Skip to main content

Ik moet €10 aan online aankopen betalen 😡maar ik weet niet hoe dat kan want ik heb niks gekocht 😩. En ik ken heel die sora stream niet.

Wat kan ik doen om dit te stoppen?

*Admin: afgesplitst van originele topic

Hallo en welkom, @Nourou. Ik snap heel goed dat je hier graag meer duidelijkheid over wilt.

Op de specificatie van de KPN factuur kan je zien waar de Online Aankopen zijn gedaan. Je kunt de factuur downloaden in MijnKPN.

Als je weet waar de Online Aankopen zijn gedaan, kan je in de Store kijken welke aankopen er precies zijn gedaan. Hoe je dit kunt bekijken, lees je hier voor de App Store en de Play Store.

Ben je het niet eens met de aankopen? Dan kan je bezwaar maken bij de Store.


Bron


Beste Denise, KPN moderators blijven maar verwijzen naar aankopen in een store, alsof mensen dit zelf aangezet hebben.

Bij Sora stream en ESR TV gaat het om aankopen vanuit een advertentie zonder dat je je telefoonnummer opgegeven hebt of weet dat het mogelijk is om betalingen via je KPN factuur te doen (KPN pay).

Hebben jullie dat nou inmiddels nog niet door of is het KPN beleid om te blijven verwijzen naar aankopen via een play/apple store zodat het lijkt alsof je zelf iets aangezet hebt?

het is echt belachelijk dat:

  1. KPN pay standaard aanstaat ipv uit
  2. Je KPN pay niet zelf aan of uit kunt zetten maar daarvoor de helpdesk moet bellen.
  3. Jullie betalingen toestaan waar geen gegevens ingetypt hoeven te worden of een verificatie gedaan moet worden

Waar leest u dat kpn pay standaard aan staat. Ik kan alleen maar informatie vinden om het te activeren. 


Je moet het wel aanzetten in de play of apple store. Maar ook als je dat niet doet kun je (of bv je kind) heel makkelijk een abonnement afsluiten vanuit een advertentie.

Om dit te voorkomen moet je de KPN helpdesk bellen om KPN te blokkeren.



hier de info hoe je het kunt laten blokkeren


Je moet het wel aanzetten in de play of apple store. Maar ook als je dat niet doet kun je (of bv je kind) heel makkelijk een abonnement afsluiten vanuit een advertentie.

Om dit te voorkomen moet je de KPN helpdesk bellen om KPN te blokkeren.

Maar dan blijft mijn vraag. Hoe kan kpn kosten afschrijven als je daar niet bewust toestemming voor hebt gegeven. Er wordt de stelling gedeponeerd dat kpn afschrijvingen doet omdat kpn pay standaard aan zou staan.


Dat is maar wat je ‘bewuste toestemming’ noemt. In mijn geval een advertentie met een knop ‘pay now’ zonder dat ik rekening of telefoonnummer had opgegeven waardoor ik verwachtte dat er nog vervolg voor de betaling zou komen. Toen ik de advertentie later nog eens zag stond er in kleine letters dat de kosten via je telefoonnummer zouden verrekenen (hoe ze het telefoonnummer doorkrijgen probeer ik nog te achterhalen).

Voor KPN is dat expliciete toestemming en ‘is de klant er altijd zelf voor verantwoordelijk waar hij/zij op klikt’. Ik ken geen bank of creditcard maatschappij waar dit voldoende is als toestemming.


Hallo, bij wordt nu al enkele maanden online aankopen ingehouden.

Blijkt iets online te zijn , maar weet er niks van.

Nu heb ik deze bij mij weten al proberen op te zeggen, maar nu staat die 10 euro weer bij mijn rekening.

Gebruik zoiets nooit, dus weet niet waar dit vandaan komt.

Hoe kom ik hier nu vanaf?

Hoor graag van jullie, al maanden extra kosten waar ik niks mee doe.


Lees de forumberichten. 

Grt, Christiaan 


Na informatie van verschillende forumgebruikers gisteren naar help@contentformobile.net gemaild over de onterechte afschrijvingen betreft Sora stream. 

 

Vandaag al bericht ontvangen met de toezegging dat de €20,- zal worden terugbetaald.

 

Er van uitgaande dat dit het geval is neem ik mijn woorden terug wat oplichting betreft. 

 

Wat niet wegneemt dat het mogelijk is dat er geld via de Kpn factuur kan worden betaald zonder dat de klant hiervoor toestemming, opdracht voor heeft gegeven.

 

Nimmer is er een aanvraag voor Sora stream ingediend.

 

Advies voor Kpn, verifiëren bij de klant voordat er überhaupt een online aankoop kan worden gedaan.

 

Informeer de klanten over betreffende diensten en de mogelijkheden om dit te blokkeren en maak dit mogelijk in mijn Kpn. 

 

 


https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5370578/duizenden-mensen-ongemerkt-geabonneerd-op-spelletje

 

"Rond 2014 en 2015 was deze markt echt een geldmachine voor providers", zegt Van den Heuvel. "Ze hoefden er vrij weinig aan te doen, maar kunnen toch een deel van de inkomsten houden."

Door fraude en boze klanten is de situatie wel veranderd, zegt Van Duijn. "Klanten kloppen bij de klantenservice van de provider aan. Dat afhandelen kost geld. Omdat de provider het bedrag in rekening brengt, wordt die gezien als boosdoener. Het ging van een leuke business waar we niet veel aan hoefden te doen, tot een markt waar we veel last van hadden."