!