Skip to main content

Op 6 oktober 2022 heb ik een contract afgesloten voor Internet&TV met een looptijd van 1 jaar met 1 jaar 50% korting. In mei 2023 heb ik een verhuizing doorgegeven, ingaande op 26 juni 2023, waarbij het contract zou worden omgezet naar een Hussel 200Mbit abonnement met de geldende kortingen (zie bijlage). Hiervan heb ik op 31 mei 2023 in de mail een bevesting gehad met het juiste contract.

Bij de aankondiging in November 2023 van plaatsing van glasvezel in onze straat, besloot ik om een overstap naar Odido (de provider voor de glasvezelaansluiting) te onderzoeken, in de veronderstelling dat mijn jaarcontract op 6 oktober 2023 zou zijn verlopen. Tot mijn verbazing ontdekte ik echter dat het contract was verlengd tot juni 2024 met andere kortingen (eerste 6 maanden), waardoor ik mijn contract nu niet meer kan opzeggen.

Na uitvoerig contact met de klantenservice blijkt dat op 31 mei, binnen een uur na ontvangst van het verhuisde contract, ik een nieuw contract heb ontvangen met andere kortingen en een langere looptijd. Dit is echter nooit aan mij gecommuniceerd tijdens mijn gesprekken met KPN en ik heb deze e-mail destijds als dubbel ervaren. Na herhaaldelijk contact met de klantenservice over deze kwestie, is duidelijk dat KPN alle blaam bij mij legt, immers had ik de fout in het door hen later (foutief) verstuurde contract eerder moeten opmerken en met hen moeten bespreken. Na meerdere malen contact te hebben gehad met de klantenservice hierover ben ik overgegaan tot het indienen van een klacht, zodat eerdere gesprekken door KPN zouden kunnen worden geanalyseerd. Dit blijkt KPN niet te kunnen, en bovendien blijken notities van voorgaande gesprekken hierover niet gelogd. Tot slot word ik na het indienen van een klacht hierover beschuldigd van misbruik maken van de kortingsregeling zo lang het mij uit komt. Het moge duidelijk zijn dat ik dit niet heb gedaan, immers is de nieuwe actie afgestemd op de originele kortingen waar ik recht op had t/m oktober 2023.

Ik voel mij ten gevolge van de fout van KPN en de verdere afhandeling hiervan als klant ontzettend gedupeerd. Bovendien betwijfel ik of KPN met deze gang van zaken wel degelijk in zijn recht staat om mij te binden aan een contract dat anders is dan wat mondeling en schriftelijk voorafgaand is afgesproken en gecommuniceerd met mij. Ik hoop dat de expertise van de leden op dit forum mij hier verder bij kunnen helpen.

Het vervelende in deze kwestie is dat u de tweede mail als dubbel hebt ervaren (daar kam KPN niks aan doen), vanwege die reden heeft u het contract niet geannuleerd binnen 14 dagen afkoelperiode.

Voor KPN is dit niet meer terug te halen, en al was dit wel het geval dan is nog steeds het laatste contract bindend in deze situatie. U als consument heeft natuurlijk wel de verantwoordelijkheid om dit altijd na te kijken en indien het niet klopt te ontbinden. Helaas moet het contract uitzitten, een wijze les voor de toekomst!

De verlenging met 12 maanden vloeit voor uit het feit dat uw waarschijnlijk een ander type contract had, en omgezet bent naar Hussel. Dit is systeem technisch een ander product, en daar hoort een jaarcontract bij.
Zo ben ik nu van Hussel naar SuperFiber 1 gegaan, omdat dit systemtechnisch een nieuw product is moest ik bijtekenen voor 1 jaar.