Skip to main content

Op 29 -04-2022 heb ik via opzegserrvice het abonnement bij KPN opgezegd. Op 16-05-2022 had ik geen signaal meer van KPN. Op 10-06-2022 heb ik met de KPN retourbox alle hardware opgestuurd. Daarna kreeg ik 24 05-2022 nogmaals een factuur over de periode 24-05 tot 23-06-2022. Volgens een medewerkster van de helpdesk ging dit over de maand opzegtermijn. Als ik echter een maand opzegtermijn heb zou KPN ook in die opzegtermijn nog de diensten  moeten leveren. Dit was sinds 16-05-2022 niet meer het geval. Ik moet wel nog een maand abonnementskosten betalen voor niet geleverde diensten. Derhalve ben ik het niet eens met deze laatste factuur. Als KPN tijdens de opzegtermijn de diensten ook had doorgeleverd had ik geen recht van spreken gehad. Als je de krant opzegt met een termijn van een maand krijg ik tijdens de opzegtermijn toch ook gewoon de krant. Ik wil daarom kwijtschelding van mijn laatste factuur omdat ik geen €81,59 wil betalen voor de kat zijn viool.

Zo gaat dat altijd. De factuur die u op de 25ste kreeg is in de systemen van KPN als veel eerder gemaakt en klaar gezet. U krijgt later nog een correctiefactuur. 


Ik kreeg geen correctiefactuur maar wel een herinnering van een openstaande factuur. Als de diensten tijdens de opzegtermijn nog waren geleverd had ik al betaald. Vanaf 16-05-2022 zijn geen diensten meer geleverd. Waarvoor betaal ik dan?

 


Hallo @robjeduc abo's betaal je vooraf, variabele kosten betaal je achteraf, dus een slotnota volgt altijd.

Het storneren van een lopende nota brengt jezelf in moeilijkheden en had je kunnen voorkomen door het systeem zijn gang te laten gaan. Alleen als het echt fout gaat even in de telefoon klimmen.

 


Het is dubbel werk om eerst te betalen om daarna terug te ontvangen. Eigenlijk heb ik restitutie tegoed voor de periode van 16-05 tot 24-05-2022. Nu moet ik eerst €81,59 om daarna genoemde periode en genoemd bedrag samen terug te krijgen. Vanaf 16-05-2022 heeft KPN geen diensten geleverd. U betaald toch ook niet voor niet geleverde diensten en als u van iemand sowieso al geld tegoed hebt?


Hallo @robjeduc zo werkt het nu eenmaal bij de providers en andere bedrijven met soortgelijke abonnementen.

Daar kun je het wel niet mee eens zijn, maar je zult het er toch mee moeten doen.

 


Zolang iedereen het voor zoete koek slikt zal het ook niet veranderen.


Bij een bedrijf wat zo'n 2,5 miljoen fakturen per maand verstuurd gaat het iets anders.


Hoi @robjeduc, zoals de anderen al aangeven worden de abonnementskosten altijd vooruit berekend. Als een opzegging gedurende een maand gebeurt zal dat op de factuur daarna, rond dezelfde dag van de maand, worden gecorrigeerd vanaf de opzegdatum. Dat werkt zo bij alle providers. Je zei dat je die factuur op 24-5 kreeg, dat betekent dat de slotfactuur waarop dat wordt rechtgezet rond 24-6 komt.  

Als er een openstaande opzegging is wordt de volledige maand wel in rekening gebracht zoals je merkt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er een vertraging is bij je nieuwe provider of dat je besluit toch te blijven. Als de opzegging dan al vast staat is er een risico dat je zonder verbinding komt te zitten. Dat willen we ook niet natuurlijk.


@Jasper, ik lees nu een beetje een doen scenario in je bericht, want als…. dan zou…. en dat willen….

 

Wat zou er nu gebeuren als KPN zijn factuur systemen eens op orde maakt en koppelt aan de opzeggingen-systeem en aansluiting systeem en dan zomaar ineens de laatste factuur wel netjes tot de opzegdatum gaat lopen, en als dit eventueel eens opschuift er daarna nog een laatste factuur komt die de overige kosten en de paar dagen extra zou betreffen.🤔

Ja ik weet het, het is een Utopia om dat te wensen dat het er ooit van komt, dit is lekker makkelijk voor KPN, alleen mag een klant die een factuur krijgt die een periode 8 dagen na afsluiten en verder deze gewoon betwisten en storneren, en dan gaat KPN in de fout door te zeggen dat het normaal is en het betaald moet worden, een betwiste factuur hoeft niet betaald te worden tot er een overeenstemming is of een uitspraak van een bevoegde instantie dat er betaald moet worden omdat de factuur in overeenstemming is.