Skip to main content

Ik ben op 1-12-2023 over gestapt naar KPN voor mijn internet + TV. Er was een goede Blackfriday-deal en daar heb ik graag gebruik van gemaakt. Tijdens het lezen van de aanbieding (zie hiervoor de webpagina in de KPN website  https://www.kpn.com/shop/pakket-zelf-samenstellen?tv=ja&%3Ficid=quicktile1) zag ik staan “Meer dan 65 tv-zenders incl. ESPN”.  Aangezien ik bij mijn vorige provider ook ESPN had wilde ik dit wederom graag hebben. En als je dit dan leest (dus incl.ESPN) dan ga ik er vanuit dat deze in het pakket erbij zit. Maar wat schetst mijn verbazing toen ik gisteren de TV ging installeren, er zit maar 1 kanaal bij van ESPN en de andere daar moet je dus voor betalen. Dit staat/stond nergens vermeld toen ik het abonnement ging afsluiten.  

Vandaag aan de lijn gehangen met een medewerker van KPN (die mij overigens netjes en prima te woord stond dus daar ligt het niet aan) maar die wist in eerste instantie ook niet hoe dat op de website stond. Ik stelde hem nog de vraag wat nu als je op een zondag middag een wedstrijd als Ajax-Feijenoord hebt en RKC-Volendam, welke wedstrijd is dan voor mij zichtbaar en wie bepaalt dat?? De medewerker gaf aan dat ESPN dat beslist. Daar schiet ik dus niets mee op want dan kan ik niet zelf bepalen welke wedstijd ik zou willen kijken. 

Dit vind ik dus misleiding van KPN. Want op de website zie je bij het boeken van een abonnement nergens staan dat dit maar om 1 gratis kanaal gaat van ESPN en dat je dus ook geen zeggenschap heb over welke wedstijd je kan kijken. Als ik dit van tevoren had geweten dan had ik wel twee keer nagedacht om over te stappen naar KPN (en dan had ik het waarschijnlijk niet gedaan). Want bij mijn vorige provider daar had ik het totale ESPN pakket voor 6,50 per maand. En om bij KPN alles te zien kost mij dat 12,99 per maand.

De medewerker van KPN heeft als compensatie het Plus-pakket aangeboden voor een jaar. Dat is te waarderen maar ik ging zojuist kijken wat daar allemaal in zit en daar heb ik eerlijk gezegd niet zoveel aan. Ik zou liever hebben gehad dat ik alle ESPN kanalen kon ontvangen wat ook op de website beloofd was. Ik hoop dat KPN hier nog wat aan kan doen voor mij want je zal begrijpen dat ik mij nu gewoon misleid vind. En notabene is er vandaag (op mijn 2e dag van mijn KPN abonnement) ook nog een TV-storing waardoor ik geen TV kan kijken. Ben ik net overgestapt en begint het direct zo…..dat is mijn eerste ervaring met KPN. Ik hoop dat iemand bij KPN nog wat voor mij kan doen m.b.t. het ESPN pakket want dit geeft mij een slecht gevoel. 

 

Ja je moet wel heel goed op zoek gaan naar de kleine lettertjes.  Er wordt een verwachting gewekt dat espn er bij in zit. Dat mag anders, helemaal mee eens!


De tekst "Meer dan 65 tv-zenders incl. ESPN” klopt eigenlijk gewoon precies, vrijwel alle providers leveren n.l. ESPN bij hun TV Dienst. Het ESPN pakket is bij eveneens al die providers een optionele dienst die tegen meerprijs verkrijgbaar is.

Het verschil zit hem in “ESPN” vs het “ESPN Pakket”, waarbij ESPN één (1) zender is en het ESPN Pakket meerdere zender betreft. Eigenlijk is dat overal dus gewoon het zelfde.

 

Wel zouden providers het naar mijn mening wat netter (dus completer) mogen verwoorden met wat meer uitleg. Misschien kan je op basis van het ontbreken van de betreffende informatie en dus het niet geleverde wat je had verwacht je overeenkomst ontbinden (dwaling??).


Op welke datum heb je dit besteld bij KPN, is dat minder dan 14 dagen dan kun je volgens mij je contract ontbinden 


Beste Jimny, ik heb dit op 5 november besteld.

JP


Tsja.. het is ook wel een beetje een aanname dat alle 5 de zenders er dan bij zitten, ook al staat er "incl espn".

Als het zo belangrijk is, dan weet je dat er meer dan 1 espn zenders zijn.

Als je op die 65 zenders klikt, zie je er maar 1 tussen staan.

Als je de moeite neemt om de zenderpakketten te bekijken, dan zie je dat er een espn pakket tussen zit.

Dan zou er bij mij een lampje gaan branden of je ze er allemaal bij krijgt of niet.


Je kan wel zeggen dat je verder moet kijken in de zenderpakketten, maar je zou ook kunnen zeggen dat KPN het eerlijk en transparant direct op de website zou kunnen vermelden. Dan kan er geen misverstand bestaan. Het is hetzelfde als je ergens een vinkje aan moet zetten dat je de algemene voorwaarden hebt gelezen. Wie leest altijd de hele algemene voorwaarden door? Dat doet ook niemand terwijl er misschien een disclaimer in staat . Het gaat mij er om dat je gewoon transparant moet zijn op je website. Dat is wel zo klantvriendelijk.


Er is bij mijn weten maar één provider die alle 4 de kanalen heeft in combinatie met meer zenders. Dat is online.nl. 

Maar ook dan dien je het wat duurdere 'tv compleet' te hebben. 

Bij kpn betaal je ook voor de kwaliteit. Via 221 - 224 is het 14,2 Mbps (TV+). 

Via 14 is het 7,2 Mbps. 

Dat heeft Online / Canaldigitaal niet.

Overigens vermeldt Online "inclusief ESPN compleet". Kpn, Ziggo ea met "ESPN".

En de zenderlijst is bij alle providers beschikbaar op de site.


Op welke datum heb je dit besteld bij KPN, is dat minder dan 14 dagen dan kun je volgens mij je contract ontbinden 

Het gaat in dit geval niet om de besteldatum, maar de datum dat de service met bijbehorende producten geleverd zijn. Omdat de wet ervanuit gaat dat je moet kunnen testen. Zo staat het ook netjes in de algemene voorwaarden van KPN (1.5).

Van consuwijzer:

Product en dienst die bij elkaar horen

  • Uw bedenktijd eindigt 14 dagen na de dag waarop het laatste product of onderdeel is geleverd.

Het kan wel dat je bij opzeggen evt de aansluitkosten alsnog moet betalen. 


@JP Schotting 

Bij bestellen staat heel duidelijk bij entertainment "ESPN-Pakket” voor 12,99, dus je kan weten dat de inclusief ESPN alleen het gratis ESPN kan zijn.

Overigens bij de concurrent is ook niet anders. Bij Ziggo

Als je start of complete bestel krijg je Ziggo Sport gratis, maar je kan toch geen bezwaar maken dat alleen maar 1 Ziggo Sport is en niet het hele pakket, het staat namelijk ook heel prominent dat Ziggo Sport Totaal bij duurder Abo zit


Het verleiden met een aanbieding en de daarop volgende gretigheid van de consument maakt wel eens dat we dingen ook niet meer zien, die echt wel helder zijn.

Hoe was het ook alweer? Als dingen te mooi lijken om waar te zijn, dan ...


ESPN is niet ESPN compleet. Nagenoeg iedere provider zegt ESPN in het pakket te hebben en bijna overal is dat alleen ESPN (1?).