Skip to main content

Op mijn factuur over juli 2022 (gefactureerd in augustus) komen een 3-tal gesprekken voor met nummer 09064041404. Een keer zelfs met een duur van 41 minuten. Kosten € 50,64 !!

Ik ken dit nummer niet en het lijkt me sterk dat ik dit zelf heb gebeld.
KPN en andere providers, doe er wat aan!
Hoe krijgen deze mensen hun geld? Stop onmiddellijk de betaling voor dit nummer.

 

Heb jij in Internet op een knop gedrukt om iemand te bellen? Dit zijn nu typisch van die nummers die achter dergelijke knoppen zitten en je, tegen hoge kosten, automatisch doorverbinden naar de persoon/organisatie die je op Internet zocht.


Kan ik me niet herinneren


Kan ik me niet herinneren

Ik ben bang dat dat wel de oorzaak is geweest.


Hoi @geert13! Niet leuk zulke hoge kosten en ik snap dat je er niet bepaald vrolijk van wordt als je de factuur binnen hebt. We registreren alleen gesprekken die daadwerkelijk plaats hebben gevonden, dus dit nummer is wel gebeld. Mocht het om de mobiele factuur gaan, kijk dan ook in de belgeschiedenis van je toestel. Je kunt het bellen naar deze nummers ook laten blokkeren om eventuele kosten in de toekomst te voorkomen. Hiervoor kun je met ons bellen via 0800-0402 doordeweeks tussen 8:00 - 20:00 en op zaterdag tussen 9:00 - 17:00. Spreek in dat je 0900 nummers wilt blokkeren en dan kom je vanzelf bij de juiste collega uit. 🙂


Het punt is dat er fraude is gepleegd. Ik heb dit nummer zeker weten niet uit eigen beweging gebeld. Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat ik via een website een bepaald nummer heb proberen te bellen (bijv. van de belastingdienst) en je dan wordt doorverbonden naar dit nummer. Ik ben van mening dat de providers de klanten moeten beschermen tegen dit soort praktijken. Ergens gaat er toch een geldstroom naar de fraudeurs. Follow the money!  Deze dient onmiddellijk te worden gestopt. Zo moeilijk kan dat niet zijn!

Wat hebt u zelf inmiddels gedaan om uw klanten te beschermen? Niets waarschijnlijk. Behalve dan “eigen schuld dikke bult” te roepen en uw handen in onschuld te wassen.

Ik heb dit nummer inmiddels geblokkeerd, maar wellicht moet ik inderdaad alle 0900 nummers blokkeren.

Groet,

een zeer teleurgestelde en ontevreden KPN klant.


Ik zie dat bijv. “Belastingtelefoon.nl” een 0900 nummer heeft dat 90 cent per minuut kost. Voor welke informatie dan? 
Ik heb dat nummer niet gebeld, maar als je de belastingtelefoon wil bellen (een 0800 nummer) en je let niet op, bel je dit nummer en sta je waarschijnlijk lang in de wacht!

 


Ik zie dat bijv. “Belastingtelefoon.nl” een 0900 nummer heeft dat 90 cent per minuut kost. Voor welke informatie dan? 
Ik heb dat nummer niet gebeld, maar als je de belastingtelefoon wil bellen (een 0800 nummer) en je let niet op, bel je dit nummer en sta je waarschijnlijk lang in de wacht!

Nee, je staat dan niet eens in de wacht, je wordt gewoon direct doorverbonden zodat je niets in de gaten hebt maar ondertussen tikt die teller vrolijk door en is het kassa voor de "fraudeurs". Dat is jou zeer waarschijnlijk dus ook overkomen.

Overigens zijn die "fraudeurs" wel legaal bezig maar het is en blijft zeer verwerpelijk dat deze praktijken door de wetgever nog geen halt zijn toegeroepen. Hier is de overheid aan zet.


Wat mij betreft zijn (ook) de providers aan zet!


We zijn niet verantwoordelijk voor het stoppen van fraude of betaalde nummers. Dat zou een erg grote taak zijn voor een provider. 🙂 Daarom adviseer ik je ook om de mogelijkheid voor het bellen naar betaalde nummers te laten blokkeren. Dat beschermt je tegen hoge kosten. Als je daarnaast fraude wilt melden dan kun je dit doen via ACM. Kijk daarnaast altijd op de website van het bedrijf zelf wat het contactnummer is. Enkelen zullen 0900-nummers hebben, maar veel niet. Hopelijk helpen die tips om verdere kosten te voorkomen. Daarnaast kunnen toekomstige lezers dit topic ook vinden en de tips gebruiken om hoge kosten te voorkomen. 


Wat mij betreft zijn (ook) de providers aan zet!

Maar zonder wetgeving kunnen providers hier niets tegen doen want wat die "fraudeurs" is, hoe verwerpelijk ook, volkomen legaal.


Nooit het eerste beste nummer bellen via Google maar even verder kijken.


Bij 0909 en 0906 nummers zou ik altijd eerst even achter de oren krabben. Sowieso als de kosten al 0,80 tot 1 euro per gesprek of per minuut zijn, dan is de kans groot dat dit een doorverbindservice is.

Naar mijn mening zijn we die liever kwijt dan rijk. Zijn allemaal geldgraaiers die misbruik maken van mazen in de wet, en op de randjes ervan zitten. Wat mij betreft mag de overheid dit hard aanpakken.


Sanne@kpn,

de banken worden ook door de overheid verantwoordelijk gehouden voor fraude/witwas via hun kanalen. En ik kan je verzekeren dat dat ook een hels karwei is.

 


de banken worden ook door de overheid verantwoordelijk gehouden voor fraude/witwas via hun kanalen.

Ik hoop dat je begrijpt dat het, helaas, volledig legaal is wat die doorverbindclubjes doen. Er is dan ook helemaal geen sprake van fraude, hoe verwerpelijk de methode ook is.

Je bent om te klagen bij kpn dan ook aan het verkeerde adres, je zult hiervoor naar de wetgevende macht (het parlement) moeten want dat is de instantie die hier een halt aan moet toeroepen.