Skip to main content

Op de factuur van januari staan kosten voor SMS berichten naar Kazachstan, echter geen SMS door mijzelf, of door iemand die eventueel toegang tot mijn toestel zou hebben (die is er niet!), naar Kazachstan verstuurd.
Nu gaat het om een klein bedrag, maar wat wanneer het bedrag echt serieus wordt, ik kan niets bewijzen, en KPN zegt  doodleuk “ja maar het is echt zo”.
Er is ook geen gebruik gemaakt van een berichtendienst o.i.d.
Hooguit ontvang ik SMS berichten, zoals zojuist, vanwege de tweetrapsverificatie op de site van KPN.
Het nummer waar de SMS  berichten naar toe zijn gestuurd is KAZ 00772947
Ik hoor graag van jullie.
Martin.

Welke apps op jouw telefoon hebben de rechten om sms-jes te versturen?


Hallo, hallo beste wjb,
Bedankt voor je bericht.
Zojuist alle apps nagelopen, het zijn er niet veel, en vooral vertrouwede apps, zoals Excel, Schiphol, AH,  ANWB, en apps die al op de iPhone staan.
Ik zie bij geen enkele app iets staan over rechten SMS, zie ik iets over het hoofd?

Ik hoor graag van je,
Met vriendelijke groet,
Martin.


Ik weet niet hoe je dat op een iPhone kunt zien maar op een Android telefoon ziet dat er als volgt uit.

 


Hallo, hallo beste wbj,

Ik lees: “Op iOS is het niet mogelijk dat apps een SMS kunnen versturen zonder interactie van de gebruiker. Als het op die manier gebeurd zou zijn, dan had je dat wel geweten en zelf ook toestemming voor gegeven. De SMS zou daarnaast ook gewoon in de Berichten-app te zien moeten zijn. Lijkt me dus eerder een fout van de provider. “
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2019808

Er staan geen SMS berichten in de Berichten-app op die bewuste dag.
De laatste maanden heb ik alleen SMS berichten ontvangen (t.b.v. tweestapsverificatie).

Onder INSTELLINGEN, dan PRIVACY EN BEVEILIGING, staan de machtigen van apps, zoals locatievoorzieningen, contacten, foto's microfoon, camera, etc. etc.
Hier staat SMS of Berichten-app niet tussen.

Ik hoor graag van je,
Met vriendelijke groet,
Martin.


Ik lees: “Op iOS is het niet mogelijk dat apps een SMS kunnen versturen zonder interactie van de gebruiker.

Dat is helaas niet juist. iMessage en Facetime sturen zelf ook smsjes naar Apple servers ter verificatie van het toestel zonder dat je je daar als gebruiker iets van merkt. Dat zijn echter smsjes naar 0044 nummers en verklaart dus niet jouw smsjes naar 0077 nummers.


Ik snap heel goed dat je daar vreemd van op kijkt, @M1083! Ik heb de rest van de Tweakers thread even doorgelezen. De topic starter daar geeft aan gebruik te hebben gemaakt van de optie ‘automatisch kort antwoord’ op de Apple Watch waarna deze kosten voor sms’jes op de factuur kwamen. Heb jij misschien ook zoiets gedaan?


Hallo, hallo, beste Denise, Hallo hallo beste wjb,

Excuses voor de late reactie, even andere prioriteiten.
Ik blijk diezelfde zaterdagmiddag (tijdstip komt redelijk overeen) te hebben gereageerd op een bericht van PRAXIS, maar zij kunnen het KAZ 00772947 niet verklaren.
Wel fijn dat ze dat inmiddels aan het uitzoeken zijn, heel serieus zijn ze er mee bezig. 
Ik hou jullie op de hoogte.

Met vriendelijke groet,
Martin.